شاخص مهاجرپذیری در کشورهای مختلف جهان

پیمان حقیقت‌طلب-  طبق آخرین نظرسنجی موسسه‌ی گالوپ در مورد شاخص مهاجرپذیری در کشورهای مختلف دنیا، کشورهای اروپای شرقی کمترین میزان مهاجرپذیری در بین کشورهای مختلف جهان را دارند. از بین ۱۰ کشوری که کمترین نمره‌ی مهاجرپذیری را در جهان کسب کرده‌اند ۹ تای آن‌ها در ناحیه‌ی اروپای شرقی و کشورهای بلوک شوروی سابق‌ و کشورهای حوزه‌ی بالکان‌اند.کشورهایی که در بحران مهاجرتی چند سال پیش اروپا در خط مقدم مواجهه با پناهجویان سوری و پناهجویان کشورهای مختلف خاورمیانه قرار داشتند. به غیر از  ۹ کشور مقدونیه، مونته‌نگرو، مجارستان، صربستان، اسلوواکی، لاتویا، جمهوری چک، استونی و کرواسی رژیم صهیونیستی نیز جزء ۱۰کشور مهاجرستیز دنیا به حساب می‌آید.

۱۰ کشوری که بیشترین پذیرش نسبت به مهاجران در جهان را دارند عبارتند از: ایسلند، نیوزلند، روآندا، سیرالئون، مالی، استرالیا، سوئد، نیجریه، بورکینافاسو و ایرلند.

موسسه‌ی گالوپ میزان مهاجرپذیری افراد ۱۳۸ کشور مختلف دنیا را با سه پرسش و سه شاخص اندازه‌گیری کرده است. افراد این موسسه در تماس با افراد مختلف آن ۱۳۸ کشور سوالات زیر را مطرح کرده‌اند:

در مورد افراد خارجی که برای کار یا زندگی به کشور شما مهاجرت کرده‌اند، شخص شما چگونه فکر می‌کنید. هر کدام از این جملات به نظر شما خوب‌اند یا بد.

– مهاجران در این کشور زندگی می‌کنند. (خوب یا بد؟)

– یک مهاجر همسایه‌ی شما بشود. (خوب یا بد؟)

– یک مهاجر با یکی از بستگان نزدیک شما ازدواج کند (مشکلی ندارد/ بستگی دارد/ نمی‌دانم/ حس بدی دارم)

هر کدام از پاسخ‌های خوب است سه امتیاز داشتند و بد است صفر امتیاز. اگر کسی می‌گفت بستگی دارد و نمی‌دانم یک امتیاز داده می‌شد و اگر می‌گفت حس بدی دارم صفر امتیاز. مجموع این سوال‌ها حداکثر ۹ امتیاز داشتند و حداقل صفر امتیاز.

مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا چه کشورهایی هستند؟
مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا چه کشورهایی هستند؟

بر این اساس شاخص مهاجرپذیری در کل دنیا عدد ۵.۲۹ است. ۷۷ کشور دنیا بالاتر از این امتیاز را کسب کردند و ۶۱ کشور پایین‌تر.

اکثریت مردم دنیا (۵۴درصد) گفتند که زندگی کردن مهاجران در کشورشان خوب است.

۵۰درصد مردم دنیا معتقد بودند که اگر یک همسایه‌ی مهاجر داشته باشند خوب است و چیز بدی نیست.

اما فقط ۴۴درصد مردم نقاط مختلف دنیا موافق بودند که یک مهاجر با بستگان نزدیک‌شان ازدواج کند.

در کشورهای اروپای شرقی، مهاجران پذیرش ندارند

کشورهای اروپای شرقی که پایین‌ترین نمره‌ها در پذیرش مهاجران در بین کشورهای دنیا را دارند نسبت به پذیرش پناهجویان سوری بسیار سفت و سخت‌اند. در ۷ کشور از آن ۹ کشور بیش از نیمی از مردم اعتقاد دارند که کشورشان نباید به هیچ وجه پناهجویان سوری را به داخل کشور راه بدهد. در کشورهای مجارستان، مونته‌نگرو و مقدونیه دو سوم مردم با ورود پناهجویان سوری به کشورشان مخالف‌اند.

البته شواهد نشان می‌دهد که کشورهای اروپای شرقی قبل از بحران مهاجرتی هم روی خوشی به مهاجران نشان نمی‌دادند و قبل از شروع بحران‌های مهاجرتی اروپا هم مردمان این کشورها بر این باور بودند که باید تعداد مهاجران در کشورهایشان کاهش پیدا کند.

برخلاف کشورهای مهاجرستیز که عموما در ناحیه‌ی اروپای شرقی واقع‌اند، کشورهای مهاجرپذیر دنیا در جغرافیاهای مختلفی پراکنده‌اند. از کشورهای مختلف آفریقایی بگیرید تا ایسلند و نیوزلند که کیلومترها با هم فاصله دارند. اما نکته‌ی مهم در این کشورها این است که آن‌ها در طول تاریخ خود همواره مهاجرپذیر بوده‌اند. در میان آمریکا جزء ۱۰ کشور مهاجرپذیر دنیا قرار ندارد. با این که آمریکا بیشترین جمعیت مهاجر در سراسر جهان را دارد ولی میزان مهاجرپذیری و روی خوش به مهاجران نشان دادن در این کشور زیاد هم بالا نیست و با امتیاز ۷.۲۷ در جایگاه بیستم دنیا قرار دارد.

جمهوری‌های شوروی سابق کمترین میزان مهاجرپذیری، اقیانوسیه بیشترین میزان مهاجرپذیری

جدول زیر میزان مهاجرپذیری در کشورهای نواحی مختلف جغرافیایی جهان را نشان می‌دهد. در این میان کشورهای شوروی سابق کمترین میزان پذیرش نسبت به مهاجران را دارند. نمره‌ی متوسط این کشورها ۳.۲۶ از ۹ است که البته کشور روسیه با شاخص مهاجرپذیری ۲.۶ سهم به سزایی در پایین آوردن معدل این کشورها داشته است.

بعد از کشورهای شوروی سابق، کشورهای حاضر در منطقه‌ی خاورمیانه به غیر از کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس همچون امارات و قطر و عربستان سعودی کمترین میزان مهاجرپذیری را دارند. کشورهای ناحیه‌ی شمال آفریقا و کشورهای ناحیه‌ی  اروپا که عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند نیز شاخص مهاجرپذیری‌شان از متوسط جهانی کمتر است. مهاجرپذیرترین نواحی دنیا هم ناحیه‌ی اقیانوسیه (دو کشور استرالیا و نیوزلند) و آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) هستند.

میزان مهاجرپذیری نواحی مختلف جهان
میزان مهاجرپذیری نواحی مختلف جهان بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ

هر چه تحصیل‌کرده‌تر و جوان‌تر، مهاجرپذیرتر

هر چه میزان تحصیلات افراد بالاتر باشد میزان پذیرش مهاجران در آن‌ها بیشتر است. نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که افرادی که از کالج فارغ‌التحصیل شده‌اند یا بعد از پایان دیپلم حداقل ۴سال دیگر هم درس خوانده‌اند بیشتر از سایر افراد مهاجرپذیرند. همچنین افراد ثروتمند جامعه (۲۰درصد بالای جامعه در کسب درآمد) که امکان تحصیلات عالی بیشتری هم دارند با معدل ۵.۶۷ بیشتر از سایر اقشار درآمدی هر جامعه مهاجرپذیری دارند. افرادی که در ۲۰درصد پایین درآمدی جامعه قرار دارند کمترین میزان پذیرش نسبت به مهاجران را دارند.

افراد شهرنشین بیشتر از روستانشینان مهاجرپذیرند. در جدول زیر رابطه‌ی تحصیلات، شهرنشینی و گروه‌های درآمدی با میزان مهاجرپذیری را مشاهده می‌کنید.

افرادی که تحصیلات بالایی ندارند با معدل ۴.۹۲ کمترین میزان پذیرش مهاجر را دارند. در حالیکه‌ افراد با تحصیلات بالا با معدل ۵.۶۷ مهاجرپذیرترند.

در سطح جهانی، نسل‌های جوان‌تر مهاجرپذیرترند و هر چه پیرتر می‌شوند میزان پذیرش مهاجر در بین‌شان کاهش پیدا می‌کند.

تنها کشورهای حوزه‌ی شوروی سابق استثناءاند و میزان پذیرش ربطی به تحصیلات، سن، درآمد و شهرنشینی ندارد. در این حوزه هر چه افراد کمتر تحصیل کرده باشن میزان پذیرش مهاجرشان بیشتر است. در سایر نقاط دنیا روند برعکس است.

شاخص پذیرش مهاجران در کشورهای جهان بر اساس ویژگی های جمعیتی
شاخص پذیرش مهاجران در کشورهای جهان بر اساس ویژگی های جمعیتی

نسل اول مهاجران پذیرش بیشتری دارند

مهاجرزادگان (کسانی که از پدر یا مادری مهاجر) در کشور مقصد به دنیا می‌آیند (به اصطلاح نسل دوم مهاجران)، نسبت به نسل اول مهاجران پذیرش کمتری دارند. مردم نقاط مختلف دنیا با معدل ۵.۹۴ نسبت به نسل اول مهاجران روی خوشایندتری نشان می‌دهند تا نسل دوم. میزان پذیرش مهاجرزادگان در کشورهای مختلف دنیا ۵.۱۸ است. در این میان کسانی که سال‌های حضورشان در کشور جدید کمتر از ۵سال است بیشترین پذیرش را دارند (با معدل ۶).

جایگاه ایران

در میان شهروندان 138کشوری که موسسه‌ی گالوپ برای اندازه‌گیری شاخص مهاجرپذیری مورد پرسش قرار داد، کشور ایران در رتبه‌ی ۱۰۴ مهاجرپذیری قرار گرفت. شاخص مهاجرپذیری ایران عدد ۳.۹۵ است که از متوسط جهانی (عدد ۵.۲۹) بسیار پایین‌تر است.

شاخص مهاجرپذیری ناحیه‌ی خاورمیانه ۳.۷ است و ایران نسبت به این شاخص رتبه‌ی بالاتری دارد و ایرانیان نسبت به مجموعه‌ی کشورهای خاورمیانه مهاجرپذیرترند.

شاخص مهاجرپذیری ترکیه ۳.۲۷ است و در رتبه‌ی ۱۱۶ مهاجرپذیری دنیا قرار دارد.

شاخص مهاجرپذیری عراق ۳.۴۲ است و در رتبه‌ی ۱۱۲ مهاجرپذیری دنیا قرار دارد.

شاخص مهاجرپذیری اهالی کشور ارمنستان نیز ۵.۷۸ است و رتبه ۶۸ دنیا را به خودشان اختصاص داده‌اند.

مردم پاکستان نیز با شاخص مهاجرپذیری ۲.۴۷ رتبه‌ی پایینی در مهاجرپذیری به خود اختصاص داده‌اند (۱۲۸ جهان).

شاخص مهاجرپذیری اهالی کشور عربستان سعودی ۶.۳۹ است که بالاتر از میانگین جهانی است. مردم عربستان با این شاخص در رتبه‌ی ۴۹ جهانی قرار دارند.

نتیجه‌گیری

مهاجرت پدیده‌ای رو به رشد و جهانی و عالم‌گیر است و مهاجران هم مثل سایرین حق و حقوقی دارند. در این میان، داده‌های گالوپ چشم‌انداز روشنی از میزان پذیرش مهاجران نشان نمی‌دهد. علاوه بر این بعضی کشورهای جهان با اتخاذ برخی سیاست‌ها میزان پذیرش مهاجران در آینده را تیره و تار کرده‌اند. مثلا اقدامات ترامپ برای راه ندادن پناهجویان، جداسازی فرزندان از خانواده‌ها، نقشه‌هایش برای ساخت دیوار مرزی، جلوگیری از اعطای ویزای آمریکا به شهروندان ۶ کشور مسلمان و… اقداماتی است که چشم‌انداز پذیرش مهاجران در جهان را مخدوش کرده است.

 

این یادداشت ترجمه ی گزارش موسسه جهانی گالوپ است. متن اصلی در اینجا قابل دسترس است.

به اشتراک بگذارید

یک نظر

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *