برسی موضوع مهاجرت نخبگان ایرانی در برنامه چاووش

برسی موضوع مهاجرت نخبگان ایرانی در برنامه تلویزیونی چاووش.

در سال‌های اخیر مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از کشور به یکی از موضوعات داغ جامعه ایران تبدیل شده است. روند رو به رشد افزایش مهاجرت‌ها بخصوص مهاجرت متخصصان و نخبگان، موجب نگرانی بسیاری از ایرانیان شده است. علاوه بر این مطابق داده‌های موجود میل به مهاجرت نیز روندی صعودی داشته است و ایرانیان بسیاری در فضای مهاجرت قرار گرفته‌اند.
در این قسمت از برنامه چاووش، به مساله مهاجرت نخبگان ایرانی پرداخته شده است. این برنامه با حضور «محمدمهدی دهدار»، پژوهشگر سیاست‌گذاری مهاجرت اندیشکده دیاران و «امیرمحمد واعضی» مدیر اسبق اندیشکده هاتف برگزار شد. در این برنامه به این مساله پرداخته می‌شود که ریشه‌های افزایش میل و اقدام به مهاجرت چیست؟ مهاجرت به خارج و بخصوص مهاجرت نخبگان چه ویژگی‌ها و آثاری دارد؟ برای این مساله چه چاره‌ای می‌توان اندیشید؟ و مهم‌تر از همه جایگاه سیاست‌های دایاسپورایی و سیاست‌گذاران در این میان چیست؟

کاهش مهاجرت نخبگان ایرانی وابسته به تحولات ساختاری در ایران

محمدمهدی دهدار، پژوهشگر دیاران بر این باور است که مداخله در روند رو افزایش مهاجرت نخبگان ایرانی بیش از همه وابسته به تحولات ساختاری و زمینه‌ای است. از سویی نیاز به تحول پارادایمی در ذهنیت سیاست‌گذاران و مهاجران ایرانی هستیم و از سوی دیگر نیز گشودگی اقتصادی و خروج از انزوا در عرصه سیاست خارجی شروط لازم برای مقابله با روند فعلی و بهره‌گیری از ظرفیت دایاسپورای ایرانی است. با تحقق چنین شرایطی است که تدوین سیاست‌های دایاسپورایی برای تعامل با ایرانیان خارج از کشور و بهره‌گیری از ظرفیت توسعه‌ای آن‌ها میسر می‌شود. بنابراین به عقیده او، در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار تحول بزرگی در روند کلی مهاجرت‌ها به خارج از کشور داشت، اما می‌توان انتظار داشت که در صورت تغییر نگرش سیاست‌گذاران شاهد تغییراتی باشیم.
در این برنامه امیرمحمد واعظی نیز به تشریح روند مهاجرت‌های استار‌تاپی از آغاز تا امروز پرداخت. وی از تشدید این مهاجرت‌ها از نیروی انسانی به کارآفرینی سخن گفت و الگوهای مختلف آن را تشریح کرد و همچنین بیان نمود که چرا این مهاجرت‌ها شدت یافته است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *