قربانیان غریب: نگاهی به مساله بزه‌دیدگی مهاجران

در چند هفته گذشته چندین خبر در مورد بزه‌دیدگی مهاجران ساکن در ایران در رسانه­‌ها منتشر شده است. برای مثال در اواخر فروردین ماه دادستان قم از کشف یک باند ۸ نفره آدم‌ربایی و سرقت از اتباع خارجی خبر داد. متهمان این پرونده اقدام به ۶ فقره آدم‌ربایی، گروگان‌گیری و سرقت اموال اتباع افغانستانی کرده بودند. این افراد در شبکه فیس‌­بوک با اتباع خارجی که قصد تهیه روادید داشتند، آشنا می‌شدند و وعده اخذ روادید به آن‌ها می‌دادند. پس از جلب اعتماد با آنان قرار ملاقات می‌گذاشتند. سپس در این ملاقات متهمان با بستن دستان و چشمان گروگان‌­ها و و ضرب و جرح گروگان­‌ها، اقدام به آدم‌ربایی و سرقت اموال آن‌ها می‌کردند. متهمان پس از آن که گروگان‌ها را به مخفی‌گاه خود می‌بردند، از آن‌ها فیلم گرفته و خانواده آن­‌ها را در قبال پول تهدید می‌کردند.

اخبار دیگری نیز در مورد زورگیری و سرقت از اتباع خارجی در استان سمنان، زورگیری مامور قلابی از مهاجران افغان در تهران، اخاذی از مهاجران به بهانه ثبت‌­نام بیمه و غیره مخابره شده است.

مهاجر به‌مثابه بزه‌دیده:

مهاجران حاضر در ایران که اکثریت آنان را مهاجران افغانستانی تشکیل می­‌دهند، جزء گروه‌­هایی هستند که غالبا در فضای جامعه به عنوان بزهکار برچسب می­‌خورند و چندان به موضوع بزه‌­دیدگی یا قربانی جرم شدن آن­‌ها توجه نمی‌­شود. این در حالی است که زیست مهاجران در ایران آکنده از روایت­‌های بزه‌دیدگی به اشکال مختلف است.

اگرچه آمار رسمی و پژوهش جامعی در مورد میزان تجربه قربانی شدن در میان اتباع خارجی و تفاوت آن با اتباع ایرانی وجود ندارد اما مطالعات و پژوهش‌­های خارجی نشان می­‌دهد مهاجران به دلیل موقعیت متزلزل و آسیب­‌پذیر خود در کشور میزبان، معمولا بیش از اتباع بومی در معرض بز­ه‌دیدگی قرار می­‌گیرند. معدود پژوهش­‌های صورت گرفته در ایران نیز صحت ادعای فوق را تایید می­‌کند. برای مثال پژوهش جوان جعفری و همکاران (1395) در مورد بزه­‌دیدگی زنان مهاجر افغان نشان می‌دهد این زنان در شرايط محيطي، اجتماعي و اقتصادي يكسان با زنان ايراني ساكن در مشهد، از سطح امنيتي پايين‌­تري برخوردارند و بیشتر قربانی جرم قرار می‌­گیرند.

بزه‌دیدگی مهاجران یک موضوع حقوقی و جرم­‌شناختی مهم برای تحلیل است و تاکنون در فضای آکادمیک و سیاسی ما چندان به آن پرداخته نشده است. اهمیت بزه­‌دیدگی مهاجران از این جهت می­‌باشد که مهاجرت معمولا زمینه مستعدی برای بزه‌­دیده شدن افراد فراهم می­‌کند. در واقع تجربه جابه­‌جایی جغرافیایی و زیستن در جامعه میزبان به عنوان یک تبعه خارجی، شرایط اجتماعی و شیوه زندگی خاصی برای مهاجران ایجاد می‌­کند که سبب می­‌گردد این افراد بیشتر در معرض قربانی شدن قرار بگیرند. در توضیح نکته فوق می­‌توان گفت فرایند مهاجرت به سه مرحله اصلی قابل تقسیم است: مرحله جابه‌­جایی مهاجر در طول مرزها و ورود به کشور مقصد، مرحله اقامت در جامعه میزبان و مرحله خروج مهاجر.

گونه‌های بزه‌دیدگی مهاجران:

در فرایند جابه­‌جایی، مهاجران به‌­ویژه پناهجویان و مهاجران غیرمجاز به صورت مکرر توسط باندهای قاچاق مهاجر در معرض اقسام مختلف آزار و خشونت، سرقت اموال و غیره قرار می‌­گیرند. برای مثال گزارشات متعددي از سوی سازمان­‌هاي بين‌المللي مانند عفو بين‌­الملل از وقوع آزار جنسي زنان و كودكان در مسير مهاجرت­‌های غيرمجاز خبر می­‌دهد (سعیدی، 1397). همچنین امکان آسیب دیدن توسط نیروهای دولتی در مرزها نیز همواره وجود دارد. اصولا نیروهای مرزبانی در اکثر کشورها با پناهجویان و مهاجران به شکل خشنی برخورد می­­‌کنند و همین امر موجب مرگ هزاران مهاجر در سال در مرزها می­‌گردد.

کلیه مهاجران اعم از مهاجران قانونی یا غیرقانونی پس از ورود و در جریان اقامت در کشور میزبان نیز قربانی جرایم گوناگون می‌­شوند. مهاجران به دلیل ناآشنایی با قوانین و شرایط اجتماعی جامعه میزبان، ناآشنايی با زبان رسمی، نيازهای كاری و مالی و غیره هدف‌­های ايده‌­آلی براي بزهكاران در جامعه مقصد می­‌باشند (بیات و غلامی، 1394). داستان نقل شده در ابتدای این نوشتار نمونه‌­ای از این دست بزه‌­دیدگی‌­ها است. گونه دیگری از بزه‌­دیدگی مهاجران عدم پرداخت دستمزد یا سوءاستفاده مالی توسط کارفرمایان می­‌باشد. ارتکاب جرایمی مانند حملات فیزیکی، خشونت کلامی و اعمال تبعیض علیه مهاجران نیز بسیار رایج می­‌باشد که این جرایم غالبا از سوی گروه‌­های افراطی ضدمهاجر و با انگیزه‌­های نفرت‌­آلود ارتکاب می‌­یابد.

در فرایند خروج مهاجران نیز چه این خروج به شکل خروج داوطلبانه باشد و چه به شکل اخراج اجباری، مصادیق بزه‌دیدگی بسیار به چشم می‌­خورد. به صورت خاص در فرایند دستگیری، بازداشت و بازگرداندن، اتباع خارجی خشونت­‌ها و آزار­های فراوانی را تجربه می‌­کنند. همچنین در صورت خروج داوطلبانه نیز ممکن است فرد مهاجر دوباره قربانی قاچاق‌بران و ماموران مرزی گردد.

عدم دسترسی مهاجران بزه‌دیده به عدالت:

با توجه به مطالب فوق می‌­توان ادعا کرد مهم­ترین عامل زمینه­‌ساز بزه‌دیدگی مهاجران، عدم دسترسی مناسب این گروه به عدالت است. اتباع خارجی توان احقاق حقوق خود را در دادگاه‌­های کشور میزبان به شکل برابر با اتباع بومی آن کشور ندارند و موانع بیشتری برای دستیابی آن­‌ها به عدالت وجود دارد. این موانع اغلب به دلیل عوامل ساختاری، اجتماعی، اقتصادی و نهادی، سیاست‌های اجتماعی تبعیض‌آمیز یا قوانین خاصی است که دسترسی به عدالت را با اعمال الزامات افراطی دشوار می‌کند. بزهکاران با علم به این که مهاجران نمی‌­توانند از طریق نهادهای رسمی شکایت خود را پیگیری کنند، آنان را به‌­عنوان آماج جرایم خود انتخاب می‌کنند. نگارنده پیشتر در یادداشتی با عنوان «دسترسی به عدالت؛ حقی بنیادی برای مهاجران» به این موضوع پرداخته است.

تاثیر عدم دسترسی به عدالت بر قربانی شدن مهاجران برای مهاجران بی‌­مدرک بسیار پررنگ‌­تر است. تحقیقات صورت گرفته در ایران نشان داده‌­اند این اشخاص با وجود این که بعضا مورد بزه‌­دیدگی­‌های شدیدی هم قرار گرفته­‌اند، اما باز هم به دلیل ترس از رد مرز شدن و عدم حمایت­‌های قانونی، از گزارش جرم خودداری می­‌کنند (زعیمی، 1396). نکات فوق به خوبی در اظهارات یکی از اعضای یک باند گروگان­‌گیری و سرقت اتباع افغانستانی که در فروردین 1401 دستگیر شدند، آشکار است: «… باندی تشکیل دادیم تا از افغان‌ها سرقت کنیم اما هرگز فکرش را نمی‌کردیم آن­‌ها شکایت کنند و لو برویم. تمام طعمه‌هایمان قاچاقی وارد ایران شده بودند و گمان می‌کردیم با توجه به شرایطشان هرگز فکر شکایت به سرشان نمی‌زند …» (روزنامه همشهری، 1401)

عدم دسترسی مهاجران به عدالت در بزه‌دیدگی‌های دولتی:

مهاجران در کنار قربانی شدن توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی، در بسیاری از موارد توسط نهادهای دولتی و اشخاص وابسته به دولت‌­ها بزه­‌دیده می­‌شوند. همان گونه که اشاره کردیم در فرایند ورود، دستگیری، بازداشت و اخراج، به شدت حقوق مهاجران نقض می­‌گردد و این افراد دچار آسیب‌­های مختلف می­‌شوند و گزارش­‌های متعدد نهادهای حقوق بشری این امر را تایید می­‌کند. در این گونه بزه‌­دیدگی­‌های دولتی امکان دادخواهی مهاجران به مراتب ضعیف­‌تر است و این مساله بیش از پیش به مهاجران ضربه می‌­زند.

پیامدهای بزه‌دیدگی مهاجران:

بزه‌­دیده شدن مهاجران به هر شکلی و توسط هر شخصی، پیامدهای متعددی در زندگی آنان به همراه دارد. ازجمله این که آنان را دچار آسیب‌­های روانی، جسمی، جنسی و غیره می­‌کند که تا مدت­‌ها اثرات این تروما ابعاد مختلف زندگی آنان و خانواده­‌هایشان را تحت تاثیر قرار می­‌دهد. بزه‌­دیدن شدن سبب طردشدگی مهاجران می­‌گردد و چه بسا در ادغام مهاجران در جامعه مانع ایجاد کند. قربانی شدن به افزایش بی‌­اعتمادی مهاجران به نظام عدالت کیفری و به طور کلی جامعه میزبان منتهی می‌­گردد و چه بسا گرایش مهاجران محروم از عدالت را به ارتکاب رفتارهای بزهکارانه افزایش دهد چراکه ممکن است این افراد بخواهند با ارتکاب تخلف به وضعیت خویش پاسخ دهند و ارتکاب جرم را برای خود موجه بدانند (اله‌یورتی، 1394).

هر انسانی فارغ از ملیت، نژاد، قومیت، مذهب و غیره حق بر بزه‌­دیده نشدن دارد و تبعا مهاجران نیز از چنین حقی برخوردارند. بزه‌­دیده شدن كرامت انساني مهاجران را نقض می‌­کند و ضروری است با توجه به آمار بالای وقوع آن و پیامدهای منفی که برای خود مهاجران و جامعه دارد، اقدامات و تمهیداتی برای جلوگیری از وقوع آن و حمایت از مهاجران بزه­‌دیده صورت گیرد. از میان همه این اقدامات تضمین حق مهاجران برای دسترسی به عدالت از همه مهمتر است چراکه هم موجب کاهش تمایل بزهکاران برای انتخاب مهاجران به‌­عنوان قربانی اعمال خود می­‌گردد و هم امکان حمایت­‌های گوناگون حقوقی از مهاجران بزه‌­دیده را فراهم می­‌کند. علاوه بر این ارائه حمایت­‌های اجتماعی و درمانی برای جبران خسارت بزه­‌دیدگان و بازپروری آنان نیز بسیار ضروری است.

منابع:

  1. اله‌­یورتی، فریبا. (1394). دسترسی متهمان مهاجر به عدالت در مرحله تعقیب کیفری. پایان‌­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس. رشته حقوق جزا و جرم­‌شناسی.
  2. بیات، محسن؛ غلامی، حسین. (1394). تحليل جرم‌­شناختی بزه­‌ديدگی بيگانگان. پژوهشنامه حقوق کیفری. سال ششم. شماره اول. 216-195.
  3. بی­‌نام، (1401)، قاچاقچیان انسان مهاجران را به گروگان­‌گیران می‌فروختند. روزنامه همشهری، https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/157339/قاچاقچیان-انسان-مهاجران-گروگانگیران-می%E2%80%8Cفروختند.html
  4. جوان جعفری بجنوردی، عبدالرضا؛ سیدزاده ثانی، سید مهدی؛ مالدار محمدحسن‌­زاده مشهدی، محدثه. (1395). تيپ­‌شناسي تطبيقي بزه­‌ديدگي زنان افغاني و ايراني ساكن مشهد. نشریه زن در توسعه و سیاست، دوره 14. شماره 2. 254-235.
  5. زعیمی، مهدی. (1396). بررسي تجربه زیسته مردان مجرد افغانستاني از پدیده بی‌­مدرکی. پایان‌­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. رشته جامعه­‌شناسی
  6. سعیدی، سعیده. (1397). آسيب‌­شناسی مهاجرت­‌های غيرمتعارف زنان؛ مطالعه موردی چالش‌­های مهاجران افغان ساكن ايران در كشورهای ترانزيت.فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه. سال هفتم. شماره بيست و ششم. 33-11.
  7. سلیمی، رزگار. (1402). دسترسی به عدالت؛ حقی بنیادی برای مهاجران. سایت دیاران. https://diaran.ir/11630/دسترسی-به-عدالت-حقی-بنیادی-برای-مهاجرا/
به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *