کتاب «مادر ایرانی» به زودی منتشر می‌شود

کتاب «مادر ایرانی» به شرح روایت‌های زنان ایرانی دارای همسر غیرایرانی و فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها می‌پردازد. در پشت جلد کتاب آمده:

«ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی پیچ‌وخم‌های بسیاری دارد و به دلیل محدودیت‌های قانونی، مسائل عدیده‌ای برای‌شان در پی می‌آورد. مهم‌ترین مسئله‌ی این نوع ازدواج‌ها، هویت فرزندان در چهارچوب فرهنگ و هویت رسمی ایرانی است. با وجود تلاش‌های مستمری که برای هویت‌بخشی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و رسمیت بخشیدن به هویت ایرانی این فرزندان انجام گرفته، هنوز معضلاتی جدی در این راه وجود دارد. «مادر ایرانی» اصطلاحی است که معرف موقعیت این افراد است؛ نامی که کم‌ کم به یک برچسب تبعیض‌آمیز تبدیل شده و روابط اجتماعی‌شان را مختل می‌کند. کتاب حاضر به بازگویی روایت‌هایی از زندگی پرفرازونشیب خانواده‌های درگیر با این مسئله می‌پردازد.»

قمر تکاوران، نویسنده‌ی کتاب در مورد داستان نگارش آن می‌گوید:

«دغدغه مسائل زندگی مهاجران حاضر در ایران برایم موضوع جدیدی نبود و از مدت‌ها پیش ذهنم را به خودش مشغول کرده بود. تابستان ۱۳۹۵ یکی از دوستانم ،که مهندس عمران بود، مشکلات تحصیلی فرزندان کارگران افغانستانی که با او کار می‌کردند را با من درمیان گذاشت. وقتی خواستم بدانم که دقیقا مشکل چیست؟ صدای آنان که از مشکلات‌شان می‌گفتند را ضبط کرد و برایم فرستاد. صداهایی که تا عمق جانم نفوذ کردند.

من آن زمان سخت مشغول نوشتن پایان‌نامه کارشناسی ارشدم بودم، وقت پیگیری نداشتم و فقط شماره تماس دوستانم که در زمینه آموزش مهاجرین فعالیت می‌کردند را به او دادم و با خودم گفتم بعدا به طور جدی به موضوع مهاجران حاضر در ایران می‌پردازم. چندی بعد در محل کارم که مرکز مشاوره تحصیلی بود، از طرف همکارانم به خاطر حمایت از کودکان مهاجر مورد تمسخر قرار می‌گرفتم. این دغدغه با من بود تا این‌که از طرف انجمن دیاران پیشنهاد شد در مورد ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی حاضر در ایران پژوهشی انجام دهم. بعد از اولین مصاحبه با دو خواهر اهل جوین خراسان که همسران افغانستانی داشتند، مصمم شدم این کار را به سرانجام برسانم.»

کتاب «مادر ایرانی: در کشاکش هویت قانونی برای فرزندان از مادر ایرانی و پدر خارجی» به زودی در ۲۱۸ صفحه توسط انتشارات اندیشه احسان منتشر می‌شود. فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

کتاب مادر ایرانی

کتاب مادر ایرانی

 

 

کتاب مادر ایرانی مهاجران اعطای تابعیت

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *