«نخ قرمز به جای لب‌هایش» مجموعه داستان کوتاه، اثر «زهرا نوری» نویسنده جوان افغانستانی مقیم کاشان به تازگی توسط «نشر پیدایش» در تهران منتشر شد.

در این مجموعه 11 داستان که شخصیت محوری همه آنها زن است به چشم می‌خورد.

اکثر شخصیت‌هایی که در داستان‌های این مجموعه نقش محوری دارند، زنانی بوده که از مشکلات فراوانی رنج می‌برند و هریک به‌گونه‌ای در پی حل مشکل خود هستند.

زهرا نوری در این کتاب که نخستین اثر منتشر شده او محسوب می‌شود سعی کرده است با زبان ساده و صمیمی، خواننده کتاب را متوجه شخصیت‌های مطرح شده در این کتاب کند.

این مجموعه، سرشار از داستان‌هایی از«ای‌کاش»ها و «حسرت»ها و «درک نکردن»هاست، اتفاقاتی که هرچه بیشتر پیش می‌رویم بیشتر و عمیق‌تر می‌شوند.

قصه‌های این مجموعه نشان می‌دهد چگونه آدم‌ها باورها و عقاید نادرست را با ترس و دلهره به شکل نادرست به نسل بعدی منتقل می‌کنند.

فضای قصه‌های کتاب نخ قرمز به جای لب هایش، فضای سنتی افغانستان است؛ اما ممکن است هرکدام از داستان‌ها با شکل و شمایل و زبان دیگری، در جای دیگری نیز اتفاق بیفتد.

در این کتاب 11 داستان به نام‌های «دلم یک مادر خوب می‌خواهد»، «اشک‌های کسی را در شب ندیده بودی»، «این دست‌های من است»، «بیرون از خانه زیر چادری»، «چیز جز درد حس نمی‌کردی»، «زیبای سنبله»، «صدای لباس مادر»، «مگر خودش یک زن نیست»، «نخ قرمز به جای لب‌هایش»، «پوستش را کمی خاراند»، «انگشت‌های خینه کرده» به چشم می‌خورد.

نویسنده سعی کرده است در اکثر داستان‌های خود از واژگان بومی استفاده کند. کلمات و واژه‌هایی مثل گلاس، حویلی، مکتب، سیاسر، پرسان، چپلی، سرک و بسیاری دیگر از کلمات بومی رایج در لهجه فارسی افغانستان در این کتاب فراوان به چشم می‌خورد.

نویسنده برای مخاطب همزبان ایرانی خود واژگان بومی را در پاورقی توضیح داده است و البته تکرار واژگان بومی به قدری زیاد است که در همان داستان نخست خواننده غیر بومی با این واژگان به خوبی آشنا می‌شود.

«زهرا نوری» داستان نویس جوان افغانستانی که در سال 1369 خورشیدی در شهر کاشان متولد شده است، در مورد پیشینه فعالیت تحصیلی و ادبی خود گفت: من در ایران متولد شدم و در رشته مدیریت بازرگانی از همین شهر فارغ‌التحصیل شدم و حدود 7 سال است که داستان می‌نویسم و کتاب «نخ قرمز به جای لب‌هایش» نخستین اثر داستانی من است.

وی در مورد اثر تازه منتشر شده خود گفت: محور داستان‌های من در این مجموعه بیشتر در مورد زنانی است که میان سنت و مدرنیته سرگردان هستند و سعی کرده‌ام مشکلات این قشر از زنان را بیان کنم.

نوری تصریح کرد: حوادث مطرح شده در این داستان‌ها مختص جامعه افغانستان نیست و برای هر زنی در هر جامعه‌ای امکان دارد اتفاق افتاده باشد.

«نخ قرمز به جای لب‌هایش»، توسط «نشر پیدایش» در سال 1397 در 80 صفحه و به قیمت 11 هزار تومان منتشر شده است.

 

*این نوشته پیش‌تر در خبرگزاری فارس منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *