بررسی تبعات ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی

تبعات ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در پژوهش‌های دیاران:

در طول ۴۰ سال گذشته پدیده‌ی مهاجرت در سطح جهان روزبه‌روز گسترش بیشتری یافته است. ایران نیز مانند همه‌ی كشورهای جهان در طول ۴ دهه‌ی اخیر مواجهه‌ی بسیاری با این پدیده داشته است. مهاجران افغانستان، عراقی و پاكستانی در طول این دهه‌ها همواره در حال ورود به كشور بوده‌اند و از سوی دیگر تعداد زیادی از ایرانیان از كشور ایران به مقاصد مختلف جهان مهاجرت کرده‌اند.
عمده‌ی مهاجران حاضر در ایران، مهاجران افغانستانی و عراقی هستند. ورود این مهاجران طی چند موج اتفاق افتاد. یكی از بزرگ‌ترین موج‌ها بعد از انقلاب اسلامی بود. حمله‌ی شوروی به كشور افغانستان باعث شد تعداد زیادی از اتباع افغانستانی به مرزهای ایران پناهنده شوند. با آغاز جنگ تحمیلی، صدام حسین تعداد زیادی از شیعیان كشور عراق را از این كشور اخراج کرد. این شیعیان به عنوان پناهنده به ایران آمدند. سیاست ایران در قبال این مهاجران سیاست درهای باز بود. این مهاجران در مرزهای ایران پذیرفته شدند. آن‌ها به‌راحتی توانستند وارد شهرهای مختلف كشور شوند. سیاست درهای باز تبعات مختلفی در مورد مهاجران در ایران داشت. این سیاست فرآیند ادغام مهاجران در جامعه‌ی ایران را بسیار سهل كرد. یكی از تبعات این سیاست افزایش ازدواج بین ایرانیان و مهاجران بود؛ به‌خصوص ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانستانی و عراقی. تبعات ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی گوناگون بود.

تبعات گوناگون ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی

در سطح جهان نیز با افزایش پدیده‌ی مهاجرت نوعی از ازدواج‌ها به نام ازدواج‌های فراملی گسترش فراوانی یافته است. ازدواج‌های فراملی ازدواج‌هایی هستند كه در آن طرفین ازدواج از دو ملیت متفاوت‌اند. ازدواج زنان ایرانی با اتباع افغانستانی و عراقی را می‌توان از دسته‌ی ازدواج‌های فراملی دانست. اما سمت دیگر این ازدواج‌ها برای كشور ایران مهاجران ایرانی در سایر كشورها هستند. تعداد زیادی از زنان و دختران ایرانی نیز هستند كه از ایران مهاجرت کرده‌اند و در كشورهای دیگر با مردانی از اتباع سایر كشورها ازدواج کرده‌اند. یکی از جنبه‌های تبعات ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی همین مورد است.
به دلایلی كه در ادامه‌ی گزارش به‌طور مفصل به آن خواهیم پرداخت، آمار كامل و دقیقی از تعداد ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی در داخل و خارج از كشور وجود ندارد. اما آمارهایی جسته‌وگریخته در طول سالیان اخیر از سوی مسئولان اعلام‌شده است. صالحی، معاون فرهنگی اداره اتباع خارجی وزارت كشور تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده‌ی زنان ایرانی با اتباع خارجی در چهار سال گذشته در خارج از كشور را ۱۳۱۸۱ مورد و در داخل ایران را ۴۹۸۴ مورد اعلام كرده است. در تیرماه سال ۱۳۹۵ مدیرکل اداره اتباع خارجی وزارت كشور از ثبت ازدواج بیش از ۲۴۰۰۰ زن ایرانی با اتباع خارجی در این اداره خبر داد. به همین خاطر بررسی تبعات ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی چندان داده‌محور نیست.
نکته‌ای كه وجود دارد این است كه فرآیندهای ثبت ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی بسیار پیچیده و دشوار است (این فرآیندها در فصل‌های آتی به‌تفصیل تشریح می‌شوند)؛ به همین دلیل بسیاری از این ازدواج‌ها ثبت‌شده نیستند و آمارهای واقعی مطمئناً بالاتر از آمارهای اعلام‌شده از سوی مقامات هستند.

بررسی تبعات وضعیت موجود پیرامون ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی

اما این ازدواج‌ها چه ویژگی‌ها و چه تبعاتی دارند؟ ویژگی‌ها و تبعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی این ازدواج‌ها را می‌توان به شرح زیر اعلام كرد. (متن كامل گزارش با كلیك بر تصویر زیر قابل دانلود است):

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *