دیاران خبر 27 (از ثبت‌نام بیش از ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع تا افزایش نیاز به نیروی کار خارجی در اروپای شرقی)

دیاران خبر بسته‌ی خبری هفتگی سایت دیاران است. بسته‌ای که می‌کوشد مهم‌ترین اخبار و تحولات مهاجرتی در ایران و جهان را دنبال کند. دیاران خبر می‌کوشد تا نسبت به اخبار روز تحلیل داشته باشد. گذشته‌ی هر خبر را مرور کند و سناریوهای محتمل برای آینده را ارائه دهد. در این شماره به اخبار مختلفی مانند ثبت‌نام بیش از ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع در سامانه سهما تا افزایش نیاز به نیروی کار خارجی در اروپای شرقی می‌پردازیم.

۱. ثبت‌نام بیش از ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع در سامانه سهما

سازمان ملی مهاجرت اعلام کرده تا روز ۳۱ مرداد با توجه به بررسی‌های انجام شده بیش از ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع در سامانه سهما ثبت‌نام کرده‌اند. البته تا ۱۰ شهریور فرصت برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع وجود دارد. کسانی که تاکنون به هر دلیل ثبت‌نام نکرده‌اند بایستی در اسرع وقت ثبت‌نام خود را انجام دهند.

یکی از چالش‌های دستورالعمل تحصیل دانش‌آموزان اتباع با نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان بی‌مدرک مرتبط است. در همین رابطه مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: «دانش‌آموزان اتباعی که غیرقانونی داخل کشور هستند ابتدا باید در سامانه‌ سهما اطلاعات خود را ثبت کنند. سپس ثبت‌نام خود در مدارس را انجام دهند». وی تاکید کرد: «ما به اقامت این دانش‌آموزان کاری نداریم. دانش‌آموزان بی‌مدرک مانند بقیه تا دهم شهریورماه به منظور ساماندهی فضا و نیروی انسانی فرصت ثبت‌نام در مدارس را دارند».

مهدی فیاضی همچنین درباره مدارس خودگردان اتباع گفت: «این مدارس به ویژه آن‌هایی که تحت پوشش دارالقرآن کار آموزش مدرسه‌ای انجام می‌دهند نیز حتما باید مجوز بگیرند. در غیر این صورت تعطیل می‌شوند. آمار این مدارس مجهول و شناور است و در صورت نداشتن مجوز ما، مدرک تحصیلی صادر شده از سوی این مدارس را تأیید نمی‌کنیم». وی همچنین اعلام کرد سالانه برای هر دانش‌آموزان خارجی در مدارس دولتی ۱۵ میلیون تومان هزینه می‌شود. پنج درصد آموزش و پرورش ایران و ۲۲ هزار کلاس درس در اختیار دانش‌آموزان اتباع است.

امسال سازمان ملی مهاجرت و وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده‌اند فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع را صرفا از بستر الکترونیکی جلو ببرند. علی‌الرغم مزایای این روش چالش‌هایی نیز در این فرایند به ‌وجود آمده است. با توجه به اهمیت تحصیل کودکان مهاجر بایستی مشکلات موجود هرچه زودتر حل شوند.

۲. دیدار رییس سازمان ملی مهاجرت با نماینده ویژه استرالیا در امور افغانستان

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت، عبدالله مبینی 30 مرداد با گلن مایلز، نماینده ویژه استرالیا در امور افغانستان دیدار کرد. وی در این جلسه به تشریح مسائل اجتماعی و اقتصادی متعاقب حضور پناهندگان افغانستانی در ایران پرداخت. مبینی حضور تعداد زیاد پناهندگان در ایران را  تضاد دوگانه‌ای دانست که از یک سو باید به آوارگان و پناهندگان کمک‌رسانی مستمر انجام شود. از سوی دیگر در شرایط وجود تحریم‌های ظالمانه، خدمات‌رسانی به این افراد به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر جمعیت پناهنده و آواره، کار دشواری است. وی مسائل و مشکلات ناشی از جمعیت رو به افزایش مهاجران افغانستانی در کشور را فزاینده توصیف کرد. و علت اصلی آن را مشکلات حال حاضر در کشور افغانستان دانست.

مبینی با اشاره به نیازهای اولیه افغانستانی‌ها، مسائل مربوط به تامین احتیاجات بهداشتی، درمانی، معیشتی و آموزشی آنان را بسیار وسیع ارزیابی کرد. و از تحمیل بار هنگفت مسئولیت برطرف کردن این نیازها که بر دوش ایران قرار گرفته است، ابراز گلایه‌مندی کرد. وی با اشاره به ارائه خدمات همه‌جانبه ایران به این پناهندگان، با پیش‌بینی حضور بیش از ۸۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس ایرانی در سال تحصیلی جدید، بودجه لازم جهت تحصیل این تعداد دانش‌آموزان اتباع را بیش از یک میلیارد دلار برآورد کرد. رئیس سازمان ملی مهاجرت هشدار داد عدم مشارکت کشورها و نهادهای بین‌المللی در تامین هزینه‌ها، باعث حرکت پناهندگان به سمت اروپا یا کشورهای دیگر می‌شود.

مبینی در ادامه علت اصلی شکل‌گیری سازمان ملی مهاجرت را نیازمندی کشور به مدیریت فراگیرتر جمعیت مهاجران و تدوین سیاست‌های جدید رسیدگی به موضوع پناهندگان و آوارگان دانست. نماینده ویژه استرالیا هم این کشور را متعهد به کمک‌رسانی به جوامع میزبان پناهندگان من­‌جمله ایران دانست. اخیرا دیدارهای اعضای سازمان ملی مهاجرت با نمایندگان کشورهای خارجی افزایش یافته است. برای مثال مدیر امور بین‌الملل سازمان هم چندین دیدار نمایندگان خارجی برگزار کرده است.

۳. تشدید کنترل اتباع خارجی در استان فارس

به دنبال وقوع حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ که مرتکبان آن از اتباع خارجی بودند، مقامات کشوری و استانی تصمیمات جدیدی برای افزایش نظارت بر اتباع در استان فارس اتخاذ کرده‌اند. نخستین تصمیم اتخاذ شده آن است که من بعد سکونت اتباع بیگانه در محدوده اطراف حرم شاهچراغ ممنوع است. بر این اساس مالکان منازل مسکونی محدوده اطراف حرم اجازه واگذاری منازل خود را چه به شکل رهن یا اجاره به اتباع بیگانه نخواهند داشت. بهرنگ قربانی، مدیر امور اتباع و مهاجرین استانداری فارس در این خصوص گفت: «این مساله به شکل پیامک برای شهروندان ارسال شده و به زودی به اتباع نیز اعلام خواهد شد که حق سکونت در این محدوده را ندارند. لذا در یک بازه زمانی 20 تا 30 روزه باید نسبت به تخلیه این مکان‌ها اقدام کنند».

از طرف دیگر بنا به اعلام استاندار فارس پس از حادثه شاهچراغ بحث سازماندهی اتباع خارجی در دستور کار قرار گرفت. لذا برنامه‌ای در شورای تامین استان به تصویب رسید و مورد تایید وزیر کشور هم قرار گرفت. در این راستا تصمیم بر این شد تا به اتباع خارجی ازجمله افغانستانی‌های ساکن استان کارت شناسایی هوشمند توزیع شود. به گفته محمد هادی ایمانیه پس از عملی شدن این طرح کارفرمایان ایرانی اگر از اتباع خارجی در این شهر استفاده می‌کنند باید اطلاعات آن را در اختیار مراجع امنیتی قرار دهند.

بنا به اعلام مدیر کل اداره اتباع فارس تعداد اتباع خارجی ساکن در فارس ۳۵۸ هزار نفر است. البته از این تعداد ۱۲۱ هزار نفر بعد از روی کار آمدن طالبان وارد کشورمان شدند. رشد جمعیت مهاجرین در فارس سبب افزایش سخت‌گیری‌ها بر این افراد در دو سال اخیر شده است. بهتر است مسئولان به دلایل امنیتی وضعیت متزلزل اتباع در این استان را تشدید نکنند. چراکه به حاشیه راندن مهاجران می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات امنیتی بیشتر شود.

۴. ورود بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت به کشور در سال ۱۴۰۱

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در «نشست هم‌اندیشی توسعه خدمات بین‌المللی سلامت» در ستاد وزارت بهداشت اعلام کرد در سال 1401 بیش از یک میلیون و 200 هزار گردشگر سلامت وارد کشور شدند. این آمار شامل اتباع خارجی مقیم و دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشور نیست. این آمار صرفا شامل گردشگرانی است که وارد ایران شده، درمان دریافت کرده و از کشور خارج شده‌اند. به گفته کریمی اگر هر کدام از این گردشگران سلامت حداقل هزار دلار هم هزینه کرده باشند، بالای یک میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که زمینه‌های فراوانی برای گردشگری سلامت در ایران وجود دارد، تصریح کرد: 155 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که اگر ضریب اشغال متوسط آن‌ها 70 درصد باشد به طور متوسط 30 درصد از تخت‌های بیمارستانی کشور خالی است که ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر سلامت است. کریمی در این نشست گفت: «۲۵۰ مرکز درمانی و بیمارستان در کشور مجوز گردشگری سلامت دارند که دارای آخرین استانداردها برای جذب گردشگر سلامت هستند».

گردشگری سلامت اصطلاحی گسترده است که طیف وسیعی از فعالیت‌های متنوع را در برمی‌گیرد که به سفر کردن به کشورهای دیگر به قصد دریافت خدمات درمانی و بهداشتی گفته می‌­شود. حوزه گردشگری سلامت امروزه به یکی از زیرشاخه‌­های مهم صنعت توریسم در دنیا تبدیل شده است. ایران نیز در سالیان اخیر فعالیت­‌هایی در راستای تقویت توریسم درمانی انجام داده و پیشرفت­‌هایی داشته است. اما به نسبت سایر کشورهای همسایه مثل ترکیه، ایران نتوانسته بهره خوبی از درآمدهای این حوزه ببرد. حوزه گردشگری سلامت پتانسیل ارزآوری بسیار بالایی دارد که باید به آن توجه ویژه شود.

۵. افزایش نیاز به نیروی کار خارجی در شرق اروپا

به گزارش اکو ایران، کشورهای اروپای شرقی لهستان و مجارستان که همواره ازجمله مخالفان سرسخت ورود مهاجران به اروپا بوده‌اند، امروز اقتصاد آن‌ها شدیدا محتاج کارگران خارجی است. مقامات این دو کشور در مواجهه با صدها هزار موقعیت خالی در بازار کار که تهدیدی برای رشد اقتصادی است، اکنون استدلال می‌کنند که کارگران مهمان با کسانی که آمده‌اند تا برای همیشه بمانند، فرق دارند.

از زمان بحران پناهجویان در سال 2015 رهبران پوپولیست لهستان و مجارستان ضمن مخالف شدید با سیاست‌های مهاجرپذیری، خود را «محافظ میراث مسیحی اروپا» معرفی کردند. دولت اوربان حصاری برای جلوگیری از ورود پناهجویان ساخت. از رسیدگی به امور پناهجویان خودداری کرد و بیلبوردهایی را نصب کرد که به خارجی‌ها در مورد اشغال جایگاه و مشاغل مجارها هشدار می‌داد. یاروسلاو کاچینسکی، رهبر حزب حاکم لهستان هم گفته بود مسلمانان تهدیدی برای اروپا هستند.

این در حالی است که هم‌اکنون اکثر اقتصادهای شرقی اتحادیه اروپا دارای نرخ بیکاری 5 درصد یا کمتر هستند و حداقل 670000 شغل در سراسر منطقه خالی مانده است. این امر دولت‌ها را وادار می‌کند تا در مواجهه با پیری جمعیت وارد عمل شوند و میلیون‌ها نفر را بیابند تا اقتصاد خود را در سال‌های آینده فعال نگه دارند. برای حل این مشکلات پارلمان مجارستان قانونی را تصویب کرد که ورود کارگران خارجی را آسان‌تر و مدت اقامت آن‌ها را به سه سال محدود می‌کرد.

در لهستان نیز دولت به دنبال تصویب طرح صدور سریع ویزا برای کارگران مهاجر بود که پس از انتقادات شدید حزب اصلی اپوزیسیون این طرح رها شد. البته هم‌اکنون نیز حضور کارگران خارجی در این کشور افزایش یافته است. برای نمونه غول نفت و پتروشیمی لهستان، اورلن، میزبان هزاران کارگر برای ساخت کارخانه جدید خود است. باید دید کشورهای اروپای شرقی در آینده بین دوگانه فرهنگ مهاجرستیزی و نیازهای بازار کار خود به کدام یک اولویت می‌دهند.


به اشتراک بگذارید

یک نظر

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *