در آن كشورها مهاجران شهروند درجه دو نيستند!

مهاجران شهروند درجه دو نیستند…

مهاجران و مجلس آلمان

1. نوزدهمين دوره‌ی انتخابات مجلس آلمان (Bundestag) در سال 2017 برگزار شد و 709 عضو اين مجلس انتخاب شدند. يكی از نكات جالب توجه حضور افراد با پس زمينه‌ی مهاجرتی در اعضای اين مجلس است. بر اساس تحقيقی كه موسسه ي MEDIENDIENST انجام داده 57 عضو از نمايندگان اين مجلس پس زمينه‌ی‌ مهاجرتی‌ دارند؛ يعنی يا خودشان يا حداقل يكي از والدين‌شان از مهاجران به كشور آلمان بوده‌اند.

دكتر كارامبا ديابی يكي از اين 57 نماينده است؛ شيمیدان سياه‌پوستی‌ كه متولد كشور سنگال است و برای دومين بار توانست نماينده‌ی مردم آلمان در مجلس اين كشور باشد.

مهاجران شهروند درجه دو نیستند

حضور افراد با پس زمينه‌ی مهاجرتی در مجلس آلمان نسبت به سال 2013 افزايش داشته است. ريشه‌ی يك سوم از اين 57 عضو مجلس آلمان به كشورهای حوزه ي اروپا برمی‌گردد و ريشه‌ی دو سوم‌شان به ديگر قاره‌های‌ جهان برمی‌گردد. تعداد اعضايی كه اهل تركيه هستند يا پدر و مادری ترك داشته‌اند در مجلس آلمان به 14 نفر رسيده است.

تعداد اين افراد در احزاب مختلف متفاوت است. 18.8 درصد از احزاب چپ آلمان از افرادی تشكيل شده‌اند كه پس‌زمينه‌ی مهاجرتی دارند. اين نسبت در جناح سبزهای آلمان به 14.9 درصد، در حزب سوسيال دموكرات به 9.8 درصد و در احزاب سوسيال مسيحی و دموكرات مسيحی به 2.9 درصد می‌رسد (منبع).

مهاجران و جام جهانی فوتبال

2. مهاجران در جام جهانی نیز حضور پررنگ داشتند. تيم ملی آلمان در جام جهانی 2018 عملكرد درخشانی نداشت و در همان دور مقدماتی از جام جهانی حذف شد. اما اين تيم در سال 2014 قهرمان جهان شد؛ تيمی كه بدون حضور مهاجران به هيچ وجه نمی‌توانست قهرمان جهان در آن سال بشود. مسوت ازيل ريشه‌تی تركيه‌ای داشت؛ سامی خديرا پدری اهل تونس داشت؛ ميروسلاو كلوزه‌ی گلزن و لوكاس پودولسكی در لهستان متولد شده بودند و جرومی بواتنگ سياه‌پوست اهل كشور غنا بود. تيمی كه از بهترين مهاجران آلمان تشكيل شده بود.

مهاجران شهروند درجه دو نیستند

منبع عكس: http://yon.ir/gYJqV

علی مطهری و حضور مهاجران در جام جهانی فوتبال

3. چندی پيش علي مطهري در صفحه اينستاگرام خودش حضور بازیکنان ملیت‌های مختلف در تیم‌های ملی در جریان بازی‌های جام جهانی فوتبال را بی عدالتی دانست و خواستار حل این مشکل از سوی فیفا شد. او در يك كپشن كوتاه نوشت:

«در میان تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی فوتبال، تیم‌هایی را می‌بینیم که از بازیکنانی با ملیت دیگر استفاده می‌کنند به این بهانه که تابعیت آن کشور را دارند. این قضیه رقابت بین ملتها را مخدوش و ناعادلانه کرده است. مثلاً تیم فرانسه که در آن تعداد قابل توجهی از ملیت‌های آفریقایی در آن حضور دارند در واقع تیم ملی فرانسه نیست بلکه تیم فرانسه و مستعمرات آفریقایی سابق اوست.

این مطلب را با شدت کمتری می‌توان درباره تیمهای آلمان و بلژیک نیز صادق دانست. این که چند غول آفریقایی را در داخل تیم ملی خود قرار می‌دهند نشانه ضعف فوتبال آن کشور است. ضمنا این مطلب نشان می‌دهد که اگر کشورهای آفریقایی امکانات کشورهای اروپایی را داشتند قطعا قهرمان جام جهانی می‌شدند.

فیفا باید این نقص و بی‌عدالتی را برطرف کند به طوری که تیم ملی هر کشوری فقط از همان ملیت تشکیل شده باشد و حتی شامل بازیکنان دو رگه نیز نباشد.»

مهاجران شهروند درجه دو نیستند

مهاجران شهروند درجه دو نیستند

4. اما چرا علی مطهری چنين نوشته؟ آيا ناآگاهی از سياست‌های مهاجرتی ديگر كشورهای جهان باعث چنين اظهار نظری نشده است؟ علی مطهری نماينده‌ی مجلس شورای اسلامی ايران است؛ اما آيا تا به حال در مورد مجلس ساير كشورها مطالعه‌ای داشته است؟ فوتبال همه‌گير است. ميليون‌ها و شايد ميلياردها نفر به تماشای مسابقات جام جهانی می‌نشينند.

خيلی‌ها می‌بينند كه تيم ملی بسياری از كشورها چگونه از مهاجران بهره می‌گيرند. آلمان از مهاجرانش بهره مند می‌شود و قهرمان جهان می‌شود. فرانسه با مهاجرانش به مرحله‌ی نيمه‌نهايی جام‌جهانی 2018 صعود می‌كند. گل پيروزی‌بخش بلژيك را يك مهاجرزاده می‌زند و باعث می‌شود كه اين كشور نامش در جهان طنين‌انداز شود. اما آيا حضور مهاجران در اين كشورها فقط معطوف به فوتبال است؟ آيا در اين كشورها مهاجران از اوليه‌ترين حقوق شهروندی محرومند يا اين كه همچون هر انسان ديگری كه ساكن آن كشور است از حقوقی برخوردارند؟ آلمانی كه با مهاجرانش قهرمان جهان شد، در مجلسش هم از مهاجران بهره‌مند می‌شود. در آن کشورها مهاجران شهروند درجه دو نیستند. اين نكته‌ای است كه آقای علی مطهری و امثال او در نظر نمی‌گيرند.

به اشتراک بگذارید

یک نظر

  1. واقعا شرم آور هستش این تحلیل های خنده دار آلمان نژادپرست ترین مردم دنیا رو داره فقط به دلیل از بین رفتن نهاد خانواده دچار کاهش جمعیت و پیری مفرط شده به همین دلیل به ناچار مهاجر قبول می کنه در ضمن همچنان با پناهنده ها به مانند تمام کشورهای جهان با تبعیض برخورد می کنه به مصاحبه های مهدوی کیا اشاره می کنم که این روز روشن هستش که چه خبر تو آلمان بوده ولی شما دوستان گرامی خیلی با مزه تشریف دارید مردم ایران از فقر و نداری ازدواج و زادآوری نمی کنند بعد حرف از پناهنده می زنید یک دوستی می گفت مگر آلمان فقیر نداره جوآبم این بود مگر آلمان کسی بخاطر فقر قبول می کنه که خود من برم توش زندگی کنم آقایون میگن مردم ایران نسل کشی بشوند تا پناهنده های افغان وارد ایران بشوند و اروپا رو از شر این پناهنده ها خلاص کنند راستی ایران انقدر بد هستش چرا آلمان هم به بدها اضافه میشه چون افغانیها رو داره اخراج می کنه

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *