ادغام پناهندگان در جامعه میزبان : برنامه‌ی «همخانه شویم»

ادغام پناهندگان در جامعه میزبان در چند ‌سال اخیر کلیدواژه‌ فعالیت بسیاری از نهادهای مردمی و غیرانتفاعی در کشورهای پذیرنده‌ مهاجران و پناهندگان شده است. این نهادها همسو با رویکرد دولت‌ها سعی می‌کنند حضور مهاجران و پناهندگان در کشورشان را به فرصت تبدیل و از طریق ایجاد فرهنگ پذیرش در جامعه‌ خودشان از خطرهای احتمالی بیگانه پنداشتن مهاجران جلوگیری کنند.

ادغام پناهندگان در جامعه میزبان و نهاد Refugees welcome

Refugees welcome (پناهندگان خوش آمدید) یکی از این نهادهای غیرانتفاعی است؛ نهادی که تلاش می‌کند پناهندگان را از کمپ‌ها و اردوگاه‌های خارج از شهرها به خانه‌ها آورده و میان آنها و مردم شهرها ارتباط برقرار کند.

مرکز اصلی این نهاد در آلمان است و هم‌اکنون در ١٤ کشور شامل آلمان، اتریش، یونان، پرتغال، اسپانیا، سوئد، هلند، لهستان، ایتالیا، کانادا، جمهوری چک، رومانی، ایرلند شمالی و استرالیا مشغول به فعالیت است. شهروندان سایر کشورها نیز می‌توانند به این موسسه بپیوندند و فعالیت‌های آن را در کشور خود توسعه دهند.

چگونگی عملکرد نهاد Refugees welcome

این سازمان از طریق سایت خود از مردم می‌خواهد تا خانه و محل زندگی خود را با یک پناهجو به اشتراک بگذارند و با آنها همخانه شوند. تابه‌حال این موسسه بیش از ١١٥٠ پناهجو را با شهروندان کشورهای میزبان همخانه کرده است.
Refugees welcome منافع هم‌خانگی مهاجران با شهروندان میزبان را دوجانبه می‌داند: از یک‌طرف پناهندگان در یک سرپناه مناسب زندگی می‌کنند، با سرعت بیشتری می‌توانند زبان‌آموزی کنند و با شرایط جدید تطبیق یابند و از طرف دیگر مردم می‌توانند به یک فرد نیازمند کمک کرده، همچنین با یک فرهنگ متفاوت آشنا شوند.

برنامه همخانه شویم برای ادغام پناهندگان در جامعه میزبان

سازوکار این سایت به این صورت است: هر فرد که آمادگی پذیرفتن یک همخانه از میان پناهندگان را دارد، در وب‌سایت سازمان ثبت‌نام و مشخصات خود را وارد می‌کند. با توجه به شرایط و مشخصات میزبان، این سازمان، یک مهاجر را که همگونی احتمالی با میزبان دارد، معرفی کرده و قرار یک ملاقات ترتیب داده می‌شود. اگر دو طرف یکدیگر را پذیرفتند، فرد مهاجر در خانه میزبان ساکن می‌شود.

در شرایطی که میزبان خود مجبور به پرداخت اقساط یا اجاره منزل باشد، موسسه از طریق خیرین مرتبط یا به شیوه تامین سرمایه جمعی تلاش می‌کند تا سهم فرد پناهنده از پرداخت ماهانه پوشش داده شود، به‌علاوه،در برخی از کشورها و ایالات، دولت هزینه اقامت مهاجرانی را که از کمپ خارج‌شده و بتوانند سرپناهی در شهر برای خود بیابند ، تقبل می‌کند.

همخانه شدن مهاجران و افراد جامعه میزبان

پس از سکونت فرد مهاجر در کنار همخانه‌ای‌های جدید، موسسه تلاش می‌کند با آنها در تماس باشد و به حل مشکلات احتمالی بپردازد، همچنین امکاناتی را که برای پناهجویان وجود دارد به آنها معرفی کرده و سعی می‌کند شرایط بهتری را برای زندگی آنها فراهم کند.

در صورت پیش آمدن مشکلات احتمالی در طول زمان زندگی در کنار یکدیگر، موسسه تلاش می‌کند تا مشکلات مربوطه مرتفع شود، ولی در صورت تداوم مسائل، نهایتاًمیزبان می‌تواند توافق را به‌طور یک‌طرفه فسخ کند.

نکته مهمی که در سازوکار این موسسه قابل‌ذکر است این‌که نیازی به فعالیت آنلاین پناهجویان نداشته و تنها شهروندان هستند که ‌بایدبه‌صورت آنلاین با موسسه در ارتباط باشند.

هدف از برنامه همخانه شویم

اگرچه به نظر می‌رسد هدف این موسسه غیرانتفاعی اسکان دادن پناهجویان در شرایط بهتر است ،اما درواقع هدفی بزرگتر دنبال می‌شود و آن درگیر کردن مهاجران در فرآیند جامعه‌پذیری در محیط جدید و همچنین ارتقای توانایی و ظرفیت زیست مشترک است، به همین دلیل، کسانی که بخواهند خانه‌ای خالی در اختیار پناهندگان قرار دهند، مشمول فعالیت‌های این موسسه نمی‌شوند. به‌علاوه یکی از منافع میزبان از این اقدام، آشنایی با فرهنگ‌های دیگر عنوان‌شده است. از آن‌جا که نادیده‌گرفتن مهاجران غیرقانونی، در بلندمدت نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به افزایش و غیرشفاف شدن مشکلات زیست آن‌ها در محیط جدید منجر می‌شود،

مهاجران قانونی و غیرقانونی در برنامه همخانه شویم

این موسسه در کمک به پناهجویان تمایزی میان مهاجرانی که مجوز اقامت دارند و آنهایی که ندارند قایل نیست. درخصوص تامین هزینه‌های اسکان، مهاجران مجاز می‌توانند از حمایت دولت برخوردار شوند، اما کسانی که مجوز اقامت ندارند، چنین فرصتی را نخواهند داشت. در این موارد، موسسه عمدتا از طریق جمع‌آوری کمک‌های مردمی تلاش دارد هزینه اقامت پناهجویان غیرقانونی را تامین کند. در حقیقت، مهاجران با زندگی در کنار شهروندان کشور میزبان، از طریق یادگیری زبان و تقویت مهارت‌های اجتماعی در محیط جدید می‌توانند شانس بیشتری برای دریافت اقامت، یافتن شغل و حتی پذیرش در دانشگاه داشته باشند، علاوه بر این آسیب‌های اجتماعی ناشی از وجود بافت ناهمگون فرهنگی و اجتماعی در کشور میزبان کاهش خواهد یافت.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *