تمدید پروانه اشتغال و جریمه‌ به کارگیری نیروی کار غیرمجاز خارجی: روزی ۳۰۶هزار تومان

جریمه به کارگیری نیروی کار غیرمجاز خارجی چه قدر است؟

اداره‌ اشتغال اتباع خارجی وزارت کار، برای جلوگیری از حضور فیزیکی افراد از تاریخ یازدهم اسفند نودو هشت کلیه خدماتش را به صورت غیرحضوری ارائه می‌دهد. این اداره اشتغال پروانه کار مهاجرانی را که در فروردین ماه منقضی می‌شد به مدت دوماه تمدید کرد و نوشت:

اتباع خارجی شاغل در جمهوری اسلامی ایران که اعتبار پروانه کار آنها در فروردین ماه سال جاری منقضی می گردد ،بدون نیاز به مراجعه به اداره کل اشتغال اتباع خارجی و ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان ها به مدت دو ماه تمدید می گردد.

با ادامه شیوع کرونا پروانه کارهایی که در اردیبهشت منقضی می‌شوند هم به مدت یک ماه تمدید شده است.

جریمه به کارگیری نیروی کار غیرمجاز خارجی

محسن ابراهیمی، رئیس این اداره جریمه‌ی به کارگیری کارگران خارجی غیرمجاز توسط کارفرمایان در سال ۱۳۹۹ را هم اعلام کرد:

 براساس  ابلاغ مصوبه شورای عالی کار مبنی بر حداقل دستمزد کارگران در سال  1399 به مبلغ روزانه 611809 ریال تعیین گردیده  و همچنین  کارفرمایانی که از خدمات کارگران خارجی غیر مجاز استفاده نمایند،با استناد به  بند(ج) ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بابت هرروز اشتغال غیر مجاز هر کارگر خارجی معادل 5 برابر حداقل دستمزد روزانه 3059045 ریال  کارفرما مشمول جریمه می گردند.

نیروی کار خارجی غیرمجاز شامل دو دسته از افراد می‌شود: مهاجرانی که اقامت قانونی دارند اما مجوز اشتغال در آن شغل را ندارند و مهاجران بدون مدرکی که به صورت غیرقانونی در ایران ساکن هستند.

طبق پژوهشی که انجمن دیاران انجام داده بطور متوسط سالانه ۵۰۰ هزار مهاجر به صورت غیرقانونی به ایران وارد و از آن خارج می‌شوند. این روند طی ۱۰سال اخیر پابرجا بوده. قریب به اتفاق این افراد کارگرانی هستند که در مشاغل فصلی و به صورت غیرمجاز توسط کارفرمایان ایرانی به کار گرفته می‌شوند. به نظر می‌رسد تقاضای موجود در بازار کار ایران برای نیروی کار خارجی به قدری است که این جریمه‌ها نمی‌توانند بازدارنده باشند. این پژوهش در این‌جا قابل مطالعه است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *