گزارش تصویری نشست «اقتصاد آموزش عالی ایران و ظرفیت جذب دانشجویان بین‌المللی»

نشست «اقتصاد آموزش عالی ایران و ظرفیت جذب دانشجویان بین‌المللی» به همت انجمن دیاران و کانون همگرایی رویکردهای بین‌المللی امیرکبیر (کهربا) بیستم آبان ماه سال جاری در ساختمان فارابی این دانشگاه با حضور دکتر صالح رشید حاجی خواجه‌لو و دکتر یعقوب انتظاری و پژوهشگران و علاقه‌مندان موضوع برگزار شد.

در این نشست ضمن مرور آمارها و ارقام، درباره اقتصاد آموزش عالی مباحثی مطرح شد و برای جذب بیشتر دلنشجویان بین‌المللی پیشنهادات و توضیحاتی توسط کارشناسان حاضر در نشست ارائه شد که گزارش مفصل آن به زودی منتشر خواهد شد.

در  نشست اقتصاد آموزش عالی ایران در ابتدا مجری برنامه به تشریح ماموریت انجمن دیاران و چرایی ورود این انجمن به موضوع ظرفیت جذب دانشجویان بین‌الملل پرداخت و با مروری بر وضعیت بازار دانشجویان بین‌الملل در سطح جهان و منطقه، اشاره ای به تناقضات آماری در مورد تعداد دانشجویان بین‌الملل مشغول به تحصیل در ایران نمود و در راستای شفاف‌سازی این تناقضات، سوالاتی را به شرح زیر مطرح نمود که به نوعی آغازگر مباحثه مهمانان برنامه بودند:

۱- منشا اختلاف آمارهای اعلام شده در مورد تعداد دانشجویان بین‌الملل توسط سازمان امور دانشجویان و موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی چیست؟

۲- آیا محصلین جامعه المصطفی قم دانشجو هستند یا طلبه دینی؟ آیا باید تعداد آنان را در تعداد دانشجویان بین‌الملل ایران لحاظ کرد؟

۳- آیا دانشجویان مهاجر افغانستانی که در ایران متولدشده‌اند و در ایران درس خوانده‌اند و بخش مهمی از دانشجویان بین‌المللی ایران را تشکیل دهند، به واقع و بنابر تعاریف جهانی دانشجوی بین‌المللی محسوب می‌شوند؟

گوشه‌هایی از این نشست را در تصاویر زیر ببینید:

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *