گزارش تصویری «تهران، دوستدار مهاجران»

ویژه‌برنامه‌ی «تهران، دوستدار مهاجران» از ۲۷ تا ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۸ در ایستگاه متروی امام خمینی تهران برگزار شد. برنامه‌ای که برای اولین بار در تاریخ شهر تهران به پاسداشت مقام مهاجران و تکریم حضور آنان در شهر تهران پرداخت…

کسانی که مهاجرت می‌کنند مشکلات و مشقت‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و برای تغییر زندگی خود جرئت به خرج می‌دهند؛ سختی را به جان خریده پا به کشوری تازه گذاشته‌ می‌گذارند و می‌خواهند همراه با جامعه میزبان بمانند و بسازنند. روز جهانی مهاجران فرصتی است برای یادآوری به همه ما، که با آغوش باز از آنها استقبال کنیم، به جرئت و شجاعتشان افتخار کنیم. با آن‌ها حرف بزنیم، درباره زندگی و آرزوها و امیدهایشان بیشتر بدانیم تا اجازه ندهیم انگاره‌های غلطی که گهگاه از این گوشه و آن گوشه منتقل می‌شود و می‌شنویم گسترش پیدا کنند.

امید همه ما این است که روزی بیاید که به آن‌ها نگوییم «مهاجر»، آن‌ها را از خود و مردم کشور خود بدانیم.

امسال برای اولین بار معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با همراهی دیاران آستین بالا زده تا قدمی در این راه بردارد. قدم‌هایی کوچک اما مهم برای تغییر. یکی از این قدم‌ها برگزاری ویژه برنامه «تهران، دوستدار مهاجران» است که از ۲۷ تا ۲۹ آذر ۱۳۹۸ در ایستگاه مترو امام خمینی در حال اجراست. نمایشگاهی از جنبه‌های گوناگون زندگی مهاجران با حضور هنرمندان مهاجر و استقبال مردم شهر تهران.

انجمن دیاران که دیگر عمرش به سه سال می‌رسد، تمرکز خود را بر حیطه مطالعات مهاجرت قرار داده و هر ساله برای روز جهانی مهاجر برنامه‌هایی را برگزار می‌کند؛ سال اول فیلم لبه تیغ با موضوع  تابعیت فرزندان مادر ایرانی پدر غیرایرانی در دانشکده فنی دانشگاه تهران اکران شد. سال دوم فیلم اکسدوس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به نمایش گذاشته شد و با حضور مهاجران حاضر در ایران در مورد مباحث مطرح شده در فیلم بحث و گفت‌وگو شد.

امسال اما وقت آن رسیده بود که روز جهانی مهاجر از دانشگاه بیرون بیاید و فراگیرتر شود. از این رو، با توجه به استقبال و همراهی همه‌جانبه شهرداری تهران تصمیم بر آن شد که برنامه برای عموم مردم و در برخورد رودررو با آنان باشد…

گوشه‌ای از این ویژه برنامه را از قاب دوربین دیاران ببینید:

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *