مهاجرت از ایران و مهاجرت به ایران

مهاجرت پديده‌ی قرن بيست و يكم است و در جهان هيچ كشوری وجود ندارد كه فقط با خروج يا ورود مهاجر روبه‌رو باشند. همواره تعدادی از يك كشور مهاجرت می‌كنند و همزمان تعدادی هم به آن كشور وارد می‌شوند. ایران نیز از کشورهای جهان است که با پدیده‌ی مهاجرت به صورت گسترده مواجه است. این مواجه چند دهه‌ای اما آنچنان که باید و شاید مورد بررسی دقیق صورت نگرفته است. مهاجرت از ایران و مهاجرت به ایران مسئله‌ی بزرگی است. در اين اينفوگرافی ۱۰ كشور اول مهاجرپذير از ايران و ۱۰ كشور اول مهاجرفرست به ايران مشاهده می‌شود:

مهاجرت پدیده‌ای است که برای تحلیل آن باید جنبه های مختلف اثرگذاری بر زندگی افراد چون اقتصاد، جامعه و سیاست را در نظر گرفت. گرچه مهاجرپذیری ابعاد مثبتی برای اقتصاد کشورهای مهاجرپذیر دارد، اما عواقب منفی اقتصادی و اجتماعی آن باعث شده تا هرسال قوانین و مقررات مهاجرت دشوارتر شود و این یعنی افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی. آمار و داده های مهاجرت دربین نهادهای رسمی تفاوت‌هایی دارد که البته  هیچ‌ کدام قطعا دقیق نیست چرا که آمار پناهجویان و مهاجران غیرقانونی مشخص نیست.

اينفوگرافيك پديده مهاجرت در ايران و جهان

مهاجرت پدیده‌ای رو به رشد و جهانی و عالم‌گیر است و مهاجران هم مثل سایرین حق و حقوقی دارند. در این میان، داده‌های گالوپ چشم‌انداز روشنی از میزان پذیرش مهاجران نشان نمی‌دهد. علاوه بر این بعضی کشورهای جهان با اتخاذ برخی سیاست‌ها میزان پذیرش مهاجران در آینده را تیره و تار کرده‌اند. مثلا اقدامات ترامپ برای راه ندادن پناهجویان، جداسازی فرزندان از خانواده‌ها، نقشه‌هایش برای ساخت دیوار مرزی، جلوگیری از اعطای ویزای آمریکا به شهروندان ۶ کشور مسلمان و… اقداماتی است که چشم‌انداز پذیرش مهاجران در جهان را مخدوش کرده است.

به اشتراک بگذارید

یک نظر

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *