ئی-قاچاقچی.کام : جهانی با دو میلیارد نفر مهاجر

«ئی-قاچاقچی.کام» نمایشنامه‌ای در مورد آینده‌ی پدیده‌ی مهاجرت است. صدف اجر، نمایشنامه‌نویس و بازیگر اهل ترکیه در این نمایشنامه جهانی را به تصویر کشیده که در آن سازمان ملل متحد به کار خود پایان داده و یک قاچاقچی از طریق سایت و شبکه‌های مجازی کنترل زندگی حدود ۲ میلیارد نفر مهاجر بین‌المللی را بر عهده گرفته است.

نمایشنامه با جملات سخنگوی سازمان ملل متحد آغاز می‌شود:

«خانم‌ها و آقایان، با کمال تأسف مجبورم پایان کار سازمان ملل متحد را که در سال ۱۹۴۵ به منظور گردهم‌آوری تمامی دول موجود روی کره‌ی زمین پایه‌گذاری شد به شما اعلام کنم.

از امروز به بعد سازمان ملل متحد دیگر قادر به تضمین این موارد نخواهد بود: همکاری، امنیت بین‌المللی، پیشرفت اقتصادی، رشد اجتماعی، حقوق بشر و صلح جهانی. شرکت‌ها از دولت‌ها به مراتب قدرتمندترند. کشورها دیگر وجود ندارند… دیگر دولتی به جا نمانده، تنها مرزها همچنان برپایند. انقراض بشر تا سه نسل دیگر پیش‌بینی شده است.»

مهاجران سراسر جهان را گرفته‌اند:

«عده‌ای از جنگ فرار می‌کنن، از زلزله، از سیل، از خشکسالی، از قحطی، از اسهال، از طوفان، از بیابان، از جدال‌ها و بقیه هم فراری‌ان از اون‌هایی که دارن فرار می‌کنن. شما هم ناگزیر یا عضو این گروهین یا عضو اون گروه. سرگردانی خواهید بود در میان سرگردان‌های دیگر، فقط با یک سلاح، صفحه‌ی گوشی همراه‌تون!»

در این جهان پر از مهاجر و سرگردانی، شخصی به نام ئی-قاچاقچی.کام در حال حکمرانی است. شخصیتی که در یک روستای مرزی به دنیا آمده و در ۱۵ سالگی به یک خانواده کمک کرده تا از مرز عبور کنند و از همان‌جا تصمیم گرفته که شغلش عبور دادن آدم‌ها از مرزها باشد. او به روز شده است. سایت دارد. شبکه‌های اجتماعی را به کار می‌گیرد و در جهانی پر از مهاجر در حال حکمرانی است:

«از این به بعد، در دنیایی زندگی می‌کنیم که دیگه هیچ‌کی توش خونه‌ای نداره. همه‌مون پناه‌جوییم. تنها نشانی شما، شماره‌ی تلفن همراه شماست. و من از اون‌جایی که هستم مدیریت همه‌ی این دو میلیارد موبایل رو به عهده دارم. دیگه نه دولتی وجود داره و نه سازمان مللی و نه هیچ کشوری. حالا من تنها قدرت موجودم. شمما از دریاها و خشکی‌ها و موانع و مرزها گذر می‌کنید و همه‌ی این راه‌ها در نهایت شما رو به وب‌سایت من می‌رسونن. من هم همراه با سفرتون، دردها، شادی‌ها و ماجراجویی‌هاتون رو با همه به اشتراک می‌ذارم. این منم، ارباب مرزها!» ص ۶۳ و ۶۴

در ادامه صدف اجر، روایتگر داستان مهاجرت سه زن می‌شود: آنابا، زن قابله‌ی گواتمالایی- هوآ می، زن آرایشگر ویتنامی و زینب، باستان‌شناس اهل سوریه. هر کدام به خاطر دردی مشترک و تحت ظلم و ستم قرار گرفتن و به آرزوی زندگی بهتر مرزها را درنوردیده‌اند تا به سرزمینی بهتر مهاجرت کنند. اما مهاجرت آنان هم سراسر درد و رنج است.

صدف اجر با روایت مهاجرت این سه شخصیت روایتی زنانه از مهاجرت در جهانی تحت سلطه‌ی دیجیتالی یک قاچاقچی را به دست می‌دهد. روایتی که با سیر افزایشی جنگ‌ها، درگیری‌ها و مشکلات زیست‌محیطی کنونی جهان احتمال وقوعش دور از انتظار نیست.

نمایشنامه‌ ئی-قاچاقچی.کام، جهانی هولناک با ۲ میلیارد نفر مهاجر را به تصویر می‌کشد. اما پایان آن پایانی امیدوارکننده است.

این نمایشنامه را پالیز آرمانی و سوزان معصومیان ترجمه کرده‌اند و نشر نی آن را به عنوان چهل و نهمین کتاب از مجموعه‌ی دور تا دور دنیا- نمایشنامه به همراه نمایشنامه‌ی دیگری با عنوان «من مرگ را دوست دارم همچون که شما زندگی را» در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسانده است. متن نمایشنامه ساده و بی‌دست‌انداز است. تنها در صفحه‌ی ۵۵ کتاب کلمه‌ی ضجه به صورت زجه منتشر شده که بیانگر عدم ویرایش صحیح این کتاب در هنگام چاپ است. این نمایشنامه قابلیت اجرای بالایی جهت ترویج موضوع جهانی مهاجرت در سطح جامعه نیز دارد.

 

ئی-قاچاقچی.کام/ نوشته‌ی صدف اجر/ ترجمه‌ی پالیز آرمانی و سوزان معصومیان/ نشر نی/ چاپ اول: ۱۳۹۹/ تیراژ: ۱۱۰۰ نسخه/ ۱۳۶ صفحه- ۱۸هزار تومان

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *