از اوایل تیرماه و پس از پایان طرح سرشماری اتباع خارجی بود که به ناگهان خدمات الکترونیک مهاجران قانونی حاضر در ایران را مسدود کردند. همراه بانک‌ها از کار افتاد. امکان خرید اینترنتی از بین رفت و… در پی این محدودیت‌های بانکی برای مهاجرین افغانستانی ساکن ایران و مسدود کردن برخی خدمات بانکی از جمله همراه بانک و جلوگیری از انجام حواله آنان علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران طی مصاحبه با صدا و سیما اظهار داشت که:

در مجموع خدمات بانکی که به اتباع ارائه می‌شود، سازوکار لازم و در قانون پیش‌بینی گشته و اخیراً‌ نیز مراجع ذی‌صلاح بخشنامه‌هایی در این‌باره صادر کرده‌اند. اتباع خارجی بایستی «کد یکتایی» را از مرجع قانونی دریافت کنند و آن کد مبنای تمام خدمات دریافتی تبعه خارجی از شبکه تلقی می‌شود؛ از همین رو ما نیز تأکیداتی را در این خصوص به شبکه بانکی داشتیم.

ماهیت کد یکتا چیست

پس از مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی، در مصاحبه‌ای دیگر رضادوست، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در توضیح ماهیت «کد یکتا» گفت:

این کد یونیکی است که در واقع همین شماره ملی یا کد ایرانیان خواهد بود؛ بله، تلاش ما این است که همه یک کد مخصوصی داشته باشند. این کد شرایطی را ایجاد می‌کند که در واقع مهاجر ما از خدمات اقامتی و سایر خدمات اجتماعی ان‌شاءالله بهره‌مند خواهد گشت. این کد شرایطی را ایجاد خواهد کرد تا مهاجرین از خدمات اقامتی و سایر خدمات اجتماعی بهره‌مند شوند. 

البته پیش از این مدیر کل اداره اتباع خارجی و مهاجرین وزارت کشور ایران گفته بود: هرگونه سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری درباره اتباع خارجی باید از طریق کمیسیون اتباع خارجی پیگیری و ابلاغ شود. رضادوست با اشاره به مشکلاتی که اخیرا برای اتباع خارجی در حوزه بانکی و سفرهای هوایی پیش آمده، تصمیم گیری سازمان ها، نهادها و دستگاهها خارج از این کمیسیون را موجب اختلال در مدیریت اتباع خارجی دانسته بود.

گزارش ميدانی از محدوديت های بانکی که بانك مركزی شرط برداشتن آن را ارائه «كد يكتا» اعلام كرده بود:

 

این در حاليست كه چگونگی دريافت كد يكتا در هاله ای از ابهام بود. اختصاص کدیکتا به مهاجرین به نظر می‌رسد در حد همان حرف باقی مانده است و در عمل، مرجع اختصاص آن و یا سازوکار دریافت آن نامشخص بوده است!

این یعنی، بلاتکلیفی بخشی از جامعه در کارهای روزانه؛ یعنی کلافگی، خستگی و به هم خوردن آرامش روحی، روانی افراد.

بسیاری از پیام‌ها نیز حکایت از آن دارند که مراجعه مهاجرین به بانک‌ها برای دریافت کد یکتا با پاسخ منفی همراه بوده است. این گزارش‌ها یعنی اینکه متأسفانه تا کنون نه مرجع اختصاص کد «یکتا» مشخص گشته است و نه سازوکار دریافت آن!

بخشی از پیام مخاطبان دیاران، استمرار بلاتکلیفی درمورد کد یکتا:

پیام مخاطب: بخدا این کد بازی خیلی برای ما مشکل ساز شده! تا حالا ده ها بار رفتم کد بردم برای بانک باز قبلا ارزون بود الان یه کد از کافی نت میگیری میشه ۱۵۰هزار یعنی یه کد فراگیر داریم همش میگن این ۶رقميه برو نه رقميشو بیار باز سری بعد میگه ۱۲ رقمی بیار باز میگه یکتاشو بیار تازه هر سری بری دنبال کد یک روز فقط ثبت نام داره باز کد هم ممکنه چند روز دیگه بیاد که همش باید بری کافی نت سر بزنی آیا کد آمده یا نه، بابا یه مدرک داریم که روش کد خانوار هست خب همونو با سیستم تون سازگار کنید دیگه فکر نکنم کار سختی باشه اگر سیستم ۱۲ رقمی لازم داره کد خانوار رو ۱۲ رقمی کنید تمام اگر نه که سیستم رو لاقل برای اتباع هم یه گزینه بزارید کد کمتر از ۱۲ رقمی بزنه بره دیگه بخدا یه حساب باز میکنی ۷۰درصد پول که تو اون میره میاد باید بدیم تو راه کد و بانک عجب روزگاری ساختن واسه ما.

کد یکتا وجود ندارد!

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران درباره داشتن کد یکتا جهت ارائه خدمات بانکی به مهاجرین افغانستانی هم گفت: «کدی بعنوان کد یکتا وجود ندارد اما کد اختصاصی برای اتباع خارجی ایجاد می‌شود تا آنها بتوانند از خدمات اقامتی و سایر خدمات اجتماعی بهره‌مند شوند».

مسئولانه‌تر این بود که متولیان امر ابتدا سازوکار و بستر اختصاص کد «یکتا» را مشخص می‌کردند و سپس دستور اعمال محدودیت خدمات بانکی را می‌دادند.

این رفتار در حالی صورت می‌گیرد که متولیان امر، به این مسئله نیز مشرف هستند که جامعه هدف آن‌ها متشکل از اقشاری هستند که مدارک هویتی متفاوتی دارند؛ برخی مدارک مهاجرتی دارند، برخی مدارک پناهندگی دارند، برخی در شمار مهاجرین بوده و دارای کارت ویژه اداره اتباع می‌باشند و جمعیتی نیز به تازگی در طرح آمایش شرکت کرده‌اند؛ امید است که پیشتر این ملاحظات و تفاوت‌ها نیز در سیر بخشنامه‌نویسی مسئولان مدنظر قرار گرفته و مانع دیگری برای تسریع در اختصاص کد «یکتا» به شمار نرود.

 

 

 
به اشتراک بگذارید

نظرات

  1. محدودیت بانکی اتباع برای بنده خیلی زرر سنگین واریدکرد .وهمچنین به این فکرافتادم که ایران برایی سرمایگزارامن نیست بایدخیلی مراقب باشید.بنده حساب بانکی ازقبل داشتم رفتم بانک یه حساب سپورده بازکنم دیدن امکان پزیر نیست قبلیش کارمند بانک هم ازین محدودیت اطلاع نداشت این یعنی آخر بدمودیرت کردن…امیداست مسئول سرکارشودکه برایی سرمایه گزارجارجی وداخیلی یکبسترامن ایجادکنند فعلان برای اتباع اگه پولش دربانکهایی ایران باشد شب خواب راحت نداره معلوم نیست فردا چی مشکل پیدا میشه سرمایه گذاربستر امن میخواد لطفان محدودیت بانکی رابردارید

  2. واقعان خسته کنند است هرجای که فکرکنید رفتم یازنگ زدم تابیتونم کد یکتا بگیرم الان ۲۰روز میشه ولی هنوز موفق نشدم لطفان اگرقصت ازیت کردن ندارید مشخص کنید ازکجا باید کدیکتا بگیریم خیلی دویدم خسته شدم منکه راضی نیستم هیچ مسلمانی حطا هیچ انسان اینقدر الاف نشه لطفان اعلان کنید کجا کدیکتا دریافت کننداتباع خارجی

  3. با سلام خدمت عزیزان
    چند ماهی هست که از سخنان رییس بانک مرکزی میگذرد
    ولی هنوز خبری نیست
    میتوان خرید کرد
    اونم‌تا سقف ۵۰۰ هزار تومان
    کارت به کارت توسط گوشی امکان‌پذیر نیست
    به بانک هم چند بار رفتم سر زدم
    گفتم‌مدرک جدید کد یکتا داره بی زحمت ثبت سیستم‌کنید تا کار ما راه بیوفته
    عرص کردند این‌محدودیت توسط بانگ مرکزی هست و از دست‌ما کاری ساخته نیست
    بنده ۴۱ سال هستم در ایران ساکنم
    واقعا درست نیست چنین رفتاری
    برده داری مدرن رو داره می بینم
    اون وقت نام آمریکا رو میارین که هنوز در حق سیاهپوستان اجهاف میشه
    حداقل اونا این مشکل بانکی رو که نداره
    نا شکر نیستم ولی هر انسان آزاده خواهی از این وضعیت ناراحت میشه
    اگه جوابگو باشند خوبه
    بگن مثلا تا چند ماه دیگه برطرف میشه
    ایمل فرستادم به ربیس بانک مرکزی
    هیچ خبری نشد
    من‌وظیفه خودمو انجام دادم‌و تلاش کردم
    باشد که خداوند خودش فکری به حال این قشر از جامعه جهانی بکنه

  4. ابران به هیچ عنوان برای سرمایه گذاری امن نیست حتی مالک پول خود نیستیم خانه و زمین و کارخانه وشرکت جای خود از اون طرف ترکیه امارات و سایر کشورها جای بهتری برای سرمایه گذاری است

  5. کلا بانک های ایران مورد اطمینان نیست فقط پول میگیرند و هیچ سرویس دهی ندارند حتی اجازه برداشت به ما نمیدهند من وقتی با ویزای یک ماهه وارد ایران شدم فورا برام حساب باز کردند و کلی پولهای من گرفتند و فرمو دند هرقت بیایی میتوا نی برداشت کنی انترنت بانک و موبایل بانک میدهیم
    اما بعد که پول ها را واریز کردم هیچ امکاناتی برام نداد بانک صادرات علنی دزدی کرد و گفت ما با ویزا سرویس نمیدهیم باید اقامت داشته باشی رفتیم اقامت گرفتیم بخاطر سرمایه خود چند ماه ای موبایل بانک فعال کردند دوباره مسدود کردند اقامتم تاریخ تمام شد رفتم تمدید دوماه است هنوز تمدید نشده میرم بانک پول بردارم خرج زندگی پول نمیده میگه باید اقامت داشته باشی موبایل بانک هم ندارم که واریز کنم به یک دوست ایرانی الان بدون پول و مجبورا قرض گرفتم پولها را قفل کردند که خودشان معامله کنند بیچاره افغا ن ها گول مسلمان بودن و داد علی زدن اینا ها را خوردیم هرچه قدر به افغان ها ظلم کنید همانجور دنیا براتون ظلم میکنه تحریم میشن جوانها تون فراری میشن بابا خدای هست دیگه الان خدایی چقدر پولهای افغانها را مسدود کردید حسابش از حد شما بیرون است جالب اینست که حق برداشت هم نداریم حساب به نام من است پاسپورت هم دستم میگن باید تاریخ اقامت داشته باشی چرا ؟؟ یعنی اگر اقامتم تمدید نشود همه پول من را دزدی میکنند و نمیدهند و روز اول هم گفت اگر فوت کنی هیچ پولی به فامیلت نمیدهیم

    خدا خیر بدهد همان عرب ها را اگر حساب باز کنیم به کشورشان تمام سرویس ها را میدهند از ATM در روز ۲۰ هزار درهم میتونستم برداشت کنم
    اینجا فقط دویست هزار تومان پول یک پیتزا هم نمیشه

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *