نسخه صوتی این مطلب

در راستای بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان بین‌­المللی و کارآفرینان در ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری طرحی را با عنوان «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌­المللی» و در چارچوب سامانه آی‌کانکت (I-CONNECT) آغاز نموده است که در آن استعدادهای برتر و متخصصان بین‌­المللی می‌­توانند از مزایا و تسهیلات اقامت ویژه، تسهیلات تحصیلی و کاری برخوردار شوند و استعداد خود را به مرحله شکوفایی برسانند.

 

 


تسهیلات اعطایی این طرح در چهار بخش قابل دسته­‌بندی است:


الف- تسهیلات اقامت در ایران: اعطای اقامت بلندمدت 1، 3 و 5 ساله.
ب – تسهیلات کارآفرینی و نوآوری: کمک و همکاری در تأسیس و توسعه نهادهای فناور و نوآور.
ج – تسهیلات به پژوهشگران و متخصصان: حمایت‌­های مالی و دانشگاهی.
د – تسهیلات رفاهی: اعطای کمک‌­هزینه و وام‌­های حمایتی تحصیلی.


نخبگان، متخصصان و کارآفرینان بین‌­المللی جهت بهره­‌مندی از تسهیلات این طرح می­توانند با مراجعه به سامانه http://iconnect.isti.ir/ و تکمیل مدارک موردنیاز به‌صورت رایگان مورد ارزیابی قرار گیرند و در صورت احراز شرایط لازم از حمایت­های این طرح برخوردار گردند.


فرآیند سازمانی و مراحل گردش کار این سامانه در روندنمای زیر قابل مشاهده است و در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال، متقاضیان می­توانند از طریق بخش پشتیبانی سامانه آی‌کانکت و همچنین صفحه اختصاصی آی‌کانکت در وبسایت دیاران  راهنمایی‌­های لازم را دریافت نمایند.

 

اقامت ویژه

 

سوالات متداول مربوط به اخذ اقامت ویژه:
 


1-  اقامت ویژه چیست؟
اقامت ویژه نوعی از اقامت در کشور ایران است که با داشتن آن متقاضی از تمام حقوق شهروندی به غیر از مشارکت در انتخابات بهره­‌مند می­گردد. مدت این نوع از اقامت بستگی به امتیازات کسب شده متقاضیان در سه حالت  1، 3 و 5 تعریف شده است.
 
2- تفاوت اقامت ویژه با تابعیت ایران چیست؟
تفاوت اقامت ویژه اعطا شده در این طرح و تابعیت ایران، در این است که اقامت ویژه محدودیت زمانی معینی دارد و همچنین دارندگان اقامت ویژه از حقوق سیاسی (مانند حق مشارکت سیاسی، حق رای، تشکیل احزاب و انجمن‌ها، حمایت دیپلماتیک و …) بهره‌مند نیستند.
 
3- نحوه درخواست و اعطای دفترچه اقامت ویژه چگونه است؟
متقاضیان استفاده از حمایت­های «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌­المللی» که شامل اعطای اقامت ویژه ایران است، می­توانند درخواست خود را در سامانه http://iconnect.isti.ir/ ثبت نمایند. در مرحله اول متقاضیان لازم است مدارک هویتی، علمی، کاری و پژوهشی خود را در این سامانه بارگذاری نموده و سپس درخواست خود را ثبت نمایند.

در ارزیابی اولیه توسط کارگروه ارزیابی معاونت علمی، صلاحیت‌­های علمی و کارآفرینی فرد مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید اولیه پرونده افراد جهت طی فرایند بررسی و تایید نهایی به کمیسیون مربوطه در وزارت کشور معرفی می­شود. تصمیم‌­گیری نهایی در مورد اعطای اقامت ویژه بر عهده کمیسیون وزارت کشور است.
توضیحات مرتبط با فرایند اعطای اقامت ویژه در تصویر فوق نمایش داده شده است.


 
شرایط لازم جهت اخذ اقامت ویژه:


 
4- شرایط متقاضیان برای بهره‌­مندی از مزایای طرح آی‌­کانکت بر چه اساسی احراز می­شود؟
تمامی متقاضیان که دارای تحصیلات عالی دانشگاهی باشند و در حوزه علم، فناوری و کارآفرینی دارای آثار پژوهش و نوآورانه باشند می­توانند از تسهیلات و حمایت­های این طرح برخوردار شوند. درخواست متقاضیان این طرح توسط کارگروه ارزیابی مربوطه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بررسی گردیده و در ادامه پرونده متقاضیان جهت بررسی و تایید نهایی و همچنین صدور دفترچه اقامت ویژه به کمیسیون مربوطه در وزارت کشور معرفی می‌­شوند.
همچنین متقاضیان می‌­بایست مقیم ایران باشند یا محل سکونتی را در ایران دارا باشند و در بازه زمانی ثبت درخواست تا صدور اقامت ویژه در آن محل سکونت حضور داشته باشد. بنابراین درخواست افرادی که در خارج از ایران سکونت دارند در حال حاضر پذیرفته نمی­شود.
 
 
5- متقاضیان دارای سوابق فرهنگی، هنری و ورزشی نیز می‌توانند در برنامه آی‌کانکت ثبت نام کنند؟
بله، تمامی متقاضیان در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی نیز می‌توانند درخواست خود را در سامانه آی‌کانکت ثبت نمایند و بنابر تشخیص کارگروه ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت تایید نهایی و اعطای اقامت ویژه به کمیسیون مربوطه در وزارت کشور معرفی می‌­گردند.
 
6- آیا دانشجویان شاغل به تحصیل نیز می‌توانند در طرح ثبت‌نام نمایند؟
بله، دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در دانشگاه های ایران از اقامت دانشجویی برخوردار هستند. این افراد می توانند در ترم پایانی تحصیل، درخواست خود را در سامانه ثبت نمایند و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، دفترچه اقامت ویژه را پس از تایید کارگروه ارزیابی معاونت علمی و همچنین تایید نهایی کمیسیون وزارت کشور دریافت کنند.
 


فرآیند ثبت‌نام و بررسی درخواست متقاضیان اقامت ویژه:
 


7- چه مدارکی برای ثبت نام در برنامه آی‌کانکت مورد نیاز است؟
مدارک هویتی و اقامتی فرد متقاضی و افراد تحت تکفل (همسر و فرزندان زیر 18 سال): شامل گذرنامه، روادید و سایر کارت‌های اقامتی
مدارک تحصیلی و علمی
رزومه
گواهی‌های مرتبط با سابقه کاری و تخصصی

عکس پرسنلی
 
8- آیا ثبت‌نام یکی از اعضای خانواده در سامانه کافی است؟
بله، ثبت نام فرد متقاضی و دارای صلاحیت در این طرح کافی است و با تایید و پذیرش شخص متقاضی به اعضای خانواده تحت تکفل (همسر و فرزندان زیر 18 سال) او نیز اعطا می‌گردد.
 
9- آیا امکان ویرایش و اضافه کردن اطلاعات پس از ثبت نهایی وجود دارد؟
بله، اگر پس از ثبت نهایی درخواست، نیاز به ویرایش یا اضافه نمودن مدارک و مستندات دیگری باشد، متقاضیان میتوانند از طریق بخش پشتیبانی در سامانه آی‌­کانکت درخواست ویرایش نمایند و دسترسی لازم از طریق سامانه برای آنان ایجاد خواهد شد.
 
10- اطلاع رسانی در مورد روند بررسی اولیه درخواست توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چگونه صورت می‌­گیرد؟
نتیجه ارزیابی اولیه درخواست و همچنین پیام­های دیگر سامانه از طریق پرتال شخصی افراد در سامانه آی‌کانکت قابل دسترسی است.
 
11- مهلت قانونی مدرک اقامتی (روادید یا سایر) من رو به اتمام است و در سامانه هم ثبت‌نام کرده‌ام. آیا می‌توان از طریق آی‌کانکت مدرک اقامتی فعلی من را تمدید نمود؟
بله، در صورتی که متقاضیان در مرحله اول بررسی توسط معاونت علمی و فناوری تایید شوند و به کمیسیون وزارت کشور معرفی گردند می­توانند درخواست تمدید روادید خود را از طریق ارتباط با کارگروه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری نمایند.
 
12- آیا هزینه‌ای به منظور ثبت نام و بهره‌مندی از تسهیلات برنامه آی‌کانکت دریافت می‌شود؟
خیر، ثبت نام در سامانه و فرآیند بررسی اطلاعات در تمامی مراحل رایگان است.
 
13- درخواست من رد شده است. آیا امکان درخواست بررسی مجدد وجود دارد؟
در صورتی که مدارک و مستندات جدیدی بارگذاری شود و سوابق علمی، پژوهشی و کاری متقاضی افزوده شود در این صورت درخواست جدید مورد بررسی قرار می­گیرد. درخواست­های بدون تغییر و بدون افزایش سوابق علمی، پژوهشی و کارآفرینانه مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.
 

مزایا و حمایت‌ها:
 

14- آیا اقامت ویژه به خانواده متقاضیان نیز تعلق می‌گیرد؟
بله، اقامت ویژه شامل حال همسر و فرزندان زیر 18 سال می­شود.
– در مورد فرزندان دختر مجرد بالای 18 سال اقامت ویژه تا زمان ازدواج به صورت یکساله تمدید می­شود.
–  در صورت اخذ تاییدیه کفالت از سفارت کشور متبوع، فرد متقاضی می­تواند برای مادر و همینطور پدر ( تنها در صورت از کارافتادگی، بیماری لاعلاج و …) اقامت ویژه دریافت نماید.
 
15- حمایت‌های علمی و فناورانه «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌­المللی I-CONNECT» چیست؟
اشخاصی که اقامت ویژه ایران را از طریق «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی I-CONNECT» دریافت کرده‌­اند، می‌­توانند همانند شهروندان ایرانی از تمامی حمایت‌­های علمی و فناورانه کشور ایران (شامل تسهیلات و حمایت‌­های بنیاد ملی نخبگان) برخوردار گردند. البته اعطای این حمایت‌­ها منوط به این است که این حمایت‌­ها در محدود زمانی دفترچه اقامت ویژه قابل اجرا باشد.
تذکر: حمایت­ها و تسهیلاتی که تابعیت ایران شرط لازم آن است به دارندگان اقامت ویژه اعطا نمی‌­گردد.
 
16- من دارای دو همسر هستم. آیا به هر دو همسر من اقامت ویژه تعلق می‌گیرد؟
بله، به همسران متقاضیان تایید شده به شرط وجود مدارک و مستندات شرعی و قانونی ازدواج، دفترچه اقامت ویژه اعطا می­شود.
 
17- خروج و مراجعت به ایران با اقامت ویژه چگونه است؟
اشخاص دارای دفترچه اقامت ویژه به منظور خروج و مراجعت به ایران لازم است به اداره اتباع و مهاجرین خارجی استان محل سکونت خود مراجعه نمایند و مجوز تردد دریافت نمایند. این ادارات برای خروج و مراجعت دارندگان اقامت ویژه بازه زمانی تعیین می­کنند. در صورتی که افراد در بازه زمانی تعیین شده به کشور وارد نشوند لازم است مجدد برای ورود به ایران روادید دریافت کنند و پس از ورود به ایران به پلیس مهاجرت مراجعه نموده و با ذکر دلایل تاخیر در مراجعت و ارائه مدارک و مستندات، دفترچه اقامت ویژه خود را مجددا فعال نمایند.
 
18- اقامت ویژه چگونه تمدید می‌شود؟
تمدید آن از طریق سامانه آی‌­کانکت انجام می‌گیرد و متقاضیان با بارگذاری مدارک و مستندات علمی، پژوهشی و شغلی به روز که نشان دهنده پیشرفت و ارتقای موقعیت شغلی و علمی آنان باشد، می‌توانند اقامت ویژه خود را تمدید نمایند.
 
19- چه مدارکی برای انگشت‌­نگاری اقامت ویژه لازم است؟
مدارک هویتی و اقامتی متقاضی و افراد تحت تکفل (اصل و کپی)
عکس پرسنلی
 کپی آخرین مدرک تحصیلی
حضور خود متقاضی
 
20- آدرس پلیس مهاجرت برای انگشت‌­نگاری اقامت ویژه کجاست؟
اداره کل گذرنامه استان تهران به آدرس:
تهران- شهر آرا – نرسیده به کلیسای آشوری- پلاک 33

 

 

متقاضیان اقامت ویژه در سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی (آی‌کانکت):

1. سیبل سوگوک‌کانلی متقاضی اقامت ویژه

اقامت ویژه

سیبل سوگوک‌کانلی یکی از متقاضیان اقامت ویژه در سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی است؛
او در ترکیه به دنیا آمده. استاد مدعو در دانشگاه صنعتی شریف، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی استانبول و دارای مدرک دکتری از دانشگاه توکیو ژاپن در رشته مهندسی شیمی است. سیبل سوگوک‌کانلی بورسیه‌ی اراسموس را هم از آن خود کرده است.

سیبل سوگوک‌کانلی از مهاجران متخصص بین‌المللی حاضر در ایران است که تجربه‌ی زندگی در کشورهای مختلفی را از سر گذرانده و حالا ایران را برای ادامه‌ی کارهای علمی و پژوهشی خود برگزیده است. دکتر سیبل سوگوک‌کانلی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه توکیو از طریق ارتباط با اساتید ایرانی دانشگاه صنعتی شریف به این دانشگاه آمده است و در گروه مهندسی شیمی (بخش پتروشیمی) به تحقیق و پژوهش می‌پردازد.

2. سید یحیی اخلاقی متقاضی اقامت ویژه

اقامت ویژه

او در افغانستان به دنیا آمده. فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از دانشگاه شهید بهشتی تهران است. او در طی سال‌هایی که وضغیت امنیتی افغانستان و محدودیت‌هایی که برای مردم وضع شده بود در دهه ۵۰ -۶۰ به همراه خانواده ناگزیر به مهاجرت شد. رساله دکتری اش را با موضوع تجارت خارجی کشور افغانستان دفاع کرده است. سه سال قبل با توجه به مسئولیتی که رئیس جمهور وقت افغانستان به او داد، با گذرنامه سیاسی وارد جمهوری اسلامی ایران شدو اقامتی که الان در اختیار دارد از طریق وزارت امور خارجه برای او فراهم شده و طبعا با اتمام ماموریت‌های دولتی نیاز به اقامت دیگری دارد تا بتواند امکان حضور و ادامه فعالیت‌های موثر علمی و پژوهشی و اقتصادی را در ایران داشته باشد. 

3.مریم کریمی متقاضی اقامت ویژه

اقامت ویژه

و در کابل-افغانستان به دنیا آمده. او فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پرشکی مشهد است.  تازه دوماهه بود که به ایران امدند. پدرش سرهنگ ارتش بود، چون روس‌ها حمله کردند مجبور شدند به ایران مهاجرت کنند. کلاس یازدهم بود وقتی به کابل برگشتند. بلافاصله بعد از یک سال طالبان آمدند و ایشان با خانواده دوباره مجبور شدند به ایران برگردند. در این فاصله دبیرستانش را تمام کرد و به گفته خودش چون درسش خوب بود توانست بورس تحصیلی بگیرد و به ایران بیاید. پزشکی را از دانشگاه علوم پرشکی مشهد شروع کرده و حالا بعنوان پزشک متخصص فلوشیپ مشغول است. دکتر کریمی می‌گوید:

بخاطر فرزندانم که در سنین بحرانی و بلوغ هستند و دوست داشتم در کشور اسلامی و شیعه مذهب رشد کنند و خیلی خوشحالم که در این ۵ سال که در ایران بودم. این شرایط بر مسائل روحی و روانی آنها تاثیر مثبت داشته است. 

4.سید ابراهیم حجازی متقاضی اقامت ویژه

اقامت ویژه

او درمزار شریف-افغانستان به دنیا آمده. او دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی در ایران است.  در ۷سالگی به ایران آمده‌ و در مشهد ساکن شدند. چند سال  بعد به افعانستان برگشته و مقطع کارشناسی را در آنجا به اتمام رسانده است. او دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی است و در حال حاضر با پاسپورت دانشجویی در ایران زندگی میکند. دارای سابقه ۱۵ سال کار اداری است، درمرکز پژوهش‌های مجلس افغانستان، ابتدا به عنوان دستیار کمیسیون امور قضایی مجلس و سپس به عنوان مسئول بخش تحقیقات علمی مشغول به کار بوده. در سال ۱۳۶۹ برای ادامه تحصیل برای مقطع ارشد به ایران آمده و پس از فارغ التحصیلی به افغانستان برگشته.  او تقریبا نصف عمر خود را در افغانستان و نصف عمرش را درایران سپری کرده. تا اینکه از طریق یکی ار دوستانش با سامانه آیکانکت آشنا می‌شود و در آن ثبت‌نام می‌کند. 

5. زمری نوری متقاضی اقامت ویژه

اقامت ویژه

او در هرات-افغانستان به دنیا آمده. او متخصص اورولوژی و بنیان‌گذاز عمل‌های لیزری در افغانستان است. سال ۱۳۷۹ در هرات فارغ التحصیل شد. ۲ سال بعنوان مدیر عامل کلینیک کار کرده و سپس برای تخصص امتحان داده است.  بعد از اتمام تخصصش، توانست ۲ سال فرصت مطالعاتی در بخش ایندیولوژی  فلوشیپ هندوستان را بگیرد و سه سال هم رئیس دپارتمان جراحی عمومی در استان هرات بوده. او یه همراه ۷۰-۸۰ نفر از دکتران مهاجر گروهی به اسم دکتران مهاجر تشکیل دادند. این گروه شامل کسانی است که می‌خواهند به کشور ایران بیایند و با دولت صحبت کنند تا بتوانند یک بیمارستان در مشهد تاسیس کرده و همه دکتران افغانستانی آنجا کار کنند.

6. ماهر کردی متقاضی اقامت ویژه

اقامت ویژه
 

حدود ۱۸ سال پیش سال ۸۴ وارد ایران شد. دوره زبان فارسی را در دانشگاه بین‌المللی قزوین گذرانده و سپس در دانشگاه پزشکی دانشگاه گیلان، دوره تحصیلی پزشکی را به اتمام رسانده است. او دوره تخصصی پزشکی را در دانشگاه شهید بابایی قزوین گذرانده. بلافاصله وارد دوره فوق تخصصی فلوشیپ لاپاراسکوپی شده و در سال ۹۸ آن‌را به اتمام رسانده است. حدود سه سال در کرج  حدود هزار عمل لاپاراسکوپی انجام داده. 

 

به اشتراک بگذارید

نظرات

  1. ممنون از شما و اطلاعات جامع تون
    یک سوال داشتم با توجه به فرآیند ثبت نام باید یک هفته بعد از ثبت نام نتایج اولیه به متقاضی اعلام گردد ولی بیشتر از
    بیست روز هست نتایج اولیه مشخص نشده است
    با تشکر از شما

  2. سلام؛ با عرض سلام و خسته نباشید. اینجانب چند موضوع پیرامون اقامت ویژه نخبگانی دارم که نیاز به راهنمایی دارم:
    1- چرا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای اینجانب که دارای اقامت ویژه نخبگان هستم محلی برای ورود و استفاده ندارد؟ همه افراد بر اساس شماره تلفنشان شناخته می شوند ولی وقتی برای گرفتن سیم کارت مراجعه کردم گفتن دفترچه اقامت ویژه رو نمی شناسیم و اصلا سیستم ما براساس آن تعریف نشده؟!
    2- ازطرفی مثلا برای نظام مهندسی ساختمان نیز من دچار مشکل هستم چراکه یکی از شرایط اخذ پروانه نظام مهندسی در پنجره ملی که با کاربری اتباع وارد شوید؛ لزوم ثبت نام در نظام مهندسی استان است و این سازمان شرط تابعیت برای ثبت نام گذاشته است.
    در کل نیاز به راهنمایی دارم.
    3- الان این نگرانی در من شکل گرفته که وقتی اقامت ویژه گرفتم آیا تمدید می شود؟ اگر من در یک زمینه ای غیر تخصصی شروع به فعالیت کنم چی میشه؟ چون مثل قبلا نیست که با عوض کردن عنوان کارت کار بتونم تغییر شغل بدم الان باید حتما کارفرمای قدیمی یا جدید زحمت پیگیری و صدور پروانه کار اینجانب را به عهده بگیرد و در صورت عدم تمایل به پرداخت حق و حقوقات از طرف ایشان مورد تهدید واقع شوم که پروانه کار شما دست من است؟ یا اصلا زحمت استخدام اینجانب را به علت پیگیری های لازم را به خود ندهد.
    4- دیگه نمیدونم پروانه کار رو میتونم به صورت خویش فرما دریافت کنم یا نه؟ مثلا من در زمینه نقشه کشی مهارت دارم. آیا حتما باید به ازای هر نقشه دنبال پروانه کار بدوم؟

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *