انجمن دیاران از آبان ماه سال 1397 نظر به ضرورت مطالعات در زمینه مهاجرت و مهاجران در ایران، اقدام به برگزاری حلقه مطالعات مهاجرت کرد. این حلقه مطالعاتی که تاکنون ادامه دارد، برای علاقه‌مندان این امکان را ایجاد می‌کند که با شرایط و وضعیت مهاجران در سراسر دنیا به خصوص مهاجران حاضر در ایران آشنا شوند و پژوهش‌های انجام شده در این زمینه را واکاوی کنند. هم‌چنین این حلقه فرصتی است برای بهبود وضعیت مهاجران؛ چه به لحاظ علمی-پژوهشی و چه نگرشی و سیاست‌گذاری.

حلقه مطالعات مهاجرت دیاران در این راستا سه بخش را پیگیری می‌کند؛ حلقه فیلم با موضوع مهاجرت، حلقه کتاب مهاجرت و حلقه ادبیات افغانستان.

در بخش فیلم، فیلم‌هایی با موضوع مهاجرت را نمایش می‌دهیم و مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم. در این بخش هم فیلم‌های سینمایی، هم فیلم کوتاه و هم فیلم‌های مستند بررسی می‌شود. این بخش به این صورت است که فیلم را در جلسه اکران می‌کنیم و مهمانان جلسه، آن را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند. ما تلاش می‌کنیم کارگردان و متخصصین متفاوتی برای نقد و بررسی فیلم دعوت کنیم که هم فیلم از لحاظ سینمایی مورد بررسی قرار بگیرد و هم در مورد سویه‌های اجتماعی آن صحبت شود. حاضران جلسه نیز فعالانه در بحث‌ها شرکت می‌کنند و علاوه بر اعلام نظرات‌شان، می‌توانند با مهمانان جلسه پرسش و پاسخ داشته باشند.

بخش دوم یعنی حلقه کتاب مهاجرت، به این صورت است که پیش از جلسه کتاب مورد بررسی اعلام می‌شود و انتظار آن می‌رود که شرکت‌کنندگان پیش از جلسه کتاب را مطالعه کنند. کتاب‌های انتخابی برای این بخش، کتاب‌هایی با تم مهاجرت هستند که غالبا پژوهش‌های حوزه مهاجرت و نظریات این حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهند. ممکن است کتاب‌های داستانی هم برای این بخش انتخاب کنیم اما بررسی آنان از منظر جامعه‌شناسی ادبیات صورت می‌گیرد. در این بخش نیز برگزاری جلسه مانند بخش فیلم است، متخصصین و یا نویسنده را برای بررسی کتاب به جلسه دعوت می‌کنیم که در مورد کتاب بحث کنند. حضار نیز می‌توانند در بحث مشارکت کنند و به پرسش و پاسخ حول این موضوع بپردازند.

بخش سوم حلقه مطالعات مهاجرت دیاران، ادبیات افغانستان است که در عین حال که شاید به حوزه مهاجرت بی‌ارتباط به نظر برسد، ارتباط وثیقی با آن دارد. بخش ادبیات افغانستان را از این جهت به حلقه مطالعاتی اضافه کردیم که اغلب مهاجران حاضر در ایران، نزدیک به سه میلیون نفر، اهل کشور افغانستان هستند، با این حال شناخت ما از تاریخ، فرهنگ و ادب این سرزمین چندان قابل توجه نیست. این بخش را به منظور افزایش آگاهی در زمینه افغانستان اضافه کردیم. در این بخش از حلقه، کتب رمان، داستان کوتاه و شعر نویسندگان و شاعران افغانستانی که در ایران در دسترس و شناخته شده هستند را مورد مطالعه و نقد و بررسی قرار می‌دهیم. پیش از جلسه، کتاب به علاقه‌مندان معرفی و برگزاری جلسه به اطلاع آنان خواهد رسید و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب را مطالعه کنند. در جلسه نیز بخش‌هایی از کتاب و در صورت امکان کل کتاب را می‌خوانیم و پیرامون آن بحث و گفت‌وگو می‌کنیم. تلاش ما بر این است که نویسنده کتاب و متخصصان ادبی برای بررسی کتاب هم به جلسه دعوت کنیم که نظرات تخصصی در مورد محتوای کتاب ارائه کنند.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *