بررسی مشکلات فرزندان حاصل از ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی

بررسی مشکلات فرزندان حاصل از ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این مرکز در گزارشی با عنوان” فرزندان حاصل از ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی؛ بررسی مشکلات، مسائل و ارائه راهکارها” به بررسی چالش‌های ایجاد شده برای فرزندان زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند، پرداخته و راهکارهایی را در این خصوص ارائه داده است. این گزارش با همکاری انجمن دیاران انجام شده است.

بنا براین گزارش در جهان امروز، مهاجرت بیش از هرزمانی در تاریخ بشریت در کره زمین اتفاق می‌افتد و کشورهای مختلف با ابعاد مختلف مسئله ورود و خروج مهاجران روبه‌رو هستند. ایران نیز به‌عنوان یک کشور باثبات در منطقه‌ای پرتنش با بحران‌های متعدد سبب شده تا همواره به‌عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای مردم برخی از این کشورها جهت مهاجرت مدنظر باشد. همچنین اشتراکات فرهنگی و مذهبی، انگیزه مضاعفی برای مهاجرت به ایران پدید آورده است. درواقع، شرایط نامساعد زندگی و وقوع جنگ در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و … از یک‌سو و اشتراکات مذهبی، فرهنگی و نزدیکی جغرافیایی از‌سوی دیگر سبب شده است تا کشور ایران در دوره‌های متعددی پذیرای موج گسترده‌ای از مهاجرت اتباع این کشورها باشد.

این گزارش می‌افزاید یکی از اتفاقاتی که با حضور اولین موج‌ مهاجران در کشور ایران بسیار متواتر به وقوع پیوست و ادامه پیدا کرد ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانستانی و عراقی بود. این ازدواج‌ها به‌خصوص در مناطق حاشیه شهرهای مختلف بسیار رواج پیدا کرد و به تولد فرزندان زیادی از مادر ایرانی و پدر خارجی منجر شد. این پدیده به‌دلیل عدم کارآمدی قوانین و روال‌‌های جاری کشور، تبدیل به یکی از مهم‌‌ترین مسائل اجتماعی شده‌‌ و از‌ این‌رو تسریع در حل آن ضروری است.

در این راستا قوانین کشورهای مختلف در حوزه اعطای تابعیت را بررسی نموده است. همچنین در ادامه گزارش ” فرزندان حاصل از ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی؛ بررسی مشکلات، مسائل و ارائه راهکارها” چالش های ایجاد شده برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی را شناسایی و پیشنهاداتی برای رفع این مشکلات ارائه داده است.

 

 

*منبع خبر: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

به اشتراک بگذارید

یک نظر

  1. من چشم در ایران گشودم واز مادر ایرانی زاده شدم 35 سال در ایران قد کشیدم حالا برای خودم ادم مفیدی نشدم چون نتواستم درس بخوانم مثل بقیه خیلی خیلی دلم پر است اما چه کنم حالا هم همسرم هم ایرانی است 3 فرزند دارم مسولیین تو رو خدا من که ایندم تباه شد به داد فرزندانم برسید بخدا نمی توانم هزینه پاسپورتها را بپردازم مستاجر هستم

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *