دیاران در آینه مطبوعات ؛ پنجمین کتاب از پژوهش‌های دیاران

انجمن دیاران در سال 1396 با شعار «برای مهاجران برای ایران» تأسیس شد. «تغییر نگرش نسبت به مهاجران در جامعه‌ی ایران»، «انجام پژوهش‌های مرتبط با موضوعات مهاجرت و مهاجران» و «ارائه راهکارهای سیاستی در حوزه مهاجران و تلاش برای بهبود قوانین» موجود سه مأموریت اصلی این انجمن مردم‌نهاد هستند. در راستای مأموریت تغییر نگرش نسبت به مهاجران در جامعه‌ی ایران بر آن شدیم که در روزنامه‌ها و مطبوعات به بازنمایی زندگی مهاجران حاضر در ایران بپردازیم. رایزنی‌های متعددی انجام دادیم تا بتوانیم برای اولین بار در تاریخ مطبوعات ایران در صفحه‌ای اختصاصی به روایت زیست مهاجران حاضر در ایران بپردازیم. روزنامه شهروند به‌عنوان یک روزنامه‌ی اجتماعی که به‌صورت تخصصی به مسائل اجتماعی می‌پردازد در این زمینه پیشرو شد و در هفته یک صفحه‌ی تمام از این روزنامه را به موضوع مهاجران حاضر در ایران اختصاص داد.

انجمن دیاران 15 شماره‌ی ثابت هفتگی در روزنامه‌ی شهروند منتشر کرد. در اواخر اسفند 1396 مدیرمسئول و سردبیر این روزنامه تغییر کردند و متأسفانه ادامه‌ی انتشار این صفحه‌ی ثابت هفتگی میسر نشد. اما تأثیرات چنین اقدامی در سال 1397 خودش را نشان داد. روزنامه‌ی شهرآرا به انتشار صفحه‌ای ثابت در مورد مهاجران حاضر در ایران پرداخت و بخش چندرسانه‌ای این روزنامه سلسله برنامه‌های ملت عشق را در مورد مهاجران حاضر در ایران و زیست آن‌ها تولید کردند. از طرفی دیگر روزنامه‌ی ایران نیز به انتشار هفتگی ویژه‌نامه‌ی ایران و افغانستان و مراودات اهالی این دو کشور دست زد. می‌توان گفت صفحه‌ی ثابت هفتگی دیاران در روزنامه‌ی شهروند پارادایم مطبوعات ایران در مورد مهاجران را تغییر داد.

«دیاران در آینه مطبوعات» پنجمین جلد از سلسله‌ پژوهش‌های انجمن دیاران است.

در این مجلد از مجموعه کتاب‌های انجمن دیاران، مجموعه مطالب به چاپ رسیده در صفحه ثابت دیاران در روزنامه‌ی شهروند گردآوری‌ شده‌اند. مجموعه مطالبی که موضوعات متنوعی را پوشش داده‌اند و می‌توانند شاخص بسیار خوبی از وضعیت زیست مهاجران حاضر در ایران باشند.


متن کامل کتاب «دیاران در آینه مطبوعات» را در آدرس زیر دریافت کنید:

دیاران در آینه مطبوعات؛
مجموعه مطالب اولین صفحه ثابت هفتگی ویژه مهاجران در روزنامه شهروند


به اشتراک بگذارید

یک نظر

  1. با سلام،
    ضمن تشکر از زحمات شما،یکی از مشکلات این مجموعه این است که در مطالب ونوشته ها به منبع ارجاع داده نمی شود.مثلا امار ارائه شده نیاز به قید شدن منبع موثق دارد.فهرست منابع و مراجع برای اعتماد به مطالب ذکر شده به نظر ضروری است.
    موفق باشید.

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *