مهاجرت‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۹

 مهاجرت‌های بین‌المللی یکی از شاخصه‌های جهان امروزند. افزایش رفت و آمدهای بین‌المللی جهانیان را واداشته تا روز ۲۷ آذر را به پاسداشت مقام مهاجران حاضر در کشورها بپردازند.

مهاجرت پدیده‌ای است که آثار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در جوامع مبدا و مقصد ایجاد می‌کند. برای آشنایی با این آثار بایستی در گام اول نگاهی به آخرین وضعیت کمی مهاجران در سراسر دنیا بپردازیم. جهت این بررسی مختصر بهترین منبع آخرین گزارش سازمان جهانی مهاجرت در سال 2019است که در ادامه خلاصه‌ای از آن ارایه می‌گردد.

تعداد مهاجران بین‌المللی در سطح جهان در سال 2019 برابر با ۲۷۲ میلیون نفر است که ۳.۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. 52 درصد از مهاجران بین‌المللی مرد هستند و 48 درصد زن و از بین آنان 74 درصد بین 20 تا 64 سال سن دارند و در سن کار قرار دارند.

اگر نگاهی به رده بندی کشورهای مهاجرفرست بیندازیم، هند همچنان اصلی‌ترین مبدا مهاجران بین‌المللی در جهان است. حدود ۱۷.۵ میلیون هندی در خارج از کشور خود زندگی می‌کنند. پس از این کشور مکزیک و چین به ترتیب با ۱۱.۸ و ۱۰.۷ میلیون نفر مهاجر در سایر کشورها رتبه دوم و سم را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا با ۵۰.۷ میلیون نفر مهاجر ساکن در خاکش مهم‌ترین مقصد مهاجران در جهان است.

پدیده قابل توجهی که در گزارش سازمان جهانی مهاجرت به آن اشاره شده است کاهش تدریجی تعداد کارگران مهاجر در کشورهایی توسعه یافته در مقابل افزایش آنان در کشورهای در کشورهای در حال توسعه است. بین سال‌های 2013 تا 2017 تعداد کارگران مهاجر در کشورهای با درآمد بالا از ۱۱۲.۳ میلیون نفر به ۱۱۱.۲ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که کشورهایی که در قسمت بالای درآمدی در بین کشورهای با درآمد متوسط قرار دارند بیشترین رشد را در تعداد کارگران مهاجر تجربه کرده‌اند و تعداد کارگرانشان در این مدت از ۱۷.۵ میلیون نفر به ۳۰.۵ میلیون نفر رسیده است.

مقایسه جنسیتی کارگران مهاجر نشان می‌دهد که در سال 2017، کارگران مرد با جمعیت 96 میلیونی 58 درصد از کارگان مهاجر جهان را تشکیل می‌داده‌اند. در مقابل زنان کارگر با 68 میلیون جمعیت 42 درصد از کارگران مهاجر جهان را تشکیل می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین ابعاد اقتصادی مهاجرت پول‌های بازگشت داده توسط مهاجران به کشورهای خود می‌باشد. این منابع مالی برای بعضی از کشورها چنان زیاد است که بخش مهمی از منابع در گردش اقتصاد آن کشورها را تشکیل می‌دهد. در سال 2018، حجم این منابع مالی در کل جهان 689 میلیارد دلار بوده است. در این بین سه کشوری که بیشترین تعداد مهاجران را خارج از مرزهای خود داشتند بیشترین درآمد را نیز بدین ترتیب جذب کرده‌اند: هند ۷۸.۶میلیارد دلار، چین ۶۷.۴ میلیارد دلار و مکزیک ۳۵.۷میلیارد دلار.

از سوی دیگر این منابع مالی از اقتصاد کشورهای مهاجرپذیر خارج می‌شوند در این بین ایالات متحده آمریکا با 68 میلیارد دلار بیشترین فرستنده منابع مالی از طریق مهاجران به سرتاسر جهان است. بعد از آن امارات متحده عربی با ۴۴.۴ میلیارد دلار و سپس عربستان سعودی با ۳۶.۱ میلیارد دلار در صدر این فهرست قرار دارند.

بعد دیگری از پدیده مهاجرت مربوط به پناهندگان است یعنی کسانی که به اجبار از کشور خود رانده شده‌اند. تعداد این افراد در جهان ۲۵.۹ میلیون نفر است که 52 درصد آنان زیر 18 سال سن دارند. در این بین تعداد افرادی که در جهان به علت خشونت یا درگیری‌های نظامی در کشور خود بی‌خانمان شده‌اند ولی از آن کشور خارج نشده‌اند برابر با ۴۱.۳ میلیون نفر است که بیشترین تعداد فرد ثبت شده بی‌خانمان در جهان از سال 1998 است. در این بین سوریه با ۶.۱ میلیون نفر بی‌خانمان در صدر لیست قرار دارد و کشورهای کلمبیا با ۵.۸ میلیون نفر و کنگو با ۳.۱ میلیون نفر در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

در پایان این نوشتار به بحث و بررسی منطقه‌ای پدیده مهاجرت می‌پردازیم. بیش از 141 میلیون از مهاجران بین‌المللی که بیش از نیمی از مهاجران را تشکیل می‌دهند در اروپا و آمریکای شمالی زندگی می‌کنند. مهاجران بین‌المللی که در آفریقا، آسیا و اروپا به دنیا آمده‌اند عمدتا پس از مهاجرت در مناطق محل تولدشان زندگی می‌کنند اما مهاجرانی که از آمریکای لاتین، کاراییب و آمریکای شمالی می‌آیند در خارج از منطقه محل تولدشان پس از مهاجرت زندگی می‌کنند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *