اپلیکیشن مهاجرت، نرم‌افزارهای پرکاربرد برای مهاجران

مهاجرت به یک کشور جدید که زبان و قوانین متفاوتی دارد به تنهایی پر از چالش است. مهاجر باید به تنهایی و از زیر صفر زندگی جدید خود را شروع کند. نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های گوناگونی وجود دارد که این مسیر سخت را کمی آسوده‌تر می‌کنند. در این یادداشت با فرض دسترسی به اینترنت در محل اسکان مهاجرین، به بررسی اپلیکیشن مهاجرت، نرم‌افزارهای پرکاربرد برای مهاجران می‌پردازیم، هرچند تعداد نرم‌افزارهای پرکاربرد برای مهاجران بر حسب موقعیت جغرافیایی متفاوت است با این حال تلاش کردیم عمومی‌ترین موارد را جمع‌آوری کنیم.

نقشه‌های گوگل (Google maps)

آشناترین نرم‌افزار این لیست نقشه‌یاب قدرتمند شرکت گوگل است. زمانی که همه چیز جدید است یافتن مسیر درست و دسترسی به امکان ضروری مانند پلیس، بیمارستان و… اهمیت زیادی دارد. بسیار طبیعی است که مهاجر بارها و بارها مسیر را گم کند و نیازمند راهنمایی باشد.

در مواقع اضطراری و خطر، ارسال محل حضورتان به سایرین بسیار اهمیت دارد و هر فردی نیاز دارد که از قبل روند کار را با تمرین به خاطر بسپارد.

Google maps
اپلیکیشن مهاجرت

اپلیکیشن مهاجرت Find Hello

دسترسی به خدمات اجتماعی یکی از نیازهای ضروری مهاجران است، در امریکا نرم افزار Find Hello توسط سازمان USA Hello برای رفع همین نیاز طراحی شده است.

این برنامه به مهاجرین کمک می‌کنند راحت‌تر به خدمات و منابع اجتماعی گوناگون دسترسی پیدا کنند و شامل طیف وسیعی حتی وکلا، مهدکودک‌ها و… نیز می‌شود. این برنامه در حال حاضر به زبان‌های عربی، انگلیسی و اسپانیایی در دسترس است و هدف آن کمک به استقرار مهاجرین، پناهجویان و پناهندگان در جامعه جدید به نحوی ساده است به‌گونه‌ای که حتی نیاز به احراز هویت نباشد.

اپلیکیشن مهاجرت Find Hello
اپلیکیشن مهاجرت

مستقر شوید (Settle In)

Settle In یک اپلیکیشن مهاجرت است که نه‌تنها برای راهنمایی پناهندگان بلکه ابزاری برای هر کسی است که می‌خواهد از کشور دیگری به آمریکا نقل‌مکان کند. این اپلیکیشن برای مهاجران کاربرد بسیاری دارد و اطلاعاتی را در مورد محل زندگی، نحوه یافتن کار و نحوه یادگیری زبان انتقال می‌دهد. هدف برنامه Settle In آموزش مهارت‌ها و منابع موردنیاز برای سازگاری با زندگی در آمریکا است و درواقع به‌منظور جهت‌گیری فرهنگی تأسیس شده است. این برنامه توسط برنامه حمایت از پناهندگان، تبادل جهت‌گیری فرهنگی (Cultural Orientation Resource Exchange) ایجاد شده و اطلاعات آن از طریق آزمون‌ها و بازی‌ها به کاربران ارائه می‌شود. Settle In رابط کاربری آسانی دارد و در حال حاضر به زبان‌های انگلیسی، عربی، کنیا رواند، سواحیلی و دری موجود است.

اپلیکیشن مهاجرت Settle In
اپلیکیشن مهاجرت

رسید (Arrived)

برای اطلاع از بروزترین اخبار مهاجرت، پورتال Arrived در دسترس است که کاربران را از روند اخراج مطلع می‌کند. علاوه بر آن کاربردهای دیگری نیز مانند ارائه دوره‌های انگلیسی، پاسخ به سؤالات رایج مانند چگونگی ایجاد رزومه، نقشه‌ای از هر سازمان غیردولتی، کلینیک حقوقی و … در ایالات‌متحده دارد. ویلیام مک لافلین ادواردو گایتان دو کارمند تمام‌وقت گوگل، Arrived را ایجاد کردند.

RefAid

نرم افزار RefAid یکی از ابزارهای مورد اعتماد برای مهاجران و پناهندگان است که با کمک داده‌های جمع‌آوری شده از نهادهای رسمی تلاش می‌کند خدمات و مکان‌های مورد اعتماد را در اختیار مهاجران و پناهندگان قرار دهد. این برنامه که در حال حاضر در اروپا، آمریکا و ترکیه در دسترس است تلاش می‌کند تا کمک‌های حقوقی، غذایی، کمک ویژه والدین و کودکان، بهداشت، تحصیلات، توالت، حمام و … را ارائه کند.

اپلیکیشن مهاجرت RefAid
اپلیکیشن مهاجرت

Ankommen

اگر به‌عنوان یک پناهنده به آلمان بروید اپلیکیشن Ankommen می‌تواند شما را همراهی کند. در این اپلیکیشن می‌توانید زبان آلمانی را به‌خوبی یاد بگیرید و اطلاعات زیادی را در مورد آلمان دریافت کنید. قوانینی که در آلمان اعمال می‌شوند و هر آنچه باید به آن‌ها توجه کنید در Ankommen وجود دارند. مهم‌ترین اطلاعات در ارتباط با مراحل پناهندگی و راه‌های یافتن موقعیت و شغل را دریافت خواهید کرد. در دسترس بودن اپلیکیشن به پنج زبان، نبود تبلیغات و استفاده رایگان و به‌صورت آفلاین از جمله مزیت‌های این اپلیکیشن پرکاربرد هستند.

اپلیکیشن مهاجرت Ankommen
اپلیکیشن مهاجرت

اپلیکیشن مهاجرت Notifica

با استفاده از این برنامه می‌توان با خانواده، دوستان و وکلای مهاجرت، در مواقع اضطراری به‌سرعت و به‌طور ایمن تماس گرفت. پیام‌های از پیش نوشته‌شده از قبل به برنامه اضافه ‌شده و با استفاده یک پین شخصی محافظت می‌شوند. درصورتی‌که کاربر در موقعیت خطرناکی قرار بگیرد می‌تواند همه پیام‌های خود را با فشار یک دکمه به‌جای تایپ کردن، یک‌به‌یک ارسال کند. پس از ارسال نیز همه پیام‌ها و داده‌های برنامه حذف می‌شوند. همچنین می‌توان مکان فعلی خود را به‌صورت مخفیانه به اشتراک گذاشت.

اپلیکیشن مهاجرت Notifica
اپلیکیشن مهاجرت

اپلیکیشن مهاجرت هومیس (Homeis)

هومیس در واقع محلی برای ارتباط با سایر مهاجران است و جزو مواردی است که استفاده از آن به ارتباط بیشتر جامع مهاجران کمک می کند. این اپلیکیشن ویژگی‌های موجود در سایر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند گروه‌ها و صفحات را در مکانی ترکیب می‌کند که به‌طور خاص برای ساکنان خارج از کشور هدف قرار گیرد. هومیس برای گرد هم آوردن افرادی که دارای یک میراث جغرافیایی یا فرهنگی مشترک هستند طراحی‌شده است.

این برنامه توسط مهاجرانی تأسیس شده است که دشواری داشتن دو خانه درآن‌واحد را درک می‌کنند؛ خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند و خانه‌ای که از آنجا آمده‌اند. این برنامه توسط دانشگاه اروپایی مادرید و در اسپانیا طراحی شده است اما به نسبت سایر نرم افزارها استقبال کمتری از آن صورت گرفته. اما نباید فراموش کنیم که این برنامه همزمان با شیوع همه‌گیری ویروس کرونا منتشر شده و برنامه تازه‌ای محسوب می‌شود.

اپلیکیشن مهاجرت هومیس (Homeis)
اپلیکیشن مهاجرت
به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *