من به کجا تعلق دارم؟ مستندی از مهوش شیخ الاسلامی درباره زنان ایرانی است که با مردان افغانستانی ازدواج کرده‌اند. این مستند روز یکشنبه 20 آبان ماه 1397 ساعت 16 تا 18 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اکران شد. این برنامه را انجمن دیاران با همکاری انجمن علمی-دانشجویی جامعه‌شناسی و هم‌چنین انجمن علمی-دانشجویی توسعه برگزار کرد.

من به کجا تعلق دارم

ابتدای این برنامه، فیلم مستند نمایش داده شد. من به کجا تعلق دارم؟ زندگی مادرایرانی‌ها را روایت می‌کند. از ایران شروع می‌کند و پس از آن وارد افغانستان می‌شود. مشکلات و مسائل مادرایرانی‌های ساکن ایران و نیز افغانستان را نشان می‌دهد. در این مستند ما می‌بینیم که همه اینان مشکل دارند و فقط جنس و سطح مشکلاتشان با هم متفاوت است. مادرایرانی‌های ساکن ایران مشکل پذیرش و ادغام در جامعه را دارند و هم‌چنین چالش‌های قانونی که با آن مواجه هستند. در افغانستان اما مشکلات رنگ فقر به خود دارند. در این مستند می‌بینیم که زنان ایرانی که با مردان افغانستانی ازدواج کرده و به افغانستان رفته‌اند، دارند با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

مهوش شیخ الاسلامی. علی راغب

پس از آن مهوش شیخ‌الاسلامی در مورد شرایط زمان ساخت فیلم و سفرش به افغانستان توضیحاتی را ارائه کرد و تاکید کرد که در زمان ساخت فیلم، ایران بخش زیادی از افغانستانی‌ها را از ایران بیرون کرده بود.

مهوش شیخ الاسلامی

پرسش و پاسخ

در بخش پرسش و پاسخ با حاضرین جمع؛ نماینده دیاران کلیاتی در مورد وضعیت مادرایرانی‌ها در ایران بیان کرد و تصریح کرد که در حال حاضر دولت لایحه اعطای تابعیت به مادرایرانی‌ها را تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

من به کجا تعلق دارم

نماینده مادرایرانی‌ها

سپس نماینده مادرایرانی‌ها توضیحاتی در باب مشکلات و خواسته‌های خود و فرزندان‌شان بیان کرد و توضیح داد که نداشتن شناسنامه تا چه اندازه برای بچه‌های حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مشکل‌ساز بوده است و این مهم نیازمند توجه مسئولین و تصویب قانون است تا فرزندان آنان نیز مانند دیگر فرزندان ایران بتوانند زندگی کنند.

مادر ایرانی

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *