نورمحمد محمدی: یک مهاجر کارآفرین در ایران

مستند زندگی آقای نورمحمد محمدی کارآفرین موفق افغانستانی که با تلاش و پشتکار توانست دوره های مکانیک خودرو را در ایران پشت سر بگذارد و با غلبه بر مشکلات اقدام به تاسیس شرکتی در زمینه سیستم های ضد سرقت خودرو و تولید انبوه اختراعاتش در پارك علم و فناوری استان فارس كند.

حالا ایران‌خودرو یکی از مشتریان محصولات تولیدی نورمحمد محمدی است. اما وقتی مجله ایران‌خودرو در مورد اختراعاتش با او مصاحبه کرد، سراغ داستان زندگی او نرفت. از او فقط در مورد اختراعاتش و تولید انبوه بخاری درجای ماشینش پرسید. مورد عجیب نورمحمد محمدی داستان نمادین سختی‌های زندگی اقلیتی در کشور ماست که خیلی سعی بر نادیده‌گرفتن و کوچک‌شمردنشان شده است: مهاجران.

نورمحمد محمدی فقط پنج‌سالش بود که به همراه خانواده‌اش به ایران پناهنده شد. جنگ‌های داخلی افغانستان و طالبان آن‌ها را مجبور کرد که به ایران «پناهنده» شوند. عنوانی که نورمحمد هنوز هم بعد از ۲۱ سال زندگی در ایران و تأسیس یک شرکت موفق آن را به دوش می‌کشد. او هنوز هم یک «پناهنده» است.

خانواده‌اش در یک گاراژ ماشین به‌عنوان نگهبان مستقر شدند. او هم در بین ماشین‌های اوراقی و قدیمی و محتاج تعمیر بزرگ شد. ۱۳ ساله بود که به‌عنوان شاگرد مکانیک در همان گاراژ مشغول به کار شد. مجبور بود که کار کند. خانواده‌اش تنگدست بودند و او باید برای کمک‌حالشان کار می‌کرد. روزها کار می‌کرد و شب‌ها در مدارس شبانه درس می‌خواند. عشقش به مکانیک و خودرو از همین‌جا بود که جوانه زد. وقتی دیپلمش را گرفت، با ‌هزار زور و زحمت توانست برود به دانشگاه علمی- کاربردی شیراز و لیسانس مکانیکش را بگیرد…

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *