«مهاجرپذیری در ایران» با حضور محمدعلی بهمنی قاجار و حسین میرزایی

مناظره با موضوع «مهاجرپذیری در ایران» با حضور محمدعلی بهمنی قاجار و حسین میرزایی در تاریخ شنبه،۶ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۲۲:۳۰، در برنامه شیوه شبکهٔ چهار سیما برگزارشد.

«محمدعلی بهمنی قاجار»در پاسخ به این سوال که افغانستان از چه زمانی برای ما مسئله شد پاسخ داد: سال ۱۹۷۸ کودتا در افغانستان رخ داد. این کودتا دو اثر داشت. یکی اینکه یک نوع جنگ داخلی و بی‌دولتی را متاسفانه به افغانستان تحمیل کرد و دیگر اینکه انرژی اقوام را آزاد کرد. اقوام افغانستانی از آن زمان سعی کرده‌اند نقش پیدا کنند.

حضور افغانستانی‌ها در ایران از همان ابتدا بدون چالش نبوده است. اما بعد از بازگشت دوبارۀ طالبان و به دلیل مهاجرت بی‌احد و اندازه برای ما چالش‌برانگیز شده است. اگر بناست این موضوع سامان‌دهی شود باید دولت آن را سامان‌دهی کند، کسی از مردم حق سامان‌دهی ندارد.

«حسین میرزایی» در برنامه شیوه شبکهٔ چهار سیما : نظر من این است که بعضی از نگاه‌ها به مسئلۀ افغانستان در ایران، باعث ایجاد یک دیگری‌سازی می‌شود. من حتی فکر می‌کند در مورد اعداد هم این دیگری‌سازی را برجسته می‌کنیم. معتقد نیستم که الان ده میلیون افغانستانی در ایران است.

من در نگاه کلی نسبت به مهاجرین افغانستانی، یک نگاه کلی دارم. معتقدم ما داریم به سمت مرزهای ایران فرهنگی بزرگ حرکت می‌کنیم بدون اینکه بخواهیم مرزهای سیاسی را تغییر بدهیم:



مطالب مرتبط را در دیاران بخوانید


به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *