استارت‌آپ‌ها و ارائه‌ی خدمات به مهاجران-1

در یک دسته‌بندی کلی موسسات ارائه‌دهنده‌ی خدمات به شهروندان را می‌توان به دو دسته‌ی دولتی و غیردولتی(بخش خصوصی) تقسیم کرد. مهاجران حاضر در ایران به دلیل تعدد مدارک هویتی و سیاست‌های مهاجرتی کشور همواره در دریافت خدمات دولتی همچون خدمات مالی و بانکی، مالکیت، گواهی‌نامه و… دچار مشکلات متعددی بوده‌اند و هستند. اما در دریافت خدمات از نهادهای غیردولتی معمولا محدودیت‌های کمتری برای آنان وجود دارد. رشد استارت‌آپ‌ها و خدمات شهروندی آنلاین البته مسئله‌ی ارائه‌ی خدمات به مهاجران را با چالش‌هایی مواجه کرده است. چرا که در مورد ایرانیان، مبنای احراز هویت کد ملی است. اما نداشتن کد ملی و تعدد مدارک هویتی مهاجران باعث شده است که مهاجران در استفاده از خدمات متنوع و گوناگون استارت‌آ‌پ‌ها با چالش‌هایی جدید مواجه شوند. برآنیم که طی یک سلسله مطلب به بررسی ارائه‌ی خدمات دیجیتال موسسات غیردولتی به مهاجران حاضر در ایران بپردازیم.

پذیرش ۲۴ و ارائه‌ی خدمت به مهاجران

پذیرش ۲۴ یکی از استارت‌آ‌پ‌های پیشرو در زمینه‌ی تعیین نوبت‌ آنلاین پزشکان و بیمارستان‌ها و موسسات درمانی و نیز ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ی انلاین پزشکی است. به گفته‌ی ابولفضل ساجدی، مدیرعامل پذیرش ۲۴، این سایت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده و حالا بیش از ۵۰ نفر مشغول به کار در آن هستند. شیوه‌ی کار این سایت بدین گونه است که افراد نام پزشک، موسسه و یا بیمارستانی را که می‌خواهند برایش نوبت دریافت کنند یا از آن مشاوره آنلاین بگیرند جست‌وجو می‌کنند، سپس با ثبت کد ملی و شماره موبایل وارد سایت شده و خدمت مورد نظر  را دریافت می‌کنند. دریافت کد ملی محدودیت جدی این سایت برای ارائه‌ی خدمات به مهاجرین حاضر در ایران بود. امری که چندی پیش، ابوالفضل ساجدی در صفحه‌ی لینکدین خود به آن اشاره کرد و توضیح داد که این محدودیت در سایت برداشته شده است. او در پست صفحه‌ی لینکدین خود نوشت:

نمی‌دانم چرا فراموش شده بود اما چه بد اشتباهی بود. من شرمنده همه اتباع غیرایرانی عزیز که حق زیادی گردن ما دارند شدم و از همه‌شون عذر می‌خواهم. متأسفانه بخش‌هایی از خدمات پذیرش۲۴ از ابتدا برای اتباع خارجی در دسترس نبود که مشکل مرتفع شد. از این به بعد اتباع غیرایرانی نیز می‌توانند از خدمات پذیرش۲۴ بدون محدودیت و کاملا برابر با ایرانیان استفاده کنند.

خبری مسرت‌بخش در جهت افزایش دامنه‌ی ارائه‌ی خدمات به مهاجران حاضر در ایران.

یک راه حل ساده برای مشکلی پیچیده

ابوالفضل ساجدی ایجاد مطالبه از سوی خود جامعه‌ی مهاجران حاضر در ایران را عامل این بهبود عنوان می‌کند و می‌گوید که متأسفانه ما در طراحی اولیه سایت کسانی را که کد ملی ندارند در نظر نگرفته بودیم. خود مهاجران حاضر در ایران با ما تماس می‌گرفتند و از مشکل نداشتن کد ملی و عدم امکان دریافت خدمات سایت به ما گفتند. از آن طرف هم موسسات و کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها از این مسئله شکایت کردند که بخشی از مشتریان‌شان اتباع خارجی هستند، اما امکان دریافت نوبت ندارند. بنابراین ما در صدد حل مشکل برآمدیم.

راه حل تیم پذیرش۲۴ برای این مشکل اصلا پیچیده نبود. آن‌ها خود را درگیر استعلام کدهای گوناگون شناسایی اتباع خارجی در ایران نکردند. چرا که ارائه‌ی خدمات سایت آن‌ها به استعلام‌های پیچیده نیازی نداشت. بنابراین مسئله را خیلی ساده حل کردند. گزینه‌ی اتباع خارجی را به سایت اضافه کردند و برای احراز هویت به شماره موبایل اعلامی توسط فرد بسنده کردند. بدین ترتیب ابوالفضل ساجدی برای حل این مسئله با چالش چندانی مواجه نشد. در حالی‌که مراکز دولتی همچون فروشندگان سیم‌کارت برای حل این مسئله و استعلام و احراز هویت از سامانه‌هایی چون پژواک دچار مشکلاتی عظیم می‌شوند.

ساجدی اشاره می‌کند که در حال حاضر توسعه‌ی جغرافیایی سایت پذیرش ۲۴ و ارائه‌ی خدمات نوبت‌گیری و مشاوره‌ آنلاین پزشکی برای اتباع سایر کشورها در دستور کار آنان نیست. امری که مسلما در کشورهای مبدأ مهاجران حاضر در ایران (همچون افغانستان، عراق، پاکستان و…) مشتریان زیادی را برای آنان به ارمغان می‌آورد. به خصوص خدمات مشاوره آنلاین پزشکی به دلیل این‌که نیازمند حضور و مراجعه‌ی فیزیکی اتباع سایر کشورها به ایران نیست مطمئنا چالش‌های زیادی را برای این مجموعه به همراه نخواهد داشت.

نمونه‌ی پذیرش ۲۴ نشان می‌دهد که استارت‌آپ‌ها و بخش‌های غیردولتی برای ارائه‌ی خدمات به مهاجرین با محدودیت‌های بسیار کمتری مواجه هستند. آن‌ها فقط باید حضور جمعیت میلیونی مهاجران در کشور را در نظر بگیرند. بدین ترتیب میزان سود و درآمد خودشان نیز از ارائه‌ی خدمات بیشتر می‌شود.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *