کارآفرینان مهاجر در جهان

به استناد مجله کسب­‌وکار هاروارد، در ایالات متحده آمریکا که ۱۳.۷ درصد جمعیت آن متولد خارج هستند، مهاجران ۲۰.۲ درصد از نیروی کار خویش­فرما و ۲۵ درصد از موسسین استارتاپ‌­ها را تشکیل می­‌دهند. نسل جدیدی از کارآفرینان مهاجر وجود دارد که در حال بازتعریف نحوه عملکرد جهان از طریق سرمایه­‌گذاری­‌های تجاری خود هستند.

مهاجران کارآفرین ممکن است از نقاط مختلف جهان بیایند. با این وجود انگیزه­‌های آنان یکسان است: آنها می‌خواهند تاثیر مثبتی بر افراد پیرامون خود بگذارند، در حالی که برای بهبود زندگی خود نیز تلاش می‌­کنند. داستان­‌های مهاجران کارآفرین نشان­ می­‌دهد که چگونه افراد با فرهنگ­‌های متفاوت به منظور تحقق بخشیدن به اتفاقات بزرگ گرد هم می‌­آیند.

اهمیت کارآفرینی مهاجران

کارآفرینی مهاجران جایگاهی اساسی در ایجاد یک اقتصاد موفق و فراگیر دارد. مهاجران بیشتر از نصف جمعیت ایالات متحده را نمایندگی می­کنند و تاثیر بزرگی بر بخش اقتصادی دارند. با در نظر گرفتن این که مهاجران بیش از نیمی از کارآفرینان و نوآوران این کشور را تشکیل می­‌دهند، می‌­توانیم نقش قدرتمندی را که این گروه در اقتصاد آمریکا ایفا می‌کنند را مشاهده کنیم.

حضور کارآفرینان مهاجر در ساخت اقتصادهای فراگیر ضروری است؛ به این دلیل که مهارت­‌ها، تجربیات و نقطه­ نظرهای متفاوتی را به میان می‌­آورند. این ویژگی­‌ها به این معناست که کارآفرینان می­‌توانند رویکرد تازه‌­ای به «کار» داشته باشند. آن‌ها می‌توانند راه­‌حل­‌های نوینی برای مشکلات چالش برانگیز ارائه کنند. کارآفرینان همچنین می­‌توانند از طریق به اشتراک­‌گذاری تجربیات منحصربه‌­فرد خود به تنوع بخشی در چشم­‌انداز شرکت­‌ها کمک کنند.

معایب کارآفرینی مهاجران

البته که کارآفرینی مهاجران بدون چالش نیست. اول اینکه فرایند مهاجرات می­‌تواند نوعی مانع برای برخی از صاحبان کسب­‌وکارها محسوب گردد. به عنوان مثال، اگر یک مهاجر نتواند تمام شرایط لازم برای دریافت شهروندی را برآورده کند، در این صورت نمی‌تواند مجوز کسب‌­وکار دریافت نماید. علاوه بر این، بسیاری از کشورها، ایالت­‌ها و حکومت­‌های محلی برای پاسخگویی به نیازهای منحصر­به­‌فرد مهاجران و کسب­‌وکارهای آنان مجهز نیستند. به عنوان مثال بسیاری از ادارات دولتی خدمات زبانی در دسترس و یا کارکنانی که تجربه مهاجران را درک کنند، در اختیار ندارند.

به طور کلی، کارآفرینان مهاجران اغلب با تبعیض و سوءتفاهم از سوی جامعه مواجه می­‌شوند. به عنوان مثال، افراد یا سازمان­‌هایی که با تجربه مهاجرت آشنا نیستند ممکن است اظهارنظرهای غیرهوشمندانه و بدون ­ملاحظه‌­ای داشته باشند. حتی ممکن است در مقابل کارآفرینان تبعیض­‌هایی را روا دارند. به منظور مقابله با این وضعیت، کارآفرینان مهاجر باید مشتاقانه از حقوق خود به عنوان صاحبان مشاغل و کسب‌­وکارها دفاع کنند. آن‌ها باید متوجه و مواظب زبان و فرهنگ مورد استفاده برای توصیف آنان باشند.

چرا کارآفرینان مهاجر می‌­خواهند کسب‌­وکارهایی را ایجاد کنند؟

در حالی که کارآفرینان مهاجر می­‌خواهند تاثیر مثبتی بر افراد پیرامون خود بگذارند، در تلاش برای ارتقای زندگی خود نیز هستند. شرکت‌­هایی که مهاجران تاسیس می‌کنند  فرصت­‌های جدیدی را برای افراد فعال در این شرکت ایجاد می‌کنند. اگرچه چالش­‌های جدیدی نیز وجود دارد.

بسیار محتمل است که شما به یک کارآفرین نسبت به مشاغل دیگر با مشکلات و چالش­‌های ویژه‌­ای مواجه شوید. به طور مثال مهاجران کارآفرین ممکن است در یافتن منابع مالی و یا فرصت­‌های پیشرفت ناتوان باشند. همچنین ممکن است درگیر مسائل مربوط به قوانین و مقررات پیچیده­‌ی مهاجرتی شوند. صرف­نظر از چالش‌­های موجود، موفقیت کسب‌وکارهای مهاجران نشان دهنده این است که کارآفرینان می­‌توانند دنیا را به محل بهتری تبدیل کنند.

کسب­‌وکارهای دارای رشد بالا که کارآفرینان مهاجر موسسش بوده‌اند

کسب­‌وکارهای دارای رشد بالا که مهاجران تاسیس کرده‌اند سوابق چشم‌گیری دارند. موسسان این کسب­‌وکارها محصولات، خدمات و ایده­‌های شگفت­‌انگیزی را ایجاد کرده‌اند و توان این را دارند که میان شکاف‌­های فرهنگی پل بزنند و ارتباط برقرار کنند.

برای مثال Wavii یکی از محبوب­‌ترین اپلیکیشن‌های آموزش زبان در سراسر جهان است. این کسب­‌وکار به افراد کمک می‌کنند بهتر و سریع­تر زبان آموزی کنند. همچنین WeWork، که یک پلت­فرم فضای­‌کار اشتراکی است به شرکت‌­ها کمک کرده است تا شکاف دیجیتال موجود را پر کنند. موسسان این کسب­‌وکارها نشانی هستند بر اینکه کارآفرینان مهاجر می‌توانند تاثیر مثبتی بر زندگی افرادی که پیرامون آنان زندگی می­‌کنند داشته باشند.

جمع بندی

به طور کلی کارآفرینان مهاجر به منظور ارتقای زندگی خود و تاثیر مثبت بر زندگی اطرافیان خود، فعالیت می‌کنند. روایت این کارآفرینان نشان می‌­دهد که چگونه افراد از فرهنگ­‌های متفاوت می‌­توانند گرد یکدیگر آیند و اتفاقات بزرگی را تحقق بخشند. کارآفرینان مهاجر می‌­توانند فرصت‌­های جدیدی را چه برای خود و چه برای دیگران ایجاد کنند.

 

منبع 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *