معرفی چای سبز در پل سرخ در روزنامه شرق

معرفی کتاب «چای سبز در پل سرخ» در صفحه ادبیات روزنامه شرق مورخ ۱۳ دی ۱۴۰۰:

 

سفرنامه «چای سبز در پل سرخ» با عنوان فرعی «یادداشت‌های سفر به افغانستان»، کتابی است نوشته‌ پیمان حقیقت‌طلب، محسن شهرابی‌فراهانی و حسین شیرازی. انتشارات میراث اهل قلم این کتاب را به چاپ رسانده است. این کتاب، حاصل تلاشی است که برای درک بهتر و دقیق‌تر زندگی مهاجران افغان صورت گرفته است. نویسندگان سفرنامه برای یافتن چرایی مهاجرت دست به این سفر زده‌اند تا پاسخ این پرسش را از نزدیک مشاهده کنند. آنها در بخشی از مقدمه کتاب نوشته‌اند: «ما باید افغانستان را می‌دیدیم. هوای آنجا را باید تنفس می‌کردیم، باید هم‌سفره‌ مردمش می‌شدیم. در بازارها و خیابان‌هایش پرسه می‌زدیم. خلاصه اینکه می‌بایست کمی طعم زندگی را در افغانستان مزمزه می‌کردیم».

«چای سبز در پل سرخ» مجموعه‌ پنجاه‌وچهار یادداشت از سفر نویسندگان به افغانستان به همراه دو پیوست است. یادداشت‌ها طیف متنوعی از موضوعات را شامل می‌شوند. توصیف گلشهر مشهد (یکی از سکونتگاه‌های مشهور مهاجران افغانستانی در ایران)، تاکسی‌های مشهد-هرات، دیدنی‌های شهرهای هرات و کابل، غذاهای افغانستانی‌ها، زندگی روزمره در افغانستان، فعالیت‌های دانشگاه‌ آزاد و بانک‌های ایرانی در افغانستان، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه در کابل، دیدارهای متعدد با افغانستانی‌هایی که روزگاری در ایران مهاجر بودند و… از موضوعات این سفرنامه است.

پیوست اول کتاب معرفی سفرنامه‌هایی است که قبل از این کتاب به زبان فارسی طی سال‌های مختلف به چاپ رسیده‌اند. نویسندگان بر این اعتقادند که علی‌رغم نزدیکی ایران و افغانستان و همزیستی چند‌‌دهه‌ای این دو ملت، سفرنامه‌ها و کتاب‌ها در مورد افغانستان، اندک‌اند. پیوست دوم کتاب نیز شامل عکس‌های منتخب از افغانستان است.

نویسندگان «چای سبز در پل سرخ» در یادداشت‌ها از زاویه‌ دید اول‌شخص جمع استفاده کرده‌اند. آن‌ها تصویر تمام و کمالی از کشور افغانستان قبل از تسلط طالبان ارائه می‌کنند. تسلط طالبان در تابستان ۱۴۰۰ شاید امری ناگهانی به نظر برسد. اما یادداشت‌های «چای سبز در پل سرخ» ریشه‌های قدرت‌گرفتن طالبان و نحوه‌ پیشرفت آنان را با دقت و در بطن جامعه‌ افغانستان روایت کرده است.

پل سرخ قلب فرهنگی شهر کابل است. جایی که در آن کتابفروشی‌ها و کافه‌های زیادی شکل گرفته است. در افغانستان چای سبز از چای سیاه رواج بیشتری دارد. عنوان کتاب «چای سبز در پل سرخ» نیز استعاره‌ای از دیدارها و گپ‌و‌گفت‌های نویسندگان کتاب با طیف‌های مختلفی از مردمان افغانستان در این کشور است. در پشت جلد این کتاب اشاره شده که بخشی از درآمد حاصل از فروش این کتاب صرف آموزش کودکان مهاجر در ایران می‌شود.

منبع: روزنامه شرق

برای خرید این کتاب با ارسال رایگان روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *