آخرین روندهای مهاجرتی در جهان در گزارش سال ۲۰۲۴ سازمان جهانی مهاجرت

آخرین روندهای مهاجرتی در جهان:
از سال 2000، سازمان جهانی مهاجرت (IOM) گزارش های مهاجرت جهانی خود را هر دو سال یک بار منتشر کرده است. گزارش مهاجرت‌های جهانی 2024، دوازدهمین گزارش از سری گزارش‌های مهاجرت جهانی، برای کمک به افزایش درک مهاجرت و جابه‌جایی در سراسر جهان تهیه شده است. این نسخه، داده‌ها و اطلاعات کلیدی در مورد مهاجرت‌ها و همچنین فصل‌های موضوعی در مورد مساسل گوناگون مهاجرت را ارائه می‌کند. ساختار این گزارش از دو بخش کلی تشکیل شده است: بخش اول: اطلاعات کلیدی در مورد مهاجرت و مهاجران (از جمله آمار مربوط به مهاجرت). و بخش دوم: تحلیل متوازن و مبتنی بر شواهد مسائل پیچیده و نوظهور مهاجرت در جهان.

از این لینک می‌توانید نسخه‌ی پی‌‌دی‌اف این گزارش را دانلود کنید.

نسخه‌ی تعاملی این گزارش نیز در این آدرس قابل دسترس است.

مهاجران همچنان جمعیت کوچکی از جهان هستند

اکثریت قریب به اتفاق مردم در کشورهایی که در آن متولد شده‌اند به زندگی ادامه می‌دهند – از هر 30 نفر فقط یک نفر مهاجر است.
در بیشتر بحث‌های مهاجرت، نقطه شروع معمولاً آمار و ارقام است. درک تغییرات در مقیاس، روندهای نوظهور و تغییر جمعیت‌های مرتبط با تحولات اجتماعی و اقتصادی جهانی، مانند مهاجرت، به ما کمک می‌کند تا دنیای در حال تغییری را که در آن زندگی می‌کنیم درک کنیم و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. برآورد جهانی کنونی حاکی از آن است که در سال 2020 حدود 281 میلیون مهاجر بین المللی در جهان وجود داشته است که معادل 3.6 درصد از جمعیت جهان است.

به طور کلی، تعداد تخمینی مهاجران بین المللی طی پنج دهه گذشته افزایش یافته است. مجموع تخمین زده شده ۲۸۱ میلیون نفری که در سال ۲۰۲۰ در کشوری غیر از کشورهای محل تولدشان زندگی می‌کنند، ۱۲۸ میلیون نفر بیشتر از سال ۱۹۹۰ و بیش از سه برابر تعداد برآورد شده در سال ۱۹۷۰ بوده است.

مردان بیشتر مهاجرت می‌کنند

در حال حاضر تعداد بیشتری از مهاجران بین‌المللی مرد نسبت به زن در سراسر جهان وجود دارد و شکاف جنسیتی رو به رشد طی 20 سال گذشته افزایش یافته است. در سال 2000، تقسیم مرد به زن 50.6 تا 49.4 درصد (یا 88 میلیون مهاجر مرد و 86 میلیون مهاجر زن) بود. در سال 2020، این تقسیم 51.9 تا 48.1 درصد بود، با 146 میلیون مهاجر مرد و 135 میلیون مهاجر زن. سهم مهاجران زن از سال 2000 کاهش یافته است، در حالی که سهم مهاجران مرد 1.3 درصد افزایش یافته است.

رقم‌های میلیارد دلاری برای رمیتنس‌های مهاجران

داده های موجود نشان‌دهنده افزایش کلی رمیتنس در دهه های اخیر است: از 128 میلیارد دلار در سال 2000 به 831 میلیارد دلار در سال 2022.
رمیتنس‌های بین‌المللی نقل و انتقالات مالی یا غیرنقدی هستند که توسط مهاجران به طور مستقیم به خانواده‌شان در کشورهای مبدأ آنها انجام می شود.

بانک جهانی داده‌های جهانی را در مورد حواله‌های بین‌المللی، با وجود شکاف‌های داده‌ای بی‌شمار، تفاوت‌های تعریفی، و چالش‌های روش‌شناختی جمع‌آوری می‌کند. با این حال، داده‌های آن جریان‌های ثبت‌نشده را از طریق کانال‌های رسمی یا غیررسمی ثبت نمی‌کنند، و بنابراین، مقدار واقعی حواله‌های جهانی احتمالاً بزرگ‌تر از برآوردهای موجود است.

در سال 2022، هند، مکزیک، چین، فیلیپین و مصر (به ترتیب نزولی) پنج کشور برتر دریافت کننده رمیتنس بود. هند در این سال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از طریق مهاجرانش رمیتنس دریافت کرد.

کشورهای با درآمد بالا تقریبا همیشه منبع اصلی رمیتنس هستند. ایالات متحده آمریکا با خروجی کل 79 میلیارد دلار در سال 2022، بزرگترین کشور ارسال کننده رمیتنس بوده است و پس از آن عربستان سعودی (39 میلیارد دلار)، سوئیس (31.9 میلیارد دلار) و آلمان (25.6 میلیارد دلار) قرار دارند.

سرزمین‌های اصلی مهاجرت در جهان

اروپا و آسیا هر کدام به ترتیب میزبان حدود 87 و 86 میلیون مهاجر بین‌المللی بودند که 61 درصد از جمعیت جهانی مهاجران را تشکیل می‌دهند.
پس از این مناطق، آمریکای شمالی، با تقریباً 59 میلیون مهاجر بین‌المللی در سال 2020، یا 21 درصد از جمعیت جهانی مهاجر، آفریقا با 9 درصد، آمریکای لاتین و دریای کارائیب با 5 درصد، و اقیانوسیه با 3 درصد قرار دارند.

در مقایسه با اندازه جمعیت در هر منطقه، سهم مهاجران بین‌المللی در سال 2020 در اقیانوسیه، آمریکای شمالی و اروپا بالاترین بود، جایی که مهاجران بین‌المللی به ترتیب 22 درصد، 16 درصد و 12 درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دادند. در مقایسه، سهم مهاجران بین المللی در آسیا و آفریقا (به ترتیب 1.8٪ و 1.9٪) و آمریکای لاتین و دریای کارائیب (2.3٪) نسبتاً کم است.

با این حال، آسیا بیشترین رشد را از سال 2000 تا 2020 با 74 درصد (حدود 37 میلیون نفر به صورت مطلق) تجربه کرد. اروپا با افزایش 30 میلیون مهاجر بین المللی، دومین رشد بزرگ را در این دوره تجربه کرد و پس از آن در آمریکای شمالی 18 میلیون و در آفریقا 10 میلیون نفر افزایش یافت.

از این لینک می‌توانید نسخه‌ی پی‌‌دی‌اف آخرین گزارش سازمان جهانی مهاجرت در مورد روندهای مهاجرت در جهان را دانلود کنید.نسخه‌ی تعاملی این گزارش نیز در این آدرس قابل دسترس است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *