صفر تا صد اقامت سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی برای اتباع

 

اقامت سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی برای اتباع، عنوان عامه‌ی طرحی است که این روزها در استان‌های خراسان رضوی و البرز در حال اجرا است. پیشینه‌ی این طرح به تیر ماه سال ۱۴۰۲ و تفاهم‌نامه‌ی وزارت کشور با بانک ملی برمی‌گردد.

۱. امضای تفاهم‌نامه «جذب و مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان اتباع و مهاجرين خارجی» میان سازمان ملی مهاجرت و بانک ملی ایران

۱۲ تیر ماه سال ۱۴۰۲ خبر امضای تفاهم‌نامه‌ی «جذب و مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان اتباع و مهاجرين خارجی» میان سازمان ملی مهاجرت و بانک ملی ایران منتشر شد. در حاشیه‌ی این نشست احمد وحیدی گفت: ابتکار سازمان ملی مهاجرت برای ایجاد بسترهای یک زندگی خوب برای مهاجرين و توانمندسازی آنها برای بازگشت به کشورهای خود است. در این چارچوب با همکاری بانک ملی ایران و یکی از شرکت‌های کارآفرین مطرح در سطح ایران، تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که بر مبنای آن مهاجرین می‌توانند منابع مالی و درآمدهای خود را در بانک ذخیره کنند، این سرمایه صرف تولید و فعالیت‌های اقتصادی شده و خود مهاجران می‌توانند در سود آن شریک شوند».

وی همچنین در حاشیه این تفاهم‌نامه که به منظور اجرای «طرح ملی مدیریت منابع مالی و سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی در زنجیره تأمین صنایع ایران» و توانمندسازی اتباع جامعه هدف منعقد شد، ابراز امیدواری کرد که این طرح موفق باشد تا بتواند برای اتباع جذابیت داشته و آنها را برای سرمایه‌گذاری جذب کند.

ویژگی‌های طرح:
– ذخیره‌ی منابع مالی و درآمدهای مهاجران در بانک
– استفاده از این سرمایه‌ها در تولید و فعالیت‌های اقتصادی
– شریک شدن مهاجران در سود سرمایه‌گذاری
– ارائه‌ی پوشش‌های بیمه‌ای به مهاجران شرکت‌کننده در طرح

فواید ذکرشده برای طرح ملی مدیریت منابع مالی و سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی در زنجیره‌ی تأمین صنایع ایران

در ادامه‌ی این نشست، عبدالله مبینی، رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران گفت: بسیاری از کشورها با مهاجران و سرمایه مهاجران اداره می‌شوند، اما در کشور ما کمتر به این قابلیت‌ها توجه شده است. این سرمایه‌ها به صورت سرمایه در گردش، سرمایه‌هایی در ابعاد غیررسمی و زمینی و پول‌هایی که به صورت قانونی وارد ایران شدند که حدود ۱۲ درصد است، وجود دارد.

حسن این طرح این است که تولید را در مناطق مد نظر دولت سیزدهم بر اساس سیاست‌های اقتصادی، فعال کرده و سرمایه مد نظر را به گردش درمی‌آورد.این طرح همچنین می‌تواند شخصیتی را که در طول سالها از بین رفته به مهاجران برمی‌گردد و زندگی شرافتمندانه و حفظ حقوق شهروندی را به آنها می‌دهد.

اهداف طرح:
– جذب سرمایه‌های راکد، غیررسمی، زیرزمینی و غیرقانونی مهاجران در سیستم رسمی بانکی کشور
– فعال کردن تولید در مناطق مد نظر دولت از طریق انباشت سرمایه‌
– ارائه‌ی خدمات شهروندی اولیه به مهاجران شرکت‌کننده در طرح

آغاز طرح از استان گلستان

مبینی تصریح کرد: شروع طرح از استان گلستان بوده و فلسفه‌اش این است که سیاست‌های مهاجرت تنظیم شود تا در یکی، دو سال آینده شاهد حرکت‌های اثرگذار این طرح باشیم.

همچنین ابوالفضل نجارزاده، مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: با افتتاح حساب و تودیع مبلغ سپرده می‌توان در راستای توسعه مناطق کمتر برخوردار و کارآفرینی استفاده کرد. بعد از امضای تفاهم‌نامه آمادگی داریم در راستای حمایت از اشتغال تسهیلات پرداخت کنیم. امیدواریم با این طرح ‌پروژه‌های بیشتری در دولت اجرایی شود.

این طرح می تواند سرمایه های راکد اتباع خارجی و مهاجرین در ایران، از سرمایه های خرد تا بزرگ را در محور رشد تولید و اقتصاد در ایران به گردش درآورد و اتباع خارجی نیز از مزایای و تسهیلات آن، به خصوص استفاده از خدمات بانکی و دریافت سود مشارکت در طرح های اقتصادی و تولیدی ایران، بهره مند شوند، اقدامی که قطعا با استقبال گسترده اتباع خارجی و مهاجرین، به خصوص شهروندان افغانستانی مواجه خواهد شد.

۲. اجرای آزمایشی طرح اقامت سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی در استان گلستان

اجرای آزمایشی طرح مدیریت منابع مالی و سپرده گذاری اتباع و مهاجرین خارجی در زنجیره تولید از ۲۸ مرداد سال ۱۴۰۲ در استان گلستان به عنوان استان پایلوت آغاز گردید. این طرح پس از چند ماه اجرا و صدور تعدادی دفترچه‌ی اقامت مخصوص به افتتاح حساب صد میلیون تومانی در بانک ملی موفق ارزیابی شد. از آن جا که این طرح به صورت آزمایشی در این استان برگزار شد، اطلاع‌رسانی‌ها از طریق دفاتر کفالت اتباع خارجی صورت گرفت و در سطح رسانه‌ از آن سخنی به میان نیامد.

۳. کلید خوردن طرح مدیریت منابع مالی و سپرده گذاری اتباع و مهاجرین خارجی در زنجیره تولید در استان خراسان رضوی

استان گلستان هرچند از نظر تعداد اتباع غیرایرانی یکی از استان‌های پرتراکم ایران به شمار می‌رود، ولی جزء ۵ استان اول در میزبانی از ابتاع غیرایرانی به شمار نمی‌رود. استان خراسان رضوی یکی از استان‌های اصلی میزبان اتباع افغانستانی در ایران است که قدمت و نوع حضور مهاجران در آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. وقتی در ۲۶ دی ماه سال ۱۴۰۲ اعلام شد که طرح مدیریت منابع مالی و سپرده‌گذاری اتباع و مهاجرین خارجی در این استان شروع خواهد شد بدین معنا بود که این طرح از فاز آزمایشی خارج شده است و قرار است در مقیاس وسیع اجرایی گردد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی، در نشست هم اندیشی که به منظور اجرای طرح عصر روز ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ در محل دفتر مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی با حضور معاون مدیریت زنجیره تامین دانش، نمایندگان دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع،پیشخوان دولت، بیمه و بانک ملی برگزار شد نظرات اصلاحی و مشکلات احتمالی طرح بحث و بررسی شد و اجرای این طرح در استان خراسان رضوی کلید خورد.

حسین شرافتی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی در این نشست بیان داشت: طرح مدیریت منابع مالی و سپرده گذاری اتباع و مهاجرین خارجی در زنجیره تولید بعنوان کار ویژه این استان مورد تاکید و توجه قرار گرفت و خدماتی همچون پوشش های بیمه ای مختلف را در بر می‌گیرد.

این طرح در راستای ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی با رویکرد نظام حکمرانی هوشمند الکترونیک دولت و مردم با هدف جذب سرمایه های خرد و سرگردان اتباع توسط سازمان ملی مهاجرت تهیه و تدوین شده است.

ابهام فراوان در اجرای طرح اقامت سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی اتباع

علی‌رغم این‌که استان‌ خراسان رضوی یکی از استان‌های اصلی جمعیت مهاجران افغانستانی به شمار می‌رود، اطلاع‌رسانی‌ها در مورد نحوه‌ی اجرای این طرح بسیار ضعیف بود. به گونه‌ای که وقتی به سایت اداره‌ی اتباع استانداری خراسان رضوی مراجعه می‌کنید هیچ خبر و اطلاعیه‌ای در مورد نحوه‌ی اجرایی شدن این طرح در این استان مشاهده نمی‌شود. گویا اجرای این طرح و اطلاع‌رسانی‌ها پیرامون آن به کل به ادارات کفالت سپرده شده است. رصدهای میدانی نشان می‌دهد که شرایط اجرای طرح در استان خراسان رضوی با شرایط اجرای طرح آزمایشی در گلستان کمی متفاوت بوده است.

کانال‌های تولید محتوا در مورد زندگی مهاجران در ایران شرایط این طرح در استان خراسان رضوی را بدین گونه اعلام کرده‌اند که در نبود اطلاع‌رسانی مشخص در سایت‌های مرجع همچون سایت اداره‌ی اتباع و سایت سازمان مهاجرت، باید به این کانال‌ها استناد کرد:

طرح جذب سرمایه‌های خرد و سپرده‌گذاری برای مهاجرین:
قرار هست، برای افرادی که برگه سرشماری یا بازشماری دارند و همسرشان دارای مدارک آمایش، خانواری یا اقامت هست، دفترچه‌ی اقامت داده شود؛ ولی به شرطی که ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کنند ( صد میلیون یک‌جا و یا به صورت اقساط ده میلیون تومانی).
در این طرح از هر خانواده با بچه های زیر ۱۸ سال ۱۰۰ میلیون سپرده می‌گیرند و  هر نفر بالای ۱۸ سال ۱۰۰ میلیون مجزا.
نکته: این طرح برای خانوارهایی هست  که یک طرف‌شان آمایش یا خانواری یا اقامت دارند و طرف دیگر برگه‌ی سرشماری. این طرح برای افرادی که کل خانواده سرشماری هست و یا طرف مجرد است و خانواده ای اینجا نداره، نیست.

۴. طرح جذب مدیریت منابع مالی اتباع خارجی در استان البرز و ایجاد احساس خطر در جامعه‌ی مهاجران

در ۳۰ دی ماه سال ۱۴۰۲ مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری البرز اعلام کرد: اتباع خارجی دارای کارت سرشماری و بازشماری مقیم این استان می توانند در طرح جذب مدیریت منابع مالی و سپرده گذاری ویژه شرکت کرده و در زنجیره تولید کشور سهیم شوند.

سیروس دهقان شیری افزود: براین اساس این اتباع برای ماندن در ایران و دریافت دفترچه اقامت باید هر سرپرست خانوار آنان مبلغ یک میلیارد ریال در حساب بانک ملی سپرده گذاری داشته باشد.

وی بیان کرد: بنابراین این سپرده تا لحظه خروج اتباع از کشور مسدود است و هر لحظه که قصد خروج از کشور را داشتند می توانند با هماهنگی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز مجوز برداشت پول را دریافت و دفترچه اقامت خود را تحویل دهند.

دهقان شیری تاکید کرد: اتباع با حضور در این طرح می توانند از خدماتی نظیر انواع بیمه نامه ها ، بیمه زایمان ، آتش سوزی سلامت و درمان بهره مند شوند.

وی یاد آورشد: با توجه به اینکه بیشتر اتباع یاد شده کارگرانی هستند که در معرض انواع حوادث از جمله آتش سوزی هستند بنابراین با شرکت در طرح یاد شده می توانند از حمایت های لازم بیمه ای و درمانی بهره مند شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز تاکید کرد: پس از پایان طرح مذکور اتباعی که کارت سر شماری و بازشماری دارند چنانچه در طرح فراخوان شرکت نکنند، غیرمجاز شناخته خواهند شد.

۵. کارزار تجدیدنظر در اقامت سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیونی در فارس من

علی‌رغم این‌که در صحبت‌های اولیه‌ی اجرای طرح در تیر ماه سال ۱۴۰۲ به مشارکت در سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی در پول سپرده‌گذاری‌ اشاره شده بود، اما در صحبت‌های مدیران کل ادارات اتباع استان‌های خراسان رضوی و البرز چنین نکته‌ای مورد اشاره قرار نگرفت. مدیر اداره‌ی کل اتباع استان البرز حتی صحبت از اخراج کسانی که نتوانند در طرح سپرده‌گذاری شرکت کنند به میان آورد.

از طرف دیگر در میان مهاجران نسبت به مدارک اقامتی صادرشده از سوی دستگاه‌ها بدبینی ریشه‌داری وجود دارد. سه ماهی هست که تعداد محدودی از مهاجران توانسته‌اند کارت هوشمند دریافت کنند. هنوز این کارت به صورت فراگیر در میان مهاجران توزیع نشده است و این اعتماد در میان مهاجران شکل نگرفته‌ است که مهاجران قانونی بالاخره می‌توانند صاحب کارت بانکی و سیم‌کارت شوند. مجموعه بدبینی‌های قبلی و ابهامات فراوانی که در طرح سپرده‌گذاری ۱۰۰ میلیونی ایجاد شده بود و مصاحبه‌های مدیران اتباع البرز و خراسان رضوی دست به دست هم داد تا در گروه‌های مهاجر علیه این طرح جریاناتی شکل بگیرد.

نمونه‌ی قابل توجه مخالفت‌های صورت‌گرفته، کارزار فارس من است که در عرض 4 روز بیش از ۶410 امضا جمع کرد که رقم بالایی را در این سایت نشان می‌دهد. متن این کارزار به شرح زیر بود:

طبق اعلام امور اتباع، مهاجرین افغانستانی که دارای سر برگه هستند، برای ماندن در ایران و دریافت دفترچه اقامت باید هر سرپرست خانوار مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در حساب بانک ملی سپرده گذاری داشته باشد و همچنین هر خانواده به عنوان حق بیمه (یک ساله) باید مبلغ ۵ میلیون تومان دیگر نیز پرداخت کنند. لذا از اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی ، درخواست داریم به علت مشکلات مالی مهاجرین افغان این مبلغ را اخذ نکنند.

تعداد انتشار کارزار: ۱ بهمن ۱۴۰۲

تعداد امضا تا ۴ بهمن ۱۴۰۲: ۶۰۵۱ امضا (مرز ۱۰ هزار امضا برای سایت فارس من پیگیری از عالی‌ترین مسئول است).

۶. واکنش سازمان ملی مهاجرت: شرکت در طرح سرمایه‌گذاری اتباع و مهاجرین خارجی، «اختیاری» است.

به دنبال برخی واکنش های منفی به طرح جدید «مدیریت منابع مالی و سرمایه گذاری اتباع و مهاجرین خارجی» در زنجیره تولید در جمهوری اسلامی ایران و سوءتفاهم هایی که در نحوه اطلاع رسانی این طرح به وجود آمده بود، سازمان ملی مهاجرت در یک بیانیه، این طرح را یک طرح «اختیاری» و نه اجباری معرفی کرد.

در این بیانیه آمده است:

“بدین وسیله پیرو سوالات و تماس‌های مکرر پیرامون اجرای طرح مدیریت منابع مالی و سرمایه‌گذاری اتباع و مهاجرین خارجی و ایرانیان در زنجیره تولید به اطلاع عموم جامعه مهاجرین می‌رساند،  طرح مزبور همانگونه که از عنوان آن برمی‌آید، طرحی است که به منظور جذب سپرده های خرد اتباع و مهاجرین خارجی در  طرح‌ها و پروژه‌های صنایع زیربنایی ایران تهیه و تدوین گردیده است و متناسب با میزان مشارکت اتباع و مهاجرین محترم در این طرح، این افراد از امتیازات و تسهیلات مختلفی برخوردار خواهند شد.

 در ضمن اصل مبلغ سپرده گذاری ثابت بوده و حاضرین در طرح به عنوان سهامدار امکان برخورداری از سود سهام را در آینده نزدیک برخوردار خواهند بود و در هر زمانی که اتباع تصمیم به خروج از کشور و یا انصراف از حضور در طرح را داشته باشند، امکان دریافت وجه سپرده و سلب امتیازات ارائه شده به صورت همسان پیش بینی گردیده است.

از سویی این طرح یک طرح اختیاری برای اتباع و مهاجرین خارجی می‌باشد و عدم حضور به منزله عدم تمایل به دریافت تسهیلات متمایز مانند (بیمه، تردد، کارت بانکی و…) می‌باشد”.

این بیانیه در حالی صادر شد که در مورد اجرای طرح سازمان بیانیه‌ای صادر نکرده بود.

افزون بر این، رییس سازمان ملی مهاجرت نیز طی یک پیام ویدئویی بر اختیاری بودن این طرح برای مهاجران تاکید کرد.

۷. انتشار بروشور و کاتالوگ طرح جذب و مدیریت منابع مالی و سپرده گذاری اتباع و مهاجرین در زنجیره تولید کشور

پس از اخباری مبنی بر اجرای این طرح در استان‌های مختلف همچون مرکزی، فارس، بوشهر و… سرانجام سازمان ملی مهاجرت از طریق کانال ایتای خود (که در حال حاضر تنها تریبون اطلاع‌رسانی این سازمان به شمار می‌رود) جزئیات طرح جذب و مدیریت منابع مالی و سپرده‌گذاری اتباع و مهاجرین در زنجیره‌ی تولید کشور را در روز ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ منتشر کرد. در زیر جزئیات ارائه‌شده در این کاتالوگ ارائه می‌گردد:


۸. اجرای طرح مدیریت سرمایه‌های خرد و کلان اتباع خارجی در استان تهران: اقامت ۱۵۰ میلیون تومانی

روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲، احسان حیدری، سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران از آغاز طرح مدیریت سرمایه های خرد و کلان اتباع خارجی استان تهران خبر داد. اجرای این طرح در استان تهران با سایر استان‌های ایران یک تفاوت بزرگ دارد. مهاجرانی که می‌خواهند به این نوع از اقامت دسترسی داشته باشند در استان تهران باید ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنند.

ثبت‌نام از افراد متقاضی هم در ورزشگاه شهید شیرکوند شهر ورامین صورت می‌گیرد. در اطلاعیه‌ی سازمان ملی مهاجرت در این زمینه آمده است:

به منظور دریافت نوبت صرفا سرپرست خانوار با در دست داشتن اصل مدرک اقامتی خود همچون سرشماری، کارت هوشمند، گذرنامه و.. و سایر اعضای خانواده شخصا و بدون آوردن همراه به آدرس ذیل مراجعه کند.
مرکز ورامین- صادقعلی- خیابان شهید فکوری- مجتمع ورزشی شهید نظر علی شیر کوند

گفتنی است طرح مذکور برای تمامی مدارک اقامتی معتبر همچون کارت هوشمند، سرشماری، گذرنامه وغیره در صورت تمایل قابل ثبت نام می باشد.

به اشتراک بگذارید

نظرات

  1. با سلام .امیدبه تشکیل سازمان ملی مهاجرت وتعیین اساسنامه آن وسیاست گذاری متمرکز برای اتباع به ناامیدی سوق پیداکرد.متاسفانه جمهوری اسلامی بسیار مشکلات عدیده دیگری نسبت به پیگیری مشکلات اتباع دارد .طرحهای ناپخته ایی مانند سپرده گذاری ۱۰۰میلیونی نشانه همین مورد است .با این وضعیت نگاه یکطرفه به مقوله مهاجرت ومهاجران همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. اجبار برای پرداخت ۱۰۰میلیون ممنوعیت حضور وکار درشعاع ۳کیلومتری حرم امام رضا .سنگ اندازی برای تابعیت فرزندان حاصل ازازدواج اتباع ایرانی وخارجی.افزایش هزینه های سرسام اور تمدید مدارک.وجودانواع واقسام مدارک.برخوردسلیقه ای و….همگی ادامه پیدا خواهد کرد.

    • خواهران و برادران عزیز افغان، ما اگر پدر و مادر شما هم بودیم الان بعد از ۴۵ سال وقتش رسیده بسلامتی برید سر زندگیتون، تازه هنوز فکر سرمایه گذاری افتادید؟ پس با اینهمه زاد و ولد کی قراره مملکت شما رو آباد کنه؟ حیف نیست سرمایه تون در وطن خودتون مصرف نشه؟ گول وعده های مسئولین ما رو میخورید؟ تفاوت فرهنگ و بهداشت ما و شما خیلی زیاده، بنظرم این سرمایه رو برای آموزش و بهداشت سرزمین خودتون مصرف کنید. دنیا چه گناهی کرده تا ابد به افغان ها خدمات بده، همه جای کره زمین هستید بجز در افغانستان. زندگی ما هم در ایران خیلی سخته عزیزان ولی چون سرزمین مادری ماست رنجها را تحمل میکنیم بلکه فرزندان آینده مان کشوری بنام ایران داشته باشند، انشاا… بهتر از امروز

      • سلام

        اقتصاد و بازار روابط رو تایین و ضوابط رو فراهم، ایران تحریم است و جالب تر اینکه هرکسی یک فرضیه دارد، در نهایت بهترین حرکت، یک حرکتی است که تضمین شده باشد، تاس خوبه یا سکه، دقیقا دیدگاه من اینست،امیدوارم شرایط اقتصادی بهتر شود و درآمدها بهترشود و شرایط بهتر از گذشته پیش رود، دقیقا شرایط.

  2. برای زنان سرپرست خانواده و همچنین خانواده هایی که داری چند فرزند بالای ۱۸ سال هستند باید تمهیدات و تسهیلاتی صورت بگیرد.در غیر این صورت این سرمایه گذاری بسیار سخته……..

  3. جمهوری اسلامی ایران راه های بهتری برای جذب سرمایه آن عده از مهاجرین که سرمایه دار هستند، دارد: مثل اجازه دادن به خرید ملک توسط مهاجرین مانند ترکیه
    واقعا ترکیه با قوانین درست ثروت های بسیار از طریق مهاجرین به دست آورد

  4. سلام
    گفتید که در میان مهاجران نسبت به مدارک صادره از دستگاه‌های دولتی بدبینی ریشه‌داری وجود دارد و به کارت‌های هوشمند مثال زدید و داشتن کارت بانکی و سیمکارت رو یک حُسن برای کارت‌های هوشمند به شمار آوردید. خب در طرح‌های آمایش قبلی هم کارت بانکی و سیمکارت به نام می‌خورد. کارت‌های هوشمند دقیقا چه مزایایی داشتند؟

    • حسن کارت های هدشمند ساماندهی مهاجرزن و اختصاص شناسه واحد برای تمام دستگاه های دولتی مثل کد ملی هست وگرنه خود کارت هوشمند به عنوان نوعی اقامت نییت و نوع اقامت فرد که خانواری هست یا آمایش یا … در کارت هوسمند قید میشه.کارت هوشمند مزیتش برای مهاجرین داشتن یک مدرک و شناسه واحد برای انجام امور اداری هشت و برای حاکمیت نیز احراز هویت و ثبت اطلاعات تمام مهاحرین در یک سامانه واحد وگرنه خود کارت هوشمند هیچ حق و حقوق اضتفی به فرد نمیده . چیزی شبیه کارت ملی برای شهروندان خود ایران . مگه ب۵د اینکه کارت ملی برای ایرانیا صادر شد و قبلش فرقی دعست. خب شهروندان ایران همون حق و حقوق قبل رو بعد کارت ملی هوسمند هم داستند . منتها کارت ملی برای سهولت در انجام امور و داستن شماره ملی واحد بود.‌کارت هوشمند اتباع هم خاصیتش همینه. حق و حقوقی که مهاجر داره متناسب با نوع مدرک اقامتیش هست و کارت هوشمند فقط یک مدرک و شناسه واحد بهت میده

  5. متاسفانه از اوایل ورود مهاجرین به جمهوری اسلامی ایران تا همین امروز سیاست های چندگانه، تناقض گویی مسئولین، روشن نبودن طرح ها و عدم اطلاع رسانی صحیح و درست گریبان گیر مهاجرین بوده و هست

  6. با سلام اتباع افغانستانی امسال برای فراهم کردن پول پیش خانه شان در مضیقه بودند حالا این صد میلیون را از کجا بیارن اینکه می گید طرح اختیاری هست من متوجه نمی شوم یعنی اگه صد میلیون ندن باز برگه سرشماری تمدید میشه چون ما که شیعه هستیم در افغانستان هم جایی نداریم

  7. یعنی چی اختیاری است؟؟!! منی که به پول کرایه خانه ام هم موندم و نتونم در این طرح هیچ پولی بدم از امتیاز تردد بهرمند نیستم و اخراج می شم؟
    #ظلم_نکنیم

      • ماشاالله به شما. کشورهای اروپایی که به نظر شما کافر هستند، برای مهاجرین چند سال نان و حقوق مجانی میدهند شما که دعوای اسلامیت و ایرانیت دارید و از صدور انقلاب و دفاع از مستضعفین سخن می‌زنید، با وجود سرمایه های عظیم نفتی و…چشم تان به جیب چند مهاجر فلاکت زده افغانستان است که مستضعف تر از آن کسی نیست. این در حالی است که دلیل مهاجرت اینها نیز خودتان هستید با حمایت از گروه تروریستی طالبان.

        • اولا ما داعیه اسلام و مسلمونی و صدور اسلام نداریم و دولت ما هدفش از مردم جداس ضمنا به هیچ وجه قدرت اقتصادی اروپا رو هم نداریم.دوما پول نفت ما داره خرج عراق و سوریه و لبنان و یمن و فلسطین میشه و خودمون چیزی نمیبینیم.سوما فلاکت افاغنه رو میبینی اما جرم و جنایت دوستاتون و پولایی که براتون خرج میشه رو نمیبینی.چهارما روزی که طالبان با پول قطر و امارات و عربستان داشت پیشروی میکرد بجای فرار به ایران جلوشون ایستادگی میکردین.پنجما ما راضی به ناراحتی شماها نیستیم پس لطفا همتون باهم برگردین

    • اگه کارت امایش یا اقامت داری این طرح اختیاری هست ولی اگه کارت امایش یا اقامت نداری و فقط در طرح سرشماری شرکت کردی با مشارکت در این طرح خیالت راحت میشه و اقامت بدست میاری اگه برگه سرشماری داری و در این طرح مشارکت نکنی فعلا حداقل تا پایان مهلت برگه سرشماریت کسی اخراجت نمیکنه ولی وضعیتت همین طور بلاتکلیف میمونه همچنان و باید دلهره داشته باشی و منتظر باشی مدت برگه سرشمارست تمام بشه تا بعد ببینی چه تصمیمی برای تمدیدش گرفته میشه و آیا طرح جدیدی میاد و تمدید میشه یا اخراجت می کنند .ولی احتمالا بدین صورت باشه که اگه استفبال زیادی از طوی مهاجرینی که برگه سرشماری دارن از این طرح بشه و اکثرشون در این طرح شرکت کنند و فقط عده کنی شرکت نکنند اون وقت احتمالا اونهایی که در طرح شرکت نکردند بعد اتمام تاریخ مهلت برگه سرشماری ردمرز بشن ولی اگه استقبال از این طرح کمتر باشه و عده زیادی در ابن طرح شرکت نکنند قطعا طرح جدیدی جایگزین خواهند کرد . ایران مثل پاکستان دست به اخراج کسیع مهاجرین نمیزنه ولی اگه تعداد کم باشند ممکنه اخراج کنه

  8. سلام،من تمام اعضای خانوادم به شمول خودم برگه سرشماری داریم که طبق اطلاعات وارد شده در این سایت من از پرداخت سرمایه مبرا هستم،خدا رو شکر.
    اما من هم از تسحیلات کارت حوشمند برخوردار میشم؟
    ببینید تا جایی که امکان داره شفاف سازی کنید،این سوالات سوالات کلیدی هست و همه ابهامات زو برطرف میکنه،همین که سوالات رو جواب بدید نهایت لطف شما و سپاس فراوان ما از شماست،
    پیکر زخمی اسلام هر قسمتش وابسته به هم هست خوصا شیعه مرتضی علی و شادات با همدیگر که

  9. سلام،من تمام اعضای خانوادم به شمول خودم برگه سرشماری داریم که طبق اطلاعات وارد شده در این سایت من از پرداخت سرمایه مبرا هستم،خدا رو شکر.
    اما من هم از تسحیلات کارت هوشمند برخوردار میشم؟
    ببینید تا جایی که امکان داره شفاف سازی کنید،این سوالات سوالات کلیدی هست و همه ابهامات رو برطرف میکنه،همین که سوالات رو جواب بدید نهایت لطف شما و سپاس فراوان ما از شماست،
    پیکر زخمی اسلام هر قسمتش وابسته به هم هست خوصوصا شیعه مرتضی علی و سادات که میراث قابل توجه رسول خداست،مسلمان از هر نقطه جهان باشه برادر مسلمان هست و فرق بین مسلمان نیست جز در اعمال وی،امیدواریم که همیشه پیروی آیات خدا باشیم که آیات خدا برای همه بشر نازل گشت نه بر منتقه ای خاص و قومی خاص،اللهم عجل ولیکل فرج

  10. اقا یک سوال با این طرح میشه افغانستان رفت یانه خیلی دلم میخاد بک بار افغانستان ببینم متاسفانه تا الان ندیدم و این ایران بدنیا اومدم

  11. سلام مهاجرین زندگی سخت دشوار دارد ولی متاسفانه هیج نهاد از وضعییت مهاجرین جویا نمی شود بجز خداوند
    در ایران دفتر کمیساریای سازمان ملل نمادین است موسسات در خصوص تحصیلات ووو کار کند وجود ندارد یونیسف هم هیچ توجه در رابطه کودکان کار ندارد جمعیت قابل توجه از مهاجرین باز مانده از سواد تحصیل است هیج نهاد یاری کننده وجود ندارد این صد میلیون درد دیگر برای مهاجرین مظلوم شده است

  12. با سلام خدمت تمام مردم افغانستان اگر این پول رو میدادین افغانستان حال روز ما این نبود بد بختانه ما مردم افغانستان اصلا وطن دوست نیستیم و کاملا در قبال کشور حرف میزنیم .
    انشالله همه مردم مسلمان افغانستان از وطن دوستی حرف نزنن چون کاملا خائن هستن

    • همه دوست دارن در کشور خودشون در رفاه باشند ولی وقتی در افغانستان دختران حق تحصیل ندارند و کاری هم‌پیدا نمیشه باید طرف بیاد افغانستان چکار کنه چطوری نان ببره سر سفره زن ت بچه اش؟ این همه مهاجر از پاکستان برگشتند افعانستان و همه شون رو اخراج نردند الان طالب ها به این افراد کار دادند خونه دادند و سرپناه دادند آیا ؟ اول اگه رایت میگن از همین مهاجرینی که از پاکستان اخراجشون کردن استباده کنند و بهشون کار بدن تا بقیه اعتماد کنند برگردتد. در افعانستان نه صنعتی وجود داره و نه کارخانه و کار و باری

  13. سلام علیکم خسته نباشید من داری برگه سرشماری سفید هستم میتونم از سرمایه گذاری 100 میلیونی بهرمند شوم؟کی و کجا باید برم یک معلومات بدید ممنون میشم خدا نگهدارتان

  14. بهتون پیشنهاد میکنم یا برگردید کشورتون یا برید ترکیه‌ای جایی. ما اینجا خودمون به اندازه کافی مشکلات داریم حوصله نداریم هی ناز شماها رو هم بکشیم شما هم پررو پررو هی غر بزنید. ایرانیایی که به کشورهای دیگه میرن همه تحصیلکرده درست حسابی با جیب پرپول میرن ولی در عوض شما بیسواد و بی‌پول پا شدید دست خالی اومدین اینجا کیفیت جمعیت کشور رو به هم زدید. کل ایرانایی که در کل دنیا پخش شدن به ده میلیون نمیرسه. ولی شما فقط ده پونزده میلیونتون ایرانه، ده پونزده میلیونتونم کشورای دیگه. چه خبرتونه آخه همتونم که بیسواد و بی‌پول و مذهبی و خرافاتی. همشم در حال زاد و ولد هستین. آخه به چه درد جامعه میخورید برگردید کشور خودتونو بسازید.

  15. با سلام خدمت دوستان.من کامنت های بالا رو خوندم و از برادران و خواهران افغانستانی بخاطر بعضی توهین ها شخصا عذرخواهی میکنم. افغانستان حوضه تمدنی ایران بوده و ملت ستمدیده افغانستان همیشه بخاطر مسائل منطقه ای از طرف کشورهای ابرقدرت مورد تهاجم و ظلم بوده اند.البته ایران مشکلات اقتصادی زیادی دارد ولی فراموش نک‌نید نیروی انسانی افغانستان در ایران همیشه چرخھای تولید در کشور را چرخانده و جانبازان فاطمیون هزاران شهید در راه ایران بزرگ فدا کردند.من امیدوارم این طرح با اطلاعرسانی درست، راهی برای جلب سرمایه راکد و یا سرگردان اتباع افغانستانی بشود و به شرایط زندگی انها، از قبیل بیمه، تحصیل،گواهی نامه رانندگی، کارت بانکی و غیره بهبود ببخشد

  16. سلام ما ۳۰ ساله با دلهره زندگی کردیم وپیر شدیم وفرزندان مان هم نا امیدانه درس می خواند وکار می‌کند یعنی زندگی در برزخ ،برگشت برای متولدین ایران به افغانستان وزندگی در آن مثل سی سال منی پدر در ایران خواهد بود چون زاد گاهش نیست ما نسل سر گر دانیم ،وجامعه مابیسواد وبد تربیت شده ،ماروزنه ای داشتیم ما روزنه ای داشتیم باسوقوت دولت بسته شد ،در اصل ما بازیچه ای قدرت ها وپیامد آن منفور ملت ها هستیم(نسل سرگردان)

  17. سلام و درود
    اولا خوشحالم از مطالعه این مقاله و چند مقاله دیگه از این سایت. امیدوارم شاهد تحلیل های بیشتر و بهتر دیگه ای هم باشم.
    شاید باورتون نشه منی که الان دکتری علوم قضایی تو این کشور رو دارم، متولد همین کشورم! بعضی از دوستان ایرانی خیلی راحت مساله رو حل کردند. اینکه بروید کشور خودتون ممنون از زحمتی که کشیدید. اگر مسئولین محترم نهادهای ذی ربط هم همین دیدگاه و با همین دست فرمون دنبال حل مسائل باشند، دیگه واقعا باید سکوت کرد.
    در واقع شما تمام مشترکات فرهنگی سیاسی و حتی تاریخی رو شستی و … هم روش…
    ببینید دوستان بعضی سیاست ها خط قرمز یک نظام است. شما به آمریکا نگاه کنید سیاست خارجی شون در هر صورت یکی هست و هیچ گاه عوض نمیشه
    در ایران هم این یک اصل است که اجازه ندهند مهاجرین از یک سطحی بالاتر بروند، چه در عرصه اقتصادی، چه فرهنگی چه سیاسی! این اصل در هر حزب و جناحی مورد پذیرش است. ملی گرایی مقدم بر مبانی اسلامی است. در واقع جمهوری ایران اسلامی راهبرد اصلی نظام است. و علت بسیاری از به جنگ کشاندن سرزمین هایی مثل سوریه و عراق و لبنان و حتی افغانستان حفظ امنیت ایران است.
    حالا شما دو تا انتخاب دارید یا به خاطر دین و مذهبی که دارید بمونید و از همین مقدار آزادی در دین و … بهره مند شوید، یا عطای دین را به لقائش بخشیده خود و ناموس را به اروپا ببرید. در واقع مثل اکثر دوستان ایرانی خطی پر رنگ بر همه مشترکات زده و نسل جدیدی با فرهنگ و ارزش هایی غیر اسلامی و غیر ایرانی تربیت کنید.

  18. سلام به همه ی هموطنان مهاجر ، بخصوص مهاجرین مظلوم در ایران . قطع به یقین کسانی که شرکت نکنند منظورم سرشماری ها و باز شماری ها هست.این ها از کشور یا اخراج می شوند و یا خودشان حاصر به ترک می شن. این تا اینجا
    حالا منظور و نتیجه این طرح به این صورت است. که سرمایه گزاری در طرح ودادن 100ملیون تومان. در حقیقت تنها راه و صامن حصور و اقامت در ایران می باشد.البته برای سرشماری ها و دقیقا اون امتیازاتی که اصلا امتیاز نیست. بلکه حقوق اولیه و بعضی مثل بیمه.که در جزییاتش تازه متوجه میشی .پول زوره. نه امتیاز . که باید بابت ماندن در ایران پرداخت کنیم.
    البته نکته مهمش برای کسایی که از قبل مدارک اقامتی معتبر داشتن اینه که. شما اگه دارین حتما . وقتش که رسید((وقتی که سرشماری ها تموم شدن و امتیازات سرمایه گزاری برای مدرک دارای قدیمی اعلان شد. )) شرکت کنید. چون احتمال خیلی زیاد. گواهینامه، ثبت مللک و خودرو و … برای شما در نظر گرفته بشه. وقطعا. برای شماها امتیاز خواهد بود. ولی متاسفا نه برای سرشماری ها .نه تنها امتیازی وحود ندارد بلکه فقط صامن ماندن و حقوق اولیه مثل، حق کار ، حق تردد،حق اسکان،حق درمان. خواهد بود

  19. با سلام و احترام حقوق بشری که نقض کننده حقوق بشر ی شود و جامعه کارگری ایرانیان را به خاک وخون بکشد وامنیت شغلی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و فرصت های شغلی و شکاف طبقاتی وترکیب جمعیت ایرانیان وکیفیت تحصیل وباعث بیثباتی وتنش درمسکن واقتصادواشتغال وزاد وولد ورفاه ایرانیان ومعضلات اجتماعی شود وتجاوز به حد مرز کارگران واقشار آسیب پذیر وفقرا وتنگ دستان جامعه کارگری ایران شود وحق آب و خاک هموطنان را بگیرد حق الناس ووطن فروشی وظلم وستم وتاراج کردن سفره ایرانیان است یک چهارم مردم افغانستان سرگردان مدیریت نشده در همه عرصه های کشور برابر با چند استان کشور یا چند کشور حاشیه خلیج فارس نگاهی به ه‍زینه جمع آوری زباله های این چند کشورکه به ایران اضافه شده نگاه کنید چه برسد به خورد و خوراک وزیر ساخت ها وسوخت ومسکن ومواد یارانه ای ودارو ووو.. همه از جیب وخون وکار ومیعشت وامرار معاش ایرانیان با رها کردن میلیون افغانستانی سرگردان در ایران مایه گذاشته میشود و با این زاد وولد وو ورود اتباع افغانستان آینده کشور مثل فلسطین میشود وما کارگران فصلی شیراز وکشور واقشار آسیب پذیر وفقرا وتنگ دستان و ایرانیان قربانیان حقوق بشر و رحم و انسانیت و احساس بیجا وغیرت وسیاست و ایرانی نژاد پرست نیست واورگان و پناهندگان ودین واسلام و گرفتن پول ودلار وارز از سازمان ملل متحد و نهادها و… مسولین ومیز نشینان و مردمانی هستیم که با رحم و انسانیت و احساس بیجا باعث ورود میلیون افغانستانی به کشور شده واز خون ونان و کار وامرارمعاش ومیعشت ومسکن وکاهش زاد وولد وترکیب جمعیت ایرانیان وکیفیت تحصیل ووو.. میخواهند بزرگی و همسایگی واجرا حقوق بشر وکمک بشر دوستانه کنند مسولین اگر اتباع افغانستان سود آور است چرا بار آنان بر دوش مردم وفقرا وتنگ دستان جامعه کارگری ایران است ارز ودلار به کام دولت ومیز نشینان مایه از امرار معاش مردم این عدالت است یا وطن فروشی یا خیانت یا حق الناس وتجاوز به حد مرز وحق آب و خاک ایرانیان فقرا تنگ دستان جامعه کارگری است مسولین از نان زن بچه خود مایه بگذارید با این بیکاری وتورم وگرانی و شکاف طبقاتی و.. با تشکر قربانیان حقوق بشر

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *