آخرین آمار مهاجرت از افغانستان (هفته دوم تیر ۱۴۰۱)

آمار مهاجرت از افغانستان به ایران همواره جزء موضوعات مورد مناقشه در کشور ما، به ویژه در یک سال اخیر بوده است. کشور افغانستان در چند دهه اخیر همواره جزء مهاجرفرست‌ترین کشورهای دنیا بوده است. بخش عمده‌ای از روندهای جابه‌جایی افغان‌ها به کشورهای همسایه من‌جمله ایران و پاکستان صورت می‌گیرد و از این رو مطالعه و بررسی آمار مهاجرت افغانستانی‌ها برای ایران نیز واجد اهمیت است. بیش از چهار دهه از حضور میلیونی افغان‌ها در جامعه ایران می‌‌گذرد و تا به امروز ایران شاهد چندین موج مهاجرتی از افغانستان بوده‌ است و در یک سال گذشته پس از روی کار آمدن طالبان موج مهاجرتی جدیدی از افغانستان به ایران شکل گرفت که این موج بر جامعه ما نیز تأثیر گذاشته است.

آمار مهاجرت از افغانستان در منابع غیرایرانی

آخرین آمار مهاجرت از افغانستان- تعداد مهاجرین افغان در ایران ۱۴۰۰

با توجه به اختلاف­‌نظرهای فراوان در خصوص رقم واقعی تعداد افغان­‌های ساکن در ایران و عدم ارائه آمار دقیق توسط نهادهای داخلی درباره تعداد مهاجران ورودی و خروجی به کشور، توجه به آمارهای نهادهای بین‌­المللی مرتبط با مهاجرت بسیار مفید است.

آمار مهاجران در ایران در سایت کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان

یکی از منابع اماری برای تعداد مهاجران حاضر در ایران سایت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان است. این سایت در زمستان سال ۱۴۰۰ تعداد مهاجران حاضر در ایران را ۴ میلیون نفر برآورد کرده بود. کمیساریا در آن تاریخ ۸۰۰ هزار نفر را پناهنده، ۳۱۱ هزار نفر را دارنده‌ی پاسپورت با ویزا، ۲۷۵ هزار نفر را دارنده‌ی گذرنامه خانوار و ۲.۶ میلیون نفر را بدون مدرک برآورد کرده بود. این رقم بسیار نزدیک به رقمی بود که در تیر ماه سال ۱۴۰۱ وزیر کشور پس از اتمام طرح سرشماری اتباع خارجی اعلام کرد. در تیر ماه سال ۱۴۰۱ وزیر کشور تعداد مهاجران حاضر در ایران را ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

آمار مهاجرت از افغانستان در سایت سازمان جهانی مهاجرت

یکی از نهادهای ارائه دهنده آمار روندهای مهاجرتی در دنیا، سازمان بین‌­المللی مهاجرت (IOM) است که در یک سال گذشته به طور مرتب گزارش­‌هایی در خصوص آمارها و روندهای جابه‌­جایی و مهاجرت افغانستانی‌­ها ارائه داده است. گزارش پیشین این نهاد را ترجمه و در سایت منتشر کردیم که در آدرس ذیل قابل دسترسی است. در این یادداشت گزارش جدیدتر سازمان بین‌­المللی مهاجرت را ارائه می‌دهیم.

آمار مهاجرت از افغانستان از ۱ می تا ۳۰ ژوئن (۱۱ اردیبهشت تا ۹ تیر ۱۴۰۱):

بخش نخست این گزارش روندهای جابه‌جایی را از یک می (11 اردیبهشت) تا 30 ژوئن (9 تیر) سال 2022 به مدت دو ماه بررسی نموده است. مطابق داده‌های این گزارش در نیمه دوم ماه ژوئن (از ۲۶ خرداد تا ۹ تیر)، تعداد ترددهای خروجی از افغانستان به سمت ایران و پاکستان 147,101 مورد بوده است. از این تعداد 3,314 مورد از جابه­‌جایی‌­ها به ایران صورت گرفته و 143,787 مورد نیز آمار ورود افغان­‌ها به پاکستان بوده است. همان گونه که مشاهده می‌کنید بین آمار جابه‌جایی‌ها از افغانستان به ایران و از افغانستان به پاکستان تفاوت فاحشی وجود دارد که این امر ناشی از آن است که اکثریت ترددهای افغانستانی‌ها به ایران به شکل غیررسمی و بدون مدرک صورت می‌گیرد اما گزارش اخیر ظاهراً تعداد جابه­‌جایی‌های نامتعارف افغان‌ها به کشورهای همسایه مانند ایران را در نظر نگرفته است.

مقایسه آمار ایران و پاکستان در مورد مهاجران افغانستانی در دو ماهه اردیبهشت و خرداد

این گزارش نشان می‌دهد تعداد افراد بازگشتی از کشورهای ایران و پاکستان به افغانستان در طول دو هفته آخر این دوره، 160,162 مورد بوده است که از این رقم 31,470 از آنان از ایران به افغانستان رفته‌اند و 128,692 نفر از پاکستان. عامل بازگشت 15,278 نفر از افغان‌های از ایران، اخراج بوده و 16,192 نفر نیز بازگشتشان داوطلبانه بوده است اما از بین افغان‌های بازگشته از پاکستان، صرفاً 75 نفر آن‌ها دیپورتی بوده‌اند و بقیه یعنی 128,617 نفر بازگشت داوطلبانه به افغانستان داشته‌اند. همان گونه که می‌بینید تقریباً نیمی از آمار خروجی‌ها از ایران به افغانستان مربوط به اخراج اتباع افغان بوده در حالی که خروج افغان‌ها از پاکستان بیشتر به صورت داوطلبانه بوده است.

چرا اخراج مهاجران افغانستانی از ایران نرخ بالاتری دارد؟

بالاتر بودن اخراج افغان‌ها از ایران در مقایسه با پاکستان ناشی از آن است که اکثریت مهاجران افغان ساکن در ایران، فاقد مدرک بوده و دولت ایران نیز در مقابل اقدام به دستگیری و رد مرز آن‌ها نموده است. البته به نظر می‌رسد با توجه به سرشماری اتباع فاقد مدرک در چند ماه اخیر و تصمیم دولت ایران برای قانونی‌سازی مهاجران بی‌مدرک، در آینده تعداد موارد اخراج افغان‌ها از ایران کمتر گردد.

آمار مهاجرت از افغانستان از ژوئیه 2021 تا ژوئن 2022:

بخش دیگری از این گزارش، روندهای جابه‌جایی افغان‌ها در فاصله ژوئیه 2021 تا ژوئن 2022را نشان می‌دهد. مطابق آمار IOM تعداد ورود اتباع افغان به ایران 1,485,211 مورد بوده و تعداد خروج از ایران نیز 1,074,243 بوده است. آمار افغانستانی‌های ورودی به پاکستان نیز 2,745,697 و تعداد افراد خروجی از پاکستان به سمت افغانستان نیز 2,429,010 است. داده‌های فوق حاکی از آن است که برخلاف برخی گزارش‌ها و آمارهای عجیب و بدون پشتوانه‌ی برخی جراید و مطبوعات در سال جدید، نرخ خالص مهاجرت افغان‌ها به ایران در طول یک سال اخیر حدود 410968 نفر بوده است.

تاثیر طالبان بر آمار مهاجرت از افغانستان

آمارهای ماهانه جابه‌جایی افغان‌ها به ایران و پاکستان نشان می‌دهد بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان مهاجرت‌ها از افغانستان به کشورهای ایران و پاکستان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ که طالبان شروع به تصرف ولایت‌های مختلف افغانستان‌ می‌نماید، موج افزایش مهاجرت به ایران شروع می‌شود و از اواسط اوت، یعنی زمان سقوط کابل و اعلام برپایی مجدد امارت اسلامی، شیب ورود مهاجران از افغانستان به ایران شتاب می‌گیرد و در ماه اکتبر به نقطه اوج خودش یعنی رقم 225,529 مورد ورود به ایران می‌رسد.

 از این تاریخ به بعد میزان ورود اتباع افغان به ایران سیر نزولی به خود می‌گیرد لیکن از فوریه تا اواسط مارس ۲۰۲۲، ورود افغان‌ها دوباره روند صعودی می‌گیرد. از این تاریخ به بعد تردد افغان‌ها به ایران دوباره سیر نزولی به خود می‌گیرد و تا ژوئن ۲۰۲۲ این سیر نزولی ادامه پیدا می‌کند و به پایین‌ترین رقم در یک سال گذشته یعنی 9,254 رسید. این در حالی است که در چند ماه اخیر موج مهاجرت افغان‌ها به پاکستان کاهشی نداشته است و حتی در یک ماه اخیر سیر صعودی نیز گرفته است.

آمار روند جابه‌جایی‌ها از ۱۶ ژوئن تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲:

IOM در ادامه گزارش اخیرش به بررسی روند ترددها از افغانستان به ایران و پاکستان و بالعکس در فاصله ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) تا ۳۰ ژوئن (۹ تیر) ۲۰۲۲ پرداخته است.

الف) از ایران به افغانستان:

در طول این مدت جابه‌جایی‌ها از ایران به افغانستان با اندکی افزایش از 31304 در دو هفته گذشته به 31470 در این دوره گزارش رسیده است.  IOM در این دو هفته به 11613 از اتباع افغان بازگشته کمک کرده که 9447 نفر (81%) از آن‌ها مرد و 2166 (19%) از آنان زن بودند. در این دوره گزارش، حدود 49 درصد (15278) از تمامی ترددهای اتباع افغانستانی از جمهوری اسلامی ایران به افغانستان، به صورت اخراج صورت گرفته است. همچنین طی این دو هفته، اجساد 51 تبعه افغان که بر اثر حوادث و علل طبیعی جان باخته بودند، به کشورشان بازگردانده شد.

ب) از افغانستان به ایران:

تردد اتباع افغان به سوی جمهوری اسلامی ایران طی دو هفته گذشته از 5940 به 3314 کاهش یافته است. میانگین عبور روزانه را 221 نفر گزارش کرده‌اند که از هر پنج نفر یک نفر ماهیت چرخشی دارد. داده‌های تفکیکی جنسیتی موجود نیز نشان می‌دهد که 57 درصد از این جابه‌جایی‌ها توسط مردها و 43 درصد توسط زن‌ها بوده است. از سوی دیگر میزان ورود اتباع افغان به ایران از مرز دوغارون/اسلام قلعه نسبت به مرز میلک/زرنج بیشتر بوده است.

ج) از پاکستان به افغانستان:

در طول این دوره‌ی گزارش، 128692 جابه‌جایی از پاکستان به افغانستان مشاهده شد که میانگین ورودی روزانه 8579 نفر است. در مدت این دو هفته پاکستان 75 نفر را اخراج کرده است. اکثریت اتباع افغانستانی که در طول این مدت به کشورشان بازگشته‌اند، پس از دیدار با خانواده یا تجارت دوباره به پاکستان برگشتند. همچنین اتباع پاکستانی معمولاً برای سفرهای کاری یا دیدارهای خانوادگی به افغانستان سفر کرده‌اند. درصد تردد زنان از گذرگاه مرزی تورخم (38 درصد) نسبت به چمن (23 درصد) بیشتر بوده است.

د) از افغانستان به پاکستان:

جابه‌جایی‌ها از افغانستان به پاکستان در این دو هفته در مقایسه با دو هفته گذشته کاهش یافته است و مجموعاً شاهد 143787 جابه‌جایی بوده‌ایم. از مجموع این افراد 70 درصد مرد و 30 درصد زن بودند. به طور مشابه نسبت جنسیتی ورودی درصد عبور زنان از مرز تورخم (38 درصد) در مقایسه با چمن (23 درصد) بیشتر بوده است.

مقایسه آمارهای دو گزارش اخیر IOM درباره افغانستان:

داده‌های گزارش اخیر IOM حاکی از آن است که آمار مهاجرت از افغانستان (ورود و خروج افغانستانی‌ها به/از کشورهای همسایه‌اش یعنی ایران و پاکستان)، در مقایسه با داده‌های گزارش سابق، کاهش یافته است. به طور خاص آمارها نشان می‌دهد از ماه آوریل به بعد میزان ورود افغانستانی‌ها به ایران کاهش قابل توجهی داشته و موج مهاجرتی شکل گرفته پس از روی کار آمدن طالبان در ماه‌های اخیر فروکش کرده است؛ به گونه‌­ای که در دو ماه اخیر میزان ترددها از ایران به سمت افغانستان از ترددهای صورت گرفته از افغانستان به ایران پیشی گرفته است.

در همین راستا آخرین آمارها نشان می‌­دهد میانگین ورود روزانه به ایران 221 نفر است؛ در حالی که در گزارش پیشین این رقم، ۵۲۷۸ نفر بود. این در حالی است که آمار ورود به پاکستان برخلاف ایران، در دو ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفته است. این آمارها برای کشور ما بسیار قابل توجه است و می‌­تواند نگرانی­‌های مسئولان کشور از تداوم مهاجرت­‌ها از افغانستان به ایران را تا حدی رفع کند.

تعداد مهاجران افغانستانی ساکن در ایران: حداکثر ۴.۵ میلیون نفر

در کنار مطالب فوق باید به این نکته توجه نمود که تعداد پناهندگان افغانستانی ساکن در ایران و اتباع دارای گذرنامه، مطابق گزارش کمیساریا عالی پناهندگان سازمان ملل در سال ۲۰۲۱، به ترتیب ۷۸۰ هزار نفر و ۶۰۰ هزار نفر ذکر شده است و از طرفی دیگر آمار وزارت کشور از تعداد اتباع افغانستانی فاقد مدرکی که در طرح سرشماری شرکت کرده‌اند، نیز دو میلیون و سیصد هزار نفر بوده است.

لذا می‌توان نتیجه گرفت حتی با فرض عدم شرکت ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر از اتباع افغان در طرح سرشماری، رقم مهاجران افغانستانی ساکن در ایران بیشتر از ۴.۵ میلیون نیست؛ آماری که سخنان سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، نیز آن را تایید می‌نماید.

افزایش میل به بازگشت مهاجران افغانستانی حاضر در ایران

گزارش اخیر نشان می‌دهد میل به بازگشت داوطلبانه افغانستانی‌ها از ایران، در ماه‌های اخیر افزایش یافته است که این امر احتمالاً به گسترش مشکلات اقتصادی در ایران و افزایش تورم برمی‌گردد چراکه این عوامل سطح رفاه مهاجران افغانستانی را که غالباً از طبقات محروم هستند، کاهش داده و انگیزه بازگشت به کشور خود را در آنان تقویت می‌نماید.

کاهش نابرابری جنسیتی در مهاجران ورودی از افغانستان به ایران

از سویی دیگر برخلاف گزارش سابق که اختلاف فاحشی بین ورود زنان و مردان افغان به ایران وجود داشت (مردان ۹۰ درصد و زنان ۱۰ درصد)، در گزارش جدید میزان ورود زنان افغان به شدت به میزان ورود مردان نزدیک گشته است (مردان ۵۷ درصد و زنان ۴۳ درصد). به نظر می‌رسد این تفاوت آماری ناشی از افزایش میل مهاجرت زنان به ایران نیست بلکه ناشی از کاهش میل مهاجرت مردان افغان به ایران بنابه دلایل مختلف مثل مسائل اقتصادی است.


مطلب مرتبط: آخرین آمار مهاجرت از افغانستان تا پایان مهر ماه سال ۱۴۰۱

به اشتراک بگذارید

نظرات

    • مهندس ظفریاری مدیریت املاک سعادت مشهد
      سلام آینده بازار مسکن در مشهد و سایر شهرهای چگونه خواهد بود و سرمایه گذاری در کدام بخش بازده مالی بهتری دارد آیا برنامه و اهدافی در بازار مسکن وجود دارد و اینکه توان مردم عادی برای کدام از بخش مسکن میرسد؟
      سلام و عرض ادب انچه طی سالها از سال 97 تا 1402 هر سال با نزدیک شده به شش ماه دوم پبش بینی و نظر صریح خودم را با دلایل علمی و نیازها جامعه و درخواست مردم و وضعیت واقعیت مجود بازار بیان کردم که می توانید نظرات قبلی طی سالها قبل را جستجو و مطاله کنید.
      ولی برای سال نیم سال 1402 وسال 1403 باید گفت متاسفانه سیاست های و برنامه ریزی اشتباه و در بحث تولید مسکن و مدیریت بازار و عدم توان مالی مردم باعث شده مسکن مناسب زندگی افراد بسیار کم باشد و هیچ خانواده به جرائت از منزل و خانه ای که دارد زندگی و اجاره می کند راضی نیست و این وسط هم ثبات دستوری قیمت دلار در بازده شش ماه اول بازار ارز باعث شده قیمت املاک در شهر مخصوص مشهد نزدیک به 10 تا 30 درصد کاهش قیمت داشته باشد ولی واقعیت تلخ بازار مسکن این است حجم زیادی از مردم ایران و قشر جوان و مخصوص کارگران وکارمندان مستاجر هستند و توان خرید خانه و حتی خرید یک خودرو رو ندارد چرا که دستمزدهای آنها مخصوص طی 5 سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده یعنی قدرت خریدشان کم شده و هزینه تمام اجناس و خدمات روز به روز در حال افزیش است و این وسط با روش های اشتباه در بخش مسکن سعی در رساندان توان مردم به نیازشان نشده مثلا بحث وام های ودیعه مستاجران و یا بخصوص تعیین درصد افزایش و یا حتی بحث ساماندهی مشاوران املاک کشور و انواع سامانه ثبت قرار داد رایگان و یا سامانه اسکان و یا نرم افزارتعیین اجاربها در مشهد و… تمام این موارد فقط مثل یک قرص آرامش بخش موقت عمل کرده است ولی واقعیت بازار مسکن بسیار وحشتناک تر است، افزایش چند ده برابری املاک در مدت فقط 5 سال که تمام این موارد به بحث کاهش ارزش ریال از سالها قبل در مقابل دلار است، که در بخش های مثل طلا و سایر موارد تاثیر سریع و کمتر از یک ماه تا یک سال نشان می دهد ولی در بازار مسکن این افزایش قیمت و تاثیرات از یکسال تا 5 سال اثرات جهشی و مخربش را نشان میدهد در نهایت این کاهش قیمت و حتی بحث قیمت اجاربها موقتی است چرا اولین دلیل اینکه بحث قیمت گذاری درایران هیچ نظارتئ مسئولی وجود ندارد و حتی همیشه تخمینی و اصول یکسان و قانون مندنی ندارد در نهایت جای برای جهش بسیار ازاد است دوم دلیل افزایش جمعت افراد متقاضی مسکن در بازار مسکن است، یعنی خودمان جای برای زندگی مردمان نداریم حالا مهمان هم دعوت کردم و خارجی و مهاجرت و تقاضا خرید املاک درایران بهشت خرید اتباع خارجی از سراسر دنیا است که متاسفانه در این بخش هم هیج برنامه ریزی ، نظاراتی و ساماندهی و مدیریت وجود ندارد و سوم دلیل هم عدم ساماندهی و مدیریت قرار دادهای املاک و خرید فروش و اجاره است یعنی 90 درصد قرار داد معاملاتی به صورت دست نویس انجام میشود که قیمت های چند ده برابری قرار های سیستمی دارد دلیل هم واضح است بحث 5 درصد مالیات فروشنده است و این خود باعث اشتباه محاسباتی تمام سامانه نقل و انتقال و حتی بحث مالیات و برنامه ریزی کلان کشور در بخش مسکن میشود در نهایت ترس مردم عادی از مالیات نقل انتقال باعث انجام 98 درصد قراردادهای به صورت دست نویس است که تا زمان بروز مشکل اصلا وجود این قرار داد مشخص نمیشود و دلیل چهارم عدم تولید مسکن انبوه است در همه جای دنیا تولید مسکن با صرفه اقتصادی و ارزان و سریع و گسترده با انبوه سازی انجام میشود ، یعنی امروز انبوه سازی نیازمند بودجه بسیار زیادی نقدی است و اون هم در بازاری که ریسک جهشی قیمت مصالح و موارد و حتی مسکن آمده بسیار زیاد است و حتی امروز و طی چندماه گذشته بسیاری از سازندگان در بحث نقدی و پرداختی به نیروهای خود به مشکل خوردن چون وقتی فروشی نیست در یک مدت باعث زیان و مشکلات مالی میشود و خود عامل افزایش قیمت در آیند است خلاصه امروز امروز توان مردم عادی به املاک ویلای با قیمت های چند ده میلیاری نمیرسد و حتی آپارتمانهای در منطقه شهری با قیمت های خرید 3تا 12 میلیاردی و بیشتر برای یک اپارتمان 100 متری نمی رسد و چه برای اجاره خانه یک 100 متری با رهن های 400 تا 1 میلیارد و بیشتر یک آپارتمان 100 متری هم نمی رسد با حقوق قانون کار در هر شهری در نهایت مردم عادی مجبور هستند به اطراف شهر های وروستاهای حاشیه شهر های جهت اقامت مهاجرت کنند تا بتوانند برای زندگی و بقاء خود توان مالی داشته باشند ، در نهایت امروز در تمام شهرها مخصوص مشهد و تهران مشاهد میشود که یک واحد مسکونی چه برای خرید و یا اجاره در منطقه که با توان مالی قشر عادی و متوسط به پایین هماهنگ تر است بهتر و سریعتر خرید و فروش واجاره داده میشود و حتی در بحث بازارها و مغازه تجاری و بحث فروش اجناس هم در منطقه که تراکم جمعیتی و قیمت اجاره متناسب تر است تعداد انگشت شماری مغازه خالی است ولی در منطقه و مغازه تجاری گران بسیاری حتی سالهای خالی هستند چون هر شغلی و هرچه هوش مالی هم داشته باشی مگر یک بقالی و لباس فروشی چقدر می توان اجاره بها 40 تا 100 میلیون در ماه را روی اجناس خوداضافه کند و مگر چه تعداد فروش و افزایش فروش داد در صورتی که همون جنس و کیفیت در بسیاری منطقه متوسط با یک دهم قیمت هم وجود دارد ولی در مورد بحث خرید فروش و متقاضیان املاک و مغازه با قیمت های نجومی باید گفت یا افراد با در امدهای دلاری و یا افرادی خارجی توان این موارد را دارند و همان طور که گفتم بهشت خرید املاک در منطقه خاورمیانه تهران و مشهد و… است، برای اتباع حال قانونی و یا با شگردهای قانونی متاسفانه جذب سرمایه خارجی بسیار خوب است در تمام دنیا همه برای جذب سرمایه و ارتقا و پیشرفت زیر ساختهای اساسی و افزایش تکنولوژی و رفاه مردم کشورشان تلاش میکنند ، ولی جذب سرمایه خارجی دلاری بدون برنامه ریزی و ساماندهی و مدیریت و مثلا در بازار مسکن باید جذب سرمایه خارجی در بخش تولیدات و ارتقاء مسکن شود نه املاک مصرفی و قدیمی و دلالی و… که باعث نابودی بازار مسکن شود برای همه مردم با درآمدهای ریالی و هر سال نیز باعث افزایش قیمت مسکن و پیامد بعدی افزایش اجاره بها و در نهایت فشار اقتصادی و روانی روی قشر متوسط جامعه میشود و بحث ششم و پنهان موضوع بازار مسکن تغییرات جمعیتی خانواده و نسل ایرانیان است ، که امروز جمعیت خانواده ایران در حال کاهش است یعنی بسیاری از جوان ایرانی ده 60 و 70 و 80 هنوز مجرد هستند چون منبع در امدی که توان اداره زندگی را داشته باشند ندارند و حتی توان هزینه خودشان ندارند و هر چقدر هم کار کنند حتی دو نفر زوج با قانون کار فعلی هیچ وسیله و خانه نوو جدید نمی توان با قیمت های و دستمزدهای ریالی بخرند، در نهایت بیشتر خانواده یک زن و دو یا یک فرزند و با جمعیت حداکثر 4 فرزند ، ولی جالب استک ه جمعیت خانواده و مهمان ایران و اتباع که معمولا یک زن و یا حتی گاهی چند همسر دارند بسرعت در حال افزایش است ، چرا که گفتم ایران بهشت سرمایه گذاری خارجی و بهترین بازار دلالی و پولشویی است و تولید و افزایش نسل است یعنی افراد خارجی در هر کشوری خارجی و خانواده با توان عادی اگر سرمایه مالی خود را بفروشند و به ایران بیایند برای خود صاحب مال و املاک چند ده برابری میشوند و اگر هم سرمایه ندارند و با جیب خالی و بدون هر نوع استعدادی و تخصص به ایران بیاند می توانند بدون نیاز به هر گونه مدرک نظارتی با استفاده امکانات ایران که برای انها بسیار مطلوب است به سرعت کمتر از یک روز جذب مشاغل کارگری شده و حتی مسکن و مغازه و مدارک بانکی و جواز و هر مجوزی و… تهیه کنند و برای خود منبع درامدی حداقل داشته باشند و با منابع مردم ایران خانواده تشکیل دهند و به فرزند آوری سریع و زیاد و بعد از رسیدن فرزندان به سن کار و 18 و 20 فرزندان خود را راهی کشورهای اروپایی و… متقاضی نیروی جوان کنند و این چرخ ادامه دارد …. متاسفانه هیچ طرح ساماندهی و برنامه ریزی جهت استفاده از توان نسل های فعلی و بعدی ایرانیان وحتی مدیریتی جهت درجه بندی اتباع خارجی وجود ندارد و در نهایت بافت جمعیتی ایران در آینده حدودا 10 تا 20 سال تغییر پیدا میکند و در نهایت تغییرات جمعیتی باعت تغییرات بزرگ دیگر نیز میشود و جالب اینکه تمام این موارد از سالها پیش در حال انجام است که بارها این موارد بیان کردم ،ولی امروز این تاثیرات بیشتر در دید و زندگی و رفاه و کار و اقتصاد مردم ایران نمایان است و در بحث مسکن تمام موارد راهکار دارد ولی اجرای چنین موارد سخت است نیاز به مدیریت قویی و دلسوز دارد حالا پیشنهاد من جهت خانه دار شده افراد عادی خرید زمین در محدود شهری و اطراف شهرها و حتی بافت روستای و ساخت مسکن شخصی است ،در اینده نیز خانه ویلایی در هر جای شهر بسیار ارزشمند از خانه آپارتمانی شیک میشود و مغازه های حاشیه خیابان های اصلی بسیار ارزشمند تراز مغازه در پاساژها شیک میشود چرا که انتخاب و تقاضا مردم و توان مالی و بازده مالی خود دلیل ایجاد و استفاده از خانه و مغازه شهرها هستند، نا اینکه خانه و مغازه متقاضیان خود را انتخاب کنند ،
      متاسفانه طی این سالها گذشته مسکن و مغازه و خودور متقاضیان خود را انتخاب میکنند چون مردم توان مالی ندارند وگرنه اگر مردم توان مالی داشته باشند چنین موارد رو انتخاب نمیکنند و مردم باید انتخاب گر باشند حالا به جرئت اگر اتفاقاتی مثل زلزله و سایر حوادث در کشور بیوفته اون وقت بالای 90 دردصد اپارتمانهای در کشورر فاقد استحکام و سازه مقاوم هسند مخصوص اینکه طی ساله رسوده شدن و افزایش مصالح نیز خود باعث کاهش کیفیت ساخت و تولید مسکن بوده مخصوص درحوزه املاک و آپارتمانها یک نمونه این موارد در منطقه 19 تهران و بسیاری از این موارد حتی در منطقه مرفه افزایش چند سقف و ارپارتمان مازد و بارهای اضافه به سازه قدیمی است در در بیشتر منطقه مشهد که مثلا بجای 4 سقف 6 و 7 سقف یعنی چند سقف غیر مجاز که با پرداخت ماده 100 و چند امضاء پیر مردان حل میشود و تهران در منطقه عیان نشین و گران قیمت از نمای این املاک و نوع سازه کامل مشخص است که این تخلافات وجود دارد و این شگرد افزایش بازده مالی دربخش اپارتمان سازی که با شیوه پرداخت های غیر قانونی و خارج از دید و حق امضاهای طلایی خود علت اصلی ضعف این سازه در مقابل زلزله و سایر حوادث است که حتی با قیمت های نجومی و باعنوان عجیب و تعاریف زیاد به مردم فروخته میشود و علت اصلی این کاهش کیفیت ساختمان و آپارتمان ها عدم صرفه اقتصادی و جهش قیمت مصالح و دستمزدر و تعرفه و کاهش ریال است که باعث میشود سرمایه گذار از این موارد و شگردهای اقتصادی استفاده کند در نهایت ساختمان ایمن و مقاوم در ایران بسیار کم وجود دارد و با این موارد فوق و در صورت ایجاد حوادث نیاز مسکن در کشور بسیار بیشتر از تخمین ها و تولیدات است
      امیداوارم مطلب مفید باشد 1402.7.9

  1. افزایش تعداد مهاجران زن افغان به کشور ما به ویژه در سال جاری و سال گذشته در مقایسه با سال های قبل ناشی از ناامنی های ایجادشده در افغانستان می باشد که بیش از گذشته معطوف به جمعیت زنان افغان می باشد. جلوگیری از تحصیل واشتغال زنان و تحمیل نکاح اجباری با طالبان سه عامل عمده ی افزایش تعداد مهاجرین زن افغان به کشور ما می باشد. نزدیک شدن میزان ونسبت مهاجرین زن افغان به تعداد مهاجرین مرد افغان به علت کاهش تعداد مهاجرین مرد آنهم بخاطر مسائل اقتصادی نیست بلکه گزارش های میدانی حاکی از افزایش مهاجران افغان اعم از مرد و زن نسبت به سال های قبل است.

  2. مسولین چرا سیب زمینی شدید؟!؟ بی رگ ؟!؟!
    هم ورود غیر مجاز اتباع
    هم زاد و ولد خیلی زیاد
    طرف نداره بخوره دو تا زن با کلی بچه داره
    اون بچه ها طفل معصوم چه گناهی دارن وقتی به دنیا میان در فقر و تبعیض
    لعنت بر بی سوادی و جهل

    ترکیه دیوار زده نمیزاره کسی رد بشه …
    نخبگان ایرانی هم در حال مهاجرت …
    پخمگان هم …
    اصلا به درک …
    حداقل امنیت رو درست کنید … همش زورگیری و خفت کنی و دزدی و …

  3. واقعامتاسفم نخبه هامون ازکشورفراری می شن.وافغان هامی ایندایران.این هاچه سودی برای مادارندجزاین که زادوولدشان زیاداست وجمعیت ماراتغییرمی دهندازاب ومسکن وامکانات مااستفاده می کنندمابرای این امکانات کلی مالیات می دهیم.اماانهاچه؟

  4. چرا با شروع انقلاب سیل مهاجران غیر قانونی افغان وارد ایران شدن و مواد مخدر بین جوانان ایران به وفور توزیع شد چرا حکومت با آنکه می دانست ورود این مهاجران افغان باعث ترانزیت مواد به ایران خواهد شد باز چشم پوشی نمود

  5. از یکسو نیروی کار افغان که به ایران آمدن ، به قشر آسیب پذیر جامعه ایران آسیب زدنند ، و از سوی دیگر سرمایه دارهای افغان که به ایران آمدن دارند تولید رو در ایران به نابودی میکشونند ، یک نفر از افغانستان میاد اینجا ، یه کارخانه یا تولیدی ایجاد می‌کنه ، دولت خردمند ما هم بهش انرژی تقریبا مفت میده ، و او هم فقط کارگر افغان بخدمت میگیره این میان ، چند تا مشکل بوجود میاد ، یک کارخانه های ایرانی بخاطر پرداخت دستمزد بیشتر و بیمه ، توان رقابت با اینها رو ندارند و سهم خودشون رو از بازار از دست میدن ، و بنابر این ناچار میشن نیروی ایرانی خودشون رو اخراج بکنند ، دو صنعت بیمه کشور ، بخش بزرگی از بیمه شدگان خودش رو از دست میده ، و سه که از همه مهمتره نیروی بومی متخصص در کشور نابود میشه و این یعنی وابستگی به نیروی غیر ایرانی ، و یک مشکل بسیار فاجعه بار دیگه اینه که ایرانی‌هایی که کارشون رو از دست میدن ، در دوران پیری و بازنشستگی هم بیمه و درآمد نخواهند داشت ، نمی‌دونم مسئولان ما چه در سر می‌پرورانند ولی اگر با این فرمان بریم جلو ایران نابود خواهد شد

  6. مسئولین یه فکری واس این کشوربدبخت بکنین بخداتوی اصفهان همه افغانین انگاربرعکس شده مااومدیم افغانستان تمام جوونای ایرانی بیکاروهمه افغانیاشاغل جمعیتشونم که روزبه روزداره زیادترمیش

  7. نمیشه به افغان‌ها اعتماد کرد . در غرب هم مشکلات زیادی درست میکنن اینجا . افغان موفق و سکولار و بی آزار بسیار کم هست. اگر زیاد بود که افغانستان ۵۰ سال در جنگ نمی موند . طالبان زاییده شرایط عقب مانده جامعه افغانستانه

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *