صفر تا صد طرح تعیین وضعیت شغلی اتباع افغانستانی دارای برگه سرشماری

اداره اشتغال اتباع خارجی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از آغاز طرح تعیین وضعیت شغلی اتباع افغانستانی دارای برگه سرشماری معتبر از 9 اسفند خبر داده است. این طرح در ادامه طرح سرشماری که اوایل امسال برگزار شد و حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر در آن ثبت‌­نام کردند، انجام می‌گیرد و هدف آن قاعده­‌مند کردن اشتغال مهاجران افغانستانی ساکن ایران است. طرح تعیین وضعیت شغلی اتباع افغانستانی به دنبال آن است که وضعیت اشتغال مهاجران را در ایران تحت کنترل دولت قرار دهد. پیرامون این طرح و نحوه ثبت‌نام آن سولاتی فراوانی برای اتباع افغانستانی مطرح است که در این یادداشت به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

مشمولان این طرح چه کسانی هستند؟

مردان افغانستانی که بین 18 تا 60 سال دارند و در طرح سرشماری سال 1401 شرکت کرده و دارای برگه سرشماری دارای اعتبار تا تاریخ ۱۴۰۱/۷/۳۰ هستند، باید در این طرح شرکت کنند. البته افراد 15 تا 18 سال و بالای 60 سال هم به‌اختیار خود می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

چه کسانی نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند؟

۱. افراد اناث خانواده‌ها (خانم‌ها)

۲. افرادی که در طرح جدیدالورودین یا طرح بازشماری شرکت نکرده‌اند و برگه سبز رنگ با اعتبار ۱۴۰۱/۷/۳۰ ندارند.

۳. افرادیکه برگه بازشماری آبی رنگ دارند و آن برگه‌ها را با برگه سبز رنگ با اعتبار ۱۴۰۱/۷/۳۰ تعویض نکرده‌اند.

۴. افرادی که برگه‌های سبز رنگ سرشماری خود را مفقود کرده‌اند یا به هر دلیل فاقد اصل آن برگه‌ها هستند (مگر در موارد استثنایی با مجوز اداره کل اتباع)

۵. افرادی که به هر دلیل فاقد برگه سبز رنگ سرشماری با اعتبار ۱۴۰۱/۷/۳۰ هستند مانند اشخاصی که تازه به ایران آمده‌اند.

۶.افرادی که سرپرست دارای کارت آمایش بوده و خانوار خود را با وی یکی کرده‌اند و کد خانوار روی برگه‌های بازشماری آن‌ها با کد ۹۲۲ شروع می‌شود (این دسته منتظر اطلاعیه‌های بعدی بمانند).

۷. افرادی که برگه سرشماری همسران ایرانی دارند.

۸. اتباع خارجی که به هر دلیلی دسترسی به آن‌ها ممکن نیست مانند افرادی که در ایران حضور ندارند، در زندان حضور دارند و یا مجهول‌المکان و غیره می‌باشند.

۹. اتباع افغانستانی که در استان‌های ممنوعه سکونت دارند.

نحوه ثبت­‌نام در این طرح چگونه است؟

اتباع افغانستانی مشمول این طرح که در استان‌های تهران، البرز، قم، گلستان، هرمزگان و بوشهر ساکن هستند، باید جهت ارائه اطلاعات اولیه و اخذ نوبت به سایت کانون به نشانی زیر مراجعه کنند: http://kanoonnobat.ir نوبت­‌دهی در سایر استان­‌های مجاز شامل خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، سمنان، قزوین، فارس، مرکزی، یزد، کرمان و اصفهان به‌صورت حضوری است.

اتباع دارای برگه سرشماری در کدام استان‌ها باید برای نوبت‌دهی آنلاین اقدام کنند؟

مشمولان این طرح که در استان‌های تهران، البرز، قم، گلستان، هرمزگان و بوشهر ساکن هستند، باید جهت ارائه اطلاعات اولیه و اخذ نوبت به سایت کانون به نشانی زیر مراجعه کنند:  http://kanoonnobat.ir

اتباع دارای برگه سرشماری در کدام استان‌ها نیاز به مراجعه به سایت ندارند و فقط به دفاتر کفالت باید مراجعه کنند؟

نوبت‌­دهی در استان‌­های مجاز برای حضور مهاجران افغانستانی شامل خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، سمنان، قزوین، فارس، مرکزی، یزد، کرمان و اصفهان به‌صورت حضوری است.

بعد از ثبت­‌نام اولیه و اخذ نوبت افراد چه کاری باید انجام دهند؟

اتباعی که ثبت‌­نام کرده‌­اند باید مطابق نوبتی که برای آن‌­ها مقرر شده به دفاتر کفالت تعیین شده مراجعه کنند. پس از مراجعه می‌بایست اطلاعات تکمیلی را در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.

چه اطلاعاتی از اتباع خارجی اخذ می­‌شود؟

اطلاعات مربوط به کار، کارگر، کارگاه و کارفرما باید توسط اتباع افغانستانی مشمول ارائه گردد.

چه مدارکی برای ثبت­‌نام در این طرح لازم است؟

صرفا برگه سرشماری دارای اعتبار تا ۱۴۰۱/۷/۳۰ کفایت می‌­کند.

مهلت ثبت نام در این طرح تا چه تاریخی است؟

ابتدا مهلت ثبت نام تا 31 فرودین سال 1402 بود اما بعدا مهلت ثبت نام تا 15 اردیبهشت تمدید گردید.

شرکت در این طرح چه مزایایی برای اتباع افغانستانی مشمول دارد؟

شرکت در طرح تعیین وضعیت شغلی اتباع افغانستانی سبب می‌­شود مشمولان پس از بررسی وزارت کار پروانه اشتغال دریافت نمایند و وضعیت شغلی آن­‌ها قانونمند شود و از مزایای مختلف اشتغال قانونی بهره‌­مند گردند.

عدم شرکت در این طرح چه پیامدهایی برای مشمولان دارد؟

شرکت در این طرح شرط لازم اقامت مجاز اتباع مشمول است. کسانی که در این طرح شرکت نکنند از اقامت قانونی در ایران محروم شده و نسبت به اخراج آن‌­ها اقدام خواهد شد. همچنین کارفرمایانی که اشخاصی را که در طرح شرکت نکرده‌اند به ­کار گیرند نیز مطابق قوانین مربوطه مجازات خواهند شد. میزان جریمه کارفرمایان متخلف توجه به حداقل دستمزد اعلامی امسال، حدود ۸۸۰ هزار تومان برای هر روز می‌باشد.

مسائل مختلف درباره طرح تعیین وضعیت شغلی اتباع افغانستانی:

البته برخی اتباع خارجی از وجود مشکلاتی در سامانه مربوطه خبر داده‌­اند. مثلا برخی اتباع خارجی با اخطار عدم امکان ثبت‌نام اتباع برای خارج از استان تهران مواجه شده‌اند. ظاهرا این مشکلات اکنون برطرف شده‌اند. در آماری که به تازگی از وزارت کار، تعاون و رفاع اجتماعی منتشر شده است آمده که تا کنون تعداد بالغ بر ۲۵۰ هزار تن از مردان افغان در این طرح شرکت کردهاند. شرکت در طرح تعیین وضعیت شغلی اتباع افغانستانی برای مهاجرانی که امسال برگه سرشماری دریافت کردند، بسیار مهم است و بر اشتغال و ادامه سکونت آن‌ها در ایران تاثیر می‌گذارد.

این طرح جدید از یک سو به نفع دولت ایران است چون امکان نظارت بر کار اتباع خارجی را برای دولت فراهم می‌کند و اطلاعات جامعی از وضعیت شغلی مهاجران در اختیار دولت قرار می‌دهد و بدین ترتیب به سیاست‌گذاری دولت در زمینه اشتغال کمک می‌نماید. از دیگر سو این طرح به سود مهاجران افغانستانی نیز هست چراکه رسمی شدن اشتغال اتباع خارجی امکان حمایت دولت از حقوق مهاجران را فراهم می­‌کند. اتباع افغانستانی بعد از دریافت پروانه اشتغال می‌توانند از مزایای اجتماعی چون بیمه و سایر حمایت‌های مقرر قانونی برای کارگران بهره‌مند گردند. این امر می‌­تواند از استثمار این گروه توسط کارفرمایان نیز جلوگیری نماید و به شرایط کاری غیرانسانی بعضی اتباع افغان خاتمه دهد. لذا توصیه می‌گردد اتباع افغانستانی در اسرع وقت در این طرح شرکت کرده و فرایند مربوطه را طی کنند.

به اشتراک بگذارید

یک نظر

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *