اجرای آیین‌نامه قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی: از آمادگی بعضی استان‌ها تا  مانع جدید!

 ۱۲ روز  از تصویب‌ آیین‌نامه‌ قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی گذشته است. با این‌که سازوکارها و مدارک مورد نیاز برای طی روندها در این آیین‌نامه  ذکر شده‌اند، اما هنوز خبری از اجرا نیست.

سید علی آقازاده، استاندار استان مرکزی  گفته که در این استان برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای مصوبه صورت گرفته و این قانون به قید فوریت در این  استان ابلاغ خواهد شد.

این استاندار در گفت وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین برنامه ریزی‌ها برای اجرای آیین نامه قانون اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی با مردان خارجی در این استان، اظهار کرد:

برنامه ریزی‌های لازم برای اجرای این مصوبه صورت گرفته است، البته در استان مرکزی اتباع خارجی عمدتا از کشور افغانستان هستند که در نهایت ما بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور ملزم به اجرای آن هستیم.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه این قانون به قید فوریت در این  استان ابلاغ خواهد شد، ادامه داد: تمام زوج‌هایی که شوهر یا زن خارجی داشته‌‌اند  و حاصل ازدواج آنها فرزندانی هستند که نیازمند به شناسنامه ایرانی باشد، حتما این نیاز برای آنها فراهم خواهد شد.

صدیقه ربیعی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین هم گفته:

تصویب آیین‌نامه قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی این امکان را فراهم کرد تا ۳۰۸ نفر در استان قزوین بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

ربیعی افزوده:

این افراد که هم اکنون بیش از ۱۸ سال سن دارند، پرونده درخواست تابعیت آن‌ها در استانداری قزوین تشکیل شده. و با موافقت و تصویب هیات دولت مبنی بر تصویب آیین‌نامه اعطای تابعیت می‌توانند شناسنامه ایرانی بگیرند.

 مدیرکل بانوان و خانواده استانداری گفت:

۶۰۷ زن قزوینی با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند. فرزندان حاصل از این ازدواج حتی در صورت فوت و طلاق مادر می‌توانند تابعیت ایرانی بگیرند. و از تمام خدمات اجتماعی و سیاسی برخوردار شوند.

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشستی خودش از اجرایی شدن قانون اعطای تابعیت از طریق مادر ایرانی به فرزندانش ابراز خشنودی کرد و گفت:

این موضوعی بود که باید اجرایی و عملیاتی می‌شد .

اما مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی در مصاحبه با ایسنا گفته:

خوشبختانه آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به تصویب هیات دولت رسید. اما دستورالعمل اجرایی آن به استانداران ابلاغ نشده و ما در قالب آن می‌توانیم بگوییم متقاضیان چه مدارکی لازم دارند.

محمدتقی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا: در خصوص اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، بیان کرد:

این ازدواج‌ها شرعی صورت گرفته و جایی ثبت نمی‌شود، بعد از این موضوع به فکر ثبت و قانونی کردن ازدواج‌ها جهت گرفتن تابعیت می‌افتند. بنابراین آمار درستی نسبت به متقاضیان آن در استان ما وجود ندارد ولی پیش‌بینی 50 هزار مورد را داریم.

وی ضمن اشاره به اینکه ازدواج‌ها باید به صورت قانونی ثبت شود، ادامه داد:

اکثر پدران غیر ایرانی در خراسان رضوی ملیت افغانستانی و عراقی دارند. البته با ملیت پاکستانی، آلمانی و آمریکایی نیز در مشهد داریم که متعهد هستند که این ازدواج‌ها را ثبت قانونی کنند.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی عنوان کرد:

ما آمار ازدواج‌های شرعی در استان را نداریم. از اول امسال نزدیک به 40 پرونده را ثبت کردیم. ولی در روستاها و شهر مشهد بخش بزرگی از این ازدواج‌ها شرعی صورت گرفته. و بعضا با ترک خانواده توسط پدر غیر ایرانی، مادران ایرانی به دنبال گرفتن تابعیت برای فرزند خود هستند.

قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در اردیبهشت ماه سال 1398 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. پس از چند بار رفت و برگشت به شورای نگهبان سرانجام این قانون در 2 مهر 1398 در مجلس به صورت نهایی تصویب رسید. و جهت اجرا به دولت ابلاغ شد. در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ آیین‌نامه قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در هیئت دولت تصویب شد. اما حدود 9 ماه پس از تصویب قانون هنوز خبری از اجرای این قانون نیست…

به اشتراک بگذارید

نظرات

  1. سلام هستند کسانی هم که ازدواجشان چندین سال قانونی هستش تو خراسان رضوی حالا همون ها رو شروع کنید الکی هی کشش میدین بهانه های الکی ما که میدونیم میخاین اینقدر کشش بدین تا به مشکل دیگه بر بخوریم الان چند وقطه از این تصویب میگزره یک بخش نامه چقدر کار داره پسرم میخاد بره مدرسه این قدر کشش میدن تا مجبور بشم برم براش پاسپورت بگیرم از کجا بیارم بنده مادرم ایرانی بوده همسرمم ایرانی همه مدارک مونم درسته چرا دنبال ما که مدرکمون درسته نمی گردین که میرین دنبال بی مدرک ها بگید میخایم کشش بدیم

  2. سلام هستند کسانی هم که ازدواجشان چندین سال قانونی هستش تو خراسان رضوی حالا همون ها رو شروع کنید الکی هی کشش میدین بهانه های الکی ما که میدونیم میخاین اینقدر کشش بدین تا به مشکل دیگه بر بخوریم الان چند وقطه از این تصویب میگزره یک بخش نامه چقدر کار داره پسرم میخاد بره مدرسه این قدر کشش میدن

  3. رئیس جمهور محترم ایین نامه رو ابلاغ کرد . اقای جهانگیری هم به وزارت کشور ابلاغ کرد ک اجراش کنن. اگر اجرا نشه مطئنم مقصر وزارت کشور ک داره کوتاهی میکنه

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *