ماهر کردی (با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی-6)

ماهر کردی یکی از متقاضیان اقامت ویژه در سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی است؛
او در سوریه به دنیا آمده و متخصص جراحی لاپاراسکوپی است.

روایت زندگی در ایران از زبان ماهر کردی

حدود 18 سال پیش سال 84 وارد ایران شدم، دوره زبان فارسی را در دانشگاه بین‌المللی قزوین گذراندم. سپس در دانشگاه پزشکی دانشگاه گیلان، دوره تحصیلی پزشکی را به اتمام رساندم و در امتحان تخصص شرکت کردم. دوره تخصصی پزشکی را در دانشگاه شهید بابایی قزوین گذراندم. بلافاصله وارد دوره فوق تخصصی فلوشیپ لاپاراسکوپی شدم و در سال 98 به اتمام رساندم. حدود سه سال در کرج مشغول به فعالیت جراحی لاپاراسکوپی هستم و حدود هزار عمل لاپاراسکوپی انجام دادم.

در حال حاضر با چه نوع مدرک اقامتی در ایران ساکن هستید؟

با پروانه کار در ایران اقامت دارد و به صورت سالانه آن را تمدید میکنم. براساس نیاز بیمارستان‌ها، پروانه کار یکساله دریافت می‌کنم.

تجربه حضور شما در ایران به عنوان مهاجر چگونه بوده است؟چه مشکلات و چالش هایی برای زندگی در ایران برای خود شما یا خانواده شما وجود دارد؟

در جامعه ایرانیان احساس تفاوت نمی‌کنم، خودم را شهروند ایرانی می‌دانم. برخورد ایرانیان هم با من همین گونه است، نگاه خاصی به عنوان مهاجر به من ندارند. اختلالی در رابطه پزشک و بیمار و روابط با همکارانم به وجود نمی‌آید. مشکل اصلی من درایران سیستمی است که برای اتباع خارجی طراحی شده و یک مسئول واحد نداریم. برای هر اقدامی با تعداد زیادی ارگان‌های مختلف روبه‌رو هستیم. این پروسه تمدید اقامت کار و محدودیت‌های شغلی بسیار آزاردهنده است.

قانون وزرات کار و رفاه ایران برای ما این است که فقط در یک جا می‌توانم کار کنم و این اجحاف در حق من و استانی که در آنجا کار می‌کنم هست. تعداد زیادی بیمارستان به من نیاز دارند.

اقامت ویژه به نوعی امنیت شغلی برای من ایجاد می‌کند، ولی اگر یک کدملی موقت فراگیر بدهند تا محدودیت‌های زندگی برطرف شود خیلی خوب است. این کدملی موقتی که الان دارم تاثیری در رفع محدودیت‌های من ندارد.

ازدوستان هم دوره‌ای‌ام که برای تحصیل به ایران آمدیم. تعداد زیاد جذب کشور‌های دیگر همچون هلند، آلمان و سوئد شدند، فقط دونفر در ایران ماندیم.

به خوبی زبان فارسی را یاد گرفتم، چون ارتباط خوبی با مردم اینجا گرفتم. شیعه هستم و دوست داشتم فرزندانم در ایران و درمحیط مسلمان و مخصوصا شیعه بزرگ شوند و در ایران پتانسیل بالایی برای همه کارها وجودارد، برای همین دوست دارم درایران بمانم.

آیا در محیط کار و یا دانشگاه در ایران با تبعیضی از سمت ایرانیان روبرو شده‌اید؟

بعد از مدت‌ها سکونت در یک کشور فرد نباید احساس کند که مهم و با‌ارزش نیست و در آن کشور امنیت ندارد. مثلا من نمتیوانم در ایران خانه بخرم و هرسال باید خانه‌ام را عوض کنم. کار سختی است. اگر این مسائل حل شود واقعا ایران بهشت هست برای زندگی کردن. من سامانه آی‌کانکت را به همه‌ی دوستانم معرفی کردم همچنین به دوستانم که در سوریه هستن هم میتوانم معرفی کنم.

فضای بیمارستان‌های سوریه و ایران چه تفاوت‌هایی دارند؟

بیمارستان‌های سوریه یک مقدار از نظر تجهیزات و امکانات ضعیف‌تر هستند. پزشکان باهوشی دارد و همیشه پیگیر چیزهای جدید هستند اما حقیقت امر این است که در چند سال اخیر بخاطر تحریمات، ضعیف شده اما پتانسیلی که بتواند پیشرفت بکند هست، اما در سوریه به خاطر وضعیت جنگ این امکان نیست. بودندکسانی که با تجربه بودند یا کسانی که در کشورهای اروپایی تحصیل کرده بودند  اما چون آنجا شرایط بهتر بود به آنجا رفتند. درواقع دوباره به کار گرفتن این نیروها و تجهیز بیمارستان‌ها کار بسیار سختی هست. کشورهای هم پیمان سوریه مثل روسیه هم دارند از این وضعیت استفاده می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که کشور به ثبات برسد و پیشرفت کند.

متاسفانه جنگ عراق و وجود امریکا در عراق اجازه نداد، وگرنه ما با قدرت سه جانبه از سه کشور می‌توانستیم بسیار قدرتمند شویم. می‌توانسیتم حرف خوبی در دنیا بزنیم.

در ایران از اینکه افرادی هستند که این امکانات را فراهم می‌کنند تا نخبگان راحت‌تر زندگی کنند و به فکر هستید خیلی خوشحالم. امیدوارم در قوانین تحولاتی اتفاق بیافتد تا کشوری به این عظمت و پتانسیل بتواند نخبگان بیشتری را جذب بکند تا بیشتر و بیشتر پیشرفت کند.

سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی (آی کانکت)

برنامه‌ی همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی (آی‌کانکت)، سامانه‌ای برای ثبت درخواست متخصصان و کارآفرینان غیرایرانی، برای دریافت حمایت‌های خاص مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری و کسب اقامت ویژه در ایران است. سامانه‌ای که می‌کوشد تا با فراهم آوردن مجموعه‌ای از خدمات و تسهیلات برای مهاجران نخبه و کارآفرین، زیست آنان در ایران را راحت‌تر کند. همچنین زمینه‌های رشد و شکوفایی آنان و بهره‌مندی جامعه‌ی ایران از استعدادهای آنان را فراهم نماید.
ارائه‌ی دفترچه اقامت ویژه‌ که به مدت سه تا پنج سال، این دسته از مهاجران را از تمدید سالانه‌ی مدارک اقامتی معاف می‌کند یکی از خدمات این برنامه است. با داشتن دفترچه اقامت ویژه، مهاجران می‌توانند به جز حق رأی از کلیه‌ی حقوق شهروندی در ایران برخوردار شوند.

متخصصان و استعدادهای برتر علمی بین‌المللی می‌توانند با مراجعه به سامانه http://iconnect.isti.ir/ و تکمیل مدارک و فرم‌های مربوطه مورد ارزیابی قرار گیرند و از حمایت‌های اقامتی، مالی، تحصیلی و رفاهی برخوردار گردند.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *