یک کشور ۲۷۲ میلیون نفری؛ ششمین کتاب از پژوهش‌های دیاران

یک کشور ۲۷۲ میلیون نفری، ششمین کتاب از مجموعه پژوهش‌های دیاران است. منتخبی از گزارش سال ۲۰۲۰ سازمان جهانی مهاجرت (IOM) از روندها و ابعاد گوناگون مهاجرت‌های بین‌المللی در سطح جهان. پیش از این انجمن دیاران منتخب گزارش سال ۲۰۱۷ این سازمان را ترجمه و منتشر کرده بود.

مهاجرت از پدیده‌های به سرعت در حال تغییر عصر ماست و نیاز است که اطلاعات آن به روز شود. آگاهی از آن‌چه که در سایر کشورهای جهان می‌گذرد و پی‌گیری روندهای جهانی مهاجرت نیز به ما کمک می‌کند تا دیدگاهی روشن‌تر در مورد جریان مهاجرت مرتبط با ایران (چه جریان‌های خروجی از ایران و چه جریان‌های ورودی به ایران) داشته باشیم. به همین سبب به محض انتشار نسخه‌ی انگلیسی گزارش سال ۲۰۲۰ سازمان جهانی مهاجرت، گروه پژوهش انجمن دیاران سعی کرد تا منتخبی از آن را جهت استفاده‌ی مخاطبان ترجمه نماید.

این کتاب در ۵ فصل تدوین شده است. در فصل اول تصویری کلی از جریان‌های مهاجرت‌ بین‌المللی در جهان و مسائل پیچیده‌ و نوظهور حاصل از آن ارائه شده است. در فصل دوم به سراغ آخرین آمار و داده‌های پیرامون مهاجران و مهاجرت‌های بین‌المللی در سطح جهان رفته‌ایم. کاگران مهاجر، پرداخت‌های انتقالی بین‌المللی (رمیتنس)، برنامه‌های بازگشت داوطلبانه، پناهندگان و پناهجویان، بی‌تابعیتی و تعاملات برای جمع‌آوری داده‌ها پیرامون مسئله‌ی قاچاق انسان از زیرفصل‌های پرداخته شده است. در فصل سوم مسئله‌ی مهاجرت‌های بین‌المللی در ناحیه‌ی آسیا به صورت متمرکز مورد بررسی قرار گرفته است. هر یک از نواحی جنوب، مرکز، شرق آسیا، خاور میانه و آسیای میانه با مسائل متنوعی پیرامون مهاجرت‌های بین‌المللی مواجه‌اند که موضوع فصل سوم کتاب «یک کشور ۲۷۲ میلیون نفری» هستند. مسائل پیچیده و نوظهور مهاجرت (از دستاوردهای فرهنگی اجتماعی مهاجران تا مسئله‌ی کودکان مهاجر در جهان) موضوعات فصل چهارم هستند. در فصل انتهایی کتاب «یک کشور ۲۷۲ میلیون نفری» به مسئله‌ی حکمرانی مهاجرت و دو توافق مهم بین‌المللی (پیمان جهانی مهاجرت و پیمان جهانی پناهندگان) پرداخته شده است.

امید است این گزارش برای تمام کارشناسان حوزه‌ی مهاجرت، مخاطبان انجمن دیاران، دانشجویان و دانشگاهیان و سیاست‌گذاران حوزه‌های مهاجرت در ایران مفید فایده باشد.

 

متن کامل این کتاب را در آدرس زیر دریافت کنید:

یک کشور ۲۷۲ میلیون نفری؛ گزیده‌ای از گزارش سال ۲۰۲۰ سازمان جهانی مهاجرت از روندهای مهاجرتی در دنیا

 

 

 

سایر پژوهش‌های انجمن دیاران:

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *