مهاجران در برنامه‌ی تلویزیونی خانه‌ ما

برنامه‌ی تلویزیونی «خانه ما» با گذشت ۷ فصل تاکنون خانواده‌های مختلف ایرانی در شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و شیراز را به چالش کشیده است و زمینه‌ساز نوعی رقابت در کنار معرفی راهکارهای اقتصادی برای مدیریت هزینه‌های زندگی خانوار شده است. در فصل هشتم عوامل این مجموعه به شهر مشهد رفتند و سه خانواده‌ی ساکن شهر مشهد به رقابت با هم پرداختند. این اولین بار بود که مهاجران در برنامه‌ی تلویزیونی خانه ما حضور پیدا می‌کردند.

خانواده‌ی وفا یکی از سه خانواده شرکت‌کننده در این فصل، از مهاجران افغانستانی‌ مقیم شهر مشهد هستند. سازندگان برنامه می‌گویند برای این فصل از «خانه ما» نزدیک به ۲۰۰۰ خانواده مشهدی ثبت‌نام کردند و انتخاب خانواده‌ای از مهاجران در میان این خیل ثبت‌نام‌کنندگان اتفاق خجسته‌ای است که خبر از ادغام اجتماعی و به رسمیت شناخته شدن آن‌ها در جامعه ایران می‌دهد.

در صفحه‌ی خانواده‌ی وفا در سایت این برنامه آمده است که: خانواده وفا یه خانواده ۴ نفره بود که حمیده دختر خانواده چند سالی هست به خانه بخت رفته، اما در این مسابقه با دختر کوچکش همراه خانواده است. به اضافه ی حجت خواهرزاده ی آقای وفا که زیاد به خونه ی داییش سر می زنه.

اعضای خانواده به این شرح معرفی شده‌اند و ویدئوهای مرتبط با‌ آنان منتشر شده است.

این برنامه با استقبال مهاجران افغانستانی حاضر در ایران مواجه شده است. نوید محمودی کارگردان افغانستانی تبار سینما و تلویزیون ایران نیز حضور یک خانواده‌ی افغانستانی در یک برنامه‌ی تلویزیونی ایران را حرکتی پسندیده توصیف کرد و گفت:

«در یکی از آنونس‌های آن خانواده‌ای پرجنب و جوش از افغانستانی‌های ایران دیدم که به نظرم حضور این خانواده افغانستانی در کنار خانواده‌های ایرانی کار پسندیده‌ای است. چراکه امروزه به دلیل شرایط خاص کشورها، بخش بزرگی از جمعیت جهان در حرکت و مهاجرتند و به عنوان مهاجر سعی می‌کنند تا خودشان را با کشور جدیدی که به آن وارد می‌شوند نزدیک و به روز کنند. افغان‌هایی هم که طی ۴ دهه جنگ به ایران و سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند از این قاعده پیروی کرده‌اند و به دلیل جنگ‌های ناخواسته‌ای که در منطقه خاورمیانه بوده و هست، مجبور به مهاجرت شده‌اند.»

سه قسمت مربوط به شهر مشهد را می‌توانید در سایت فیلیمو در قسمت فصل هشتم در آدرس زیر مشاهده کنید:

https://www.filimo.com/m/UQbi6

به اشتراک بگذارید

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *