صدور کارت هوشمند برای مهاجرین در ایران، آخرین تحول مربوط به امور مهاجران در ایران است. تعدد مدارک هویتی و مراجع صدور مدارک اقامتی برای اتباع و مهاجرین خارجی در سالیان و دهه‌های اخیر، یکی از معضلات مدیریت مهاجرین در ایران بوده است. دستگاه‌های خدمت‌دهنده در ایران در رابطه‌ با اتباع ایرانی از یک کد ملی واحد استفاده می‌کنند.

اما برای ارائه‌ی خدمت به مهاجرین بیش از ۲۰ نوع کد و شماره‌ی شناسایی وجود دارد. همین امر باعث اختلالات بسیار در ارائه‌ی خدمات به مهاجرین دارای مدرک اقامتی معتبر در ایران بوده است. این مشکل به اندازه‌ای حاد است که عملا برای بسیاری از مهاجرین در ایران قانونی و یا غیرقانونی بودن هیچ تفاوتی ندارد. در ماه‌های اخیر سازمان ملی مهاجرت ایران به صورت غیررسمی آغاز به کار کرده است. صدور کارت هوشمند برای اتباع خارجی و یکپارچه‌سازی مدارک هویتی آنان زمزمه‌ای بود که این روزها در حال جدی شدن است.

۱. هدف از کارت هوشمند برای مهاجرین و اتباع خارجی

اولین زمزمه‌های صدور کارت هوشمند برای مهاجرین و اتباع خارجی در ایران در روز ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ رسمی شد. اصغر بلوکیان، مدیر کل اداره‌ی امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت به مشهد رفت تا مدیر جدید اداره اتباع استان خراسان رضوی را معارفه کند. بلوکیان در این مراسم از صدور کارت هوشمند برای مهاجرین و اتباع خارجی خبر داد. او هدف از این اقدام را «ارائه قانونمند خدمات و جلوگیری از سرگردانی مراجعه کنندگان خارجی در دستگاه های خدمات‌رسان در زمینه‌های مختلف همچون خدمات تحصیلی، درمانی، بهداشتی و تردد» اعلام کرد.

همه چیز در مورد کارت هوشمند برای اتباع خارجی در ایران

۲. پیامک‌های جعلی برای صدور کارت هوشمند مهاجرین

هنوز یک هفته از اعلام رسمی صدور کارت هوشمند برای مهاجرین نگذشته بود که سایت اداره‌ی اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران در ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ خبر از پیامک‌های جعلی صدور کارت موقت برای اتباع و مهاجرین خارجی داد. در این اطلاعیه آمده بود که:

«بدین وسیله به اطلاع کلیه اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران می‌رساند دریافت پیامک‌ های  ارسالی دفاتر پیشخوان مبنی بر مراجعه به دفاتر پیشخوان جهت ارائه درخواست و دریافت کارت شناسایی موقت جعلی می‌باشد.

لازم به ذکر است هرگونه پیامکی که از سوی سازمان ملی مهاجرت، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، ادارات اتباع استان‌ها و دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی صادر نشده باشد، جعلی بوده و هدف از ارسال آنها سوء استفاده از اتباع خارجی می‌باشد».

۳. خداحافظی مهاجرین با کارت آمایش؟!

اما خبری که صدور کارت هوشمند برای مهاجرین و اتباع خارجی را قریب‌الوقوع کرد، تمدید اعتبار کارت آمایش ۱۷ و کارت هویت ۱۶ تا زمان صدور کارت هوشمند اتباع و مهاجرین خارجی بود. در هفتم تیر ماه سال ۱۴۰۲ وزارت کشور طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که:

«با توجه به طراحی و پیاده سازی نظام حکمرانی هوشمند و ضرورت ایجاد هماهنگی های لازم فرادستگاهی اعلام می گردد: کارت های آمایش 17 و هویت 16 اتباع خارجی تا اطلاع بعدی معتبر می باشد .لذا به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در ارایه خدمات به پناهندگان جمعی (بیمه ، تحصیل ، خدمات بانکی و …) مقرر گردید مراتب به واحد های مرتبط در هر وزارتخانه ابلاغ گردد».

پایان اعتبار کارت‌های آمایش ۱۷ و هویت ۱۶ اتباع خارجی در پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲ باعث بروز مشکلاتی برای دارندگان این کارت‌ها شده بود. به عنوان مثال به این دلیل که اعتبار کارت‌های بانکی این دسته از مهاجران برابر با اعتبار مدرک اقامتی آنان است، از ۱ تیر ماه خدمات الکترونیک بانکی برای آن‌ها دچار وقفه شد.

کارت آمایش چیست؟

کارت آمایش یکی از معتبرترین مدارک اقامتی اتباع خارجی در ایران است. دارندگان این کارت در مجامع بین‌المللی جزء پناهندگان ساکن در ایران معرفی می‌گردند. طبق آخرین آمار حدود ۷۸۰ هزار نفر از مهاجرین ساکن ایران  خدمات بر مبنای این کارت، با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو است. اما دارندگان این کارت خود را تحت حمایت سازمان ملل متحد می‌دانند و از این که به ناگهان از ایران اخراج نمی‌شوند اطمینان خاطر دارند.

صدور کارت آمایش برای افراد جدید سال‌هاست که متوقف شده و تنها کسانی که پدر و مادرشان دارای کارت آمایش باشد می‌توانند در ایران کارت آمایش دریافت کنند. حال وزارت کشور برای تمدید اعتبار این کارت‌ها به مانند ۱۷ دوره‌ی گذشته عمل نکرده است. بلکه خبر از صدور مدرک هویتی جدیدی به نام کارت هوشمند داده است.

آیا کارت هوشند همان کارت آمایش است؟ آیا کارت‌های آمایش برچیده می‌شوند؟ این‌ها سوالات بودند که با اطلاعیه‌ی جدید وزارت کشور ایجاد شده بودند. اما هنوز کسی از کارت هوشمند و ماهیت آن خبر نداشت.

۴. اجرای آزمایشی کارت هوشمند اتباع خارجی در استان کرمانشاه

در دهم تیر ماه سال ۱۴۰۲، حمزه سلیمانی، مدیر کل اداره اتباع استان کرمانشاه از اجرای آزمایشی کارت هوشمند اتباع خارجی در استان کرمانشاه خبر داد. در فاز آزمایشی ۶ هزار نفر پناهنده‌ی عراقی ساکن استان کرمانشاه (دارندگان کارت هویت ۱۶) صاحب کارت هوشمند اتباع خارجی خواهند شد. او در مورد نحوه‌ی اجرای این طرح گفت: « یکپارچه سازی اطلاعات مهاجران در قالب سامانه واحد نتیجه تشکیل سازمان ملی مهاجرت در وزارت کشور است و برای صدور کارت هوشمند، اتباع مجاز باید اطلاعات خود را به صورت رایگان در سامانه و نرم افزار معرفی شده وارد کنند».

۵. کارت بانکی و سیم‌کارت متصل به کارت هوشمند

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان قم نیز پیش از این در مورد نحوه‌ی اجرای کارت هوشمند اتباع خارجی گفته بود: «جرای این طرح از آینده‌ای نزدیک و احتمالا ماه آینده و پس از معرفی یک اپلیکیشن آغاز خواهد شد. به گفته‌ی زارعی، پس از معرفی اپلیکیشن فوق، در مرحله‌ی اول اتباع دارای کارت آمایش بایستی وارد آن شوند و مشخصات خود را وارد کنند. سپس این اطلاعات با تطبیق در سامانه‌ی وزارت کشور راستی‌آزمایی می‌شود و پس از آن بانک سپه به عنوان عامل صدور کارت هوشمند مهاجرین، برای تبعه کارت صادر خواهد کرد. یک حساب بانکی بر روی کارت هوشمند صادره درج می‌شود و همانند کارت‌های بانکی دارای نوار مغناطیسی جهت استفاده در تراکنش‌های روزانه همانند خرید و امور بانکی می‌باشد. همچنین در کنار کارت هوشمند ملی مهاجرین یک سیمکارت همراه‌ اول یا ایرانسل با پیش‌شماره‌ی مشخص نیز به تبعه داده خواهد شد.».

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی قم، اولین گام اجرای طرح حکمرانی هوشمند مهاجرین را صدور کارت یکپارچه برای تمامی اتباع خارجی دانست و گفت: اتباع خارجی در این طرح دارای یک شناسه ملی می‌شوند.

مدیر کل امور اتباع استان کرمانشاه در رابطه با ارائه‌ی خدمات بر اساس کارت هوشمند در فاز آزمایشی اعلام کرد که با کارت هوشمند اتباع می توانند به راحتی در بانک سپه حساب بانکی باز کنند و سیم کارت همراه اول داشته باشند.

۶. چه کسانی صاحب کارت هوشمند اتباع خارجی می‌شوند؟

در فاز اول این پناهندگان هستند که در حال دریافت کارت هوشمند اتباع خارجی هستند. اما سایر گروه‌های مهاجر دارای مدارک اقامت قانونی در ایران هم به تدریج کارت هوشمند اتباع خارجی دریافت می‌کنند. در این رابطه حمزه سلیمانی در مورد فاز آزمایشی طرح گفته است که:

«پس از صدور کارت هوشمند برای دارندگان کارت هویت در ادامه تمام گذرنامه های خارجی نیز به کارت هوشمند متصل خواهند شد به عنوان نمونه دانشجویان و دانش آموزان خارجی مقیم استان نیز که با گذرنامه اقامت دارند به کارت هوشمند متصل می شوند. در مجموع ۶ هزار نفر از اتباع خارجی مجاز در استان ساکن هستند که شامل دانشجویان و دانش آموزان نیز می شود».

۷. دارندگان برگه‌ی سرشماری هم کارت هوشمند اتباع خارجی دریافت می‌کنند؟

مدیر کل اداره‌ی اتباع استان قم هم پیش از این گفته بود:

«در مرحله‌ی اول اجرای این طرح، اتباع دارای کارت آمایش و هویت مدنظر قرار می‌گیرند که به جای کارت‌های آمایش و هویت برای آنان کارت هوشمند ملی مهاجرین صادر می‌شود. در ادامه طرح نیز افراد دارای برگه‌های سرشماری و گذرنامه مشمول اجرای طرح خواهند شد.

این مقام مسئول با اشاره به صدور انواع مدارک اقامتی بنا بر اقتضای زمان در سالیان گذشته برای اتباع خارجی گفت که کارت هوشمند ملی مهاجرین برای تک تک اعضای خانواده‌ها صادر می‌شود و جایگزین تمامی مدارک موجود اقامتی خواهد شد.»

باید دید که پس از اجرای فاز آزمایشی اجرای کارت هوشمند اتباع خارجی، اجرای آن در سراسر کشور چگونه خواهد بود.

۸. آغاز صدور کارت هوشمند در ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲: آمایشی‌ها و دانشجویان بین‌المللی در اولویت

عبدالله مبینی رئيس سازمان ملی مهاجرت ایران در روز ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲ از آغاز صدور کارت هوشمند برای مهاجران افغانستانی به همراه سیم‌کارت و کارت بانکی خبر داد.

«عبدالله مبینی» رئیس سازمان ملی مهاجرت در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ساماندهی وضعیت اقتصادی این مهاجران، گفت: بیش از ۹۰ درصد از مهاجران کشور ما، افغانستانی هستند. ضعف بزرگ مهاجران افغانستان این است که به دلیل بحران‌هایی که در آن خطه رخ داده، هیچ‌کدام دارای مدرک هویتی نیستند. شناسنامه، گذرنامه و کارت ملی یا به قول خودشان تذکره ندارند.

وی افزود: در نتیجه این افراد بدون داشتن مدارک هویتی وارد کشور می‌شوند. ورود برخی از این افراد غیرقانونی است که پس از دستگیری از کشور طرد می‌شوند و دوباره با نام دیگر و از گذرگاه دیگر برای ورود اقدام می‌کنند. این کار هزینه گزافی را بر ما تحمیل می‌کند.

رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: بهترین کار این بود که اساس خود را بر «زیست‌سنجی» گذاشتیم. به این ترتیب که کاری نداریم اسم فرد چیست؟ برای ما مهم این است که آن فرد کیست و بر اساس اثر انگشت، چهره صورت و عنبیه چشم «چه کسی بودن» فرد را احزار می‌کنیم. به این ترتیب مشخصات فردی افراد معیار ما قرار می‌گیرد.

تبدیل کدهای متعدد مهاجران به یک کد یکتا

مبینی بیان کرد: هر فرد مهاجر دارای ۱۷ کد در کشور است. قدم مهم ما این است که این ۱۷ کد به یک کد «یکتا» تبدیل شود که وزارت کشور آن را صادر می‌کند. این کد مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی و شورای ساماندهی را دارد و دستور رئیس جمهور است، این کد برای ما مبنای هویت فرد است.

وی تصریح کرد: بر مبنای این کد برای هر فرد یک کارت‌بانکی و سیم‌کارت داده می‌شود تا آن تبعه بتواند تراکنش‌های مالی و نیازهای ارتباطی که هر شهروند اولیه مهمانی به آن نیاز دارد را در دسترس داشته باشد. برای جمع‌آوری اطلاعات و صدور کارت، سامانه‌ای را طراحی و عملیاتی کردیم.

رئیس سازمان ملی مهاجرت با بیان اینکه اکنون نزدیک به یک میلیون نفر از اتباع افغانستان از طریق این سامانه، ساماندهی شده‌اند، ادامه داد: این کار نیاز به‌دقت فراوان دارد و امیدوار هستیم در چند روز آینده واگذاری کارت‌های هویتی از طریق دفاتر کفالت آغاز شود. در این کارت هویتی یک کارت‌بانکی و یک سیم‌کارت وجود دارد.

آمایشی‌ها و دانشجویان در اولویت

مبینی تاکید کرد: ساماندهی تمام مهاجران افغانستانی در چند نوبت انجام می‌شود. در بخش نخست مهاجرانی که به‌صورت قانونی وارد کشور شده‌اند، را در این سامانه ثبت کرده‌ایم. این افراد دارای «هویت ۱۶» هستند و از طریق مسیر قانونی همراه گذرنامه وارد کشور شده‌اند.

وی تصریح کرد: دومین گروه افراد «هویت ۱۷» و دسته سوم دانش‌آموزان هستند. البته در خصوص دانش‌آموزان برای صدور کارت بانکی و سیم‌کارت ملاحظاتی وجود دارد که آن‌ها را در نظر می‌گیریم. در ایران نزدیک به ۱۲۰ هزار دانشجوی افغانستانی داریم که صدور کارت هوشمند هویتی همراه با کارت بانکی و سیم‌کارت برای آنها را در دستور کار داریم. به این واسطه تمام مشخصات فرد به شکل بیومتریک ثبت می‌شود.

رئیس سازمان ملی مهاجرت با بیان اینکه پاسخ استعلام وزارت کشور از سازمان ملی مهاجرت در عرض ۳ ثانیه پاسخ داده می‌شود و ساماندهی را با سهولت مواجه می‌کند، در پاسخ به اینکه میزان استقبال مهاجران افغانستان از این کار را چطور برآورد می‌کند، گفت: استقبال مهاجران از ساماندهی وضعیتشان بسیار زیاد است.

مبینی گفت: این افراد سال‌هاست به دلیل شرایطی که داشتند با تنش مواجه بودند، هویت نداشتند، دستگیر شدند، ارائه خدمات از آن‌ها دریغ شده و برای دریافت یک برگه سرشماری سختی زیادی را متحمل شده‌اند، حتماً از چنین امکانی استقبال می‌کنند. این کارت هویتی به هیچ عنوان امکان جعل ندارد و جایگزین ۱۲ نوع برگه و اوراق هویتی می‌شود که ما تا کنون برای این افراد صادر کرده‌ایم.

۹. تصویر کارت هوشمند مهاجرین و اتباع خارجی

تصویر کارت هوشمند مهاجرین و اتباع خارجی

اولین کارت‌های هوشمند مهاجرین و اتباع خارجی در ۲۰ آبان سال ۱۴۰۲ اعطا شد. سازمان ملی مهاجرت در کانال ایتای خود طی یک اطلاعیه اعلام کرد که:

با توجه به شروع پخش کارت هویت اتباع و مهاجرین خارجی از روز شنبه ۲۰ آبانماه ۱۴۰۲ در دفاتر کفالت کل کشور، از کلیه اتباع و مهاجرین مجاز که شامل دریافت کارت میشوند خواهشمندیم از حضور در در دفاتر کفالت خودداری نمایند تا توسط دفاتر کفالت برای دریافت کارت با ایشان تماس حاصل شود.

روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت

۱۰. هزینه‌ی صدور کارت هوشمند مهاجرین و اتباع خارجی در سال ۱۴۰۲

دارندگان کارت آمایش اولین گروه از کسانی هستند که در حال دریافت کارت هوشمند هستند. کارت هوشمند مهاجرین و اتباع خارجی برای گروه‌های مختلف مهاجر حاضر در ایران شکل یکسانی خواهد داشت. فقط نوع مدرک اقامتی در آن درج می‌شود. در سالیان گذشته هزینه تمدید کارت آمایش بر اساس تعداد اعضای خانواده تعیین می‌شد. برای صدور کارت‌های هوشمند نیز همین رویه در پیش گرفته شده است. بنا بر اعلام دفاتر کفالت هزینه‌ی صدور کارت آمایش برای خانوارهای با تعداد اعضای مختلف بدین قرار است:

1.یک نفر : 1،204،500 تومان
2.دو نفر :  2،059،000 تومان
3.سه نفر:  2،913،500 تومان
4.چهار نفر : 3،768،500 تومان
5.پنج نفر:  4،632،000 تومان

۶. شش نفر :  5،477،000 تومان
7.هفت نفر:  6،311،000 تومان
8.هشت نفر :  7،166،000 تومان
9.نه نفر:  8،020،000 تومان
10.ده نفر :  8،875،000 تومان

هزینه‌‌های ذکر شده بدون احتساب هزینه صدور کارت کار است و هزینه صدور کارت کار جداگانه حساب می‌شود. سرپرست خانواده‌هایی که مدرک اقامتی کارت آمایش دارند موظف‌اند علاوه بر کارت آمایش، کارت کار (مجوز اشتغال) نیز دریافت کنند.

۱۱. کارت هوشمند مهاجرین و اتباع خارجی برای دانشجویان بین‌المللی در ایران

طبق اولویت‌های اعلامی دانشجویان بین‌المللی در ایران دومین گروه حائز دریافت کارت هوشمند مهاجرین و اتباع خارجی هستند.در همین راستا، سازمان ملی مهاجرت در کانال ایتای خود در روز چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ شرایط دریافت کارت هوشمند برای دانشجویان بین‌المللی را به شرح زیر اعلام کرد:

مراحل دریافت شناسه یکتا و صدور کارت هوشمند دانشجویان اتباع خارجی :

۱_مراجعه دانشجو به ادارات اتباع خارجی یا دفاتر خدمات اقامت و اشتغال(کفالت) در استان

۲- ارائه اسناد و مدارک اقامتی(پاسپورت و …)

۳- اخذ شناسه یکتا

۴-ورود به سامانه هوشمند مدیریت اتباع و مهاجرين(سهما )سازمان ملی مهاجرت به آدرسhttps://irmigrationorg.ir

۵-انتخاب سامانه دانشجویی در سامانه سهما و تکمیل

۶- صدور کارت هوشمند

(پس از سیر مراحل و بررسی اطلاعات ، سازمان ملی مهاجرت کارت هوشمند را صادر می‌کند و دفاتر کفالت یا ادارات اتباع خارجی استان با دانشجویان جهت دریافت کارت تماس می‌گیرند).

به اشتراک بگذارید

نظرات

    • متاسفانه پشت این کارت هوشمند تبعیض زیادی وجود دارد چرا فقط یه کارت بانکی که پشتش مشخصات نفر وجود داره که باید کارت هویتی بدیم به فروشنده که امکان داره سوء استفاده بکنه باهاش
      اخرش این کارتها صادر میشه ولی اتباع نمیتونه یه بلیط اینترنتی ساده اتوبوس یا قطار بخره منی که متولد ایرانم نمیتونم یه بلیط قطار یا اتوبوس بخرم چیزای دیگرم هست که طولانی میشه

  1. سلام و ارز ادب
    بنده کارت آمایش ۱۷ دارم و خانومم پاسپورت
    دوتا پسر ۳ دارم که مدارک بهشون ندادن به دلیل اینکه خودم کارت آمایش داشتم و خانومم پاسپورت
    سوالم اینه آیا حالا که قراره کارت هوشمند صادر بشود برای دو تا فرزندم نیز کارت هوشمند صادر میشود؟
    آیا خانومم که پاسپورت داره هم کارت هوشمند بهش تعلق میگیره؟
    اصلا میشه ما خودمون یک خانواده مستقل بشیم خودم بشم سر پرست چون الان من کارت آمایشم با پدرم هست و خانومم با خانواده ی خودشان؟؟؟
    با این کارت میشه در شرکتی که کار میکنیم بیمه هم بشیم؟؟؟؟
    و سؤال آخر اسم و تاریخ من اشتباه ثبت شده در کارت امکان تعقیر آن هست؟؟؟؟؟
    ممنون میشم جواب سؤالاتم را بدید

    • تا جایی که من میدونم قبلا اینجوری بود یه پاسپورت کارتی باهم ازدواج میکردن باید جفتشون پاسپورت میگرفتن و تشکیل پرونده میدادن الانش معلوم نیست یاید دربیاد

    • من به عنوان یک ایرانی مخالف حضور افغان ها هستم چه قانونی چه غ قانونی هاشون.

      اما شما دولت مردای خائن مقابل مردم ایران ایستاده اید می بینید مردم مخالف حضور این ها هستند ولی دارید بهشون کازت هوشمند میدید خوب کشوروتحویل طالبان دادید وطن فروشا

      • سلام دوست عزیز. منم مخالف بودن خودم که یک افغانم در ایران هستم ولی متاسفانه دولت و کشورتان اجازه عبور و خروج از کشور به سمت دنیای انسانی و ازاد را نمیده . حالا شما بگید شاید گوش کنن

        • همان طور که وارد کشور شده آید میتوانید به افغانستان برگردید و از همان جا اقدام به رفتن کشور آزاد کنید ..رفت و آمد شما در کشور خودتان به کسی مربوط نیست ولی در ایران مربوط است چون با یک پاسپورت آمدن و یا غیر قانونی آمدن به ایران راحت است ولی به خارج سخت است و قوانین خودشو داره و تنها مرز ایران نیست .که همان ترکیه مرزهایش با ایران را بسته است آن هم به خاطر خروج غیر قانونی از ایران به ترکیه

          • فکر میکنی ما خلیم
            والا انگار اومدیم زندان نه اجازه خروج داریم نه ورود ، ورود که فکر نکنم دیگه کسی بیاد خل هم نیستا بیان همینجوری هم که هستیم داریم هزینه هاشو میدیم
            والا اگه اجازه خروج بدن هیچکس نمی‌مونه
            ملت پناهنده میشن یه کشوری اون کشور ناز اون پناهنده رو میکشه خرج و مخارجشو میده
            تازه منت هم نمیدن
            اینجا ما داریم سال به سال نفری ۱/۵میلیون میدیم عوارض شهرداری جدا میدیم ، درس هم که میخونیم پولشو میدیم دارید منت میدید اخه منت چی حق منت دادن نداری الان اگه اتباع از ایران خارج بشن کار پلاستیک و ساخت وساز ساختمان کاملا میخوابه کاملا
            بعد اگه ما نباشیم یکی امثال تو میخوان پول کیو بخورن منن خودم دوستان ایرانی زیاد دارم که واقعا دوستشون دارم و برام عزیزن این حرف هایی هم که زدم منظورم امسال شما بود نه همه

        • سلام و درود خدا بر شما عزیزان
          ،تمامی خواهران و برادران افغانستانی
          ،میهمانان عزیز و شریف و پر از مهر و محبت
          ،در هرجای دنیا آدم بد وجود داره و مختص به هیچ جای خاص نیست
          ،ما ایرانی ها و شما افغانستانی ها مورد ظلم کشورهای ظالم و حرصیم و باید دلها و دستتان و قدرت و زورمان رو به سمت دشمن مشترک بگیریم.
          از اینکه افتخار میزبانی شما میهمانان بزرگوار رو در ایران داریم،به خودایرانی ام افتخار میکنم ،ای همزبان و ای هم دین و ای مهربان
          به حرمت شاه خراسان قدمهایتان بر سر چشمانمان
          از اینکه بدلیل تحریمهای دشمنان مشترک نمیتوانیم بخوبی و خوشرویی از شما میهمانداری شرمنده ایم.
          به آید روزهای بهتر

      • من موندم تو اینجا تو این سایت که مربوط به تو نیست چیکار میکنی ما نباشیم که دولت به تو یارانه بده چجوری میخای زنده بمونی؟

      • سلام من هم ب عنوان یه ایرانی میگم تو حق نداری به جای بقیه مردم ایران نظر بدی…ایرانی و غیر ایرانی نداره همه انسان هستیم البته به جز …

      • آقا یا خانم ایرانی،درود بر شما
        مهاجرت و مهاجر یک امر حیاتی هست،آیا شما یا اقوامتان دوستان آشنایان یا حتی فامیل مقیم کشورهای خارجی ندارید؟؟؟!!!
        واژه‌ی مهاجر به آنها هم طعلق میگیرد،درجریان باشید.
        و اینکه دولت مردا ایشان را سازماندهی کنند کجاش مشکل داره؟؟!!! یکم فکر کنید لطفا یکم از دید انسانیت به قضایا نگاه کنید،ممنون.

      • شما اونقدر ابلهه هستید که نمیدونید ما افغان ها با طالبان مخالف و یکی نیستیم چطور ما همه رو تو یه کفه ترازو میزارید ، فکر کردید اگه ما با طالبا مشکل نداشتیم حاضر بودیم کشورمون پاره وجودمون رو ول کنیم بیایم همچین جایی :/

    • سلام ببخشید میگم من و خانواده‌ام همگی پاسپورت جدا گانه داریم میخواستم بپرسم ایا همگی ما کارت هوشمند دریافت میکنیم.ومیخواستم بپرسم که سیم کارت ها وابر بانک هایی که به پاسپورتم وصل است قطع میشود یا نه

  2. اگر کارت هوشمند رو بگیریم میتونیم گواهی نامه بگیریم ؟و یا اموال غیر منقول مثل ماشین و … رو به نام خودمون بزنیم چون واقعا معضل بزرگی هست به خصوص گواهی نامه که یه مهارت هست ، چه دلیلی داره که اتباع نمیتونن گواهی نامه بگیرند و این خیلی بده

      • میگن پولها رو باید بریزیم تو بانک سپه که نه سود میده نه هیچی . بدون شک نه گواهینامه در کار خواهد بود نه حق تملک اموال منقول غیر منقول ( خانه و ماشین و…) صد سال هم بگذره اوضاع ما هیچ تغییری نمیکنه????

        • به نظر بنده این یک‌توهین بزرگ هست یعنی چی که مدرک هویتی و‌کارت بانکی یکجا باشه من دوست ندارم‌وقتی کارت بانکیمو‌ بدم‌دست فروشنده تمام‌مشخصات فردی من روی اون حک‌شده باشه توهینی نبوده که به ما نکرده باشند امیدوارم‌مخاحرین عزیز هرچه زودتر به وطنشون برگردند و عزت نفس ازدست رفته خود رو‌ بدست بیاورند. تا کی مخاهند این همه ذلت و‌خواری رو‌تحمل‌کنند اگر کسی در وطن خود با شرافت بمیرد بهتر است حتی اگر مفت کار کند برای وطن خود کرده

          • برای هر فرد یک حساب سپه باز میکنن و این برای حل شدن مشکل حساب بانکی اتباع هست و بانک برای شما کارت صادر میکنه ومشخصاتش هم روی کارت هوشمندت هست.بقیه بانکها هم بسته به نوع مدرکت که امایش یا اقامتی باشه خساب باز میکنن که نوع مدرک قبلیت روی کارت هوشمندت چای میشه نگران نباشید اینبار فقط هزینه کارتها نسبت به قبل بیشتر شده

        • این حسابی که میگن برای حل شدن مشکل باز کردن حساب اتباع هست بانکهای دیگه اگه بخشنامه داشته باشن باز میکنن بخصوص امایشیها و اقامتی هارو حسابهای دیگتونو نمیبندن نگران نباشید

      • سلام من حمیدتلاش استم کارت آمایش ۱۷ دارم از خراسان رضوی هست میتونم کارت رو از بندرعباس استان هرمزگان بگیر یا خیر لطفا جواب بدین

  3. یا ابوالفضل ، تا همین الان که شغلهامون رو گرفتن . لابد میخواید کشورم دو دستی بهشون بدید دیگه . متروهامون پر مرد افغانی شده . اگه دولت درست و حسابی داشتیم همشون رو اخراج میکرد نه اینکه اقامت ۱۰ میلیون نون خور اضافه رو قانونی بکنه!

        • سلام برادر ایرانی
          این که فرمودید شغلهای ما را افغانها گرفتند خدمتتان عرض کنم اکارهایی که افغانها انجام می دهند مسلما ایرانیهای عزیز انجام نمی دهند که به افغانها رسیده است.
          شغلهایی که افغانها در ایران انجام می دهند بسیار زیاد هست نگران نباشید فقط همت برادران ایرانی را می طلبد.
          من چندین دوست ایرانی دارم که شوهرانشان بنایی می کنند ولی متاسفانه ببخشید تن به کار نمی دهند یک روز سر کار می روند چند روز بهانه می آورند و نمی روند اینجا که دیگر افغانی نیست.
          معماری می گفت کارگر ایرانی کار نمی کند به همین دلیل کارگر افغان می گیرم.
          حالا خودتان قضاوت کنید آیا کارها را افغانها گرفته اند و یا برادران ایرانی خیلی دنبال کار نیستند.

      • خواهش میکنم بروید در وطن خودمان کار کنید وطن نیاز به شما نیروهای جوان دارد تاکی خواری و ذلت و منت دولت بیکانه را میخواهید تحمل کنید شرافت و غیرتتان کجاست افغانستان درحال حاضر ارام است

    • تو اگه عرضه کار داشتی نمی امدی تو این پبج که مربوط به اتباع میشه حرف بزنی کار هست تو نشتی زر می زنی ها و اگه می خوای بگی من افغانی هستم من ایرانی هستم و همسرم افغانی پس بیا پایین و زر نزن

    • ۳ میلیون مهاجر داخل کشور ایران هستن بعد شغل چی حالت خوبه؟ شغل های دولتی هیچ کس نمی تونه شرکت کنه شغل های شرکتی هم همین طور انصاف آشپزی هم همین طور بعضی از رشته های تحصیلی هم همین طور معلم شدنم همین طور کارمند و…….. پس الکی شرور نگو هیچ کس شغلی نگرفته با اینکه الان آمریکا فقد ۳۵ درصد جمعیت شون آمریکایی بقیه مهاجرن تو هر کشوری نهایت ۱۰ سال اقامت داشته باشیم جزو اون کشور حساب میشی ما اینجا الان تقریبا ۴۲ ساله هستیم ولی همون اش همون کاسه بعد مالیت هایی ک از اتباع می گیرن متلعی ؟ حتی پول استفاده از پارک هارو می گیرن

    • سلام برادر دینی !؟
      اولا ؛
      امار ۱۰ میلیونی رو از کدوم سازمان یا ارگان گرفتین ؟ بر اساس اخرین سرشماری ۴ میلیون و خرده ای بوده و با غیر قانونی ها شاید بشه ۶ میلیون . که با اومدن این کارتها ، دیگه غیر قانونی نمیتونه تو این کشور بمونه و مجبور به ترک میشه .
      دوما ؛
      مهاجرین دارن تو ایران حاصل دسترنجشون رو میخورند و سر سفره مفت ننشستن که اینجور میگین ! تازه این مهاجرین سخترین کارها رو با ارزونترین قیمتها دارن انجام میدن و همش به سود خود شماست . میدونی اگه قیمت کارگران و قشر پایین جامعه بالا بره … کم کم قیمت همه چیز بالاتر میره ؟!
      سوما ؛
      این کارهایی رو که مهاجرین انجام میدن ،کمتر قشری از شما حاضر به انجامش هست ، مانند کوره پزی ها ، انبارداری ، نگهبانی ساختمانها و پروژه ها و تونل ها و همه کارهای حمالی و سخت و …
      چهارما ؛
      تمام دنیا مهاجر داره … شما خودتون در حالی که کشورتون هیچ مشکل امنیتی و … نداره دارین گروه گروه مهاجرت میکنین به اروپا … حالا یه عده هم اومدن اینجا . چرا چیزی رو که برای خودتون میپسندین ، برای دیکران ایراد میگیرین ؟!
      پنجم ؛
      با اومدن این کارتها و شناسایی و ساماندهی ، دیگه تقدیم کشور دو دستی معنا نداره ؟! التماس تفکر
      و …

      • ممنون بابت این حرف زیبا مردم ایران خوبن البته بعضیاشون بعضی از مردم ایران نژاد پرست هستن چشم دیدن مهاجر رو ندارن بخدا اگه مهاجر از ایران بره ایران رو آشغال بر میداره میشه مثل کشور عراق همین مهاجرین هستن که تهران به اون بزرگی رو دارن تمیز میکنن بدون اینکه دستمزد خوبی بگیرن جوانهای ایرانی همشون بفکر خوش گذرونی و عیاشی هستن ولی جوون مهاجر صبح تا شب دنبال ی لقمه نون هست برای خانوادش اینقدر نژاد پرست نباشید دوستان ایرانی بخدا مهاجرت سخته مطمئن باشید اگه ما مجبور نبودیم به اینجا میومدیم تا تحقیر بشیم توسط افرادی که لایق نگاه کردن هم نیستن که بویی از انسانیت ندارن

  4. سلام.چرا مارو انقدراذیت میکنید.الان میگن بایدبچه های مدرسه ای اتباع شهریه پرداخت کنند.برای کارت هوشمندهم‌میگن چندمیلیون میخوان بگیرند.بیشترمردهای ماکارگرساده هستند.بااین کارها زندگی درایران رو برای ماسخت میکنید.خدا رو خوش نمیاد.اینجامگه یه کشوراسلامی نیست؟؟؟؟

  5. انشاالله هرچی سریعتر این کار انجام بشه من نه ماشین دارم نه موتور ولی چند ماشین از برادران افغانستانی به اسم خودم کردم و نگرانم که یارانه منو قطع نکن ایران بایس از این فرصت استفاده کنه و کاری انجام بده هم برای مهاجرین سود داشته باشه هم برای دولت و چهره خبیس بودن غرب را نمایان کنه

  6. همه فامیلا و اشناهایی که رفتن به کشورهای خارجی طی مدت ۵ الی ۷ سال مقیم شدن انقدوضعشون خوب شده که ایران که میان میلیونی خرج میکنن هرشب غذای اماده میخورن ولی پدرومادر منکه ۵۰ ساله ایرانن حتی انقد ندارن که ماهی یک بار گوشت بخرن این حد تفاوت بین کشور اسلامی و مسیحی ویا حتی کافر فقط باعث بدنامی ایران میشه ادعای مسلمان بودن دارید اما انقدر تفاوت بین شماست ،هر کسی که میتونه ازین کشور بره بخدا ۱۰۰ سال هم ایران بمونید همونی هستید که بودید هیچ حق وحقوقی ندارید.

    • سلام ببخشید من الان کارت هوشمند دارم تو بانک سپه حساب داشتم قبلش و میخوام تو بانک صادرات و ملت حساب باز کنم رفتم بانک گفتن برای اتباع حساب باز نمی‌کنیم پس این کارت هوشمند بدرد چی میخوره ک ی حساب بانکی نمیتونیم باز کنیم چهل ساله کارت کارت آمایش داریم

  7. ,اخه این طرحیه ؟ یعنی ما باید برای خریده ساده تمام اطلاعات شخصی مون رو دست این و آن قرار بدیم از نام پدر تا نام و نام خانوادگی و شماره های شناسایی، اومدین موهاشو درست کنید زدید چشم شم‌کور کردید بعد بیست سی سال زندگی اخرم اینجوری حساب باز کنید؟ اصلا این عابربانک قابل استفاده است؟ ،مثلا دستگاه عابر کارت رو بخوره بعد میشم بدون مدرک باید صبر کنیم تا بانک باز بشه بریم‌ مدرک‌ مون رو بگیریم ????

    • دوستان دقت کنید شناسه سیم کارت روی کارتها هست .که یک قطعه کوچک پشت کارت هست که تمتمی مشخصات شما در اون ذخیرست.منظور سیم کارت تلفن همراه نیست دقت کنید.که پشت کارت ملی ایرانی ها هم هست.الکی جو ندید به کرامتوم بر خورد سیم کارت به کارت چسبیده.اطلاعاتتون رو بالا ببرید و برای اون دسته از افرادی که میگن مدرک همه رو یکی میکنن!اینطور نیست فقط شکل همشون یکی میشه و روی کارت نوشته میشه چه نوع اقامتی داری مثلا امایش دارید یا سرشماری یا پاسپورت خانواری و …پس دقت کنید و اخبار رو درست بخونید.تنها هزینه نسبت به سالهای قبل

  8. اقا من همین ایرام متولد شدم بابای من 50 ساله تو ایرانه الان یعنی من که کارت امایش دارم با اونی که دوساله اومده مخصوصا این سنی ها خیلی اومدن من با اینا باید یکی باشم نباید دولت ایران به برگه سرشماری کارت بده اصلا اونم هوشمند فقط فقط باید به اونایی که کارت امایش دارن کارت هوشمند بده

    • سلام
      چقدر تو ادم بد بینی هستی اصلا فک نمیکردم تو افغانی باشی به تو چی ربطه داری که این حرف میزنی من چند سال زودتر اومد نباید به ا نا که دیر تر ا مدن کارت بده خدا شاهد جای شرم هست با اینطور برخورد

    • دوستان دقت کنید شناسه سیم کارت روی کارتها هست .که یک قطعه کوچک پشت کارت هست که تمتمی مشخصات شما در اون ذخیرست.منظور سیم کارت تلفن همراه نیست دقت کنید.که پشت کارت ملی ایرانی ها هم هست.الکی جو ندید به کرامتوم بر خورد سیم کارت به کارت چسبیده.اطلاعاتتون رو بالا ببرید و برای اون دسته از افرادی که میگن مدرک همه رو یکی میکنن!اینطور نیست فقط شکل همشون یکی میشه و روی کارت نوشته میشه چه نوع اقامتی داری مثلا امایش دارید یا سرشماری یا پاسپورت خانواری و …پس دقت کنید و اخبار رو درست بخونید.تنها هزینه نسبت به سالهای قبل

  9. سلام و خسته نباشید من با نظر یسری دوستان موافقم واقعا این همه سال اینجا بودیم تو سختیا و شادی ها پای کشور عزیز ایران زندگی کردیم مثل کشور خودمون حاضریم جان خود را فدا کنیم و باکی نداریم اما اینهمه تبعیض درست نیست ما همه انسانیم چرا باید با حسرت زندگی کنیم کسایی که کشور های خارجه هستند بهترین وضعیت رو دارند و حتی مدارک و اقامت خود همون کشور رو دارند مثل اینکه مدارکشون با مدارک اونا یکیه ولی ماها چی انتظار نداریم کارت ملی و شناسنامه برامون بدین ممنونیم نه ولی همینکه تو بعضی مسائل بتونیم کسب و کاری داشته باشیم و خرید وفروش کنیم خونه ماشین بتونیم بنام بزنیم و تو چیزای دیگه حق انتخاب داشته باشیم کافیه که همینم نداریم متاسفانه هرجا میریم باید یک مشت خار بخوریم بخاطر اتباع بودن ولی امیدوارم این کارت هوشمندی که میگن درد مارو دوا کنه و اوضاع رو بدتر نکنه انشالله ایران اسلامی و رئیس جمهور عزیز و مقام معظم رهبری پایدار و سلامت باشن همیشه کشور افغانستانم آباد بشه و از ظلم و ستم پاک بشه و هیچ ستمی هیچ جای جهان نباشه الهی آمین یا علی خدانگهدار

  10. سلام
    چقدر تو ادم بد بینی هستی اصلا فک نمیکردم تو افغانی باشی به تو چی ربطه داری که این حرف میزنی من چند سال زودتر اومد نباید به ا نا که دیر تر ا مدن کارت بده خدا شاهد جای شرم هست با اینطور برخورد

  11. باید ۴۰شبانه روز گریه وتوبه ودعا و قربانی به درگاه خدا کنیم تا امام زمان وسید خراسانی ظهور کنه و بیاد مشکل مارو حل کنه،هیچ کسی رو غیر خدا نداریم که شکوهامونو بشنوه،ولی من دیگه زندگی رو دوست ندارم ونمیخوام،مرگ بهتر از زندگی ننگین هست

  12. سلام علیکم عزیزان حال تون خوبه و خسته نباشید
    برای نوبت گیری کارت هوشمند اتباع به کدام سامانه مراجعه کنیم https://irmigrationorg.ir/Mohajer/Site
    این سامانه است دیکه گزینه که مربوط به کارت هوشمند بود حالا دیگه فعال نیست
    و این یکی سایت هم ثبت نام کارت هوشمند ملی زده آیا صحت داره یا نه
    https://www.ncr.ir/idcard/
    اگه کسی اطلاع داره خواهش بگه ????????????????
    ممنون و خدا نگهدار

    • این سایتهاهیچ ربطی به کارت هوشمندندارنددرحال حاضروبرای کارهای دیگه هستنداون سایتی که زدی کارت هوشمندملی برای خودملت ایرانه نه اتباع کارت هوشمندفقط ازطریق دفاترکفالت به کسانی که مدرک معتبردارندداده میشه کسانی که هیچگونه مدرکی ندارندبهشون هیچگونه مدرکی دیگه داده نمیشه

  13. سلام من مادرم ایرانی هست و خودمم توی ایران به دنیا اومدم ،تو رو خدا یه کاری برای تردد بکنیند،بخدا یه سفر درست نرفتیم تا حالا ،حیوان که نیستم .یا زندانی باشیم که بهمون مرخصی بدین ????

  14. سلام و خسته نباشید خدمت شما
    ببخشید دوتا مشکل و سوال داشتم
    ۱:خودم و فرزندانم پاسپورت سفید و جداگانه طرح خانواری از مشهد دارم و همسرم کارت آمایش از تهران آیا امکانش هست که کارت هوشمند ایشان را انتقال بدهید مشهد ؟
    ۲: با گرفتن کارت هوشمند جدید آیا امکان گرفتن گواهینامه رانندگی برای افرادی مثل من هم هست ؟
    ممنون میشم اگه این مشکلات بنده را رفع کنید

  15. این کارت هوشمند یک جنایت است
    یعنی افغانی که سال 1357 امده و اینجا هم متولد شده با یک افغانی که امروز وارد ایران میشه هیچ فرقی نداره
    متوجه میشین چی میگم یا نه؟!

    • دوستان دقت کنید شناسه سیم کارت روی کارتها هست .که یک قطعه کوچک پشت کارت هست که تمتمی مشخصات شما در اون ذخیرست.منظور سیم کارت تلفن همراه نیست دقت کنید.که پشت کارت ملی ایرانی ها هم هست.الکی جو ندید به کرامتوم بر خورد سیم کارت به کارت چسبیده.اطلاعاتتون رو بالا ببرید و برای اون دسته از افرادی که میگن مدرک همه رو یکی میکنن!اینطور نیست فقط شکل همشون یکی میشه و روی کارت نوشته میشه چه نوع اقامتی داری مثلا امایش دارید یا سرشماری یا پاسپورت خانواری و …پس دقت کنید و اخبار رو درست بخونید.تنها هزینه نسبت به سالهای قبل

  16. فقط کارت آمایش جمهوری اسلامی کلا پناهندگان دارای دفترچه پناهندگی را فراموش کردن نیروی انتظامی که کاری نمیکنه فقط یه شناسه فراگیر 16رقمی صادر میکنه که هیچ سیستمی اونو نمی خونه نه بانک نه دفترپیشخوان و پست بانک ووووو سال1354آمدیم ایران ما باید تاوان حماقت پدران مون را برای پناهنده شدن به ایران را بپردازیم درست ما شناسنامه ایران را نداریم اما نژادمان ایرانی بابا بس تا کی

    • واقعا موافقم….چهل و پنج ساله متولد ایران باشی ولی هیچ هویتی نداشته باشی، از روز اول تمام خاطرات و روح و جانت متعلق به ایران باشه ،اما تو رو اجنبی خطاب کنند…من که پدر و مادرم رو نمیبخشم

  17. اونوقت همه مون میشیم عینه هو برده یک کارت هویتی یک سیمکارت یک عابر بانک ….عجب

  18. ۴۰ ساله و متولد ایران هستم…خیلی دوست داشتم بدانم ،دولت جدید افغانستان یا نماینده های مربوطه در ایران ،برای کسانی که مهارت های خاص یا اختراعاتی دارند، از این افراد حمایتی صورت میگیرد یا خیر؟ همانند وام یا …

  19. روزی روزگاری کشوری داشتیم اقتدار و امنیت و قدرت اقتصادی خوبی هم داشتیم اما با نفهمی خودمون همه چیز به باد دادیم (نژاد پرستی گروه گرایی قوم گرایی ) هر بلا و مصیبتی که میکشیم مقصر خودمان هستیم از غیر چه انتظاری داریم شمارو به خدا دست برداریم از این حجم نفهمی و جاهل بودن به خودمان بیاییم که در کجای این دنیا هستیم صدها سال از جهان عقب افتادیم فقط بخاطر تعصبات بیخود و الکی به نظر من دیگه بسه بریدم ولی هنوز یه عده مثل قبل غرق در تعصبات احمقانه باقی هستند

  20. سلام خسته نباشید یک سؤال داشتم من الان برگه سرشاری اقامتی دارم والی ان شماره که تو دفتر کفالت ازما گرفته گم شده ان چطور میشن گفتن تماس میگریم به دفتر کفالت مراجعه نکنید

  21. ما چهار سال پیش با پاسپورت وارد ایران شدیم بعد این مدت ویزا تموم شد تمدید یا اقامت نگرفتیم
    مخام بدونم الان برا ما هم کارت هوشمند تعلق میگیره یا نه ؟
    ممنون میشم جواب بدین.????

  22. تجمیع مدارک بانکی و هویتی توهین آمیز هست. یعنی شما هر جایی که بخواهی بروی چیزی بخری باید تمام مشخصات شخصی خود را در اختیار فروشنده بگذاری که امکان سواستفاده و کلاهبرداری را هم زیاد میکند. مسائلی مانند مفقودی مدارک هم قطعا هست که اگر رخ بدهد خودش مثنوی هفتاد من میشود. حداقل در بخش کارت‌های بانکی سیستم یکپارچه بین بانکی را در نظر بگیرید که همه اتباع در همه بانک‌ها بتوانند حساب باز کنند و کارت بانکی های مختلف و جدا از مدرک هویتشان را داشته باشند. برای یکپارچگی باید تمام اطلاعات به صورت سیستمی و پشت صحنه انجام گردد. نه محدودیت در صدور کارت بانکی. حرمت و کرامت انسان‌ها رو بیشتر در نظر بگیرید

  23. خواهشاً کارت‌های بانکی را پشت صحنه مدیریت یکپارچه کنید نه در صدور کارت های بانکی آن هم فقط بانک سپه. شیوه و روش به کرامت و شأن مهاجرین آسیب میرند

  24. خواهشاً کارت‌های بانکی را پشت صحنه مدیریت یکپارچه کنید نه در صدور کارت های بانکی آن هم فقط بانک سپه. شیوه و روش به کرامت و شأن مهاجرین آسیب می‌زند

  25. عرض سلام خدمت شما م برگه سر شماری و کارت اشتغال دارم آیا نیاز است که من خودم ثبت نام کنم در سایت نوبت برای دریافت کارت هوشمند یا نخیر منتظر بمانم تا که اطلاع بدهند؟

  26. خدایش تحقیر کردن تا چی حدی یه دونه کارت بانکی همراه کارت اقات کارت بانکی هر روز گوم میشود بانک قرت میده اون موقع یعنی شدیم بی هویت؟

  27. واقعا جای تاسف ست برای دولت اسلامی مثل ایران
    اولا خو برای جیب خالی خودشان دارد کارت هوشمند توزیع میکند تا پول گیرشان بیاید
    دوما دارد افغانها را مسخره میکند بخاطر ده تومان باید برویم همه اطلاعات شخصی مان دست نانوایی ها مغازه دار ها همه قرار بدهیم این هم شد انسانیت واسلامیت

  28. دوستان دقت کنید شناسه سیم کارت روی کارتها هست .که یک قطعه کوچک پشت کارت هست که تمتمی مشخصات شما در اون ذخیرست.منظور سیم کارت تلفن همراه نیست دقت کنید.که پشت کارت ملی ایرانی ها هم هست.الکی جو ندید به کرامتوم بر خورد سیم کارت به کارت چسبیده.اطلاعاتتون رو بالا ببرید و برای اون دسته از افرادی که میگن مدرک همه رو یکی میکنن!اینطور نیست فقط شکل همشون یکی میشه و روی کارت نوشته میشه چه نوع اقامتی داری مثلا امایش دارید یا سرشماری یا پاسپورت خانواری و …پس دقت کنید و اخبار رو درست بخونید.تنها هزینه نسبت به سالهای قبل بیشتر شده.

    • چی میگی تو نوشتی دقت کنیدخودتم نمیفهمی چی نوشتی یکبارمتنت رابخون خودت میفهمی چی گفتی اصلااونوقت ادعات هم میشه که اطلاعاتتون رابالاببریدتواول سواددرست نوشتن وتوضیح دادن رابرودرست یادبگیربعدبه بقیه نهی کن

  29. سلام
    اگر به کارت امایشی ها و سرشماری ها کارت هوشمند بدن قطعا قسمتی از کارت ذکر میکنن که این شخص قبلا دارای کارت امایش بوده یا اخرین مدرکش برگه سرشماری بوده حتما این فرق رو میزارن که بعضی هاتون ناراحتید که چرا دارن برگه سرشماری هارو کارت هوشمند میدن…
    کسانی که برگه سرشماری سالهای پیش رو داشتن الان پاسپورتی هستن…امکاناتی که پاسپورتی ها دارن خیلی بیشتره تا کارت امایشی ها
    کارت امایشی ها فقط اسم شون تو بین الملل هست ایران هم داره بنام شون کمک میگیره برای خودش به کارت امایشی ها نه کمکی میده نه یارانه
    حیف از عمری که اینجا گذشت چه عمری که با کارت امایش گذشت چه عمری که با پاسپورت و عمری که با برگه سرشماری خواهد گذشت همش کاغذبازیه ..محدودیت هست..برده درست کردن ..همه ارزش درست و بهتر زندگی کردن رو دارن همه ارزش فرصت دوباره رو دارن خیلی از این افراد دارای برگه سر شماری کسایی هستن که مدرکت تبعیت شون به هر دلیلی باطل شده بوده و برگشتن ایران خیلی هاشون دانشجو های بودن که بهشون خروجی اجباری دادن ….خیلی اینجور مسائل ارزش بدبینی به هم وطن تو نداره هرکدوم مون قصه ی پر غصه ی زندگی خودمونو داریم

  30. ماهم نزدیک 40ساله ایرانیم بزرگشده همینجاییم اونوقت بجای اینکه بماها شناسنامه بدن دارن بااونیکه چنماهه اینجاست یکی میکنن اونوقت هر گوهی اونا زدن تو ایران به اسم ما تموم میشه جمعیت افغانیهام زیادمیشه کلا دیگه کسی فک نکنم تو افغانستان باقی بمونه ایرانیا میترسن ماها کشورشونو بگیریم باید بگم ماهاکه چهل ساله اینجاییم همچین جراتی نداشتیم و نداریم اماشاید همین جدیدها بگیرن کشورتونو چون ما خودمونم ازشون میترسیم قشنگ دارن ترو خشک و باهم میسوزونن فقط بخاطر پر کردن دخل دولتشون بعدم چرا وقت کارتها انقدر کمه ازخرداد کارتای قبلی میسوزه این تا شهریوره سال بعده اونوقت از دی ماه دارن توزیع میکنن بااین همه هزینه

    • به ولا علی اگر من خودم مثلا عراقی باشم ولی بچم تو آلمان متولد بشه یک شهروند المانی حساب میشه هر سگی میاد یه گوهی میخوره نباید همه رو با اون مقایسه

  31. من ۳۶سالمه ایران به دنیا امدم.واقعا شما فکر میکنید کارت هوشمند بگیرید وضعتون بهتر میشه!وقتی مردم خودشون از عرش به فرش اوردن.کارت هوشمند نیست ردیابه

  32. سلام و خسته نباشید. ببخشید من خودم متولد شده ایرانم و کارت آمایش دارم همسرمم همینطور ولی چون پدر خانومم رفت خارج کارت همرو سوزوندن چندباری رفتم سفارت و اردوگاه و دفتر کفالت ولی جوابی ندادن میشه بگید چیکار باید بکنم تازه خدا بهم یه دختر داده که حتی گواهی ولادتشم نمیدن چون کارت همسرم سوخته خواهش میکنم راهنمایی کنید خیـــــــــلی ممنون میشیم

  33. این ایرانیا محترمی ک میگن افغانیا مفت نشستن .یا راحت زندکی میکنن ت ایران مشاهده کنن برایه مدرک سالیانه مبلغ هنگفتی ازهرافغانی میگیرن ک اونم میرع ت خزانه ت حیب دولت .فقط برایه مدرک این همه پول میگیرن .پس مهاجرین افغان ت این مملکت خرابشده ب نفع خوده شماهست .اگ همین پولا نبود ازمهاجرین بدبخت بگیرن فکرش کردین مملکتون چی میشد????????

  34. من کارت عابر سپه ام قطع شده رفتم بانک میگه باید همون کارت هوشمند رو فعال کنم و استفاده کنم و کارت دیگه ای بهم تعلق نمیگیره
    بعد ت تمام سایت ها زده بجز اون کارت دیگه ای میدن ک
    الان من بخوام کارت رو بدم بچه نون بگیره نمیشه خطر ناکه
    اگه عابر بخوره دردسره
    اگه گم بشه المثنی نداره این دیگه چ وضعیه درست کردن

    • سلام ما یک پاسپورت خانواری داریم
      من خودم بلای ۱۸ سال هستم ولی هنوز از پاسپورت خانواری جدا نشدم
      آیا به من هم کارت هوشمند تعلق میگیره یا نه

  35. سلام افراد زیر ۱۸سال کارت هوشمند تعلق میگیره و همچنین میشه با کارت هوشمند در صرافی های رمز ارز ثبت نام کرد ممنون میشم از پاسختون

  36. من توی طرح زنجیره تولید شرکت نمیکنم برام اهمیت نداره مدارکم باطل بشه چون دودفعه قبلاً بخاطر تحصیل و دیپورت شدن از ترکیه مدارکم باطل شده بود ????این بازهم میشه دفعه چندمی که برگه سرشماریم باطل میشه من حاضر نیستم صدتومن بدم بابت اقامت یک ساله اونم واسه ایران ،مرزهارو باز بذارین با کمترازاین مبلغ میرم سمت ترکیه یا پذیرش آلمان و دانمارک رو میگیرم چرا تو ایران بمونم که هیچ‌ مزایایی هم برامون درنظر نمیگیرن
    از اینکه تو ایران متولد شدم واسه خودم متاسفم واقعا مایه شرمساری منه روزی که ازاینجا نجات پیدا کنم انگار تازه متولد شدم خواهشاً مسئولین ایرانی اگه واقعا طبق گفته خودشون می‌خوان رأفت اسلامی به خرج بدن وبه فکر ساماندهی مهاجرین افتادن سرمرزها سخت گیری نکنند بذارید بریم از اینجا.
    من حاضرم قسمتی ازکبدمو بفروشم پول جمع کنم از اینجا برم ولی یک قرون حاضر نیستم برای موندن اینجاخرج بکنم هرکاری میخواین بکنید میخواین بیاین درخونمون طرد مرز کنید؟ منم همینو می‌خوام دقیقا منم می‌خوام مدارکم باطل شه ،اینم از نبوغ مسئولین سازمان ملی مهاجرت که بعد نیم قرنی که تو ایران بودیم مدارکم باطل شده بعد اونی که تازه دیروز اومده اقامت بگیره
    خدا شاهده مدارکم باطل بشه و بخواین مثل تهران طرح طرد اتباع غیرمجاز رو اجرایی کنید میرم در سازمان ملل می‌شینم بعد ببینم کی میخواد منو بندازه بیرون.

  37. سلام
    میخواستم بدون این عابر بانک های که پشت کارت امایش هست شرایطش چطوریه ؟ایا حساب مشترک هست یا حساب مستقل
    من تو بانک سپه حساب داشتم و حساب منو بستن بهم گفتن باید حساب کارت امایش فعال کنم
    و این واقعا یه حقارت بزرگه و یه توهین بی حد چرا باید هویت من با کارت عابر بانکم یکی باشه تا تمام مشخصاتم رو جلو هر فروشند یا … بزارم ویا چرا مجبور به این کار میکنن و به چه حقی حساب منو میبندن
    مسئولی که این پیشنهاد رو دادی حاضر میشدی پشت هویت خودتم عابر بانکت باشه تا در معرض دید مردم بزارید

  38. سلام و درود خدا بر شما عزیزان
    ،تمامی خواهران و برادران افغانستانی
    ،میهمانان عزیز و شریف و پر از مهر و محبت
    ،در هرجای دنیا آدم بد وجود داره و مختص به هیچ جای خاص نیست
    ،ما ایرانی ها و شما افغانستانی ها مورد ظلم کشورهای ظالم و حرصیم و باید دلها و دستتان و قدرت و زورمان رو به سمت دشمن مشترک بگیریم.
    از اینکه افتخار میزبانی شما میهمانان بزرگوار رو در ایران داریم،به خودایرانی ام افتخار میکنم ،ای همزبان و ای هم دین و ای مهربان
    به حرمت شاه خراسان قدمهایتان بر سر چشمانمان
    از اینکه بدلیل تحریمهای دشمنان مشترک نمیتوانیم بخوبی و خوشرویی از شما میهمانداری شرمنده ایم.
    به امید روزهای بهتر

  39. سلام عرض ادب
    با توجه به هزینه های زیادی که برای کارت هوشمند پرداخت کردیم آیا اخذ گواهینامه رانندگی برای ما امکان دارد یا نه با این کارت
    اگر دارد که خوب اگر ندارد اصلا منصفانه نیست
    لطفاً جواب بدین

  40. سلام و عرض ادب
    من خانومم ایرانی هست و ۲ تا بچه دارم و هم اکنون دارم کارای شناسنامشون رو میکنم سوالم این بود آیا من هم باید برای کارت هوشمند ۱۰۰ میلیون سپرده بزارم؟؟؟؟
    ممنون میشم جوابم رو بدین؟؟؟

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *