رادیو کارزار: زخم‌های افغانستان

کارزار یک پلتفرم مستقل جمع‌آوری امضا در ایران است که چهار سال و نیم از فعالیت آن می‌گذرد. رادیو کارزار بخش جدیدی از گروه تولید محتوای سایت کارزار است که در هر اپیزود خود به بررسی برخی کارزارهای پرسروصدا و پرحاشیه و جذاب سایت کارزار که باعث اختلاف و هم‌گرایی بین آدم‌ها می‌شود می‌پردازد.
«زخم‌های افغانستان» شماره‌ی سوم پادکست رادیو کارزار است که به مسائل و موضوعات مختلفی که طی سالیان اخیر در این کشور اتفاق افتاده می‌پردازد. در چهار سال و نیمی که از فعالیت سایت کارزار می‌گذرد دست‌کم ۹ کارزار پرامضا پیرامون مسائل و مشکلات مردم افغانستان تشکیل شده است. موضوع این کارزارها هم متفاوت بوده است: از درخواست اجرای فوری قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی تا کارزار حمایت از جبهه‌ی مقاومت پنجشیر؛ از درخواست به رسمیت نشناختن امارت طالبان تا درخواست پذیرش پناهجویان افغانستانی در خطر و…
در سومین شماره رادیو کارزار، از زخم‌های افغانستان می‌شنویم. تسلط دوباره طالبان بر کشور همسایه و قصه مقاومت‌های دره پنجشیر میان ایرانیان همدلی کم‌سابقه‌ای را با مردم این سرزمین برانگیخت. ایرانیان سالهاست میزبان مهاجران افغان هستند و این باعث شده حس نزدیک‌تری نسبت به دردهای این مردمان داشته باشند. از طرفی وضعیت نه چندان به سامان کشورمان خصوصا از نظر اقتصادی باعث شده بسیاری منتقد حضور نامحدود مهاجران باشند و تجربیات ناخوشایندی از هم‌زبانان افغان دارند. پیچیدگی این موضوع چندبعدی و میزبانی از کارزارهای متعدد با موضوع افغانستان باعث شد به این فکر کنیم که در این شماره از پادکست پلتفرم کارزار، پای قصه‌های پر از درد مردمان سرزمین همسایه بنشینیم.
این شماره‌ی پادکست رادیو کارزار اختصاص دارد به روایت‌های مردان و زنان افغانستانی که همه‌ی این سال‌ها کنار ایرانیان یا در کشور خودشان زندگی کرده‌اند. این روزها با روی کار آمدن دولت طالبان نگرانی‌ها پیرامون افغانستان افزایش پیدا کرده است. در این شماره ابتدا خیلی کوتاه و مختصر تحولات تاریخی سیاسی و اجتماعی افغانستان را مرور می‌کنیم و بیشتر حجم پادکست را اختصاص می‌دهیم به اصلی‌ترین راویان تاریخ افغانستان: مردم افغانستان تا قصه‌ها و روایت‌های‌شان را بیان کنند… با ما همراه باشید.

دانلود این پادکست

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *