کارت آمایش 17 و صدور پروانه کار

هر ساله پناهندگان ساکن ایران در طرحی به نام طرح آمایش ، اقامتشان به مدت ۱ سال تمدید می‌شود.تا به حال ۱۶ دوره از صدور و تمدید سالانه‌ی کارت‌های آمایش گذشته است و از اواسط تیر ماه سال ۱۴۰۱ تمدید دوره‌ی هفدهم کارت‌های آمایش آغاز شده است. همواره بین انقضای یک ساله‌ی کارت‌های آمایش و تمدید دوره‌ی جدید تأخیر زمانی وجود دارد که این تأخیر زمانی باعث مشکلاتی برای مهاجران کارت‌ ‌آمایشی برای بهره‌مندی از خدمات بانکی و بیمه‌ای و… می‌شود. عموما دارندگان کارت آمایش از تمدید مدرک اقامتی خود در ایران اطمینان دارند.

با وجود تعدد شماره ها هیچ کدام از آنها در سیستم های اداری و بانکی مانند کد ملی تعریف نشده اند، هیچ یک این شماره ها در ادارات، بانک ها و ثبت نشده است و مهاجرین شماره واحد و مشخصی مثل کارت ملی ندارند.

بر اساس ابلاغ اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران، طرح آمایش۱۷ جهت بروزرسانی آمار و اطلاعات پناهندگان افغانستانیِ دارای کارت آمایش۱۶ و صدور کارت آمایش جدید، از تاریخ ۲۰ تیرماه در دفاتر کفالت آغاز شده است. در این مطلب به جزئیات کامل این طرح و مدارک لازم جهت دریافت کارت آمایش 17 اشاره خواهد شد.

متن اطلاعیه از این قرار است:

به اطلاع کلیه پناهندگان ساکن در ایران می رساند، طرح آمایش مرحله ۱۷ و هویت مرحله ۱۶ آغاز گردید، بنابراین از کلیه اتباع و مهاجرین افغانستانی دارای کارت آمایش مرحله ۱۶ و اتباع عراقی دارای کارت هویت مرحله ۱۵  از روز دوشنبه مورخ  ۱۴۰۱/۴/۲۰ (به مدت چهار ماه )می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی به دفاتر خدمات، اقامت و اشتغال اتباع خارجی سراسر مراجعه و نسبت به تمدیدکارت های مذکور اقدام نمایند.
با توجه به اینکه کارتهای صادره به محل سکونت اعلامی از طرف مشمولین طرح ارسال خواهد شد، لذا ضرورت دارد هنگام ثبت نام طرح آمایش و هویت آدرس محل سکونت و کد پستی خود را بطور دقیق و کامل درج نمایند.

جزییات و مدارک لازم جهت دریافت كارت آمايش۱۷؛

 بر اساس ابلاغ اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت کشور ایران،

طرح آمايش۱۷ جهت بروز رساني آمار و اطلاعات پناهندگان افغانستاني داراي كارت آمايش۱۶ و صدور كارت آمايش۱۷ از تاريخ ۲۰ تیر ماه در دفاترخدمات اتباع خارجی اغاز شده است.

هم زمان با اجرای طرح آمایش۱۷ برای مشمولین کار، پروانه کار نیز در این دفاتر صادر و یا تمدید می‌گردد.

مشمولین طرح آمايش۱۷ :

١- اتباع داراي كارت آمايش۱۶

 ٢- افرادي که برگه تردد معتبر دارند

۳- دارندگان کارت آمایش۱۰ تا آمایش۱۵، به‌شرط اینکه حکم طرد از مراجع قضایی و یا خروج از ایران را نداشته باشند(بعد از طی مراحل اداری)

اين طرح در دو مرحله :

١- اخذ نوبت

٢- عكسبرداري، انگشت نگاري، پرداخت هزینه ها و تحویل و یا ارسال کارت آمایش۱۷ به آدرس فرد توسط پست، اجرا مي گردد.

مرحله نوبت دهي :

در اين مرحله با مراجعه تبعه و يا از طريق پيامك و يا تماس تلفني به اتباع افغانستاني داراي كارت آمايش۱۶، جهت اخذ نوبت به دفتر خدمات اتباع خارجی مربوطه  فراخوان  داده مي شود.

افراد مشمول طرح آمایش۱۷ در استان تهران، جهت اخذ نوبت، باید از طرق سایت اینترنتی کانون اقدام نمایند.

در استان هايي كه دفتر کفالت ندارد، پناهندگان بايد به اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي محل سكونت مراجعه نمايند.

در خانواده هايي كه با تولد و يا ازدواج يك عضو جديد اضافه شده است و يا به علت ازدواج، طلاق، مرگ و يا خروج از ايران يكي از اعضاء خانواده حضور ندارد، قبل از اخذ برگ نوبت دهي، به دفتر کفالت مربوطه اطلاع داده شود.

دارندگان کارت آمایش۱۰ تا آمایش۱۵ كه به دلايل مختلف موفق به شركت در آمایش۱۶ نشده اند؛ ابتدا به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی محل سکونت مراجعه کرده و پس از طی مراحل اداری و تبدیل کارت منقضی خود به برگه تردد با تاریخ معتبر، می توانند در  طرح آمايش۱۷ شرکت کنند.

جهت اخذ برگ نوبت دهي، فقط سرپرست و یا یکی از اعضای بالای ۱۸ سال خانواده، با همراه داشتن كارت آمايش۱۶ همه اعضاي خانواده(و کارت کار)، به دفتر کفالت مراجعه نمايد.(به جزء استان تهران)

هزينه هاي آمایش۱۷:

هزینه های آمایش۱۷ كه به دفاتر کفالت اعلام شده است به شرح ذيل مي باشد:

١) هزینه های انجام آمایش١۷ :

۱۰۰ هزار تومان به حساب خزانه برای هر نفر

۱۲۵۰۰ تومان هزینه رصد برای هر نفر

۷۵ هزار تومان هزینه چاپ کارت برای هر نفر

( جمعا مبلغ ۱۸۷۵۰۰ تومان برای هر نفر)

٢) هزینه های صدور کارت کار برای افراد مشمول

۳)تعرفه خدمات شهری

نرخ تعرفه خدمات شهری، بر اساس مصوبه شوراي اسلامي شهر محل سكونت برای هر خانواده مي باشد و در اكثر استان ها مانند سال گذشته می باشد و تغییری نکرده است.

بر اساس ابلاغیه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور ايران خانواده هاي :

١- دارای بیماران خاص

٢- داراي بیماران صعب العلاج و معلول

٣- افراد بی سرپرست

٤- خانواده هاي زن سرپرست که فرزند پسر بالاي ١٨ سال نداشته باشد/رنا

٥- خانوارهايي كه سرپرست از کار افتاده باشد و فرزند پسر بالاي ١٨ سال نداشته باشد

٦- خانوارهايي كه سرپرست مرد بالای ٦٥ سال باشد و فرزند پسر بالاي ١٨ سال نداشته باشد

٧- زنان بدون خانوار

از پرداخت عوارض خدمات شهری معاف مي باشند و خانواده هاي طلاب، شهداء، جانبازان و رزمندگان و خانواده هاي اسيب پذير با ارائه مستندات به اداره اتباع از تخفيف در پرداخت عوارض شهرداري بهرمند مي شوند.

۲- مرحله عكس برداري و انگشت نگاري :

پناهندگان طبق زمان و تاريخ مندرج در برگ نوبت دهي، به همراه اعضاي بالای ۱۸ سال خانواده و کارت های امایش۱۶ همه اعضای خانواده و کارت کار با رعایت پروتکل های بهداشتی به دفتر خدمات اتباع خارجی مراجعه نمايند.

قبل از مراجعه انگشتان دست خويش را از وجود هرگونه رنگ، روغن ،گريس و يا هر چيز ديگري كه مانع انگشت نگاري مي گردد، پاك نمائید.

از اعضاي خانواده انگشت نگاري و در صورت لزوم عكس برداري مي گردد.

مدارك لازم آمایش۱۷ :

١- كارت امايش ۱۶ تمام اعضاي خانواده

٢- برگه نوبت دهی

۳- کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه ها

٤- قولنامه خانه با آدرس دقیق محل سکونت و کدپستی به همراه قبض آب ( در صورت نبود قبض آب يكي از قبوص برق، گاز یا تلفن منزل جهت تایید آدرس منزل)

٥- دفترچه بيمه(خانوده هايي كه بيمه هستند)

۶- تذکره، برگه تثبیت هویت، گذرنامه و هر گونه مدرکی از دولت افغانستان که گویای هویت فرد باشد.(افرادی که سال گذشته مدارک فوق را ارایه کرده اند، امسال لازم نیست ارایه نمایند و افرادی که مدارک بند ۶ را در سال گذشته نداشتند و تعهد داده بودند، در سال جاری باید یکی از مدارک بند ۶ را ارایه نمایند و یا برگ تثبیت هویت از سفارت افغانستان اخذ و به دفاترکفالت ارایه نمایند.)

۷- همراه داشتن کارت واکسیناسیون کرونا الزامی می باشد.

 بعد از تحویل مدارک، پرداخت هزینه ها، عكسبرداري و انگشت نگاري، كارت هاي جديد آمايش۱۷ تحویل و یا از طریق پست به آدرس منزل متقاضی ارسال مي گردد.

جزئیات صدور پروانه کار اتباع افغانستانی مشمول طرح آمایش١۷؛

با تصویب کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی و درخواست وزارت کشور و موافقت معاون توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همزمان با اجرای طرح آمایش١۷ ، طرح تمدید و صدور پروانه موقت کار ( کارت کار) اتباع افغانستانی از طریق دفاتر کفالت دراستانهای مشمول انجام می شود.

مشمولين پروانه کار اتباع افغانستانی:

اتباع افغانستاني مشمول طرح آمایش١۷ كه در محدوده سني ١٨ تا ٦٠ سال مي باشند (متولدين ۱۳۴۱/٠٤/٠١ تا ۱۳۸۳/٠٣/٣١ )

نكته ١- متولدين قبل از  ۱۳۴۱/٠٤/٠١ و بعد از ۱۳۸۳/٠٣/٣١ از تمديد و اخذ كارت كار معاف هستند

نکته ٢- افرادي كه در محدوده سني ١٨ تا ٦٠ سال مي باشند، ولي دانش اموز، دانشجو و یا طلبه هستند، بايد از مراجع مربوطه گواهي بياورند.

مدارك لازم  برای دریافت پروانه کار اتباع افغانستانی:

الف : تمديد كارت كار(افرادي كه كارت كار معتبر تا ۱۴۰۰/٠٣/٣١ را دارند)

١- اصل كارت كار سال گذشته که تا ۱۴۰۰/٠٣/٣١ اعتبار دارد

٢- افرادي كه شغل ثابت و كارفرما دارند:فرم تكميل شده اطلاعات كارفرما و اطلاعات فردي تبعه خارجي

(با امضاء و اثر انگشت تبعه و امضاء و مهر كارفرما)

فرم را زمان اخذ نوبت  آمایش١۷ از دفتر کفالت دريافت نمائید. 

۳- عابر بانك جهت پرداخت هزينه تمديد كارت كار:

– مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تعرفه تمديد كارت كار براي مدت يكسال

– مبلغ ۷۵ هزار تومان هزینه چاپ کارت کار

– هزينه بيمه نامه حوادث بر اساس انتخاب فرد

ب : صدور كارت كار(افرادي كه سال گذشته كارت كار اخذ نكرده اند و يا امسال مشمول اخذ كارت كار شده اند)

١- افرادي كه شغل ثابت و كارفرما دارند:فرم تكميل شده اطلاعات كارفرما و اطلاعات فردي تبعه خارجي

(با امضاء و اثر انگشت تبعه و امضاء و مهر كارفرما)

فرم را زمان اخذ نوبت  آمایش١۷ از دفتر کفالت دريافت نماييد

۲- عابر بانك جهپ پرداخت هزينه صدور كارت كار:

– مبلغ ۶۰۰ هزار تومان تعرفه صدور كارت كار براي مدت يكسال

– مبلغ ۷۵ هزار تومان هزینه چاپ کارت کار

– هزينه بيمه نامه حوادث بر اساس انتخاب فرد

 

اطلاعیه جدید کارت‌های آمایش و هویت تاریخ گذشته:

با توجه به مجوز صادر شده از سوی مراجع ذیصلاح آن دسته از اتباع افغانستانی که دارای کارت آمایش 10 به بعد بوده ولی در طی سالهای اخیر بنابر دلایلی نتوانستند در آمایش شرکت نمایند، اکنون تا پایان ماه جاری (1401/08/30) فرصت دارند با مراجعه به  دفاتر کفالت کارتهای شناسایی خود را به روز نمایند.

 

 

به اشتراک بگذارید

یک نظر

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *