معرفی کتاب سازگاری فرهنگی اجتماعی دانشجویان بین‌‌المللی در ایران

«سازگاری فرهنگی اجتماعی دانشجویان بین‌المللی در ایران» نوشته سپیده اکبرپوران پژوهشگر برنامه آفاق در ۴ بخش تدوین‌شده است. این کتاب به بررسی تجربه‌ها و سیاست‌گذاری‌های سایر کشورها در برخورد با دانشجویان بین‌المللی در کشورهایشان می‌پردازد.

ازآنجاکه کشورهای جهان روزبه‌روز به اهمیت بیشتر جذب دانشجوی بین‌المللی و تأثیر مثبت آن در ابعاد مختلف اقتصادی اجتماعی، سیاسی و … در کشور پی برده‌اند سعی دارند با سیاست‌گذاری‌های هدفمند و مؤثر علاوه برافزایش جذب، به نگهداری و ارتباط مستمر بعد از فارغ‌التحصیلی با دانشجویان نیز بپردازند. در همین راستا در جهت سازگاری فرهنگی اجتماعی دانشجویان بین‌المللی و برای تسهیل زندگی دانشجویان سیاست‌های عملی گسترده‌ای اتخاذ می‌کنند. آشنایی با این سیاست‌ها و تجربه‌های موفق سایر کشورها می‌تواند به کشور ما در تعامل با دانشجویان بین‌المللی کمک شایانی کند.

کتاب سازگاری فرهنگی اجتماعی دانشجویان بین‌المللی در ایران تلاشی در این راستا است. بخش اوّل پژوهش با عنوان «آموزش عالی بین‌المللی: دولت‌ها و سیاست‌ها» ضمن مرور کوتاهی بر ادبیات نظری شکل گرفته پیرامون مفهوم بین‌المللی‌سازی، اهمیت جذب دانشجو در آن را توضیح می‌دهد. بخش دوم با عنوان «مسائل اجتماعی و فرهنگی در مطالعات جهانی» در پاسخ به این پرسش نگاشته‌شده‌است که «محققان آموزش عالی در سایر کشورها مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی را چطور می‌فهمند و چگونه صورت‌بندی می‌کنند.» بخش سوم با عنوان «تجربه‌های سیاستی» به سیاست‌ها و برنامه‌های سایر کشورها در زمینۀ سازگاری فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی می‌پردازد.

لینک متن کامل کتابچه

به اشتراک بگذارید

یک نظر

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *