کارآفرینان مهاجر در جهان
به استناد مجله کسبوکار هاروارد، در ایالات متحده آمریکا که ۱۳.۷ درصد جمعیت آن متولد خارج هستند، مهاجران ۲۰.۲ درصد از نیروی کار خویشفرما و ۲۵ درصد از موسسین استارتاپها را تشکیل میدهند. نسل جدیدی از کارآفرینان مهاجر وجود دارد که در حال بازتعریف نحوه عملکرد جهان از طریق سرمایهگذاریهای تجاری خود هستند.
مهاجران کارآفرین ممکن است از نقاط مختلف جهان بیایند. با این وجود انگیزههای آنان یکسان است: آنها میخواهند تاثیر مثبتی بر افراد پیرامون خود بگذارند، در حالی که برای بهبود زندگی خود نیز تلاش میکنند. داستانهای مهاجران کارآفرین نشان میدهد که چگونه افراد با فرهنگهای متفاوت به منظور تحقق بخشیدن به اتفاقات بزرگ گرد هم میآیند.
اهمیت کارآفرینی مهاجران
کارآفرینی مهاجران جایگاهی اساسی در ایجاد یک اقتصاد موفق و فراگیر دارد. مهاجران بیشتر از نصف جمعیت ایالات متحده را نمایندگی میکنند و تاثیر بزرگی بر بخش اقتصادی دارند. با در نظر گرفتن این که مهاجران بیش از نیمی از کارآفرینان و نوآوران این کشور را تشکیل میدهند، میتوانیم نقش قدرتمندی را که این گروه در اقتصاد آمریکا ایفا میکنند را مشاهده کنیم.
حضور کارآفرینان مهاجر در ساخت اقتصادهای فراگیر ضروری است؛ به این دلیل که مهارتها، تجربیات و نقطه نظرهای متفاوتی را به میان میآورند. این ویژگیها به این معناست که کارآفرینان میتوانند رویکرد تازهای به «کار» داشته باشند. آنها میتوانند راهحلهای نوینی برای مشکلات چالش برانگیز ارائه کنند. کارآفرینان همچنین میتوانند از طریق به اشتراکگذاری تجربیات منحصربهفرد خود به تنوع بخشی در چشمانداز شرکتها کمک کنند.
معایب کارآفرینی مهاجران
البته که کارآفرینی مهاجران بدون چالش نیست. اول اینکه فرایند مهاجرات میتواند نوعی مانع برای برخی از صاحبان کسبوکارها محسوب گردد. به عنوان مثال، اگر یک مهاجر نتواند تمام شرایط لازم برای دریافت شهروندی را برآورده کند، در این صورت نمیتواند مجوز کسبوکار دریافت نماید. علاوه بر این، بسیاری از کشورها، ایالتها و حکومتهای محلی برای پاسخگویی به نیازهای منحصربهفرد مهاجران و کسبوکارهای آنان مجهز نیستند. به عنوان مثال بسیاری از ادارات دولتی خدمات زبانی در دسترس و یا کارکنانی که تجربه مهاجران را درک کنند، در اختیار ندارند.
به طور کلی، کارآفرینان مهاجران اغلب با تبعیض و سوءتفاهم از سوی جامعه مواجه میشوند. به عنوان مثال، افراد یا سازمانهایی که با تجربه مهاجرت آشنا نیستند ممکن است اظهارنظرهای غیرهوشمندانه و بدون ملاحظهای داشته باشند. حتی ممکن است در مقابل کارآفرینان تبعیضهایی را روا دارند. به منظور مقابله با این وضعیت، کارآفرینان مهاجر باید مشتاقانه از حقوق خود به عنوان صاحبان مشاغل و کسبوکارها دفاع کنند. آنها باید متوجه و مواظب زبان و فرهنگ مورد استفاده برای توصیف آنان باشند.
چرا کارآفرینان مهاجر میخواهند کسبوکارهایی را ایجاد کنند؟
در حالی که کارآفرینان مهاجر میخواهند تاثیر مثبتی بر افراد پیرامون خود بگذارند، در تلاش برای ارتقای زندگی خود نیز هستند. شرکتهایی که مهاجران تاسیس میکنند فرصتهای جدیدی را برای افراد فعال در این شرکت ایجاد میکنند. اگرچه چالشهای جدیدی نیز وجود دارد.
بسیار محتمل است که شما به یک کارآفرین نسبت به مشاغل دیگر با مشکلات و چالشهای ویژهای مواجه شوید. به طور مثال مهاجران کارآفرین ممکن است در یافتن منابع مالی و یا فرصتهای پیشرفت ناتوان باشند. همچنین ممکن است درگیر مسائل مربوط به قوانین و مقررات پیچیدهی مهاجرتی شوند. صرفنظر از چالشهای موجود، موفقیت کسبوکارهای مهاجران نشان دهنده این است که کارآفرینان میتوانند دنیا را به محل بهتری تبدیل کنند.
کسبوکارهای دارای رشد بالا که کارآفرینان مهاجر موسسش بودهاند
کسبوکارهای دارای رشد بالا که مهاجران تاسیس کردهاند سوابق چشمگیری دارند. موسسان این کسبوکارها محصولات، خدمات و ایدههای شگفتانگیزی را ایجاد کردهاند و توان این را دارند که میان شکافهای فرهنگی پل بزنند و ارتباط برقرار کنند.
برای مثال Wavii یکی از محبوبترین اپلیکیشنهای آموزش زبان در سراسر جهان است. این کسبوکار به افراد کمک میکنند بهتر و سریعتر زبان آموزی کنند. همچنین WeWork، که یک پلتفرم فضایکار اشتراکی است به شرکتها کمک کرده است تا شکاف دیجیتال موجود را پر کنند. موسسان این کسبوکارها نشانی هستند بر اینکه کارآفرینان مهاجر میتوانند تاثیر مثبتی بر زندگی افرادی که پیرامون آنان زندگی میکنند داشته باشند.
جمع بندی
به طور کلی کارآفرینان مهاجر به منظور ارتقای زندگی خود و تاثیر مثبت بر زندگی اطرافیان خود، فعالیت میکنند. روایت این کارآفرینان نشان میدهد که چگونه افراد از فرهنگهای متفاوت میتوانند گرد یکدیگر آیند و اتفاقات بزرگی را تحقق بخشند. کارآفرینان مهاجر میتوانند فرصتهای جدیدی را چه برای خود و چه برای دیگران ایجاد کنند.