سوئيس و مهاجرانش در جام جهاني 2018

جام جهاني فوتبال در سال 2018 از يك منظر ركورددار تمام ادوار جام جهاني است: حضور مهاجران در تيم هاي ملي كشورها.
در اولين دوره ي جام جهاني فقط 3.8 درصد از بازيكنان حاضر در جام جهاني از جمعيت مهاجران بودند. اين نسبت در جام جهاني 2018 روسيه به بالاترين حد خود در تاريخ رسيده است: 13.2 درصد از بازيكنان حاضر در جام جهاني از جمعيت مهاجران حاضر در كشورها هستند.

درصد مهاجران از تيم هاي حاضر در ادوار جام جهاني فوتبال

يكي از تيم هاي حاضر در جام جهاني سوئيس است. سوئيس در گروه پنجم با تيم هاي برزيل, كاستاريكا و صربستان همگروه است. سوئيس از منظر حضور مهاجران در تيم ملي يكي از شاخص ترين تيم هاي حاضر در جام بيست و يكم است: از بين 23 بازيكني كه براي تيم ملي سوئيس در روسيه حاضر شده اند 15بازيكن يا مهاجرند يا از پدر و مادري مهاجر به دنيا آمده اند. آشنايي مختصر با اين بازيكنان خالي از لطف نيست:

فرانسوآ موبانج

فرانسوآ موبانج: متولد كامرون است و در 8 سالگي به سوئيس مهاجرت كرد. فرانسوآ موبانج به عنوان مدافع برای تیم خود بازی می‌کند و از پای چپ خود به خوبی بهره می‌گیرد. این بازیکن در حال حاضر با شماره 29 برای تیم فوتبال تولوز و همچنین تیم ملی کشور خود یعنی سوئیس بازی می‌کند. آخرین بازی فرانسوآ موبانج برای تیم فوتبال سوئیس مقابل تیم ژاپن می‌باشد. این بازی با نتیجه سوئیس (2 – 0) ژاپن به پایان رسید. فرانسوآ موبانج در این مسابقه 17 دقیقه بازی کرد و 1 پاس گل داد.

گرانيت ژاكا

گرانيت ژاكا: پدر او سال ها در زندان هاي يوگسلاوي سابق زنداني بود. او و برادرش به سوئيس پناهنده شده بودند و هر دو استعداد شگرفي در فوتبال داشتند. وقتي به سن قانوني رسيدند برادرش به كشور پدري بازگشت و براي تيم ملي آلباني بازي كرد. اما او ترجيح داد به تيم ملي كشوري بپيوندد كه در آن بزرگ شده بود: سوئيس. او در تيم باشگاهي آرسنال بازي مي كند و تا به حال 14 بازي ملي براي سوئيس داشته است.

مانوئل آكاني

مانوئل آكاني: مادر مانوئل سوئيسي و پدر نيجريايي بودند و او 22 سال پيش در سوئيس متولد شد. 187 سانتي متر قد او است و به عنوان مدافع در تيم ملي كشور سوئيس بازي مي كند. تيم باشگاهي او دورتموند است و تا به حال 7 بازي ملي براي سوئيس انجام داده است.

يوهان ژورو

يوهان ژورو: او هم فرزند يك مادر سوئيسي است. مادرش با مردي اهل كشور آفريقايي آيوريا ازدواج كرد و فرزند حاصل از ازدواج آن ها حالا بازيكن تيم ملي كشور سوئيس است. او 31 ساله است, در تيم باشگاهي آنتاليا اسپور بازي مي كند و يك مدافع راست پا است. تا به حال 9 بار با پيراهن تيم ملي سوئيس بازي كرده است.

والون بهرامي

والون بهرامي: والون وقتي 5 سالش بود به همراه خانواده اش از كوزوو به جنوب كشور سوئيس پناهنده شد. ابتدا از سوئيس اخراج شدند اما با كش و قوس هاي فراوان توانستند دوباره به سوئيس مهاجرت كنند. او فوتبال را در 13 سالگي شروع كرد و حالا چهارمين جام جهاني است كه دارد با تيم ملي سوئيس تجربه مي كند.

بلريم ژمايلي

بلريم ژمايلي: او از پدر و مادري مهاجر در سوئيس به دنيا آمد. پدر و مادرش مقدونيه اي بودند. جام جهاني 2006 اولين جامي بود كه با تيم ملي سوئيس آن را تجربه كرد.

گلسون فرناندز

گلسون فرناندز: او متولد كشور آفريقايي كيپ ورد است و وقتي 5 سالش بود به همراه خانواده به سوئيس مهاجرت كردند. هنوز هم كيپ ورد را سرزمين خودش مي داند. هنوز هم وقتي اوقات فراغت پيدا مي كند به كيپ ورد مسافرت مي كند. اما او سپاسگزار سوئيس است و براي تيم ملي اين كشور بازي مي كند. در جام جهاني 2010 براي سوئيس گل هم زد. او از معدود بازيكنان سوئيس است كه در چهار ليگ معتبر اروپايي بازي كرده است (در انگليس با تيم منچسترسيتي, در ايتاليا با تيم اودينزه، در فرانسه با تيم رن و در آلمان با تيم فرايبورگ).

دنيس زكريا

دنيس زكريا: از پدر و مادري اهل سودان در سوئيس متولد شد. 21 سال دارد و بازيكن تيم مونشن گلادباخ است. كارشناسان فوتبال آينده ي او را بسيار درخشان مي دانند. در اولين حضورهاي خودش در بوندس ليگا در يك برنامه ي تلويزيوني حاضر شد. در آن برنامه لوتار ماتئوس به عنوان كارشناس از بازي او تمجيد كرد. ولي او كاملا خونسرد بود. وقتي مجري از او پرسيد كه مي داني لوتار ماتئوس كي است؟ او جواب داد: راستش نه. او را نمي شناسم!
او تا به حال 8 بازي ملي براي سوئيس انجام داده است.

بريل امبولو

بريل امبولو: گران ترين بازيكن تيم ملي سوئيس يك مهاجر است: او متولد كشور كامرون است و در كودكي به سوئيس مهاجرت كرده است. 21 ساله است و تيم فوتبال شالكه ي آلمان براي خريد او 22.5 ميليون يورو به تيم سوئيسي بازل پرداخت كرد. دوست صميمي او راجر فدرر تنيس باز مشهور سوئيسي است. راجر فدرر براي ديدن بازي هاي او هميشه در ورزشگاه بازل حاضر مي شد. وقتي بريل مصدوم شد راجر فدرر هميشه او را دعوت مي كرد تا به تماشاي بازي هاي تنيس او بنشيند.

ريكاردو رودريگز

ريكاردو رودريگز: او متولد كشور سوئيس از پدر و مادري اسپانيايي شيليايي است. 25 سالش است و يك مدافع چپ پا. تيم باشگاهي اش آث ميلان است و تا به حال 12 بازي ملي براي كشور سوئيس انجام داده است.

ماريو گاورانوويچ

ماريو گاورانوويچ: او فرزند يك پدر و مادر كرواسيايي است. 28 سال سن دارد و تيم باشگاهي او يك تيم متعلق به كشور پدر و مادرش است: دينامو زاگرب. اما به عنوان كسي كه در سوئيس بزرگ شده ترجيح داده تا با مليت سوئيسي اش و براي تيم ملي سوئيس بازي كند. نكته ي جالب اين است كه اولين بازي ملي او براي كشور سوئيس در سال 2012 در مقابل تيم ملي كشور مادري اش بود: كرواسي. او در اين بازي 2 گل براي سوئيس زد و باعث شد تا سوئيس كرواسي را شكست بدهد. او تجربه ي جام جهاني 2014 را دارد و حالا انگيزه ي بالايي دارد تا در اين جام نيز به عنوان مهاجم براي سوئيس هنرنمايي كند.

هريس سفروويچ

هريس سفروويچ: پدر و مادر بوسنيايي او در اواخر دهه ي 1980 به سوئيس پناهنده شدند و او در سال 1992 در سوئيس به دنيا آمد. او از سال 2007 مشغول بازي در تيم ملي كشور سوئيس است. مهاجم جويايي نامي كه در جام جهاني 2018 به دنبال افتخارآفريني براي كشوري است كه در آن به دنيا آمده.

جردان شقيري

جردان شقيري: او از پدر و مادري بوسنيايي در يوگسلاوي سابق به دنيا آمد و در كودكي به همراه خانواده اش به سوئيس مهاجرت كردند. او مشهور به «مسي آلپ» است. اين مهاجم كوتاه قامت تيم ملي سوئيس در تيم باشگاهي استوك سيتي بازي مي كند.

يوسيپ درميچ: او از پدر و مادري كرواسيايي در سوئيس متولد شد. 25 ساله است و مهاجم تيم ملي سوئيس. تا 16 سالگي تبعه ي كشور پدر و مادري اش بود. در 16 سالگي براي تابعيت سوئيس اقدام كرد. شوراي تاييد تابعيت سوئيس او را 2 بار رد كردند. چرا كه اطلاعاتش در مورد شهر محل تولدش كم بود. او بدون تابعيت سوئيسي در تيم زير 17 ساله هاي سوئيس بازي كرد و به همين خاطر تا چند سال از بازي در سطح ملي محروم شد. اما سرانجام توانست تابعيت سوئيس را كسب كند و براي تيم ملي اين كشور بازي كند.

ايوان فوگو

ايوان فوگو: ایوان فوگو متولد كشور كامرون است و با 24 سال سن در تيم ملي كشوري بازي مي كند كه در كودكي به همراه خانواده به آن مهاجرت كرده بود: سوئيس. قد او 186 سانتی‌متر می‌باشد. ایوان فوگو به عنوان دروازه‌بان برای تیم خود بازی می‌کند و عضو تيم باشگاهي لايپزيگ است. آخرین بازی ایوان فوگو برای تیم فوتبال سوئیس مقابل تیم ژاپن می‌باشد. این بازی با نتیجه سوئیس (2 – 0) ژاپن به پایان رسید.

شرح عكس ابتداي متن: اگر كشور سوئيس از مهاجرانش استفاده نمي كرد به اين شكل در مي آمد. سوئيس بدون مهاجرانش تيم نمي شد… (منبع: روزنامه گاردين)

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *