همه چیز درباره طرح تمدید روادید منقضی شده اتباع افغانستانی

اخیرا وزارت کشور طرح جدیدی برای تمدید روادید اتباع افغانستانی که اعتبار ویزای آنان به پایان رسیده، پیش‌بینی کرده است. بر اساس دستورالعمل تازه‌ای که از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه به دفاتر خدمات اتباع خارجی (دفاتر کفالت) ابلاغ شده، اتباع افغانستانی غیرمجازی که با گذرنامه و روادید معتبر وارد ایران شده‌اند و به هر دلیلی نتوانسته‌اند روادید خود را تمدید کنند، می­‌توانند از 10 اردیبهشت ماه با مراجعه به دفاتر کفالت مشکل روادید خود را با پرداخت جریمه نقدی 100 هزار تومان به ازای هر ماه حل ‌کنند.

پیش از این جریمه هر روز حضور غیرقانونی در ایران برای دارندگان پاسپورت و ویزای این کشور ۲۰۰ هزار تومان بود که در طول یک سال به ده‌ها میلیون تومان می‌رسید. با سهولت جدیدی که ابلاغ شده، تنها ۴۰۰ هزار تومان برای گذشت هر سال از تاریخ انقضای ویزای ایران به عنوان جریمه دریافت می‌شود. البته این طرح فقط شامل کسانی می‌شود که پس از تحولات اخیر افغانستان وارد ایران شده‌اند.

انجام طرح تمدید ویزای منقضی شده اتباع افغانستانی همانند طرح سرشماری که سال گذشته انجام شد، اقدام قابل تحسینی در راستای قانونی‌سازی مهاجران در ایران است. در دوران بعد از روی کار آمدن طالبان هزاران نفر از اتباع افغانستانی با ویزاهای کوتاه مدت به ایران آمدند. اما بعدا به دلایل مختلف موفق به تمدید ویزای خود نشدند. این امر سبب شد بر جمعیت مهاجران بی­‌مدرک و غیرمجاز افزوده شود. اقدام جدید ایران می‌تواند این جمعیت قابل توجه را دوباره دارای مدرک قانونی کند. تا این افراد دیگر ترسی بابت اخراج از کشور نداشته باشند و بتوانند از مزایای مهاجر قانونی بودن در ایران استفاده کنند. لذا پیشنهاد می­‌شود کلیه اتباع مهاجری که مشمول این طرح هستند، در این طرح شرکت نمایند. در این نوشتار به برخی از مهمترین سوالات پیرامون این طرح می‌­پردازیم.

مشمولین این طرح چه کسانی هستند؟

۱. اتباع افغانستانی که از تاریخ ۱۴۰۰/۳/۱ به بعد با روادیدهای سیاحتی، ورود، ملاقات، زيارتي و درمان به ایران وارد شده‌‌اند و اعتبار روادیدشان منقضی شده است.

۲. اتباع افغانستانی که از تاریخ ۱۴۰۰/۳/۱ به بعد با روادیدهای سیاحتی، ورود، ملاقات، زيارتي و درمان به ایران وارد شده‌­اند و اعتبار روادیدشان را برای یک مرتبه تمدید نموده‌­اند و دوباره اعتبار تمدید روادیدشان منقضی شده است.

۳. اتباع افغانستانی که از تاریخ ۱۴۰۰/۳/۱ به بعد با روادیدهای سیاحتی، ورود، ملاقات، زيارتي و درمان به ایران وارد شده‌­اند و اعتبار روادیدشان را برای دو مرتبه تمدید نموده‌­اند و دوباره اعتبار تمدید روادیدشان منقضی شده است.

نکته: در مجموع روادیدهای سیاحتی، ورود، ملاقات، زيارتي و درمان، برای سه مرتبه ۳ ماهه (جمعا ۹ ماه) تمدید می‌­گردد. لذا اگر فردی یک مرتبه روادیدش را تمدید نموده باشد، دو مرتبه و اگر دو بار تمدید شده باشد برای یکبار دیگر قابل تمدید می­‌باشد.

چه کسانی مشمول این طرح نیستند؟

  1. افرادی که از تاریخ ۱۴۰۰/۳/۱ به بعد با ویزای سیاحتی، ورود، ملاقات، زیارتی و درمان به ایران وارد شده‌­اند و از طریق اردوگاه به افغانستان بازگشتند و دوباره به صورت قاچاق وارد ایران شده‌­اند.
  2. افرادی که از تاریخ ۱۴۰۰/۳/۱ به بعد با ویزای سیاحتی، ورود، ملاقات، زیارتی و درمان به ایران وارد شده‌­اند و تا کنون سه مرتبه روادید خود را تمدید کرده‌اند.

زمان آغاز طرح مذکور کی است؟

اتباع افغانستانی مشمول می‌­توانند از تاریخ ۱۴۰۲/۲/۱۰ مراجعه کنند.

مهلت انجام این طرح تا چه تاریخی است؟

دو ماه از زمان آغاز طرح

مهاجران مشمول بری شرکت در این طرح چه مراحلی را باید طی کنند؟

  1. اخذ نوبت
  2. تحویل دادن گذرنامه
  3. اخد رسید تحویل گذرنامه
  4. دریافت گذرنامه پس از یک ماه

مشمولان چگونه باید نوبت اخذ نمایند؟

اتباع افغانستانی متقاضی باید ابتدا برای دریافت نوبت در ساعات 12 الی 15 روزهای اداری به دفاتر کفالت مراجعه کنند. برای نوبت­‌گیری باید سرپرست و یا یکی از اعضای بالای ۱۸ سال خانواده با اصل گذرنامه­‌های هر یک از اعضای خانوار به یکی از دفاتر کفالت نزدیک محل سکونت مراجعه کند. افراد مشمولی که بدون خانواده و به تنهایی به ایران آمده‌­اند، تمام مراحل را باید خود شخصا انجام دهند. افرادی که یک و یا دو مرتبه روادیدشان را تمدید نموده‌­اند، باید برای اخذ نوبت به دفاتر کفالت استان مراجعه نمایند.

مشمولان در مرحله تحویل گذرنامه چه اقدامی باید انجام دهند؟

همه افراد دارای گذرنامه باید در ساعت و تاریخ نوبت مقرر به دفتر کفالت مشخص شده در برگه نوبت با همراه داشتن اصل گذرنامه مراجعه نمایند. داشتن آدرس دقیق محل سکونت، کدپستی و شماره همراه الزامی می‌­باشد.

شرکت­‌کنندگان در این طرح چه هزینه‌­هایی باید پرداخت کنند؟

  1. این افراد به ازای هر ۹۰ روز تاخیر بعد از انقضای اعتبار روادید و یا تمدید روادید باید مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به عنوان جریمه برای هر گذرنامه پرداخت کنند. ( بعد از ۹۰ روز، از یک روز تا ۳۰ روز مبلغ ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌گردد)
  2. مبلغ ۹۷۵۰۰ تومان بابت هزینه امور اداری، تشکیل پرونده و …
  3. مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هزینه تمدید جدید سه ماهه روادید

شرکت­‌کنندگان بعد از تحویل گذرنامه و اخذ رسید از دفاتر کفالت برای دریافت گذرنامه تمدید شده چه اقدامی باید انجام دهند؟

سرپرست و یا یکی از اعضای بالای ۱۸ سال خانواده یا در صورت مجرد بودن خود شخص، بعد از تکمیل کارهای اداری و اخذ رسید تحویل گذرنامه، باید در تاریخ مشخص شده با اصل رسید گذرنامه­‌ها به دفتر کفالت مربوطه جهت اخذ گذرنامه مراجعه می­نماید.

مزیت شرکت در این طرح برای مهاجران مشمول چیست؟

شرکت­‌کنندگان در این طرح ویزایشان برای 3 ماه تمدید می­‌گردد. این افراد می­‌توانند تا زمان پایان اعتبار ۳ ماهه تمدید روادید، به صورت قانونی در ایران بمانند و یا به صورت قانونی از ایران خارج شوند. آن‌هایی که می‌خواهند اقامت‌شان در ایران ادامه پیدا کند، باید با شرکت در طرح سرشماری اشتغال اتباع خارجی، برگه آن را دریافت کنند.

عدم شرکت در این طرح چه پیامدهایی برای مشمولان دارد؟

عدم شرکت افغانستانی‌­های مشمول در این طرح باعث می­‌شود وضعیت اقامتی این افراد همچنان غیرقانونی بماند و افراد مذکور از مزایای دارا بودن وضعیت قانونی محروم شوند. همچنین این گروه به مرور توسط پلیس دستگیر شده و از ایران اخراج می‌­شوند.

به اشتراک بگذارید

نظرات

  1. سلام من دوبار به اداره گذرنامه کرج ویزامو تمدید کردم الانکه میرم برای سوم تمدید کنم میگه برین دفاتر کفالت برای ما ابلاغ نشده دفتر کفالت سرحد آباد که میرم میگه این کار اداره گذرنامه است.
    ۱۶ روز از ویزام گذشته.
    من چیکار کنم؟

  2. سلام خدمت مدیران و کارکنان سایت
    ضمن آرزوی سلامتی شما
    خدمت عرض گردد که روادید منقضی شده از سال 1398 چکار باید بکند تا تمدید دوباره شود
    آیا در باره اتباع افغانستان که سالهای قبل طالبان آمده است
    ویزا شأن تاریخش گذشته
    جمهوری اسلامی تصمیمات گرفته است یا خیر

  3. من به طرح تمدید ویزا شرکت کردم الان ویزام دو بار دو بار تمدید شده یک بار قبل از این طرح و یکبار الان اما برای بار سوم گفتن تمدید نمیشه لطفاً بگوید منتظر بمونم یا نه؟

  4. سلام ببخشید من ۳ بار ۳ ماهه تمدید کردم به دلیل یک سری از مشکلات ها نمیتوانم بر گردم به افغانستان آیا برای دوره چهارم نیز تمدید میشود با خیر یا کدام راهی مث اقامت یک ساله بشود سبت نام کرد این چیزا که مجبور نشوم بر گردم برای ویزه جدید

  5. از ویزای من ۷ روز گذشته میخواستم تمدید سه ماه کنم آیا امکانش است ؟ دفتر کفالت اتباع خارجی ورامین رفتم قبول نکردن آیا امکانش است که تمدید کنم؟با پرداخت جریمه

  6. سلام و احترامات
    ویزه سه ماهه ایران من تمام شده ولی ویزه ترکیه را گرفتم آیا میتوانم خروج شوم از ایران اگر خروج شوم باید چه شرایط انجام بتم ؟

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *