امیر قطر قانون اعطای اقامت دائم به خارجی ها را امضا کرد

اخیرا ‘شیخ تمیم بن حمد ال ثانی’ امیر قطر تغییرات جدیدی در قانون اقامت خارجی‌ها در این کشور را امضا و ابلاغ کرده است. لازم به ذکر است که قطر تا به حال جز هفت کشوری در جهان بوده که به فرزندان حاصل از ازدواج زنان قطری با مردان خارجی تابعیت نمی‌داده است و آنان را چون دیگر مهاجران می‌پنداشته است. طبق قانون جدید، فرزندان حاصل از ازدواج زنان قطری با مردان خارجی می‌توانند مجوز اقامت دائم در قطر را دریافت کنند.

این مجوز اقامت دائم مزایای زیادی برای این قشر از مهاجران در پی خواهد داشت و از این رو خبر خیلی خوبی تلقی می‌شود. گفته می‌شود که این قانون مشکلات زنان دارای همسر خارجی قطری زیادی که همسران آنان از کشورهایی از جمله ایران هستند را بر طرف خواهد کرد چرا که داشتن اقامت دائم، موجب بهره مندی از برخی خدمات از جمله کار در مراکز دولتی می‌شود. کسی که  در قطر مجوز اقامت دائم داشته باشد، پس از اتباع قطری در اولویت استخدام در نهادهای نظامی و غیرنظامی خواهد بود.

طبق این اصلاحیه قانون قطر، کسانی که خدمات ارزنده‌ای به دولت قطر کرده باشند و نیز افراد متخصصی که قطر به تخصص آنان نیاز داشته باشد، مجوز اقامت دائم در قطر را دریافت خواهند کرد.

قطر از خردادماه گذشته از طرف چهار کشور عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین تحریم شد. به نظر می‌رسد این طرح تغییرات زیادی را در زندگی اتباع خارجی در این کشور ایجاد کند.

کمیته اعطای مجوز اقامت دائم

طبق این قانون وزارت کشور قطر، کمیته‌ای به نام کمیته اعطای مجوز اقامت دائم تشکیل خواهد داد. وظیفه این کمیته بررسی درخواست‌های دریافت مجوز اقامت دائم خواهد بود. کسانی که بتوانند مجوز اقامت دائم دریافت کنند مانند اتباع قطری از امکانات تحصیلی و درمانی مراکز دولتی برخوردار خواهند شد. آنان هم‌چنین از این به بعد می‌توانند در قطر زمین و خانه بخرند و بدون نیاز به شریک قطری به فعالیت‌های تجاری بپردازند.

هر چند طرح اعطای مجوز اقامت دائم به اتباع خارجی مقیم قطر شامل اعطای تابعیت قطری به آن‌ها نمی‌شود ولی اعطای همین مجوز هم گام مهمی رو به جلو تلقی می‌شود.

منبع خبر: عصر ایران

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *