نخستین شناسنامه

بالاخره انتظارها برای اجرای قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی به سر آمد. ریحانه دختری‌ست که نخستین شناسنامه بر اساس این قانون را دریافت کرد.

۱۸۳۰۰ متقاضی در تهران

روزنامه‌ی همشهری تیتر یک امروز (۲۶ آبان ۱۳۹۹)

را به این موضوع اختصاص داد و نوشت:

تابعیت افراد مادر ایرانی

«صدور نخستین شناسنامه برای فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی همزمان با روزهای آکنده از بحران کرونا در کشور، خبری مسرت‌بخش است. این خبر بیانگر آن است که سرانجام یکی از وعده‌های دولت در راستای تحقق مطالبات زنان به نتیجه رسیده است. فعالان حوزه زنان و کنشگران مدنی در آخرین سال دولت دوازدهم به ثمر نشستن بخشی از تلاش‌های سالیان را به چشم دیدند.

از زمان تصویب قانون اعطای تابعیت به فرزندانِ دارای مادر ایرانی و پدر خارجی ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر از افراد متقاضی دریافت شناسنامه در سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و وزارت کشور ثبت‌نام کردند.

از تعداد افرادی که در سایت یادشده ثبت‌نام کرده‌اند، ‌هزار و ۵۱ پرونده برای صدور شناسنامه ایرانی تشکیل شد و مراحل اجرایی آنها در حال انجام است و هزار و ۴۰۰ پرونده نیز در دست اقدام هستند.

حالا  اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران اولین شناسنامه برای مادر ایرانی‌ها را در ایران صادر و تحویل متقاضی کرده است.»

شناسنامه‌دار شدن ریحانه

روزنامه ایران نیز در صفحه‌ی زندگی شماره‌ی امروز خود به این موضوع پرداخت و نوشت:

نخستین شناسنامه

«خوشبختانه اولین نفر از درخواست کنندگان که دختری به‌نام ریحانه است، شناسنامه خود را دریافت کرده است. به گفته مادر ریحانه القطبی، او از سن دو سالگی فرزندش به‌دنبال شناسنامه بوده. او سختی‌های زیادی را برای دریافت شناسنامه پشت سر گذاشته. حالا که ریحانه ۱۲ سال دارد، با کمک قانون جدید توانسته برای فرزند خود شناسنامه بگیرد. آقای القطبی، پدر ریحانه از شهدای مدافعین حرم بوده و اصلیت عراقی داشته است. مادر ریحانه ایرانی و اهل شهرستان اهواز است و از تصویب قانون جدید بسیار خوشحال است. او پس از اثبات زوجیت خود با ابلاغ مصوبه اخیر توانست بسرعت برای فرزند خود شناسنامه ایرانی دریافت کند.

بر اساس مصوبه جدید، مادرانی که همسران آنها غیرایرانی هستند، می‌توانند برای فرزندان خود تابعیت ایرانی و شناسنامه بگیرند.  به گفته یکی از مسئولان اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران، بعد از تصویب مصوبه اخیر کار‌ها بسرعت در حال انجام است. در قانون قبلی که در سال ۱۳۸۵ تصویب شده بود، ماده واحده‌ای وجود داشت، مبنی بر اینکه فرزندان ۱۸ ساله خودشان باید برای دریافت شناسنامه اقدام می‌کردند. اما حالا کلیه مادران ایرانی که همسران غیر ایرانی دارند، می‌توانند برای فرزندان خود شناسنامه بگیرند. او در ادامه اضافه می‌کند: در هفته آتی هم شناسنامه فرزندانی که مادران آنها از شهدای مدافعین سلامت و غیر ایرانی هستند، نیز به دستشان خواهد رسید. با روند تندی که کارها در حال انجام است بزودی مشکلات فرزندانی که پدر غیر ایرانی دارند، مرتفع و همگی شناسنامه ایرانی دریافت خواهند کرد.»

«من شناسنامه دارم پس هستم»

روزنامه جمله نیز تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت:

نخستین شناسنامه فرزندان مادر ایرانی

«شاید عجیب بنظر برسد. اما در دنیای امروز، افرادی وجود دارند که بزرگترین آرزوی‌شان داشتن شناسنامه است. کسانی که می‌خواهند دیده و خواسته شوند.

کارشناسان حقوق معتقدند صدور نخستین شناسنامه در راستای حمایت از فرزندان حاصل از ازدواج اتباع با مادران ایرانی امتیاز بزرگ و واقعه مبارکی ست. صدور شناسنامه برای کودکانی که بلاتکلیف بودند و شناسنامه‌ای نداشتند، امتیاز ویژه‌ای از سوی دولت است، اما به هر حال این امر نباید موجب سو استفاده دیگران شود، به این معنا که ازدواج اتباع با زنان ایرانی به گونه‌ای باب شود که اتباع بیگانه بعد از ازدواج با زنان ایرانی صاحب فرزند شوند و مادر و فرزند را تنها بگذارند.»

رونمایی از نخستین شناسنامه ایرانی فرزندان اتباع خارجی

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در نشست خبری گفت: امروز اولین شناسنامه‌های صادر شده به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با پدر خارجی تحویل داده می‌شود. بعد از تصویب قانون در مجلس با همکاری همه نهاد‌های ذی ربط این اتفاق صورت گرفت. در سال ۹۵ ماده واحده‌ای داشتیم که صرفا فرزندان بالای ۱۸ سال می‌توانستند از این قانون بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: با برطرف شدن موانع موجود این امکان برای همه فراهم شد. حالا همه فرزندان حاضر از این ازدواج می‌توانند صاحب شناسنامه شوند. این افراد می‌توانند هم بصورت حضوری و هم بصورت غیر حضوری اقدام به دریافت شناسنامه کنند.

محمودی گفت: در اولین گام شناسنامه خانواده شهبازی فرزندی که پدرش پزشک و مادرش پرستار بود و در حین خدمت به بیماران کرونایی شهید مدافع سلامت شد، تقدیم می‌شود.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، افزود: در این طرح، ۲۸ هزار نفر زیر ۱۸ سال و ۴۷ هزار نفر، بالای ۱۸ سال نام نویسی کرده اند. هم اکنون ۱۰ هزار پرونده تکمیل شده است. این اقدام جمهوری اسلامی اقدامی مثبت و با اهمیت است.

انجمن دیاران که چند سال است در مراحل مختلف پیگیر احقاق حق مادران ایرانی است؛  این خبر خوش و امیدبخش را در میانه‌ی این روزهای تلخ کرونایی به تمامی زنان ایران و فرزندان مادرایرانی تبریک می گوید.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *