سند برادری، ویژه‌نامه روزنامه خراسان

سند برادری روزنامه خراسان روایتی ساده و صمیمی از شهدا و مجاهدان بدون مرز افغانستانی در ۸سال دفاع مقدس

“با اینکه جنگ معمولاً در جغرافیای خاص مردمانی که به سرزمین‌شان تعلق دارند، تعریف می‌شود و کسانی در جنگ شرکت می‌کنند که علی القاعده از ساکنان بومی همان مرزهای جغرافیایی هستند، اما این قاعده کلی در مورد جنگ ایران و عراق کاملاً استثنا بود.

امروزه می‌دانیم و تاریخ می‌داند که جهادگران بسیاری در ایران آمدند و برای کشوری غیر از کشور خود جنگیدند و جانباز شدند و بسیاری هم به شهادت رسیدند. رشادت‌ها، جانبازی‌ها و شهادت مجاهدان غیر ایرانی دفاع مقدس، چنانچه به آن پرداخته شود این انرژی را دارد که برگ جدیدی را در ادبیات و فرهنگ مقاومت و پایداری ایران اسلامی بگشاید.

اگر چه هیچ آمار رسمی از حضور مجاهدان افغانستانی در جبهه ایران وجود ندارد و به تبع آن هیچ آمار درستی نیز از شهدا، اسرا و جانبازان افغانستانی در دست نیست.
تنها روایتی که نگارنده از آمار شهدا، اسرا و مفقودین مجاهدان افغانستانی مشاهده کرده، آماری ست از سایت صبح که با توجه به مشترکات دینی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان و حضور داوطلبانه مهاجران افغانستانی در جنگ هشت ساله ایران و عراق، این آمار نیز نمی‌تواند کامل و دقیق باشد، چون در این آمار هیچ اشاره‌ای به اسرا و جانبازان افغانستانی دفاع مقدس نشده‌است.”

متن بالا بخشی از مقدمه‌ی ویژه نامه سند برادری نوشته محمد سرور رجایی، از روزنامه خراسان است که در شهریورماه سال 94 به چاپ رسیده است و مجموعه‌ای از مقالات و یادداشت‌های فعالان فرهنگی ایران و افغانستان در حوزه‌ی مبارزه‌ی مهاجرین در 8 سال دفاع مقدس است.

 

 

به اشتراک بگذارید

یک نظر

  1. روزگاری کشور بزرگ و مقتدری داشتیم که متاسفانه با جهل و بی خردی چند پاره و ضعیف و تو سری خور شد، ایران، افانستان، بحرین، بلوچستان، آذربایجان، گرجستان، ترکمنستان، ازبکستان و … زمانی یک کشور بودند….

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *