سند بين المللي مهاجرت در يك نگاه

سند بين المللي مهاجرت در يك نگاه
امروز (27 آذر- 18 دسامبر) روز جهانی مهاجرت است. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای جامعه‌ی جهانی در مورد مهاجران در یک سال اخیر «سند بین المللی مهاجرت سازمان ملل» است. سند بين المللي مهاجرت در کشور مراکش 10 روز پیش با امضای بیش از 150 کشور جهان رسمیت پیدا کرد.  ایران نیز یکی از کشورهایی بود که به این توافق‌نامه‌ی جهانی پیوست.
از جمله اهدافي كه اين سند تا افق 2030 به دنبال آن است عبارتند از:
– مبارزه با مشکلات ساختاری کشورها که مردم را ناگزیر از ترک وطن می‌کند
– ارائه خدمات حمایتی بر مبنای حقوق بشر
– تلاش برای ادغام کامل مهاجران بر مبنای احترام دوجانبه در جامعه میزبان
– در نظر گرفتن گذرگاه‌های امن و ساماندهی‌شده برای مهاجرت
– سازماندهی عملیات دریایی نجات 
– تقویت اقدام فراملی علیه قاچاق مهاجران 
و…
دولت‌های حامی این سند، توافق کرده‌اند که باید مسیرهای بیشتری برای مهاجرت قانونی باز شود. این اقدام با هدف تحرک در حوزه کاری، فرصت‌های آموزشی و جلوگیری از به دام افتادن مهاجران به دست قاچاقچیان انجام می‌شود. آنها همچنین موافقت کردند تا مبانی استخدام کارگران مهاجر را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که فرایند به‌کارگیری آنها فرآیندی عادلانه و اخلاقی است.
لایحه پیشنهادی سازمان ملل شامل تلاش برای مبارزه با تمام اشکال تبعیض خواهد بود؛ بیگانه‌هراسی و بردباری در برابر تمامی مهاجران از جمله آن است. این روزها مساله مهاجران به دکمه داغ کمپین‌های انتخاباتی در بسیاری از کشورها تبدیل شده است.
این سند از حقوق مهاجران حمایت می‌کند اما حقی برای مهاجرت ایجاد نمی‌کند. دولت‌ها متعهد شده‌اند که پدیده بازداشت به عنوان آخرین راه‌حل و صرفا به منظور دسترسی به حمایت کنسولی و ارایه خدمات ابتدایی برای مهاجران صورت گیرد.
آمريكا به عنوان مقصد اول مهاجران در جهان اين توافقنامه ي بين المللي را امضا نكرد و به آن نپيوست. اما بسياري از كشورهاي مهاجرپذير دنيا همچون آلمان، روسيه و ايران به اين توافقنامه پيوستند. «سند بين المللي مهاجرت» یک معاهده یا میثاق رسمی نیست که در برگیرنده تعهد سیاسی دولت‌ها باشد. بلکه یک سند است که تعهد سیاسی دولت‌ها برای رسیدن به اهدافي را که در متن آمده متضمن می‌شود.
 
*عكس از سجاد حيدري
به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *