پرونده‌ی تابعیت فرزندان مادر ایرانی در مجله زنان امروز

بررسی وضعیت تابعیت فرزندان مادر ایرانی در مجله زنان امروز: روزگار زنان ایرانی

مجله‌ی «زنان امروز» در بخش «روایت مستند» آخرين شماره‌ی خودش به سراغ موضوع «ازدواج زنان ايرانی با اتباع غيرايرانی» رفته است: يك پرونده‌ی پر و پيمان از جنبه‌های مختلف و مسائل و مصائب گريبانگير زنان ايرانی و فرزندان حاصل از اين ازدواج‌ها. مروری كوتاه بر مطالب اين ويژه‌نامه كه با همكاری انجمن دياران در اين شماره‌ی مجله كار شده است خالی از لطف نخواهد بود:

بنويسيد به ما خون جگر هم بدهند

«بنويسيد به ما خون جگر هم بدهند» روايت مستندی است از زندگی و روزگار زنان ايرانی كه با اتباع ازدواج كرده‌اند.

سير تطور قوانين تابعيت ايران از آغاز تا امروز

«سير تطور قوانين تابعيت ايران از آغاز تا امروز» اينفوگرافيك این شماره از مجله است. این اینفوگرافیک مهم‌ترين رويدادهای مربوط به قوانين تابعيت در 120 سال گذشته را به تصوير كشيده است. از امضای نخستين فرمان تابعيت ايرانی به دست ناصرالدين شاه قاجار تا مرگ تراژيك مريم ميرزاخانی و اعطا نشدن تابعيت ايرانی به تنها يادگار او: دخترش.

خيلی دور, خيلی نزديك

لايحه‌ی اصلاح قانون تابعيت سوژه‌ی گزارش «خيلی دور, خيلی نزديك» نوشته‌ی احسان میرزاده است. او آخرین وضعیت تابعیت فرزندان مادر ایرانی در مجله زنان امروز را در این گزارش منعکس کرده است نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات متفاوتی دارند. دلايل شورای نگهبان برای رد اصلاحات در سال‌های گذشته نیز سوال سوژه‌ی میرزاده است. میرزاده دست‌اندازهای بوروکراتیک برای اصلاح قانون را نیز شرح داده است.

ما ديده نمی‌شويم- وضعیت فرزندان مادر ایرانی در مجله زنان امروز

«يكی می‌رود پيش دكتر, می‌گويد پايم درد می‌كند. دكتر می‌گويد پا را قطع كن! حكايت ماست. مسئولان راحت‌ترين راه را برای خودشان انتخاب كرده‌اند و سخت‌ترين راه را برای ما! من بهشان گفتم بچه‌تان می‌تواند يك سال بدون شناسنامه باشد كه بچه‌ی ما 18سال بدون شناسنامه باشد؟!»

اين روايت يكی از مادرهای‌ ايرانی در گزارش «ما ديده نمی‌شويم» نوشته‌ی كريم عليلو، خبرنگار مجله زنان امروز است. گزارش «ما ديده نمی‌شويم» به سراغ موافقان و مخالفان و ذينفعان مختلف اعطای تابعيت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايرانی با اتباع غيرايرانی رفته.

فرزندان مادر ایرانی در مجله زنان امروز

جهان در مسير رفع تبعيض جنسيتی از قوانين تابعيت

این گزارش به سير تحول قوانین در اعطای تابعيت از خون پدر و مادر به كودكان‌شان پرداخته است. طبق این گزارش فقط ايران و شش كشور ديگر هستند كه بدترين تعبيض جنسيتی را در قوانين تابعيت خود دارند.

از اينجا مانده و از آن جا رانده- تابعیت فرزندان مادر ایرانی در مجله زنان امروز

«قوانين بخشی جدايی‌ناپذير از زندگی اجتماعی‌اند. مردم در طول تاريخ بخشی از آزادی‌های خويش را فدا كرده‌اند تا با وضع قوانينی بتوانند در امنیتی و آسايش بيشتر در كنار هم زندگی كنند و به رشد و پيشرفت فردی و اجتماعی دست يابند. اما گاهی قوانين به دلايل گوناگون ممكن است خود باعث شكل‌گيری مشكلاتی شوند. مشکلاتی که هنگام وضع آن‌ها از ديد قانونگذار نهان مانده است در مواردی هم قانون‌گذار بنا به دلایلی از عمد مشکل را حل نکرده است.. با اين همه قوانين وحی منزل نيستند. در همه‌ی جوامع دولت‌ها با توجه به نتايج عملی قوانين وضع‌شده اصلاحاتی در آن‌ها ايجاد می‌كنند يا قانونی را از اساس تغيير می‌دهند. اين گزارش به بخشی از مشكلات قانون تابعيت در كشور ما اشاره کرده است. شايد قانونگذاران را به فكر وادارد و چاره‌ای برای تبعات فاجعه‌آميز آن انديشيده شود».

گفت‌وگو با بهشید ارفع‌نیا در مورد تابعیت فرزندان مادر ایرانی در مجله‌ی زنان امروز

گفت‌وگو با دكتر «بهشيد ارفع‌نيا» عضو هيئت رئيسه‌ی كانون وكلای ايران درباره‌ی تبعيض‌های قانونی و وضعيت حقوقی فرزندان حاصل از ازدواج زن ايرانی با مردان خارجی خاتمه‌بخش اين ويژه‌نامه‌ی مجله‌ی زنان امروز است.
شماره‌ی سی و دوم مجله‌ی زنان امروز در 112 صفحه با قيمت 12000 تومان در دكه‌های مطبوعاتی كشور قابل تهيه است. نسخه‌ی ديجيتال اين مجله نيز در اين آدرس قابل خريد است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *