حال و هوای دانشجویان مهاجر و کرونا

دانشجویان مهاجر و کرونا در ایران.
در این چند ماه اجباری قرنطینه، کرونا در ابعاد مختلفی آسیب و اثر خود را بر جای گذاشته است، به اعتقاد بسیاری از روان‌شناسان و جامعه‌شناسان آسیب‌های روحی و روانی اپیدمی کرونا بر فرد و جامعه بیش از سایر پیامدهای این بحران است، با این حال بسیارند کسانی که بیش از صدمه و آسیب روانی کرونا، نگران آسیب و پیامدهای اقتصادی کرونا هستند.

مسلما مهاجران افغانستانی، از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در آسیب‌های اقتصادی ناشی از بحران کرونا محسوب می‌شوند، با توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی متوسط، بلکه پایین آنها، بیشترین ضررهای ناشی از بیکاری و کاهش درآمد، افزایش تورم، هزینه‌های بهداشت و درمان، مخارج روزمره زندگی و غیره را متحمل می‌شوند.
دانشجویان مهاجر افغانستانی که بیشترین تعداد دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های ایران را تشکیل می‌دهند، از لحاظ اقتصادی و تامین هزینه‌های تحصیلی که مهمترین آن شهریه تحصیلی است، اکثرا بر حمایت مالی خانواده‌هایشان وابسته هستند. با توجه به شرایط به وجود آمدن توسط کرونا این دانشجویان بیش از پیش در مسیر پر پیچ و خم تحصیل با مشکل مواجه شده‌اند و چه بسا با تداوم وضعیت فعلی بسیاری مجبور به انصراف از تحصیل شوند.

نکته‌ای که در این میان قابل توجه می‌باشد این است که دانشجویان افغانستانی که از طریق کنکور سراسری، وارد دانشگاه‌های دولتی شده‌اند، موظب به پرداخت شهریه دوره شبانه هستند، در صورتی که پرداخت این شهریه، با توجه به شرایط عادی و حضور فیزیکی در محیط علمی دانشگاه بوده است نه صرفا برای آموزش مجازی که از لحاظ کمی و کیفی قابل مقایسه با آموزش حضوری نیست. از همین روی شهریه اخذ شده توسط دانشگاه‌ها [به خصوص دانشگاه‌های سراسری] در ترم جاری خلاف عدالت و انصاف می‌باشد و می‌بایست در این زمینه توسط متولیان امر تصمیم فوری و جدی گرفته شود.

از همین روی اخیرا علی خاکی صدیق، معاون وزیر علوم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعمال تخفیف یا تقسیط شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز در ترم جاری گفت؛ هرگونه تخفیف و تغییر در شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز، نیازمند مصوبه هیأت امنای دانشگاه‌ها است.

باقی ماندن مشکل شهریه‌ی دانشجویان شهریه‌پرداز

با توجه به آنچه گفته شد، پاسخ دکتر نیلی احمدآبادی ریس دانشگاه تهران در این باره که تمام شهریه این ترم از دانشجویان دریافت می‌شود چرا که هزینه‌های دانشگاه تغییر نکرده است. علاوه بر اینکه دور از عدل و انصاف است با توجه به شرایط تحمیلی کرونایی و یأس و اضطراب به وجود آمده از آن پاسخی به دور از تدبیر و امید است. در شرایطی که دانشگاه بسته بوده و هیچ استفاده‌ای از محیط‌های دانشگاه توسط دانشجویان صورت نگرفته است، کدام هزینه را باید دانشجو بپردازد.

علاوه بر بحث شهریه ترم جاری، با توجه به تداوم بحران و گمانه‌زنی‌هایی که در این زمینه می‌شود که این بحران تا سال تحصیلی پیش روی ادامه خواهد داشت، علاوه بر شهریه ترم جاری که بسیاری از دانشجویان قبل از همه‌گیری کرونا با تقسیط و سفته انتخاب واحد و ترم تحصیلی را شروع کردند، در توصیف دانشجویان مهاجر و کرونا برای ترم تحصیلی پیش روی فقط می‌توان گفت؛ هر دم از این باغ بری می‌رسد/ تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد….

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *