زیست نخبگان علمی و کارآفرینان بین‌المللی در ایران

«زیست نخبگان علمی و کارآفرینان بین‌المللی در ایران- بررسی چالش‌ها و ارائه‌ی راهکارها» نهمین کتاب از سلسله پژوهش‌های انجمن دیاران است که به عنوان سند پشتیبان برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفت.

جایگاه ایران در جذب نخبگان در جهان کجاست؟ آیا از ظرفیت‌های اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور برای جذب نخبگان غیرایرانی استفاده شده است؟ چه شاخص‌هایی و بر اساس چه مؤلفه‌هایی به رتبه‌بندی کشورها در سطح جهان در حوزه جذب نخبگان می‌پردازند؟ برنامه‌های سایر کشورها در این حوزه چیست؟ امتیازات اعطایی به نخبگان خارجی از چه جنسی و دولت میزبان متقابلا چه انتظاراتی دارد؟ موانع جذب نخبگان غیرایرانی به کشور چیست و چه راهکاری برای رفع آن وجود دارد؟ و…


برای یافتن پاسخ این سؤالات و بنا بر ضرورت پرداختن به موضوع مهم ظرفیتهای ایران در امر جذب نخبگان غیرایرانی، در کتاب «زیست نخبگان علمی و کارآفرینان بین‌المللی در ایران- بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارها» سعی شده تا با بررسی شاخص‌های مورد استفاده در سطح جهان برای سنجش توانمندی کشورها در جذب نخبگان و برنامه‌های ویژه کشورها، در راستای تسهیل و بهبود زیرساخت‌های مهاجرت این افراد به ایران، پیشنهادهای سیاستی ارائه شود.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در مقدمه‌ی این کتاب نوشته است:
نکته حائز اهمیت این است که ا گر تاکنون ارتقای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور منحصرا متکی بر تلاش‌های مدیران همین حوزه بوده است، کسب موفقیت در جذب نخبگان علمی و کارآفرینان بین‌المللی مستلزم تغییر رویکردهای حاکمیتی در حوزه سیاست‌های مهاجرتی و سیاست‌های بازار کار است. این تغییر رویکرد، جهت اجرایی شدن نیاز به همگرایی سیاست‌گذاران و مدیران حوزه‌های مختلف امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دارد تا به صورت یکپارچه و منسجم برنامه‌ای را در جهت جذب نخبگان علمی و کارآفرینان بین‌المللی طراحی و اجرا نمایند و افتخار دیگری را برای ایران اسلامی به ثبت برسانند.

کتاب حاضر که با همکاری انجمن «دیاران» تألیف شده، پژوهش منسجمی با هدف تبیین ابعاد مختلف مسئله و ارائه راه‌کارهای اجرایی در این حوزه است و به عنوان سند پشتیبان برای سامانه اعطای تسهیلات اقامتی به نخبگان غیرایرانی ارائه می‌شود. این سامانه با همکاری مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت کشوربه متخصصان علمی و کارآفرینان بین‌المللی که متقاضی فعالیت در اکوسیستم علمی و فناوری ایران هستند، تسهیلات ویژه حمایتی اعطا می‌کند. امیدوارم این تسهیلات که به‌عنوان نخستین گام رسمی در مسیر بهره‌برداری از ظرفیت‌های نیروی انسانی بین‌المللی در این اکوسیستم است، با همراهی و همدلی برادرانم در سایر دستگاه‌های اجرایی به ثمرات ارزشمندی در افق برنامه چشم‌انداز بیست ساله توسعه کشور در سال ۱۴۰۴ منجر شود.»

برای مطالعه‌ی گزارش از لینک زیر استفاده کنید:

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *