ثبت‌نام اربعین ویژه اتباع در سال 1402

 همه ساله تعداد زیادی از اتباع خارجی ایران در مراسم پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند امسال نیز با توجه به استقبال گسترده اتباع، اداره کل امور اتباع و مهاجرین جهت تسریع فرایند ثبت نام افراد، علاوه بر ثبت نام حضوری،‌ امکان ثبت نام  به صورت اینترنتی را مهیا کرده است و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت سهما برای ثبت نام اقدام کنند. نکته قابل توجه این است که هیئت وزیران کشور عراق طی مصوبه ای برای اربعین سال 2023 اعلام کرده است که صدور ویزای ورودی برای زائرین کشور‌های یمن، لبنان، پاکستان و افغانستان از ابتدای ماه صفر تا آخر این ماه به صورت رایگان انجام می‌گردد.

فرآیند ثبت‌نام

بر اساس اطلاعیه جدید روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت ایران، اتباع افغانستانی دارای مدارک معتبر اقامتی می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر کفالت و یا به صورت غیر حضوری در سامانه‌ی سهما به صورت اینترنتی جهت اخذ دفترچه‌ی اربعین اقدام نمایند

فرایند ثبت‌نام به صورت غیرحضوری

 به منظور ثبت‌نام آسان، هوشمند و سریع اتباع به سامانه سهما به آدرس اینترنتی https://irmigrationorg.ir مراجعه نمایید.

با پر کردن اطلاعات مورد نیاز مطابق شکل زیر  ثبت نام انجام می‌گیرد

ثبت نام اربعین
ثبت نام غیر حضوری ویژه اتباع برای مراسم اربعین

درصورتی که اتباع و مهاجرین خارجی در این سامانه ثبت‌نام نکنند، امکان خروج از کشور برای شرکت در پیاده‌روی اربعین را نخواهند داشت.

فرآیند ثبت‌نام به صورت حضوری

 در صورت عدم دسترسی به بستر اینترنتی، اتباع خارجی می‌توانند در دفاتر خدمات و اشتغال اتباع خارجی سازمان ملی مهاجرت به صورت حضوری نیز اقدام به ثبت‌نام نمایند.

 مدارک لازم جهت ثبت نام حضوری با مراجعه به دفاتر خدمات و اشتغال اتباع خارجی

  • دارندگان گذرنامه خانواری و کارت آمایش 17 و دارندگان گذرنامه اقامت
  • یک قطعه عکس رنگی جدید
  • اصل مدرک شناسایی
  • مبلغ 150 هزار تومان نقد

لازم به ذکر است ثبت نام فقط برای افرادی که در سال‌های گذشته دارای دفترچه اربعین بوده اند قابل انجام است.

جهت ثبت نام فقط یک نفر با دردست داشتن مدارک به دفتر مراجعه نماید.

ساعت پذیرش فقط از 8 تا 10 صبح می‌باشد.

مرزهای مجاز برای اتباع غیرایرانی برای اربعین ۱۴۰۲

به گفته مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمانشاه: اتباع و مهاجرین خارجی یازده استان کشور از جمله کرمانشاه برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین باید از مرزهای باشماق کردستان و تمرچین آذربایجان غربی تردد داشته باشند.

 گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، اردبیل، زنجان، قزوین و کرمانشاه یازده استانی هستند که اتباع و مهاجرین خارجی ساکن در آنها برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین باید از این دو مرز عبور کنند و مرزهای تعیین شده برای تردد اتباع و مهاجرین خارجی سایر استان های کشور، مرزهای شلمچه و چذابه خواهد بود.

سلیمانی تاکید کرد: همچنین مرزهای خسروی و سومار هم مطابق با شیوه نامه طرح اربعین حسینی سازمان ملی مهاجرت برای تردد موکب های اتباع و مهاجرین خارجی در نظر گرفته شده است. (خبرگزاری ایسنا)

نکات قابل توجه:

*دارندگان کارت امایش که سالهای قبل طرح اربعین شرکت کردند فعلا امکان ثبت‌نام وجود دارد و اربعین اولی‌ها هم در هفته‌های آینده امکان ثبت نام دارند.

*برای هر فردی به صورت جداگانه دفترچه صادر می‌شود و همراه در دفترچه وجود نخواهد داشت.

*دارندگان کارت آمایش و گذرنامه خانواری باید به دفاتر خودشان مراجعه نمایند و از مراجعه به سایر دفاتر پرهیز کنند.

*دارندگان پاسپورت‌های اقامتی در هر دفتری که اطلاعات دارند (اشتغال گذرنامه ای/کد اختصاصی/ اربعین سالهای قبل) مراجعه نمایند.

*هر شخص پاسپورت اقامتی که در هیچ دفتری اطلاعات ندارد ابتدا باید به دفاتری که ظرفیت کد اختصاصی دارند مراجعه و هم زمان برای کد اختصاصی و ثبت نام اربعین اقدام کند.

*افرادی که مدارک خود را بروز نکردند شامل طرح نمی‌باشند ( کارت‌های آمایش قدیمی و یا فرزندان کارت آمایش یا گذرنامه که برای فرزندان خود مدرک معتبر دریافت نکردند.)

*در حال حاضر اتباع عراقی دارنده کارت هویت ۱۶ فعلا امکان ثبت‌نام وجود ندارد.

*در حال حاضر دارندگان برگه های سرشماری / بازشماری و برگه های سرشماری همسران ( مادر) ایرانی امکان ثبت‌نام و شرکت در طرح اربعین۱۴۰۲ را ندارند.

*دارندگان دفترچه های اقامتی (فاطمیون) فعلا امکان شرکت در طرح را ندارند.

*هزینه‌ها :

110۰۰۰تومان هزینه صدور دفترچه اربعین

40000 تومان هزینه ثبت نام

چه افرادی میتوانند در طرح اربعین کشور عراق شرکت کنند و به کربلا سفر کنند؟

-افراد دارای« کارت آمایش »پس از ثبت نام در سایت و اخذ نوبت اینترنتی با مراجعه به دفتر کفالت شهر خود می‌توانند نسبت به اخذ دفترچه سفر با قیمت حدود 100000 تومان در طرح اربعین شرکت نمایند.

-افراد دارای« گذرنامه خانواری »بدون نوبت اینترنتی با مراجعه به دفتر کفالت خود میتوانند نسبت به اخذ دفترچه سفر با قیمت حدود 100000 تومان در طرح اربعین شرکت نمایند.

-افراد دارای «پاسپورت اقامتی» بدون نوبت اینترنتی و فقط مراجعه به دفتر کفالت های خاص در هر شهر می‌توانند نسبت به اخذ کد اختصاصی و سپس دفترچه سفر با قیمت حدود 100000 تومان در طرح اربعین شرکت نمایند.

-لیست دفتر کفالت های خاص استان تهران جهت اخذ کد اختصاصی اربعین:

1.باقرشهر انتهای بلوار الغدیر سه راه بهشت زهرا جنب بنگاه فرد خراسان پلاک 265 طبقه اول اپارتمان جنوبی

2.شهرری خیابان فدائیان اسلام بعد از چهارراه شهید اوینی نبش کوچه کاتوزیان پلاک 514 طبقه اول

3.شهرری باقر شهر میدان شهدا خیابان 22 بهمن جنوبی پلاک 16 طبقه فوقانی

4.اذری خیابان سی متری جی خیابان سادات جنب نانوایی فانتزی پلاک 6

5.نازی اباد1000 دستگاه انتهای خیابان شهید رحیمی طبقه فوقانی مسجد امام عصر

6.شهرری جاده قدیم قم جنب ورودی شهرک سنگ مجتمع توکلی پلاک 560طبقه اول واحد یک

-قابل توجه می‌باشد که طرح اربعین برای اتباع خارجی از تاریخ 20شهریور قابل اجرا می‌باشد و افراد متقاضی می‌توانند جهت خروج از کشور ایران و ورود به کشور عراق اقدام نمایند.

-برای ایندسته از افراد دارای« برگه سرشماری , پاسپورت با ویزا ایران ، برگه طرح واکسیناسیون, بر گه حمایت تحصیلی و…» هنوز دستورالعملی جهت شرکت در اربعین اعلام نشده است .درصورت اعلام دستورالعمل ها اطلاع رسانی صورت میگیرد.

چه تعداد از اتباع افغانستان با هدف زیارت اربعین از افغانستان وارد ایران شدند؟

در روز یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: ۱۵ هزار و ۸۰۷ افغانستانی با روادید ویژه زیارت ایام اربعین از ابتدای شهریور ماه تا امروز یکشنبه از گذرگاه مرزی دوغارون تایباد این استان وارد کشورمان شدند.

حسین شرافتی راد روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد حدود ۱۲ هزار نفر موفق به خروج از مرز چذابه و عزیمت به عتبات عالیات شدند، اما بقیه این افراد به دلیل پایان یافتن مراسم اربعین و همچنین به دلیل اینکه از ۴۸ ساعت قبل دولت عراق مرز چذابه را بر روی این اتباع بسته، اجازه خروج از ایران نداشته و اکنون در خراسان رضوی از این افراد در موکبهای ویژه میزبانی می شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه روند صدور ویزای زیارتی اربعین از سوی دولت عراق به اتباع افغانستان از قبل انجام شده، بنابراین این اتباع با ویزای یاد شده همچنان از مرز دوغارون وارد ایران می شوند.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی افزود: با توجه به در پیش بودن ایام شهادت حضرت رضا(ع) در پایان ماه صفر، این اداره کل زمینه سفر اتباع افغانستانی جامانده از اربعین به مشهد و آن دسته از اتباعی که از سفر کربلا بازگشته اند را فراهم کرده و به این زائران گرامی خدمات می دهد.

تعداد مهاجران افغانستانی در خراسان رضوی و تعدادی که موفق به سفر اربعین شدند

وی اضافه کرد: از میان اتباع خارجی مقیم مشهد نیز ۲۵ هزار و ۱۰۰ افغانستانی و ۳۸۵ عراقی پس از ثبت نامه در سامانه ویژه اتباع به عتبات عالیات مشرف شدند که بخش عمده آنها بازگشته و شماری نیز در حال بازگشت به کشور هستند.

شرافتی راد با بیان اینکه امسال برای نخستین بار اتباع افغانستانی با وسایل نقلیه خود به عراق سفر کردند، گفت: در این راستا زائران افغانستانی بوسیله هفت دستگاه اتوبوس از کشورشان با عبور از مرز دوغارون به صورت مستقیم از طریق مرز چذابه به داخل عراق اعزام شدند، البته تعدادی ون افغانستانی نیز زائران را در مسیر مرز دوغارون تا مشهد جابجا کردند.

به گزارش ایرنا، پایانه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

مطابق اعلام فرمانداری تایباد سالانه حدود یک میلیون مسافر و راننده افغان به صورت قانونی در این مرز تردد می کنند.

بر طبق اعلام رسمی مسوولان جمهوری اسلامی، پنج میلیون نفر از اتباع افغانستان در ایران سکونت دارند که حدود یک‌ میلیون نفر از این تعداد در خراسان رضوی بویژه کلانشهر مشهد زندگی می کنند.این تعداد در قالب ۵۰۰ هزار تبعه دارای اسناد اقامت، برگه سرشماری و گذرنامه و به همین تعداد مهاجران فاقد مجوز برآورد شده‌اند.

به اشتراک بگذارید

نظرات

  1. سلام علیکم وخسته نباشید برای فرزندان مادرایرانی مشهد سالها تشکیل پرونده داده اند شناسنامه صادر می‌شود به ایران بدنیا آمدند لطفا جواب بدین آیا درسال 1402 شناسنامه صادر می‌شود

  2. سلام آیا سال1402 مادر ایرانی با فرزندان بالای هجده شناسنامه صادر می‌کنند به نام های وحید عطائی امید عطائی سعید عطائی سن 20و26و28 ساله متولد ایران تربت‌جام لطفا پیگیری کنید خواهش میکنم باتشکر فراوان

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *